Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Syns du media bør navngi "lommemannen"?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Syns du media bør navngi "lommemannen"?
Mannen bør navngis i media 31 28,44%
Mannen bør ikke navngis i media 78 71,56%
Deltakere: 109. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-08, 10:54   #21
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Syns du media bør navngi "lommemannen"?

Sitat:

Ifølge bt.no holder virksomheten til mannen stengt i dag, etter at politiet sendte de ansatte hjem klokken åtte i morges. Av de ansatte beskrives han som en jovial og grei kar. Og flere har problemer med å tro at han kan være den beryktede serieovergriperen.
- Nyheten kom som et sjokk for alle som jobber her. Det var ingen som hadde noen som helst mistanke. Jeg tror fortsatt han er uskyldig, sier en mann i en nabovirksomhet til bt.no.

Det er nok snakk om minutter før "alle" vet hvem det er. :spår:

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 10:59   #22
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.106
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Syns du media bør navngi "lommemannen"?

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Det er nok snakk om minutter før "alle" vet hvem det er. :spår:

Dessverre tror nok jeg også det.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 11:07   #23
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Syns du media bør navngi "lommemannen"?

Jeg vet ikke hva jeg syntes egentlig, ser poengene til begge sidene i denne saken.

Må bare kommentere at for folk som f.eks. bor i min kommune(Buskerud), hvor denne mannen har forgrepet seg på flere små gutter, så vil jeg neppe tro at detaljene om den nærmeste butikken til Lommemannen vil hjelpe et evn. ukjente offer her med å identifisere mannen.

Opprinnelig lagt inn av Nemi80, her.

Viss ein leser bt no så går dei veldig langt no. Dei interjuver folk i nabo butikken hans for eksempel. Skal ikkje så masse til for å leita opp kven det er.

Normalt sett så skal ikkje navn offentliggjerast. Men det virker som om media drar den veldig langt no. Saken er stygg, og det sitter nok fleire offer rundt i Norge, desverre.

Men viss det no viser seg at politet har tatt feil mann, kva då ?

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 11:16   #24
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du media bør navngi "lommemannen"?

Informasjonen bare renner på i avisene nå ser jeg. Bilde av huset hans, bilde av mannen som er sladdet ("se vi har bilde, vi vet hvem han er!" ), han er bror til en svært profilert ... bla bla bla.

Jeg synes i grunnen det var veldig morsomt med denne artikkelen ved siden av:

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 11:16   #25
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Syns du media bør navngi "lommemannen"?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

*HH* Selv om ikke barna kan identifisere mannen på bakgrunn av navn så kan det jo komme vitner på banen som kan si noe om hva mannen gjorde i området ditt på den tiden. Det vil jo kunne styrke mistanken om at det er nettopp ham som har begått disse overgrepene og lettere kunne føre til domfellelse på sakene deres.

Ja, men det kan jo finnes de barna som ikke har fortalt noen om overgrepene. Da hjelper det jo kanskje ikke uten bilde f.eks.(selv om noen kanskje aldri står frem som ofre i slike saker uansett).

I løpet av alle disse årene er det anmeldt 22 overgrep som er utført av "Lommemannen" i mitt fylke.

De anslår jo at han har forgrepet seg på mellom 300 - 400 gutter, så det finnes nok helt sikkert flere, dessverre

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 11:17   #26
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.014
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Syns du media bør navngi "lommemannen"?

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

De poster jo bilde og alt å det, jeg trodde først at det var "The Stig" som var "tatt i Bergen".

Fantastisk bra - dette må jeg dele med mannen min.

Ellers har jeg ikke bestemt meg.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 11:18   #27
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du media bør navngi "lommemannen"?

Jeg vet ikke hva jeg syns, jeg vet bare at jeg blir kvalm ved tanken på hvordan media kommer til å fråtse i denne saken i evigheter fremover. Kvalm på vegne av ofrene som får historiene sine og traumene smurt utover førsteside etter førsteside, og på vegne av gjerningsmannens pårørende som må forholde seg til mediepress, samfunnets reaksjoner i tillegg til å takle det uhyrlige i at en som står dem nær er en farlig overgriper.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 11:21   #28
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Syns du media bør navngi "lommemannen"?

