Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Begrepet "lokale kulturarrangementer"

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-09-12, 08:33   #1
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.134
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Begrepet "lokale kulturarrangementer"

Lokale kulturarrangementer.

Jeg trenger litt tankehjelp med hensyn til overnevnte begrep.

Hvordan er et slikt begrep å oppfatte? Man skal skille ut hvem som må betale en avgift. Lokale kulturarrangmenter slipper avgiften.

-alt av kultur (rap, rave, fiolin, ballett, electronica, og break dance) som avholdes i et bestemt geografisk område?
-alt av finkultur?
-kun små arrangementer av feks lokale korps og jazzballettgrupper?
-store oppsetninger drevet av proffe arrangører som er tilknyttet stedet for oppsetningen, feks Peer Gynt på Gålå
-store konserter/festivaler drevet av proffe arrangører som ikke har noe med stedet det arrangeres på å gjøre? Hva hvis arrangøren kommer fra et nabodistrikt?

__________________
07 og 10

Sist redigert av Pelle : 07-09-12 kl 08:49.
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-12, 08:36   #2
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 8.001
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Begrepet "lokale kulturarrangementer"

Jeg ville tenkt alt unntatt det nederste, pluss et par til, siden jeg syns du er litt musikkfokusert.

Altså, ikke kun små arrangementer, men rubbel og bit av det som er arrangert lokalt på lokalt initiativ, uavhengig av størrelse og hvor proft det er. Det finnes jo mange festivaler om det ganske land, for eksempel, både med musikk og f.eks. litteratur. En del av disse er ganske proffe, men likefullt lokalt initiert.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-12, 08:37   #3
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.084
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Begrepet "lokale kulturarrangementer"

Jeg tenker på det som det øverste punktet ditt - alt av kultur som avholdes i et bestemt geografisk område. Gjerne der lokale krefter bidrar - enten på arrangementssiden, eller på utøversiden - ikke nødvendigvis begge. I Drammen arrangerer idrettslaget vårt World Cup i byen - i mitt hode er det et lokalt kulturarrangement på tross av at nrk sender på tv og det er sponsorer og ditt og datt. Det er mye dugnad, og det er mange sidearrangementer i kjølvannet av selve skiløpet.

Når P4 eller VG kommer rullende inn med gratiskonserter der de har hele greia klart - da tenker jeg ikke på det som et lokalt arrangement.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-12, 08:40   #4
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.607
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Begrepet "lokale kulturarrangementer"

Det kommer litt an på sammenhengen. Noen ganger passer alt av kultur innen f.eks. kommunegrensene, andre ganger ville jeg tenkt at det gjaldt arrangementer med (hovedsaklig) lokale aktører.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-12, 08:48   #5
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.134
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Begrepet "lokale kulturarrangementer"

Gode innspill, takk. Jeg har lagt til litt.

Jeg vil ikke gjøre det for gjenkjennelig, derfor er jeg litt vag.

Man skal skille ut hvem som må betale en avgift. Lokale kulturarrangmenter slipper avgiften.

Jeg synes det er vanskelig å differansiere, da man tross alt ikke skal forskjellsbehandle heller. Tidligere het det seg at SMÅ lokale kulturarrangementer slipper avgift, og da er det litt enklere å fortolke synes jeg.

Om Röyksopp arrangerer en enorm kul musikkfestival i Tromsø, eller om Sissel Kyrkjebø avholder musikkfestival i Tromsø... Jeg sliter litt med at R skal slippe og SK skal måtte betale. Begge deler er kultur i mine øyne, og begge deler gjelder arrangement i det området avgiften skal betales til. Bare for at R er fra stedet. Hva om de var fra nabokommunen.

I tillegg er det litt slik at noen som har mye å si mener at ballett som mange vil se er kultur og bråkete ungdomsmusikk som mange vil høre på ikke er kultur.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-12, 09:31   #6
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.322
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Begrepet "lokale kulturarrangementer"

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Gode innspill, takk. Jeg har lagt til litt.

Jeg vil ikke gjøre det for gjenkjennelig, derfor er jeg litt vag.

Man skal skille ut hvem som må betale en avgift. Lokale kulturarrangmenter slipper avgiften.

Jeg synes det er vanskelig å differansiere, da man tross alt ikke skal forskjellsbehandle heller. Tidligere het det seg at SMÅ lokale kulturarrangementer slipper avgift, og da er det litt enklere å fortolke synes jeg.

Om Röyksopp arrangerer en enorm kul musikkfestival i Tromsø, eller om Sissel Kyrkjebø avholder musikkfestival i Tromsø... Jeg sliter litt med at R skal slippe og SK skal måtte betale. Begge deler er kultur i mine øyne, og begge deler gjelder arrangement i det området avgiften skal betales til. Bare for at R er fra stedet. Hva om de var fra nabokommunen.

I tillegg er det litt slik at noen som har mye å si mener at ballett som mange vil se er kultur og bråkete ungdomsmusikk som mange vil høre på ikke er kultur.


