Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Syns du media bør navngi "lommemannen"?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Syns du media bør navngi "lommemannen"?
Mannen bør navngis i media 31 28,44%
Mannen bør ikke navngis i media 78 71,56%
Deltakere: 109. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-01-08, 15:29   #181
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du media bør navngi "lommemannen"?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Til det jeg har uthevet: det er dette jeg mener når jeg snakker om at hjelpeapparat skaper traumer helt unødvendig. Jeg mener at dette mest av alt er noe man vil ønske å gjøre for at de voksne ønsker å markere sin avsky mot overgrep. Det er ikke i barnets interesse å skape traumer, for så å bearbeide dem.

Hva tror du barnet vil tenke når det blir stort nok til å forstå fullt ut hva det har blitt utsatt for da? De færreste går upåvirket av slikt gjennom hele livet. En eller annen gang vil de forstå at de har vært utsatt for en krenkelse, og jeg tror ikke traumet blir mindre selv om tiden har laget avstand til selve hendelsen. Det er mange overgrepsofre som får psykiske og fysiske reaksjoner mange år etter overgrepet fordi det først da går opp for dem hva de har vært utsatt for. Det er da en helt kjent overgrepsproblematikk. At barnet skal skånes for å forstå hva det har blitt utsatt for er jo bare en utsettelse av problemet.

Det er ikke noe likhetstegn mellom profesjonell bearbeiding og offergjøring.

Linkene dine forstår jeg ikke helt hvorfor du setter inn som argumentasjon mot mitt innlegg.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-08, 15:36   #182
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Syns du media bør navngi "lommemannen"?

Jeg føler meg litt på siden av diskusjonen, nå.

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-08, 23:44   #183
kris
kross
 
kris sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 927
kris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Syns du media bør navngi "lommemannen"?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Og til en viss grad (men altså ikke nødvendigvis) vil det være en sammenheng mellom overgrepets art og den utsattes opplevelser av overgrepet. Sjansen for at barnet skal reagere kraftig og få psykiske problemer er langt større etter en brutal og rå voldtekt enn etter "fikling" av en person barnet har tillit til.

Dette er ikke nødvendigvis riktig. Det er riktig at overgrepenes art kan virke inn på grad av traumatisering - men relasjonen til overgriper er også en viktig faktor. Det er mer skadelig for et barn å bli utsatt for overgrep av en som står dem nær og som de har tillit til. Dette kan også gi dem relasjonsskader som i verste fall kan vare hele livet; det kan gjøre det vanskelig for dem å stole på andre.


Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg tror en slik klargjøring overfor barnet om at det som er skjedd er ulovlig og galt vil skape et behov for at barnet får profesjonell hjelp selv om barnet i utgangspunktet ikke er traumatisert eller har det vondt. Som foreldre vet de aller fleste for lite om hva som kan være senvirkning av seksuelle overgrep selv i tilfeller der barnet ikke virker traumatisert. Barnet har uansett vært utsatt for noe som har krenket det, og jeg tror senvirkningene av krenkelsen kan gjøre stor skade på et menneskes liv og sinn. Hvis den profesjonelle hjelpen kommer på et tidlig tidspunkt er det større sjanse for å få bearbeidet det som har skjedd, sette ord på hvilke følelser som finnes og ikke minst få frem at dette uansett aldri vil være barnets skyld uavhengig av barnets reaksjon i overgrepssituasjonen.

Jeg er ikke enig i at barn uansett bør motta profesjonell hjelp hvis de har vært utsatt for overgrep. Og det er ikke hjelpeapparatet heller, for øvrig. I veldig mange tilfeller er det beste for barnet å få fortsette livet sitt mest mulig som før, med hjelp til bearbeiding fra sine nærmeste. Det er i slike tilfeller kanskje viktigere at (ikke-overgripende) foreldre får hjelp og støtte slik at de igjen kan hjelpe barna sine på best mulig måte. For å presisere; dette gjelder i mindre alvorlige saker. I mer alvorlige saker må barnet uansett forholde seg til profesjonelle, i form av dommeravhør, medisinsk undersøkelse osv.

__________________
kris
Enestående mamma til en enestående gutt (2001)
"Livet er ikke et problem som skal løses, men en realitet som skal oppleves." (Søren Kierkegaard)
kris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-08, 00:14   #184
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du media bør navngi "lommemannen"?

En som jobber på skolen min har visst vært nabo med lommemannen i alle år som barn. Han var ikke like misunnelig nå lenger på at noen av kompisene hans hang hos lommemannen i alle år.

Vi snakket forøvrig ikke om hvem han var, hvor de bodde eller lignende.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no