Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Trenger input til hjemmelaget barnemat!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-10-12, 20:33   #41
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger input til hjemmelaget barnemat!


Om vi voksne skal ha noe til middag som ungene ikke spiser, så pleier jeg å lage noe enkelt til dem som fiskekaker eller karbonader.
Storebror liker ikke så stor variasjon, men lillebror spiser gjerne omeletter, pytt i panne og wraps som variasjon på kveldsmat. I tillegg til havregrøt og yoghurt som allerede er nevnt.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 20:40   #42
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger input til hjemmelaget barnemat!

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Du bidrar ihvertfall i tråden, input. Og mer kan jo ikke HI be om.
(Måtte bare)

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg tenkte også på at her må input trå til og bidra alt hun kan.

Bare så synd jeg drev med sånn BLW-tøys og derfor har null peiling på hjemmelaget barnemat. Hjemmelaget mat derimot skulle jeg alltid klart å bidra litt med.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 20:40   #43
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Trenger input til hjemmelaget barnemat!

Av en eller annen grunn fikk jeg utrolig lyst på kålrabistappe av denne tråden.
Det kan du lage også.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 20:41   #44
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger input til hjemmelaget barnemat!

Jeg ser ikke helt kjøkkenmaskinens rolle, men jeg skjønner behovet for å finne noe raskt og enkelt til de små de gangene det trengs.
Her er egg en gjenganger, hardkokt eller stekt som speilegg (tar hull på plommen og snur) eller en enkel omelett (gjerne bare et speilegg jeg drysser ost over også).

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 20:52   #45
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger input til hjemmelaget barnemat!

Bruker dere kjøkkenmaskin til kålrabistappe? Jeg stapper den med potetstapperen og ungene er misfornøyd med at den ikke blir finkornet nok.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 20:52   #46
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger input til hjemmelaget barnemat!

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Bruker dere kjøkkenmaskin til kålrabistappe? Jeg stapper den med potetstapperen og ungene er misfornøyd med at den ikke blir finkornet nok.

Jeg stapper. Blir den ikke limete hvis ikke?

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 20:54   #47
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Trenger input til hjemmelaget barnemat!

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Bruker dere kjøkkenmaskin til kålrabistappe? Jeg stapper den med potetstapperen og ungene er misfornøyd med at den ikke blir finkornet nok.

Nei, jeg bruker stappedings.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 21:00   #48
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger input til hjemmelaget barnemat!

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Jeg stapper. Blir den ikke limete hvis ikke?

Ikke kålrabistappe, den har såpass lite stivelse at det er null problem å bruke stavmikser.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 21:19   #49
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger input til hjemmelaget barnemat!

Stavmikser på alt, men ikke potet.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 21:20   #50
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger input til hjemmelaget barnemat!

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Ikke kålrabistappe, den har såpass lite stivelse at det er null problem å bruke stavmikser.

Åja. Sånn var det.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 21:29   #51
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger input til hjemmelaget barnemat!

Hvis de voksne i familien elsker spicy mat ser jeg behovet for å ha en plan på hva barnet skal få i stedet. Snuppa her spiste ikke alltid det samme som oss i den alderen der altså.

Vi hadde mye fisk til henne. Sleng ferdig kokte fiskestykker av laks feks, i fryseren og ta opp når dere trenger. Kok opp brokkoli, gulrøtter og potet i terninger, uten salt. Blir raskere mørt i terninger. Og mos lett sammen til slutt, gjerne med litt smeltet smør evt hvit saus.

Å gnage på en maiskolbe kan være spennende middag. så kan man ha litt kjøttboller ved siden av feks.

Og så syns jeg det er litt teit å nærmest halshugge noen som bare ønsker noen enkle råd.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 21:45   #52
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger input til hjemmelaget barnemat!

Knerten har vørt uregelmessig utsatt for potetball/raspeball siden han var ganske liten. Nja, sikkert over året da, salt var jeg litt streng på, Men han spiser det fortsatt i meeeeeeeget minimal grad. (Han koser seg med tilbehøret da, det skal han ha, kålrot, pølse og kjøtt, og spiser vi hos mine foreldre er der gjerne ei potet eller to å oppdrive også.) Mikro har heller ikke falt for akkurat den.

Men når vi har mat ungene ikke spiser, så har vi somregel NOE de spiser. Ok, ungene får ikke servert spicy taco når de er et år. Men de digger å få tomat, agurk, paprika, salat, ost, lefse (og litt senere biter av de harde greiene) og litt kjøttdeig som er tatt av før det ble krydret. Den dag i dag vil ikke min fireåring ha den sterke kjøttdeigen (vi har droppet posene og lager krydderet selv, og derved har det visst blitt gradivs sterkere og sterkere, oppdaget jeg en dag vi manglet noe og laget med en pose, som var smakløs...) så vi lager en lett-krydret variant til ungene.

Ja, de spiser ikke potetball, men de spiser tilbehøret. De er ikke så nater på pinnekjøtt heller, så vi er obs på nissepølser f.eks.

Særlig når førstemann var så liten som HI sin, hendte det at vi voksne ville ha mat som uansett bare ikke egnet seg for ham. Da spiste vi gjerne etter at han var lagt, og da var det jo nødvendig å gi ham noe annet da. Men jeg husker ikke så mye babymiddag altså. Han droppet glassene når de begynte å få klumper av særlig grad, da gikk han over til å spise usaltede utgaver av vår mat (og for all del ikke noe som minnet om lapskaus nei, ikke saus med klumper i. Biter av mat han kunne plukke i)

Jeg tror vi noen ganger ga ham pasta med noe til, sånn når vi skulle spise sent. Men stort sett tilpasset vi oss heller ham. Tiden går jo fort, og vips spiser de det meste.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-12, 08:48   #53
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Trenger input til hjemmelaget barnemat!

http://brababymat.blogspot.no

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-12, 09:05   #54
Rune Brown
Aktiv
 
Rune Brown sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 233
Rune Brown er litt kul
Standard

Sv: Trenger input til hjemmelaget barnemat!

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

http://brababymat.blogspot.no

Her var det mye fint! Takk

__________________
Signatur fjernet pga. brudd på signaturregler. Veronal, moderator
Rune Brown er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-12, 09:09   #55
Rune Brown
Aktiv
 
Rune Brown sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 233
Rune Brown er litt kul
Standard

Sv: Trenger input til hjemmelaget barnemat!

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Av en eller annen grunn fikk jeg utrolig lyst på kålrabistappe av denne tråden.
Det kan du lage også.

Hehe jeg også! Lenge siden vi har laget, kanskje det blir kålrabistappe idag, ut og kjøpe!

__________________
Signatur fjernet pga. brudd på signaturregler. Veronal, moderator
Rune Brown er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no