De hadde et sladdet bilde av mannen på forsiden på VG også, der med mørkt hår.
Ser at bildet er fjernet derfra nå.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 11:31   #29
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Syns du media bør navngi "lommemannen"?

Jeg har tenkt. Fortsatt ikke helt enig med meg selv.

På den ene siden - hvis dette hadde vært i min by ville jeg ønsket å vite hvem det var. Mest av alt ut i fra nysgjerrighet, men også litt for å få litt "kjøtt på beinet" - hvem ER denne mannen? Og kjenner jeg folk rett vil ryktene spres. Sannsynligvis vet svært mange mennesker allerede mannens identitet.

Så er det hensynet til familien. Hele greia er en stor påkjenning på dem. Naboer, arbeidskolleger - alle rundt dem VET allerede. Blir det vesentlig verre for dem om riksmedia trykker navn og bilde på mannen? Det kommer kanskje an på hva slags mennesker de selv er. Kanskje vil de bare ønske å grave seg ned og ikke komme fram før hele "lommemannen" er glemt. Men kanskje vil de også trives med å stå fram i intervjuer, kanskje er det en måte for dem å bearbeide ting på, kanskje til og med en måte å "forsvare" seg litt overfor offentligheten (for alle rundt dem vet jo allerede). Vanskelig å si hva som er best for dem.

Hensynet til den pågrepne er også et poeng. Han KAN jo være uskyldig. Men igjen - alle som kjenner han vet sikkert allerede at det er han. Den største ulempen både for han og for familien er at straks identiteten frigis setter pressekorpset i gang en omfattende gransking av hele hans fortid. Alle han har kjent. Bilder av barna som små. Bilder av han selv som liten gutt. Sjokkerte naboer og arbeidskolleger.

Så har man ofrene å ta hensyn til. Og de er jo mange. Jeg tror det vil være godt for mange av ofrene å få et navn og et ansikt å forholde seg til. Granske bildene og konkludere med at jo... det var han. Takk og pris for at de tok han! For ofrenes del kan jeg ikke se noe som helst negativt ved å navngi mannen.

Og så er det samfunnsperspektivet. Kan det å navngi han ha noen forebyggende effekt for andre overgripere? Kanskje. Men kanskje er det med enkelte pedofile som med enkelte ildspåsettere - de elsker medias oppmerksomhet. Før jul var det jo en "copy-cat" som etterlignet "lommemannen", var vel på Oppegård, tror jeg. Mange mennesker (meg selv inkludert) sitter kanskje og lurer - hva er det som får et menneske til å bli sånn? Vi har jo lett for å tro at alle vi kjenner er snille. Kanskje kan det til og med hjelpe oss å ruske opp i våre fordommer, hvis vi får mannens livshistorie presentert. En helt vanlig mann, familiefar, selvstendig næringsdrivende - og altså LIKEVEL en overgriper. Men kanskje kan det også slå motsatt ut, at folk slapper av fordi han endelig ble tatt - og glemmer at det fortsatt finnes overgripere "der ute".

Det er argumenter både for og i mot. Jeg merker nå etter som jeg har skrevet dette at jeg heller stadig mer i retning av å navngi han. Dette primært av hensyn til ofrene, og av hensyn til lokalmiljøet som får bekreftet hvem (og derigjennom avkreftet de villeste ryktene som rammer uskyldige). Sekundært syns jeg også at det er mer i samfunnets interesse å få vite hvem han er, enn å ikke vite - dette mest av alt fordi han er norgeshistoriens verste serieforbryter. Jeg tror at åpenhet er viktig i kampen mot overgripere. Men klart, det har negative sider også.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 11:42   #30
Go\jenta
Mellom barken og veden
 
Go\jenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.866
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Sv: Syns du media bør navngi "lommemannen"?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.


