Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

"Matboks-bakst" - oppskrifter ønskes

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-06-12, 16:33   #1
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

"Matboks-bakst" - oppskrifter ønskes

Har bakt en del pølsehorn med grovt mel og magre pølser, kanelsnurrer med mye mindre sukker og grovt mel, ost- og skinkehorn med grovt mel i det siste, for gutta elsker å få med sånt i matboksen.

Tips til andre ting jeg kan bake? Matmuffins utgår, for det var visst ikke så godt.

  Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 17:18   #2
guttemamma
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 549
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Sv: "Matboks-bakst" - oppskrifter ønskes

denne tråden må jeg følge med på. Har en gutt som er så matlei for tiden.
Men har klager de sånn på at pålegg og mat blir ekkelt etter å hva vært i matboksen (ikke tilgang på kjøleskap)

Sender du med pølsehorn og pizzasnurrer rett i matboksen som ligger flere timer i romtemperatur i sekken?

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 17:30   #3
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Matboks-bakst" - oppskrifter ønskes

Hvis du legger frosne pizzasnurrer i matboksen, tiner de i løpet av dagen og er sånn passe nytint til matpausen. Og så kjøler de ned evt. andre ting som ligger i boksen. Ellers får du kjøpt matbokser med plass til små kjøleelementer, det kunne være en idé for osteskiver også, sikkert?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 17:44   #4
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Matboks-bakst" - oppskrifter ønskes

Denne kan jeg!

5 dl hvetemel
5 d sammalt hvete eller annet grovt mel
2 revne store gulrøtter
2 pk tørrgjær
4 dl vann
6-8 ss olivenolje
litt salt
evt. revet ost

Bland alt det tørre pluss gulrøtter og evt. ost. Ha i olje og vann. Hev ca. 20 minutter. Lag rundstykker som etterheves i 20 minutter. Stekes i ca. 20 minutter på 200 grader.

Disse går ned på høykant hjemme hos oss!

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 17:49   #5
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Matboks-bakst" - oppskrifter ønskes

Legger det i frosset ja. Da er det tint til matpausen.

  Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 23:29   #6
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.494
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Matboks-bakst" - oppskrifter ønskes

Slenger meg på for å suge tips.
Altså, ungene begynner i en barenhage med "fullpensjon", de skal ikke ha med matboks til noe som helst. (forrige bhg måtte de ha med frokost) Men JEG har med meg matboks hver dag. Til ikke mindre enn to måltider (Jupp, lunjs,og "to-pause") og begynner å bli litt lei av kneip med skinke på i ulike varianter...

Jeg har da vitterlig bakt taco-pizzaboller, laget grove havremelspannekaker, pastasalat, matmuffins og "hjemmelagde polarbrød" som var mer å regne som "hjemmelagde matpakkekjeks", til Knerten sine matbokser, så jeg bør da kunne klare noe mer kreativt enn to skiver til lunsj og en banan til pausen...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 23:34   #7
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Matboks-bakst" - oppskrifter ønskes

Jeg tror jeg må lage pizzasnurrer i hvert fall, og fullkornsvafler også burde gå greit - eldste er så kresen, så det må være så akkurat for at han skal like det.

  Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 23:37   #8
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.494
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Matboks-bakst" - oppskrifter ønskes

pizzasnurrer SKAL jeg absolutt lage snart.
Både med skinke og med tacokjøttdeig. Det er jo godt! (vi har dessuten en micro på pauserommet, så jeg kan lunke dem også)
Egentlig er det jo enkelt også. gulrotgrønnsaker hørtes også fristende ut.

Ja, en gang når bare kjøkkenbenkene er pakket ut (vi har liksom ikke helt flyttet inn enda, og har kasser over alt, også på kjøkkenenken) og baking virker litt mer overkommelig enn akkurat nå, så skal jeg sannelig prøve meg!

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 23:39   #9
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Matboks-bakst" - oppskrifter ønskes

Jeg kan egentlig se for meg at gulrot i deigen kan egne seg til andre ting også - saftig, og med en god søtsmak. Skal testes.

  Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 23:43   #10
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.494
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Matboks-bakst" - oppskrifter ønskes

Gulrot er finfint til mye rart det. Fungerer dessuten sånnsett som "noe til to-måltidet" helt for seg selv også. Knerten hadde ofte f.eks staver av gulrot i matboksen.

(Det er sabla mye enkelre å være kreativt for ham, åpenbart. Han hadde ikke en matboks uten frukt og grønt utenom de to gangene han hadde strengt diett pga avføringsprøve. Selv har jeg visst aldri med meg slikt. Jeg handler mye frukt da. Begge ungene går jo hjemme, det går uante mengder frukt om dagen...)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 23:48   #11
Christa
Bør lage seg en tittel selv
 
Christa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 3.166
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Matboks-bakst" - oppskrifter ønskes

Jeg lager havrescones som er mye bedre enn brødskive sier vesla. Sveler med brunost eller rørte jordbær får hun noen ganger. Grove lapper med leverpostei er en hit her! Grove horn med kjøttdeig ala bolognese, toppet med ost.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 23:49   #12
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.154
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "Matboks-bakst" - oppskrifter ønskes

Her må jeg abonnere.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 23:50   #13
Christa
Bør lage seg en tittel selv
 
Christa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 3.166
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Matboks-bakst" - oppskrifter ønskes

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Jeg kan egentlig se for meg at gulrot i deigen kan egne seg til andre ting også - saftig, og med en god søtsmak. Skal testes.

