Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Diskriminering å ikke få leie med hund?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-10, 14:54   #21
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diskriminering å ikke få leie med hund?

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.

Jeg har hatt hund selv i mange år, og hadde selvsagt også blitt fortvilet om det var vanskelig å leie et sted med hund. Men jeg skjønner jo godt hvorfor det er færre som leier ut til folk med hund, enn uten. Det blir mye slitasje på hus av hundehold. Hadde jeg hatt utleieleilighet selv, så hadde jeg helt sikkert valgt å forby dyrehold.



Jeg lurer på om det også kan være et prisspørsmål? Og hva slags leilighet hun vil bo i?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 15:00   #22
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diskriminering å ikke få leie med hund?

Selvsagt er det ikke diskriminering. Jeg er glad for at man nå har litt mer rettigheter i borettslag der man kjøper og eier egen leilighet, altså. Men som utleier bør man kunne sette noen begrensninger.

Den rareste varianten av dette opplevde jeg forresten da jeg og mannen for lenge siden lette etter et sted å leie da eldstemann var baby. Mannen ringte rundt og endelig traff vi på en dame som syntes at både hund og barn bare hørtes sååå koselig ut. Da mannen nevnte at han skulle leie sammen med kona si, derimot... Da var det ikke aktuelt lenger.

Frustrasjon over å ikke finne et sted å bo til tross, jeg har sjelden ledd så godt som da. Endelig fant vi en som verken hadde noe imot barn eller hund, etter ørten som gjerne hadde noe imot minst en av delene. Og da vi begynte å tro at avtalen var i boks, så var det jaggu det at det fulgte med en kone som var problemet.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 15:03   #23
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Diskriminering å ikke få leie med hund?

Jeg skjønner godt at man ikke vil leie ut til noen med hund, men jeg trodde det egentlig ikke var lov å nekte leieboer å ha dyr, hvis det ikke var helt spesielle grunner til det? Tror jeg har lest det en gang, men har egentlig ikke peiling.

Naboen her (hunde-eier) skulle leie ut en halvpart av en tomannsbolig, og spesifiserte i annonsen at hunder var bare koselig. De som flyttet inn har 5 (tror jeg, vanskelig å telle viltre småtasser) små hunder. Jeg tror hun som flyttet inn hadde slitt litt for å finne et sted å bo..

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 15:04   #24
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Diskriminering å ikke få leie med hund?

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Selvsagt er det ikke diskriminering. Jeg er glad for at man nå har litt mer rettigheter i borettslag der man kjøper og eier egen leilighet, altså. Men som utleier bør man kunne sette noen begrensninger.

Den rareste varianten av dette opplevde jeg forresten da jeg og mannen for lenge siden lette etter et sted å leie da eldstemann var baby. Mannen ringte rundt og endelig traff vi på en dame som syntes at både hund og barn bare hørtes sååå koselig ut. Da mannen nevnte at han skulle leie sammen med kona si, derimot... Da var det ikke aktuelt lenger.

Frustrasjon over å ikke finne et sted å bo til tross, jeg har sjelden ledd så godt som da. Endelig fant vi en som verken hadde noe imot barn eller hund, etter ørten som gjerne hadde noe imot minst en av delene. Og da vi begynte å tro at avtalen var i boks, så var det jaggu det at det fulgte med en kone som var problemet.

Jeg hadde heller ikke leid ut til noen med kone, altså. Tenk deg den slitasjen på gulvene fra de høye helene, og ikke minst vannforbruket. Nei takk

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 15:06   #25
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diskriminering å ikke få leie med hund?

Opprinnelig lagt inn av kristine, her.

Jeg skjønner godt at man ikke vil leie ut til noen med hund, men jeg trodde det egentlig ikke var lov å nekte leieboer å ha dyr, hvis det ikke var helt spesielle grunner til det? Tror jeg har lest det en gang, men har egentlig ikke peiling.

Det har vært noen sånne saker når det gjelder borettslag, vet jeg, men da eier man jo sort-of leiligheten selv. (Og uansett vil det jo være noe annet enn det å velge ut hvem man ønsker å leie til, vil det ikke? Jeg ser for meg at man har mer lov til å si nei til en potensiell leietager enn man har til å kaste ut en eksisterende leietager.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 15:06   #26
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.750
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Diskriminering å ikke få leie med hund?

Jeg har barn, dyr og en gang røykte jeg. Jeg hadde likevel ikke leid ut til mennesker med barn og/eller dyr eller til røykere.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 15:18   #27
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.028
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Diskriminering å ikke få leie med hund?

At leietaker velger å ha hund skal da virkelig ikke være huseiers problem eller ansvar?

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 17:06   #28
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Diskriminering å ikke få leie med hund?