Det er argumenter både for og i mot. Jeg merker nå etter som jeg har skrevet dette at jeg heller stadig mer i retning av å navngi han. Dette primært av hensyn til ofrene, og av hensyn til lokalmiljøet som får bekreftet hvem (og derigjennom avkreftet de villeste ryktene som rammer uskyldige). Sekundært syns jeg også at det er mer i samfunnets interesse å få vite hvem han er, enn å ikke vite - dette mest av alt fordi han er norgeshistoriens verste serieforbryter. Jeg tror at åpenhet er viktig i kampen mot overgripere. Men klart, det har negative sider også.

Jeg heller mot å være enig med bina om å navngi og vise bilde av ham, dersom han er den skyldige. Han er en farlig mann, som operer over hele landet, og som tydeligvis ikke skyr noen midler for å få tak i ofrene.

__________________
Snuppene mine født -99 -02 og -05
Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 11:46   #31
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Syns du media bør navngi "lommemannen"?

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Som mamma og privatperson ønsker eg at namnet skal offentleggjerast. Både for å unngå nye overgrep frå han og for å skremme andre pedofile. Som samfunnsborgar og "medievitar" meiner eg at namnet ikkje bør offentleggjerast.

Dette er ei vanskeleg sak der det er vanskeleg å ikkje verte emosjonelt påverka.

Signerer!

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 11:51   #32
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.793
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Syns du media bør navngi "lommemannen"?

Nei, det synes jeg ikke. Det er endel av rettssikkerheten i Norge, at man er uskyldig til man er dømt av en domstolen.

Med de bildene som er offentliggjort av både ham, hus og bil , samt all informasjon, er det nok mange som gjenkjenner ham.

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 11:53   #33
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du media bør navngi "lommemannen"?

Nei, så lenge han ikke er dømt så skal han heller ikke navngis. Jeg misliker at media bedriver heksejakt på en person som foreløpig kun mistenkt/siktet i en sak. Politiet kan ta feil, selv om de anser seg for å være sikre.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 12:00   #34
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Syns du media bør navngi "lommemannen"?

Nei jeg synes ikke det, av hensyn til pårørende og rettsikkerheten vi har her i landet.
Men når man leser Bergens-avisene i dag så skal det ikke mye til før alle bergenserene vet hvem det er ihvertfall.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 12:01   #35
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Syns du media bør navngi "lommemannen"?

"En bilentusiast som driver verksted i byen".
De kommer med småting hele tiden, tar nok ikke lang tid nå.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 12:28   #36
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Syns du media bør navngi "lommemannen"?

Er dette en fyr som er profilert utenfor Bergen også? :nysgjerrig:

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 12:28   #37
tiril
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Syns du media bør navngi "lommemannen"?

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Det er nok snakk om minutter før "alle" vet hvem det er. :spår:


Bergen er en ekstremt liten by i mange tilfeller....


*finne fram bt for å sjekke om han bur i nabolaget*

  Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 12:58   #38
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Syns du media bør navngi "lommemannen"?

Tja, han er ikke så veldig profilert utover Bergens grenser tror jeg. Jeg hadde iallefall aldri hørt dette navnet før. Og ja ryktene sprer seg kjapt tydeligvis...

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 13:05   #39
tiril
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Syns du media bør navngi "lommemannen"?

Opprinnelig lagt inn av Hannah, her.

Tja, han er ikke så veldig profilert utover Bergens grenser tror jeg. Jeg hadde iallefall aldri hørt dette navnet før. Og ja ryktene sprer seg kjapt tydeligvis...

Finner verken navn eller nærbutikk eg??? Were??

  Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 13:17   #40
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Syns du media bør navngi "lommemannen"?

Opprinnelig lagt inn av tiril, her.

Finner verken navn eller nærbutikk eg??? Were??

Jeg har bare hørt et rykte, så jeg vet ikke om det stemmer heller. Vet ingenting om nærbutikken...

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no