Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-03-10, 13:39   #201
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Jeg må si jeg fik skikkelig klump i halsen av den saken om hun som ikke får med seg barna sine hjem.
Ja, det var naivt og dumt å ikke ta hensyn til reglene som gjelder her til lands, men om det er slik at far kan påta seg foreldreretten på en så enkel måte som han kan, hvorfor er det da ikke slik for kvinner? For det blir det samme gjør det ikke? ELler er jeg på viddene her? Far føder jo ikke samme hva.

Jeg syns at når saken nå engang er kommet opp bør man i alle fall ikke la dette gå utover de stakkars barna da.
Kvinnen det er snakk om er garantert helt knust, og hvor dumt gjort det engang var å gjøre det på den måten så syns jeg faktisk ikke hun skal straffes ved å ikke få med seg barna sine hjem. Da får hun heller få en passende straff når hun kommer hjem.

Desperasjon kan gjøre mye med et menneske, bare så det er sagt.
Når en enslig mann kan gjøre det, hvorfor ikke da en enslig kvinne?
Er ikke det diskriminerende? Sånn er det jo med donasjon av egg og sæd også om det ikke har skjedd noe jeg ikke har fått med meg.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-10, 15:04   #202
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Jeg må si jeg fik skikkelig klump i halsen av den saken om hun som ikke får med seg barna sine hjem.
Ja, det var naivt og dumt å ikke ta hensyn til reglene som gjelder her til lands, men om det er slik at far kan påta seg foreldreretten på en så enkel måte som han kan, hvorfor er det da ikke slik for kvinner? For det blir det samme gjør det ikke? ELler er jeg på viddene her? Far føder jo ikke samme hva.

Jeg syns at når saken nå engang er kommet opp bør man i alle fall ikke la dette gå utover de stakkars barna da.
Kvinnen det er snakk om er garantert helt knust, og hvor dumt gjort det engang var å gjøre det på den måten så syns jeg faktisk ikke hun skal straffes ved å ikke få med seg barna sine hjem. Da får hun heller få en passende straff når hun kommer hjem.

Desperasjon kan gjøre mye med et menneske, bare så det er sagt.
Når en enslig mann kan gjøre det, hvorfor ikke da en enslig kvinne?
Er ikke det diskriminerende? Sånn er det jo med donasjon av egg og sæd også om det ikke har skjedd noe jeg ikke har fått med meg.

Jeg kan ikke alt for mye om dette egentlig. Og ja, jeg skjønner godt man gjør mye når man er desperat, men da tenker jeg at man nesten burde gjort det på en måte som ville ført til at hun fikk med seg barna hjem. Selv om det kan handle om å omgå loven. Nettopp fordi dette omhandler to uskyldige barn så synes jeg kanskje hun burde ha gjennomført dette på en annen måte. Vi kan jo ikke ha det sånn at Norsk lov ikke gjelder fordi vi er uenig i den heller.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-10, 15:43   #203
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Jeg kan ikke alt for mye om dette egentlig. Og ja, jeg skjønner godt man gjør mye når man er desperat, men da tenker jeg at man nesten burde gjort det på en måte som ville ført til at hun fikk med seg barna hjem. Selv om det kan handle om å omgå loven. Nettopp fordi dette omhandler to uskyldige barn så synes jeg kanskje hun burde ha gjennomført dette på en annen måte. Vi kan jo ikke ha det sånn at Norsk lov ikke gjelder fordi vi er uenig i den heller.

Ja, selvfølgelig er jeg enig i at man må gjøre dette i lovlige former. Men gjort er gjort nå, så hva skjer nå? Jeg syns ikke det er rett at barna ikke skal få komme inn i landet når de har norsk mor. Hvorfor er det annerledes for mor enn for far i slike tilfeller? Det er ikke riktig syns jeg. Og jeg syns norsk lov bør endres om det virkelig er slik.
Det er jo litt for sent å peke nå når det er to uskyldige barn inne i bildet mener jeg.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-10, 15:59   #204
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Ja, selvfølgelig er jeg enig i at man må gjøre dette i lovlige former. Men gjort er gjort nå, så hva skjer nå? Jeg syns ikke det er rett at barna ikke skal få komme inn i landet når de har norsk mor. Hvorfor er det annerledes for mor enn for far i slike tilfeller? Det er ikke riktig syns jeg. Og jeg syns norsk lov bør endres om det virkelig er slik.
Det er jo litt for sent å peke nå når det er to uskyldige barn inne i bildet mener jeg.

Det sto i avisa at det fra myndighetenes sin side jobbet med hvordan dette skulle løses.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-10, 16:18   #205
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Det sto i avisa at det fra myndighetenes sin side jobbet med hvordan dette skulle løses.

