Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Snakk pent til barna, sier Jesper Juul

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-07-08, 23:44   #1
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Snakk pent til barna, sier Jesper Juul

http://www.aftenposten.no/amagasinet/article2558116.ece

Jeg kjenner ikke så veldig til Jesper Juul, men har hørt om han.

Interessant det han sier her. Noen som kjenner seg igjen?

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-08, 23:55   #2
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.688
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Snakk pent til barna sier Jesper Juul


Jeg har sansen for Jesper Juul, og tenker stadig på hans ord. Beklageligvis følger jeg dem ikke alltid.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-08, 00:42   #3
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Snakk pent til barna sier Jesper Juul

Har to av bøkene hans, men det er nok ikke alt jeg klarer å etterleve.
Han sier mye klokt.

  Svar med sitat
Gammel 27-07-08, 00:46   #4
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.753
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Snakk pent til barna sier Jesper Juul

Joda, den godeste Jesper sier en hel del klokt han, men jeg er skeptisk til den forherligelsen av ham som jeg ser hos enkelte (både pedagoger og andre). Enkelte fremstiller ham som den reneste guru. ... og jeg er meget skeptisk til guruer da jeg ikke tror at det finnes en løsning som passer for alle. Dessuten: mens andre mennesker som uttaler seg om barnsutvikling og "oppdragelse" (f.eks. Ulvund) gjerne har en hel del referanser hist og her de legger frem viser Juul som regel bare til seg selv.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-08, 01:27   #5
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.804
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snakk pent til barna sier Jesper Juul

Jeg er en stor tilhenger av Jesper Juul - og en like stor tilhenger av en klype salt i lag med ham.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-08, 08:38   #6
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Snakk pent til barna sier Jesper Juul

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Joda, den godeste Jesper sier en hel del klokt han, men jeg er skeptisk til den forherligelsen av ham som jeg ser hos enkelte (både pedagoger og andre). Enkelte fremstiller ham som den reneste guru. ... og jeg er meget skeptisk til guruer da jeg ikke tror at det finnes en løsning som passer for alle. Dessuten: mens andre mennesker som uttaler seg om barnsutvikling og "oppdragelse" (f.eks. Ulvund) gjerne har en hel del referanser hist og her de legger frem viser Juul som regel bare til seg selv.

Jeg er litt uenig idette, jeg. Jesper Juul fremhever ofte at det finnes ikke bare én oppskrift, og at løsningene kan være mange så lenge de er basert på respekt. Han henviser også noe til andre, som i artikkelen Jessica henviser til. Der baserer jo han mye av artikkelen på en undersøkelse av Erik Sigsgaard.

Mitt inntrykk er at mange som reagerer på Jesper Juul (nå snakker jeg ikke om deg, ~TM~) reagerer mest på hans klare tale om hva som ikke fungerer. Han er veldig tydelig, med lite kozemoze, og en del reagerer på det i typisk "kaller du meg en dårlig pedagog"-stil.

Jeg er enig i at det kan bli mye Jesper Juul hos noen, men har sett på det som en reaksjon basert på lettelsen over en alternativ og tydelig tilnærming. Jeg har lest mye annet også, og synes ikke det egentlig er så stor forskjell på grunntanken hos feks Ulvund og Jesper Juul. Den dansken som har skrevet om Curlingforeldre kritiserer Jesper Juul åpenlyst, men ut fra en merkelig tolkning av Juul.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-08, 08:47   #7
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Snakk pent til barna, sier Jesper Juul

Og det går faktisk an å tenke litt på egenhånd, selv om man liker Jesper Juul

  Svar med sitat
Gammel 27-07-08, 08:51   #8
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Snakk pent til barna, sier Jesper Juul

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Og det går faktisk an å tenke litt på egenhånd, selv om man liker Jesper Juul

Jeg vil nærmest si det er en forutsetning, hvis man skal gå fra teori til praksis?

