Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

[Sjokoladekake] tips til Toro-hack?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-20, 15:42   #1
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

[Sjokoladekake] tips til Toro-hack?

Jeg skal lage kake til bursdagsselskap på søndag, og den må være glutenfri. Jeg orker ikke strekke meg mye lengre enn Toro ferdig kakemiks, fordi det er enkelt, og jeg vet at det er noe alle liker, og fordi alt blir brukt opp og jeg blir ikke sittende med et lager dyrt glutenfritt mel som jeg aldri bruker. Men er det noen som har tips til hvordan jeg kan gjøre den litt mer spennende eller saftig?

Vurderer å lage sjokoladekaka, dele den i to lag og ha vaniljekrem mellom f.eks, eller noe annet hvis noen har noe lurt å komme med. Eller tips til spennende pynt, glasur, krem e.l. som får den til å se ekstra fancy og fristende ut med enkle grep ...

Bytte ut vann med noe som gjør den mer saftig? Melk og egg er ikke noe problem, kun gluten.

Kan også evt lage en lys kake i tillegg, av lys muffins-mix, og spice opp den med noe gøy fyll eller pynt.

Det skal være kake til ca 12 personer (13-åringer).

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-20, 16:05   #2
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.771
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Sjokoladekake] tips til Toro-hack?

Surmelk eller rømme gir saftig og holdbar kake.

Jeg har også hørt folk bruke cola (!) i kakemiks, men har aldri forsøkt selv. Det blir sikkert søtt nok i alle fall.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-20, 16:20   #3
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Sjokoladekake] tips til Toro-hack?

Jeg lager den kaka og tar på sjokoladesmørkrem. Det er helt perfekt og veldig populært.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-20, 16:25   #4
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Sjokoladekake] tips til Toro-hack?

Lag en ordentlig god krem å ha på toppen. I går toppet jeg en kake med mørk sjokoladeglasur (smør, melis, kakao ++) og pyntet blant annet med topper av jappkrem. Dekorativt og ikke minst veldig godt.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-10-20, 16:27   #5
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.405
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Sjokoladekake] tips til Toro-hack?

Bruker rømme i røra og en god sjokoladekrem på toppen.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-20, 16:27   #6
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Sjokoladekake] tips til Toro-hack?

Kan dere ikke være litt mer konkrete enn "en ordentlig god krem" og "jappkrem" og sånn dah ...

Vi er på teskjenivå her altså, jeg er ikke så god på sjokoladekremer og smørkremer av ymse slag, jeg lager så sjelden den typen kaker, jeg er ikke så glad i det selv, selv om jeg vet at ungene gjerne liker det.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-20, 16:30   #7
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Sjokoladekake] tips til Toro-hack?

Jeg liker krem av fløte og sjokolade sånn som i denne oppskriften:
https://www.detsoteliv.no/oppskrift/death-chocolate

Ville kanskje lagd en litt mindre porsjon da.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-20, 16:45   #8
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.368
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Sjokoladekake] tips til Toro-hack?

Jeg har brukt Ostekremenmixen til Toro og farget den når jeg har laget muffins. Til kake så er sjokoladesmørekrem eller vanlig smørekrem som du har farget i ønsket farge OK.
Funker i alle fall til barnebursdager.

Det går også kjøpe ferdig farget marsipan eller fondant og lage f.eks Lego-kake.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-20, 16:47   #9
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.693
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Sjokoladekake] tips til Toro-hack?

Jeg pleier å lage den Torokaka. Den er helt genial!

Toppingen min er følgende:
6 ss smør
6 ss kaffe
Dette smeltes sammen i en kjele

300 gram melis
3 ts vaniljesukker
2 ss kakao
Dette blandes sammen og has i kjelen med smør og kaffe.
Røres mens det blandes. La det så vidt koke opp.

Helles forsiktig over kaken. Stivner fort, så hvis annen pynt skal festes i glasuren må man være rask. Denne blir veldig blank og «speilaktig» og er super god.

Kan med fordel stikke kaken med en gaffel først, så denne trekker godt ned i toppen av kaken.

Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-20, 13:06   #10
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Sjokoladekake] tips til Toro-hack?

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Jeg pleier å lage den Torokaka. Den er helt genial!

Toppingen min er følgende:
6 ss smør
6 ss kaffe
Dette smeltes sammen i en kjele

300 gram melis
3 ts vaniljesukker
2 ss kakao
Dette blandes sammen og has i kjelen med smør og kaffe.
Røres mens det blandes. La det så vidt koke opp.

