Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Ammeslutt allerede?

 
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-03-07, 13:02   #19
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ammeslutt allerede?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg syns det virker merkelig å hevde at det naturstridig at barnet selv venner seg av, samtidig som du sier at barnet selvfølgelig ikke skal fullammes frem til avvenningen. Du trekker jo faktisk frem at det er en sammenheng mellom nedtrapping og fast føde. Mener du da at det man ved å innføre fast føde, presser barnet til å vennes av? At det da ikke er en naturlig ammeslutt?

Det er naturstridig for barnet å slutte med brystet for tidlig, fordi morsmelken gir barnet større overlevelsessjanser. (Nå snakker jeg i et biologisk perspektiv, hvordan menneskene har utviklet seg fra "tidenes morgen".) Vi er derfor "avlet opp" til å die så lenge det er hensiktsmessig ut fra et overlevelsesperspektiv. Og det er lengre enn i underkant av et år.

Som jeg har sagt før, et barn som selvavvenner gjør det over mange måneder. Et og et brystmåltid faller bort. Til slutt er siste brystmåltid falt bort, og barnet er selvavvent. Et barn som selvavvenner, vil gjerne kunne die i flere år etter at det har begynt med fast føde.

Dersom man innfører fast føde for raskt, eller gir for mye, eller tilbyr brystet for sjeldent, ikke ammer før måltidene med fast føde, ammer til faste tidspunkter, nattavvenner, osv, så kan dette påvirke ammingen og føre til for tidlig ammeslutt.

Jeg trodde forresten lenge at jeg lot Storesøster selvavvenne. Hun sluttet i og for seg av seg selv da hun var 1,5 år. I ettertid har jeg innsett at nattavvenningen som jeg gjennomførte da hun var 7-8 måneder nok hadde ganske mye å si i den sammenhengen. Jeg tror hun hadde diet lengre om jeg ikke hadde nattavvent henne. Vi slet dessuten med diestreik i flere måneder, fram til hun var ca et år.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
 


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no