Jeg så forresten DVD-en med "I de beste familier", den som gikk på NRK for noen år siden. Var interressant å se den igjen, nå som jeg har litt foreldreerfaring

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-08, 08:54   #9
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snakk pent til barna, sier Jesper Juul

Jeg kan nok godt halvere skjenningen på min kommende 3åring nå
Men det er jommen IKKE lett i den alderen.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-08, 09:00   #10
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Snakk pent til barna, sier Jesper Juul

For meg er Jesper Juul langt i fra noen guru. Men han har mange gode poenger og teser som jeg har stor sans for mht. barneoppdragelse.

Denne artikkelen rører noe i meg - et slags ømhetspunkt som trigges av tanken på de stakkars barna våre som støtt og stadig, rett og slett, kjeftes på og skjelles ut,
Jeg er sterkt i mot kjefting og skjelling, men er ikke på langt nær flink nok til å "samtale vekk" scener som utarter seg. Jeg kunne vært mye, mye flinkere, og jeg har ofte dårlig samvittighet for at jeg ikke er den tålmodige mammaen barna mine fortjener. Sistnevnte lyser jo også på det Juul skriver om foreldre som føler press i hverdagen i forhold til at de (vi - meg?) ikke føler seg pedagogisk tilstrekkelige som foreldre.

Mon tro om presset og følelsen av å ikke være god nok som forelder hadde vært MYE mindre om det ikke var for at denne typen artikler til stadighet publisereres og kastes rett i fleisen på oss.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-08, 10:01   #11
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snakk pent til barna, sier Jesper Juul

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.


Mon tro om presset og følelsen av å ikke være god nok som forelder hadde vært MYE mindre om det ikke var for at denne typen artikler til stadighet publisereres og kastes rett i fleisen på oss.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-08, 10:03   #12
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Snakk pent til barna, sier Jesper Juul

Det finnes jo mange som skriver om barn og hva de trenger. Jeg klarer ikke å finne noe som er helt optimalt hos noen av dem, men plukker litt her og litt der, samt at man må finne ut hva som funker i praksis. Ingen barn er helt like heller, så selv om ting ser fint ut i en bok, så er det ikke sikkert det er riktig for mitt barn.

  Svar med sitat
Gammel 27-07-08, 10:16   #13
Lilith
Hulder
 
Lilith sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.605
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Snakk pent til barna, sier Jesper Juul

Beklager, men jeg takler ikke Jesper Juul altså. Joda, respekt og omtanke for barn, kjempefint, men det er et eller annet med ham som får meg til å reise bust. Kan ikke helt forklare hvorfor, desverre, i hvert fall ikke uten god tid til å skrive et langt og gjennomtenkt innlegg. Derfor nøyer jeg meg med kortversjonen: jeg synes han virker som en pr-kåt dust som kverner om hvor dårlige foreldre vi er sånn at vi skal få dårlig samvittighet og kjøpe bøkene hans for å lese om hvordan vi kan forbedre oss og få selvtilliten som foreldre tilbake igjen. Godt mulig han har noen poeng, men det tror jeg sannelig jeg også skulle klart å hatt om jeg bare bablet lenge nok

__________________
May the light always find you on a dreary day, when you need to be home, may you find your way.
May you always have courage to take a chance, and never find frogs in your underpants

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-08, 10:24   #14
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.377
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Snakk pent til barna, sier Jesper Juul

Veldig enig i det som står i artikkelen. Føler at vi gjør det riktig på småting, men ikke på større greier.

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-07-08, 10:46   #15
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.753
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Snakk pent til barna, sier Jesper Juul

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Og det går faktisk an å tenke litt på egenhånd, selv om man liker Jesper Juul

Ja, det er akkurat det jeg mener. Juul har ikke fasiten, men han har en del kloke tanker uten at det gjør ham til en guru (noe han ofte fremstilles som og som han etter mitt inntrykk synes er helt ok).

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Det finnes jo mange som skriver om barn og hva de trenger. Jeg klarer ikke å finne noe som er helt optimalt hos noen av dem, men plukker litt her og litt der, samt at man må finne ut hva som funker i praksis. Ingen barn er helt like heller, så selv om ting ser fint ut i en bok, så er det ikke sikkert det er riktig for mitt barn.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-08, 10:47   #16
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snakk pent til barna, sier Jesper Juul

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Og det går faktisk an å tenke litt på egenhånd, selv om man liker Jesper Juul

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Jeg vil nærmest si det er en forutsetning, hvis man skal gå fra teori til praksis?