Helles forsiktig over kaken. Stivner fort, så hvis annen pynt skal festes i glasuren må man være rask. Denne blir veldig blank og «speilaktig» og er super god.

Kan med fordel stikke kaken med en gaffel først, så denne trekker godt ned i toppen av kaken.

Heller du denne over mens kaka er varm, eller venter du til kaka er kald først?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-20, 13:21   #11
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.481
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Sjokoladekake] tips til Toro-hack?

Jeg pleier å varme et par dl fløte og smelte 2-300 g melkesjokolade oppi og smøre på kaka. Lettvint og godt. Jeg har av og til brukt firkløver også.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-20, 13:32   #12
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Sjokoladekake] tips til Toro-hack?

Jeg har bestemt meg for å ha vaniljekrem inni, mellom to lag (lager rund kake, og har en pakke med vaniljekrem jeg trenger å få brukt opp), så da synes jeg det passer bedre med glasur enn med sjokoladekrem/smørkrem/ostekrem på toppen. Eller ... ?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-20, 19:34   #13
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.199
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Sjokoladekake] tips til Toro-hack?

Jeg lager toro med eplejus (som jeg lærte av Dragen for mange år siden) og steker den to minutter kortere enn det står. Da blir den alltid bra.

Vaniljekrem og glasur høres deilig og litt retro ut

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-20, 19:44   #14
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Sjokoladekake] tips til Toro-hack?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg har bestemt meg for å ha vaniljekrem inni, mellom to lag (lager rund kake, og har en pakke med vaniljekrem jeg trenger å få brukt opp), så da synes jeg det passer bedre med glasur enn med sjokoladekrem/smørkrem/ostekrem på toppen. Eller ... ?

Enig. Tipset over her med å smelte sjokolade i fløte vil passe perfekt. (Firkløver er så godt til dette formålet).

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-20, 19:52   #15
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Sjokoladekake] tips til Toro-hack?

Alt for sent, men jeg anbefaler kesam i røra og å dytte biter av for eksempel Smil sjokolade nedi røra før steking.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-20, 19:56   #16
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Sjokoladekake] tips til Toro-hack?

Jeg brukte kulturmelk i røra, vaniljekrem mellom lagene og glasuren til Bloppy over. Kaka er servert, så jeg håper den ble bra...

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-20, 00:32   #17
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Sjokoladekake] tips til Toro-hack?

Vaniljekrem i sjokoladekake hadde jeg glemt, det er retro, ja!

Vår beste glasur ligner Bloppy sin. Her er det en halv plate 70 % sjokolade som smeltes med smøret, i tillegg. Den andre halve smeltes og blandes i kakerøra. Sånn til neste gang..

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-20, 00:37   #18
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Sjokoladekake] tips til Toro-hack?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Vaniljekrem i sjokoladekake hadde jeg glemt, det er retro, ja!

Vår beste glasur ligner Bloppy sin. Her er det en halv plate 70 % sjokolade som smeltes med smøret, i tillegg. Den andre halve smeltes og blandes i kakerøra. Sånn til neste gang..

Jepp, og den andre kaka jeg bakte (lys deig) er faktisk strødd med kokosmasse over glasuren, noe jeg har fått reaksjoner på her inne tidligere, for det GJØR man bare ikke, i 2020. Kokos på kake er faktisk SKIKKELIG umoderne. Men vi kan jo kalle det retro det også, den er populær blant dem som har smakt den i alle fall.

Selv er jeg ikke særlig glad i sjokoladekake i det hele tatt, verken med eller uten vaniljekrem, og grunnen til at det ble brukt vaniljekrem denne gangen var ene og alene at jeg hadde en pakke stående som jeg trengte å få brukt opp. Har aldri brukt det før. Men kaka gikk ned på høykant den, med krem, glasur og hele pakka. Den lyse kokoskaka også.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 26-10-20 kl 00:43.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-20, 00:41   #19
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Sjokoladekake] tips til Toro-hack?

Liker kokos på kaker, men ville protester ellers i husholdningen. :knirk:

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-20, 01:08   #20
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.368
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Sjokoladekake] tips til Toro-hack?

Nå må du dele skikkelig oppskrift av Retro Sjokoladekake og Vintage Lys Kokoskake. Dette må jo bli de nye trendkakene!

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no