Ja, noe må de jo gjøre uansett. Huff, stakkars barn, og stakkars dame og, selv om hun burde vite bedre.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-10, 16:42   #206
Saramonsen
Nybegynner
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 15
Saramonsen har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Jeg må si jeg fik skikkelig klump i halsen av den saken om hun som ikke får med seg barna sine hjem.
Ja, det var naivt og dumt å ikke ta hensyn til reglene som gjelder her til lands, men om det er slik at far kan påta seg foreldreretten på en så enkel måte som han kan, hvorfor er det da ikke slik for kvinner? For det blir det samme gjør det ikke? ELler er jeg på viddene her? Far føder jo ikke samme hva.

Jeg syns at når saken nå engang er kommet opp bør man i alle fall ikke la dette gå utover de stakkars barna da.
Kvinnen det er snakk om er garantert helt knust, og hvor dumt gjort det engang var å gjøre det på den måten så syns jeg faktisk ikke hun skal straffes ved å ikke få med seg barna sine hjem. Da får hun heller få en passende straff når hun kommer hjem.

Desperasjon kan gjøre mye med et menneske, bare så det er sagt.
Når en enslig mann kan gjøre det, hvorfor ikke da en enslig kvinne?
Er ikke det diskriminerende? Sånn er det jo med donasjon av egg og sæd også om det ikke har skjedd noe jeg ikke har fått med meg.

Takk for dette innlegget. Helt enig

Saramonsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-10, 16:53   #207
Saramonsen
Nybegynner
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 15
Saramonsen har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Neida, det er det som er så fint med dette forumet. Vi kan slå fast allerede i denne tråden at de to setningene dine var usaklige i en diskusjon om bruk av surrogatmor i India. Etter min mening er de også feil.

Det jeg mener er at disse ungene er norske, å burde da få norske pass. Burde jo ikke være et problem for en Norsk mor å få sine barn til norge. Finnes ikke noe rasistisk mening i det jeg skriver da. Men blir mektig frustrert når det er snakk om unger som etter min mening da er norske, å så skal de ikke få passet. Synes dette er en innmari trist sak.
Kanskje det er jeg som er dum, men skjønner ikke hvorfor en mann kan gjøre dette i usa men ikke en dame i India.
Nå skal jeg være forsiktig med hva jeg sier, men det ble meg fortalt at det skulle være en artikkel i VG i dag om en annen dame i samme situasjon. Men dette har jeg ikke lest selv. Men om det er tilfelle bør det jo være likt i alle saker. Eller??

Saramonsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-10, 18:55   #208
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Saramonsen, her.

Det jeg mener er at disse ungene er norske, å burde da få norske pass. Burde jo ikke være et problem for en Norsk mor å få sine barn til norge.

Ja, det er jo håpløst at det skal være forskjell mellom kjønnene angående dette. For etter norsk lov er jo barna ikke norske. Morskap følger ikke genene, men den som føder barnet tydeligvis. For menn er det annerledes, siden de jo i utgangspunktet "bare" bidrar med gener, og vil kunne fremme farsskaps-sak om så er, uavhengig av hvordan kvinnen er gjort gravid. Forskjellen er altså at en kvinnes egg ikke anses som tilstrekkelig for å kunne hevde foreldreskap.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-10, 18:58   #209
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Ja, det er jo håpløst at det skal være forskjell mellom kjønnene angående dette. For etter norsk lov er jo barna ikke norske. Morskap følger ikke genene, men den som føder barnet tydeligvis. For menn er det annerledes, siden de jo i utgangspunktet "bare" bidrar med gener, og vil kunne fremme farsskaps-sak om så er, uavhengig av hvordan kvinnen er gjort gravid. Forskjellen er altså at en kvinnes egg ikke anses som tilstrekkelig for å kunne hevde foreldreskap.

Det er jo ikke umiddelbart enkelt, det der. Norsk lov sier at mor er den som føder barnet. Vi kunne endre det til at mor er den som eide egget, men hva skjer da med fødsler etter eggdonasjon?

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-10, 19:01   #210
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Det er jo ikke umiddelbart enkelt, det der. Norsk lov sier at mor er den som føder barnet. Vi kunne endre det til at mor er den som eide egget, men hva skjer da med fødsler etter eggdonasjon?

Sant nok. Men i slike tilfeller ville det vel være aktuelt å gjøre det samme som når man har brukt donorsæd, at fødemoren adopterer barnet sitt?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-10, 21:11   #211
Saramonsen
Nybegynner
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 15
Saramonsen har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Ja, det er jo håpløst at det skal være forskjell mellom kjønnene angående dette. For etter norsk lov er jo barna ikke norske. Morskap følger ikke genene, men den som føder barnet tydeligvis. For menn er det annerledes, siden de jo i utgangspunktet "bare" bidrar med gener, og vil kunne fremme farsskaps-sak om så er, uavhengig av hvordan kvinnen er gjort gravid. Forskjellen er altså at en kvinnes egg ikke anses som tilstrekkelig for å kunne hevde foreldreskap.