Har en venninne som ble frustrert av å lese Jesper Juul - hun etterlyste klare metoder som man kunne følge til punkt og prikke. Det skjønner jeg, for det savner jeg av og til selv også når jeg skal prøve å gjøre om Juuls tanker til hverdagshandlinger. Det krever mye selvstendig tenkning - og det er det jeg liker med Jesper Juul.
Han serverer slett ingen oppskrift som han mener alle skal følge. Han skriver på et langt dypere plan enn det, og grunntankene hans er humanistiske og rører noe dypt i meg. Jeg liker at det stilles store krav til oss foreldre - skulle bare mangle med et slikt ansvar vi har med små barnesinn mellom hendene.

Selv har jeg hatt frustrerte perioder (som har skyldtes egne vansker) hvor jeg har hatt altfor liten tålmodighet med ungene. Når barna står med tårer i øynene om morgenen fordi mamma er sint, skulle det bare mangle om jeg ikke føler dårlig samvittighet i etterkant. Det føles riktig dårlig - og når noe føles dårlig, er det en guide for å endre noe i livet sitt, tenker jeg.

Samtidig prøver jeg å følge Juuls egne (og gjentatte) oppfordringer om å ikke la dårlig samvittighet ta innersvingen på meg - han skriver stadig at det er uungåelig å ikke tråkke i baret som foreldre støtt og stadig. Lær av det og gå videre. Som i livet generelt.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-08, 11:00   #17
Avelonia
Gangster girl
 
Avelonia sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Innlegg: 1.389
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Sv: Snakk pent til barna, sier Jesper Juul

Opprinnelig lagt inn av Thula, her.

Beklager, men jeg takler ikke Jesper Juul altså. Joda, respekt og omtanke for barn, kjempefint, men det er et eller annet med ham som får meg til å reise bust. Kan ikke helt forklare hvorfor, desverre, i hvert fall ikke uten god tid til å skrive et langt og gjennomtenkt innlegg. Derfor nøyer jeg meg med kortversjonen: jeg synes han virker som en pr-kåt dust som kverner om hvor dårlige foreldre vi er sånn at vi skal få dårlig samvittighet og kjøpe bøkene hans for å lese om hvordan vi kan forbedre oss og få selvtilliten som foreldre tilbake igjen. Godt mulig han har noen poeng, men det tror jeg sannelig jeg også skulle klart å hatt om jeg bare bablet lenge nok

Kunne ikke vært mere feil det du skriver her, han er så absolutt ikke slik! Jeg har flere bøker av han, jeg har også vært på seminar med han. Han sier virkelig mye man tar til seg, han snakker ikke kun for barna sin del heller.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-08, 11:58   #18
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Snakk pent til barna, sier Jesper Juul

Han er super syns jeg! Har lest ting han har skrevet og sett programmer med ham. En mann med beina godt plantet på jorden og med realistiske råd!

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-08, 13:28   #19
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snakk pent til barna, sier Jesper Juul

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.


Mon tro om presset og følelsen av å ikke være god nok som forelder hadde vært MYE mindre om det ikke var for at denne typen artikler til stadighet publisereres og kastes rett i fleisen på oss.

Dette er en tåpelig holdning, synes jeg. Skal man ikke publisere nyttige, og som regel forskningsbaserte artikler fordi foreldrene som kjefter kan få dårlig samvittighet?

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-08, 13:33   #20
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Snakk pent til barna, sier Jesper Juul

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Dette er en tåpelig holdning, synes jeg. Skal man ikke publisere nyttige, og som regel forskningsbaserte artikler fordi foreldrene som kjefter kan få dårlig samvittighet?

Skrev jeg det? Og begynte jeg ikke innlegget mitt med å presisere at jeg har sansen for mye av det J. Juul står for?

Kommentaren din er tåpelig, synes jeg.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
jesper juul


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no