Ah, gulrotbrød baker vi iblandt. Det er godt og saftig og holder seg lenge.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 23:55   #14
Christa
Bør lage seg en tittel selv
 
Christa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 3.166
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Matboks-bakst" - oppskrifter ønskes

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Jeg tror jeg må lage pizzasnurrer i hvert fall, og fullkornsvafler også burde gå greit - eldste er så kresen, så det må være så akkurat for at han skal like det.

Når vesla får grove vaffler i mat boksen så får hun med seg brunost og så ferske jordbær som vi kutter opp, evt nyrørte jordbær i en liten boks.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 00:23   #15
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Matboks-bakst" - oppskrifter ønskes

Å, her var det mange gode tips. Omelett er også godt i matpakka!

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 06:43   #16
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Matboks-bakst" - oppskrifter ønskes

Fin tråd

Disse er nok noe for spesielt interesserte og noe litt mer vanlig... men sønnen min er sær på det meste av det jeg lager av "sunn mat" men dette liker han:

Stek opp ekstra kjøtt når man lager taco - lag tacosnurrer

Bokhvetepannekaker (disse har kameratene spist flere ganger også )

Hamp pannekaker


Sjokomuffins med bønner: (de kameratene som har testet 3-4 stk var det bare en som likte dem)

Kjernesunne vafler (disse er ganske tørre i konsistens) og heler ikke egnet for hvem som helst :P

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 10:22   #17
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Matboks-bakst" - oppskrifter ønskes

Opprinnelig lagt inn av Mirasol, her.

Å, her var det mange gode tips. Omelett er også godt i matpakka!

Ja, de fleste synes jo det, men mat som har vært varm kan ikke spises kald skjønner du. Det gåkke, rett og slett.
Storebror er en særbaill for å si det på godt norsk.
Eggerøre er han veldig glad i f.eks, men det går heller ikke an å spise den kald. Han godtar fiskekaker, pizza og den slags kaldt, men ellers er det veldig vanskelig.
I går lagde jeg pølsehorn, med sammalt grov hvete, og i butikken hadde de bare ostegrill av kalkun - som er de beste pølsene synes vi - men da var det "noe grønt" i dem, så det kunne jo ikke spises kan du skjønne. Krydder!!! :skingrestemme:

  Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 18:18   #18
elli
Aktiv
 
elli sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 185
elli er litt kulelli er litt kul
Standard

Sv: "Matboks-bakst" - oppskrifter ønskes

Til snuppa lager jeg omelett i muffinsformer, det er suksess!

Ellers så lager vi ulike paier i muffinsformer, ala denne: http://trinesmatblogg.no/2011/03/25/...gost-og-tomat/ (men til snuppa går innholdet mest i skinke, bacon, pølserester, ost, purre, revet gulrot, revet squash litt sånn etter hva man har i skapet)

Tenkte å teste denne ut i sommer: http://enkeltoggreit.matprat.no/2012...llkornslefser/
ser for meg at den må være ypperlig til å fylle med diverse godsaker

Men så har jeg også ei jente som spiser det meste... og elsker gode matpakker

elli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 18:32   #19
Lilith
Hulder
 
Lilith sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.605
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Matboks-bakst" - oppskrifter ønskes

Opprinnelig lagt inn av elli, her.

Til snuppa lager jeg omelett i muffinsformer, det er suksess!

Skikkelig brødhuespørsmål fra meg, men jeg spiser ikke omelett og har egentlig aldri laget det. Ungene liker det derimot, så dette kunne jeg tenkt meg å prøve. Lager du omeletten i ovnen da eller? Eller stapper den oppi muffinsformer etterpå?

__________________
May the light always find you on a dreary day, when you need to be home, may you find your way.
May you always have courage to take a chance, and never find frogs in your underpants

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-12, 21:01   #20
elli
Aktiv
 
elli sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 185
elli er litt kulelli er litt kul
Standard

Sv: "Matboks-bakst" - oppskrifter ønskes

Opprinnelig lagt inn av Lilith, her.

Skikkelig brødhuespørsmål fra meg, men jeg spiser ikke omelett og har egentlig aldri laget det. Ungene liker det derimot, så dette kunne jeg tenkt meg å prøve. Lager du omeletten i ovnen da eller? Eller stapper den oppi muffinsformer etterpå?

Setter muffinsformer i muffinsbakebrettet mitt og har litt skinke, purre og ost i hver muffinsform. Så heller jeg over eggeblandingen og steker det i ovnen til det er ferdig, 200 grader ca 15 min.

elli er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no