Hvilken avgift? :nysgjerrig:

Ballett vs. bråkete ungdomsmusikk er et tulleargument. Begge deler er kultur.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-12, 09:45   #7
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.134
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Begrepet "lokale kulturarrangementer"

Maverick: se prikk.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-12, 09:50   #8
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.322
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Begrepet "lokale kulturarrangementer"

Ah. Da kan jeg ikke hjelpe, det der vet jeg (heldigvis) ikke så mye om, men første tanke er at jeg ville vurdert opp i mot publikumskapasitet, forventet omsetning og om det er lokale leverandører.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-12, 09:56   #9
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.134
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Begrepet "lokale kulturarrangementer"

Her er det jo ingen fasit, bare magefølelse. Så hva tenker du Maverick, om eksempelet med Röyksopp og Sissel? Høres det rettferdig ut?

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-12, 10:25   #10
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.322
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Begrepet "lokale kulturarrangementer"

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Her er det jo ingen fasit, bare magefølelse. Så hva tenker du Maverick, om eksempelet med Röyksopp og Sissel? Høres det rettferdig ut?

Nei, min magefølelse synes ikke det, med forbehold om at det blir vanskelig å uttale seg kun på grunnlag av "Sissel arrangerer festival" og "Röyksopp arrangerer festival". Det er jo svært sjelden artistene som arrangerer festivalene.

VG-lista er et arrangement jeg nok ikke ville lagt under "lokalt kulturarrangement" i det hele tatt, siden det jo er turnerende. (Og ukultur, ikke minst. ) Så det er jo enkelt. Alt av turnerende arrangement blir utenom. For meg er det et poeng hvem som arrangerer, og størrelsen. Om en Oslo-basert konsertarrangør plutselig setter opp en tredagers i Tromsø med internasjonale headlinere er det ikke et lokalt kulturarrangement. Men, hvis en Oslo-basert konsertarrangør setter opp en tredagers med kun norske/lokale artister og benytter seg av lokale leverandører til food&beverage, da blir det plutselig en annen sak.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-12, 12:48   #11
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.134
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Begrepet "lokale kulturarrangementer"

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Nei, min magefølelse synes ikke det, med forbehold om at det blir vanskelig å uttale seg kun på grunnlag av "Sissel arrangerer festival" og "Röyksopp arrangerer festival". Det er jo svært sjelden artistene som arrangerer festivalene.

VG-lista er et arrangement jeg nok ikke ville lagt under "lokalt kulturarrangement" i det hele tatt, siden det jo er turnerende. (Og ukultur, ikke minst. ) Så det er jo enkelt. Alt av turnerende arrangement blir utenom. For meg er det et poeng hvem som arrangerer, og størrelsen. Om en Oslo-basert konsertarrangør plutselig setter opp en tredagers i Tromsø med internasjonale headlinere er det ikke et lokalt kulturarrangement. Men, hvis en Oslo-basert konsertarrangør setter opp en tredagers med kun norske/lokale artister og benytter seg av lokale leverandører til food&beverage, da blir det plutselig en annen sak.

Godt innspill, takk.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-12, 17:42   #12
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.322
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Begrepet "lokale kulturarrangementer"

Jeg luftet problemstilling for min mann som kan mye mer om slikt enn meg, han foreslår å kreve inn samme avgiften av alle, store og små, og så heller bruke avgiftspengene direkte til støttemidler for lokalkultur man ønsker å bygge opp under, eventuelt da også noen av de mindre som har betalt avgift.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-12, 17:45   #13
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.134
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Begrepet "lokale kulturarrangementer"

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg luftet problemstilling for min mann som kan mye mer om slikt enn meg, han foreslår å kreve inn samme avgiften av alle, store og små, og så heller bruke avgiftspengene direkte til støttemidler for lokalkultur man ønsker å bygge opp under, eventuelt da også noen av de mindre som har betalt avgift.

Saken er at avgiften er ganske stor for de små. Fordelingen gjøres et et annet sted enn der pengene kreves inn, tror de går i Den Store Potten.

Takk for lufting!

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-12, 17:47   #14
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.322
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Begrepet "lokale kulturarrangementer"

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Saken er at avgiften er ganske stor for de små. Fordelingen gjøres et et annet sted enn der pengene kreves inn, tror de går i Den Store Potten.

Takk for lufting!

Trappeavgift etter omsetning, da?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-12, 17:51   #15
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.134
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Begrepet "lokale kulturarrangementer"

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Trappeavgift etter omsetning, da?

Det er egentlig en trappeavgift, men et minimumsbeløp som egentlig er felles for alle, med en trapp etterpå for de ekstra store. Men fordi minimumsbeløpet er såpass stort, så ønsker man å særbehandle lokale kulturarrangementer. Og der blir jeg sittende å fortolke...

Har forsøkt meg på en slags trapp ettersom antall deltakere på slike ting geenrelt (også utenfor kulturspekteret), den funker sånn halvveis.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no