Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Hvordan velge farge?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-02-24, 17:33   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan velge farge?

Nå skal vi gjøre noe vi ikke er vant til. Vi skal male noen av veggene i den ene stua vår. Vi er enige om at den skal bli grønn. Jeg tenker noe litt mørkt, men dempet. Jeg tror mannen min har sett for seg noe litt lysere.

Hvordan går man frem for å velge «riktig» farge? Er det noen som har en fin grønnfarge å anbefale? Sofaen i den stua er brun, ganske mørkt brun.

(Til info: vi har stort sett bare hvite vegger i hele boligen vår, så vi føler oss ville og gale nå.)

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-24, 17:49   #2
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.840
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan velge farge?

Jeg har treasure og antique green fra Jotuni tilstøtende rom i huset mitt. Vi er superfornøyd, nydelig, dempet grønnfarge.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-24, 18:02   #3
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan velge farge?

Jeg har Pale Linden i stua og Treasure i tilstøtende gang, elsker begge. Prøvde Laurbær også i stua, men den blei for "syrlig" hos meg (vestvendt rom med litt lite naturlig lys).

Anbefaler å prøvemale. Pale L så VELDIG lys ut på den lille lappen, men virka mye mørkere da jeg fikk den på større flate.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-24, 18:04   #4
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan velge farge?

Jeg ville konsultert ekspertene! Ta bilder i godt lys, gjerne både morgen og kveld hvis sollys gjennom dagen endrer lysforholdene på veggen. Så laster du disse opp på Jotun Lady sin rådgivingstjeneste og får kvalifiserte råd i løpet av et døgn. Da kan du skrive hvilken farge/ materiale dere har i gulv og møbler og annet som spiller inn.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-24, 18:05   #5
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan velge farge?

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Jeg ville konsultert ekspertene! Ta bilder i godt lys, gjerne både morgen og kveld hvis sollys gjennom dagen endrer lysforholdene på veggen. Så laster du disse opp på Jotun Lady sin rådgivingstjeneste og får kvalifiserte råd i løpet av et døgn. Da kan du skrive hvilken farge/ materiale dere har i gulv og møbler og annet som spiller inn.

Her kan du stille spørsmål: https://fargerad.jotun.no/

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-24, 18:18   #6
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.732
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan velge farge?

Hvilken farge har dere nå? Vi hadde hvit stue, og da blir det mørkere uansett hva man velger.
Vi (eller, let’s be honest, jeg) valgte Antique Green, og så malte vi brannmuren i Organic Green. Det er helt klart mørkere enn vi er vant med, men vi har nå beholdt fargene.

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-24, 18:26   #7
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.184
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan velge farge?

Lyset har mye å si, så det er lurt å prøvemale ja. Og å huske på at matt maling ser annerledes ut på veggen enn halvblank.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-24, 19:55   #8
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.711
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan velge farge?

Vi har Butinox Oliven på kjøkkenet. En nydelig grønnfarge som jeg har blitt veldig glad i.

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-24, 21:40   #9
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.736
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan velge farge?

Vi har pale linden i gangen og skal ha treasure i stua. Det er harmoniske farger som passer til våre møbler (stort sett arvet eller kjøpt brukt).

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-24, 22:45   #10
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.769
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan velge farge?

Veldig glad i grønnfargen vi valgte i gangen. Matt Nortern mystic.

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-24, 22:48   #11
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan velge farge?

Dra på butikken. Ta med hjem sånne bittesmå bokser (tror de er 0,5L) av det dere tror dere liker. Kjøp også noe papp, og mal opp et stykke av hver farge. Så stiller dere en av dere opp som holder den lengden som er malt med en av fargene opp mot aktuell vegg… og så bytter dere roller. Det er ganske vanlig at farger ikke ser like ut hjemme som de gjør på butikken. Men greit å lande først om dere tenker lys eller mørk… gjør et googlesøk der.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-24, 22:49   #12
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.450
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan velge farge?

Jeg har brent meg på farger som helt skifter uttrykk med lyset flere ganger, så da jeg malte stua i fjor så fikk jeg hjelp, både i malingsbutikk og hos Jotun, til å velge 3 aktuelle farger. Og så malte jeg 3 gedigne felt i stua, og levde med dem i flere dager for å se hvordan fargene endret seg gjennom dagen.

Er superfornøyd med den jeg endte opp med. Blåfarge, altså, så ikke aktuell hos dere.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-24, 23:57   #13
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.938
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan velge farge?

Mitt råd er å finne noen farger dere liker, og som flere sier; mal på veggen, og lev med det i noen dager. Se hvordan lyset endrer fargene gjennom dagen og etter vær.

Når dere har bestemt dere, så maler dere over feltene i hvittonen dere allerede har slik at det ikke blir nyanseforskjell. Eller evt tre strøk med nye farge.

Jeg har ikke vært så begeistret for Jotun sine grønne fargepaletter, men de har kommet med noen nydelige grønntoner nå, bl.a. Pistacchio. Ellers har Flügger mange fine grønntoner (sjekk f.eks. ut Optimistic og Creative Green, de er dog lyse og type mellomgrønne).

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-24, 00:02   #14
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.938
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan velge farge?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Dra på butikken. Ta med hjem sånne bittesmå bokser (tror de er 0,5L) av det dere tror dere liker. Kjøp også noe papp, og mal opp et stykke av hver farge. Så stiller dere en av dere opp som holder den lengden som er malt med en av fargene opp mot aktuell vegg… og så bytter dere roller. Det er ganske vanlig at farger ikke ser like ut hjemme som de gjør på butikken. Men greit å lande først om dere tenker lys eller mørk… gjør et googlesøk der.

Jeg gjorde det først; malte flere store papplater med fargene jeg kunne tenke meg og bestemte meg for en nydelig farge. Malte så på veggen - og det ble ikke bra! Fargen ble annerledes. Så det kan være smart hvis man har mange ulike kanskje, men prøv alltid direkte på veggen også, er mitt råd. Veldig glad jeg ikke kjøpte 10 liter maling før jeg testet direkte på veggen.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no