Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

"Nytt" tilbehør til ribbe

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-12-12, 22:03   #1
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

"Nytt" tilbehør til ribbe

Så, jeg har servert det samme gamle. Surkål, kokt mandelpotet, erter, babygulrøtter og rosenkål.

I år hadde jeg tenkt å være litt mer dristig. Lage danske karamelliserte poteter, og ha rødkål/appelsinsalat. Jeg må ha litt kokte grønnsaker+poteter også pga en noe eldre slektning.

Hva med noe annet tilbehør som en kan servere kaldt? Jeg bruker alle kokeplatene, og har lånt en enkel "hybelplate" for de karamelliserte potetene.

Er rødbetsalat helt sært til ribbe?

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-12, 22:06   #2
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Nytt" tilbehør til ribbe

Jeg har tenkt å steke epler til ribben i år. Jeg kunne tenkt meg noe litt "friskt".

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-12, 22:09   #3
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Nytt" tilbehør til ribbe

Jeg kan steke epler og svisker. Men da er spørsmålet om kokeplatene der igjen. Ha det ferdigstekt og kaste i mikro'en kansje. Huff, håper sikringene holder.

Jeg har aldri lagt rødkålsalat, men denne fra frukt.no ser god ut.
Ingredienser

  • 1 stk finsnittet rødkål
  • 1 stk eple i biter
  • 1 stk appelsin i store biter
  • 1 stk purre i tynne ringer
  • 1 stk revet gulrot
  • 1 dl grovt hakkede hasselnøtter
  • 2 ss olje
  • 1 dl appelsinsaft
  • flytende 1 ts honning
Fremgangsmåte

Pisk marinaden av appelsinsaft, flytende honning (eller lønnesirup om ønskelig) og olje. Bland rødkål, appelsin, eple, purre, gulrot og nøtter. Vend salaten og marinaden sammen og server.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-12, 22:36   #4
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.097
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Nytt" tilbehør til ribbe

Hellstrøms vinterfruktkompott.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-12, 22:39   #5
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Nytt" tilbehør til ribbe

Jeg spiser ikke verken ribbe eller svinestek uten stekt sopp, bacon og paprika. Alt kuttes fint, sopp og bacon stekes sammen til baconet er sprøtt, så slenger man i paprikaen og steker videre en liten stund. Kan stekes i forveien og bare varmes raskt i pannen før servering.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-12, 22:40   #6
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Nytt" tilbehør til ribbe

Epler og svisker kan du putte i stekeovnen en liten stund.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-12, 22:42   #7
amanas
Bør lage seg en tittel selv
 
amanas sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 1.359
amanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populær
Standard

Sv: "Nytt" tilbehør til ribbe

Vi pleier ha mandelpoteter, rosenkål, gulrøtter, snittebønner og waldorfsalat. Waldorfsalat er jo kaldt og veldig godt til.

__________________
Storesøster 04, Storelillebror 07 og Lillebror 12
amanas er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-12, 23:27   #8
TwinFusion
Møllspist
 
TwinFusion sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2012
Hvor: På den andre siden av havet
Innlegg: 263
TwinFusion er litt kul
Standard

Sv: "Nytt" tilbehør til ribbe

Chilimarinert ananas er visst godt. Og her finner du visst alt du trenger å vite om ribbe.

__________________
Lille Måne og Rora juni 2012.
TwinFusion er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-12, 23:32   #9
M&M
Superduper
 
M&M sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.241
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Nytt" tilbehør til ribbe

Jeg putter epler og svisker i stekovnen sammen med ribba på slutten... Sammen med kjøttkaker ( ungene nekter å spise medisterkake) og sosisser!
Også har vi potetgull med salt til, for det har vi alltid hatt.

__________________
M(-04)&M(-07)
M&M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 00:58   #10
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Nytt" tilbehør til ribbe

Vi har alltid epler og svisker, varmet. Vi har både surkål og rødkål, og tyttebær.

Gulrøtter og erter er ikke så dumt.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 12:09   #11
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Nytt" tilbehør til ribbe

Jeg pleier å bake rosenkål og hele småløk i ovnen til lys gylden farge. I mellomtiden koker jeg en slags sirup av balsamico og søtning. Til slutt har jeg tranebær oppi rosenkålen, heller over balsamicosirupen og blander. Yum!

  Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 12:12   #12
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Nytt" tilbehør til ribbe

Eh sorry, det var jo ikke akkurat kaldt tilbehør.

  Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 12:22   #13
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Nytt" tilbehør til ribbe

Mannen er oppvokst med salt potetgull til han også

Vi tenker å ha rosenkål - sammen med bacon. Kanskje teste epler også?

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 20:34   #14
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Nytt" tilbehør til ribbe

Opprinnelig lagt inn av konsulenten, her.

Eh sorry, det var jo ikke akkurat kaldt tilbehør.

Men godt, etter beskrivelsen...

Eh, jeg får satse på eple og svisker stekt med litt ribbesjy. Der går an å gjøre mye oppvarming/bruning mens ribba hviler, så lenge det ikke skal steke, bare bli litt gyldent.

Fibis mix høres godt ut som en egen rett, men litt for mektig ved siden av ribbe.

Tror jeg skal lage chutney, sånn eple eller pærechutney. Men det er så mange oppskrifter.
Denne fra Ultra er enkel og uten mange ingredienser. Siden jeg skal jobbe i morgen, kan jeg ikke sende gubben ut for å handle "sære" ingredienser som chili eller hel ingefær. Jeg synes jeg ser han!!

Pærechutney

  • 4 pærer
  • 1dlrosiner
  • 4sscognac
  • 2sssukker
  • 2sshonning
  • 4sslimesaft

Bløtlegg rosinene i cognac (helst over natten).



Skrell pærene og del dem på langs i fire biter. Brun dem i en kjele med litt smør.
Ha så i rosinene. Tilsett sukker, honning og limesaft og la putre til ønsket tykkelse. Fyll chutneyen på varme, rene glass. Legg på lokk og oppbevar chutneyen kjølig

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-12, 19:24   #15
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Nytt" tilbehør til ribbe

Chili og hel ingefær får man på Kiwi og Rema altså, det er ikke sære greier det vel?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no