Ja det er håpløst, å i India er de norske. Trist trist sak

Saramonsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-10, 23:25   #212
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Sant nok. Men i slike tilfeller ville det vel være aktuelt å gjøre det samme som når man har brukt donorsæd, at fødemoren adopterer barnet sitt?

En digresjon, men adopsjon/stebarnsadopsjon i slike tilfeller er idioti og ville være det også i et tilfelle med eggdonasjon. Adopsjonsprosessen lar ungene slenge rundt i juridisk limbo inntil den er innvilget. Jeg tror ikke noen nyfødt ville ha fordeler av å offisielt sett være barn av f.eks anonyme eggdonor "Barbara" i California inntil den enslige moren som benyttet seg av eggdonasjon, gikk gravid og fødte fikk adoptert barnet...

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 23:13   #213
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Det viser seg nå at moren har løyet om det biologiske materialet. Eggene var ikke hennes, så i realiteten har hun her satt igang reproduksjon av et par unger ved hjelp av to indere mot betaling. Ganske drøy historie.

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 23:19   #214
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Hun har reist til India og kjøpt to babyer.

Jeg er glad vi i Norge har såpas strenge adopsjonslover at man i størst mulig grad sikrer seg at adopsjon ikke skjer som følge av babyhandel.

Selv om det selvsagt er forferdelig, forferdelig kjipt for disse barna og denne kvinnen.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 23:28   #215
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Det viser seg nå at moren har løyet om det biologiske materialet. Eggene var ikke hennes, så i realiteten har hun her satt igang reproduksjon av et par unger ved hjelp av to indere mot betaling. Ganske drøy historie.

Har du en link?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 23:31   #216
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Det har i hvert fall gått i nyhetene i hele kveld.

Hun løy.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 23:40   #217
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hun har reist til India og kjøpt to babyer.

Jeg er glad vi i Norge har såpas strenge adopsjonslover at man i størst mulig grad sikrer seg at adopsjon ikke skjer som følge av babyhandel.

Selv om det selvsagt er forferdelig, forferdelig kjipt for disse barna og denne kvinnen.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det har i hvert fall gått i nyhetene i hele kveld.

Hun løy.

Huff, det er trist, trist, trist for hun det gjelder. Men jeg er samtidig veldig glad for at de har strenge regler her, og for at de har satt foten ned og gjort prosessen særdeles vanskelig for de som gjør dette. Det skal ikke være sånn at det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse i sånne etiske vanskelige sak. Det hadde jo undergravd hele lovverket og grunnlaget for det, om alle som dro og fikk surrogatbarn i etterkant bare fikk et "åh, gjorde du/dere det, ja? Vel, nå er ungene her, så velkommen hjem".

Jeg har vært i ufrivillig barnløs-skoene, og kan meget vel sette meg inn i smerten og de vonde følelsene av å ikke kunne få barn. Jeg har en sykdom som gjør at jeg også i en periode kjente på "hva om vi ikke blir godkjent"-følelsen. Men jeg er likevel 100% enig med meg selv om at man skal ikke utnytte mennesker som kan få barn likevel. En ting er å få en søster eller venninne eller tilsvarende til å bære fram et barn til en. Det bli i mine øyne noe helt annet å få et fremmed menneske i et fattig land, hvor det heller ikke er sosialt akseptert (det er en grunn til at disse damene bor på egne hjem og ikke forteller familie og venner om hva de "jobber" med) å være surrogatmor. Hvor man gjør det for pengene. Det nytter ikke at indiske myndigheter velsigner industrien.

Jeg har vært skeptisk hele veien til disse India-surrogat sakene. Men det var veldig trist å se at det endte slik likevel. Jeg føler med denne moren, men det er ikke mer rett likevel.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 23:40   #218
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Okei, så han var ikke faren heller?
Jeg ser liksom ikke helt at dette er så mye verre enn å bruke surrogatmor fra India jeg? Gener og foreldreskap er jo ikke nødvendigvis noe som henger sammen?

Men det er jo litt ille at hun lyver da.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 00:01   #219
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Okei, så han var ikke faren heller?
Jeg ser liksom ikke helt at dette er så mye verre enn å bruke surrogatmor fra India jeg? Gener og foreldreskap er jo ikke nødvendigvis noe som henger sammen?

Men det er jo litt ille at hun lyver da.

Faren? Hun var enslig

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 00:05   #220
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Jeg leste det i avisen i dag, og det gjør jo historien utrolig trist i forhold til disse to barna syns jeg.
Hva skjer med dem nå?
ALtså, moren driter jeg i, hun dret på draget da hun løy om dette.
Jeg syns det var en ille sak forrige gang den var oppe, og følte med moren som ikke fikk med seg sine biologiske barn hjem pga byrokrati. Men dette syns jeg snudde om på saken, så den ble enda værre.

Så hva skjer med barna?
De er vel statsløse?

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
etikk, surrogatmødre


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no