Vi leier ut, og i utgangspunktet ønsker vi ikke folk med større dyr som hund og katt. Det har med slitasje og uro å gjøre.

Vi leide ut for et par mnd siden, og hadde rundt 30 mann på visning. Kun en av disse fikk leie, så vi diskriminerte sikkert mange vi da... Alenemødre, alenefedre, folk av utenlandsk opprinnelse, studenter, etc...

Det skal jammen ikke være enkelt.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 17:15   #29
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Diskriminering å ikke få leie med hund?

Jeg har lest om denne skaen flere ganger nå, og jeg må si at jeg ikke forstår problemet.
Skal man ha dyr og leie i tillegg så må man nesten ta høyde for at man ikke er velkommen som leietaker overalt.

Om vi hadde leid ut ville vi hatt det dyrefritt vi også, til tross for at vi har både hund og katt selv.
Man kan nemlig aldri vite om dyrene de eventuelle leieboerne tisser og bæsjer inne og de ikke vasker det opp feks. SÅnn på den ekstreme siden altså.
Og slitasje også.

Jeg har ikke så mye medfølelse kjenner jeg.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 17:18   #30
Minty
Bør lage seg en tittel selv
 
Minty sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.579
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Diskriminering å ikke få leie med hund?

Den saken der var oppe i Adresseavisen i sommer også. :roll:

Jeg hadde ikke leid ut til noen med dyr whatsoever.

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 17:21   #31
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.750
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Diskriminering å ikke få leie med hund?

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Jeg har lest om denne skaen flere ganger nå, og jeg må si at jeg ikke forstår problemet.
Skal man ha dyr og leie i tillegg så må man nesten ta høyde for at man ikke er velkommen som leietaker overalt.

Om vi hadde leid ut ville vi hatt det dyrefritt vi også, til tross for at vi har både hund og katt selv.
Man kan nemlig aldri vite om dyrene de eventuelle leieboerne tisser og bæsjer inne og de ikke vasker det opp feks. SÅnn på den ekstreme siden altså.
Og slitasje også.

Jeg har ikke så mye medfølelse kjenner jeg.

Jeg synes ikke det går helt klart fram hvem som tisser og bæsjer.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 17:23   #32
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Diskriminering å ikke få leie med hund?

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

Jeg synes ikke det går helt klart fram hvem som tisser og bæsjer.



Jeg mente dyrene altså, men man kan jo aldri vite.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 17:26   #33
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.750
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Diskriminering å ikke få leie med hund?

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.



Jeg mente dyrene altså, men man kan jo aldri vite.

Nei, man kan ikke det. Folk har så mye rart for seg.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 18:50   #34
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.735
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Diskriminering å ikke få leie med hund?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Kjenner jeg får endel hundeeier-fordommer bekreftet her. Diskriminering? Hilse på hunden for å se hvor snill den er?



Jeg måtte bare inn for å lese denne da jeg så den i dag. Både rolleyes- og knegg-ikoner surret om hverandre i hodet mitt.

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 19:53   #35
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Diskriminering å ikke få leie med hund?

En nabo av meg i en annen gård eide leilighet med ny parkett og hadde hund. Helt ny leilighet. Da han skulle selge måtte parketten skiftes ut for i det hele tatt få igjen det han hadde gitt to år før.

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 20:24   #36
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.539
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Diskriminering å ikke få leie med hund?

Vi har hund, og jeg skjønner meget godt de som ikke vil leie ut til folk med hund, jeg hadde ikke gjort det. (Det være sagt så sliter jeg egentlig med å skjønne at noen velger helt frivillig å skaffe hund jeg da, jeg ville ikke gjort det heller jeg...)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 20:43   #37
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Diskriminering å ikke få leie med hund?

Hvis jeg kunne velge mellom en raring uten hund, eller en ok, ærlig person med hund, så ville jeg foretrekket personen med hund. Derfor kan jeg ikke si at jeg ikke ville leid ut til en person med hund. Men jeg kan si at det er mange personer jeg ikke ville leid ut til. Og mange barn jeg ikke ville hatt "i hus".

Jeg syns det er helt fair å sette egne kriterier når man leier ut, det er jo privat leie. Og har ingenting med diskriminering å gjøre.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 20:50   #38
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.907
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diskriminering å ikke få leie med hund?

Jeg er ikke utelukkende negativ til å leie ut til noen som har hund. Det kommer an på så mye. Men, i et avslag til en potensiell leieboer jeg ikke liker, så kan jeg godt komme til å skylde på hunden vedkommende eier. Det er lettere å si at man ikke liker bikkja, enn å si at man ikke liker eieren...

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 20:51   #39
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Diskriminering å ikke få leie med hund?

Nei, etter mine regler så hadde jeg ikke leid ut til noen med hund. Og det er temmelig frekt å hevde at man blir diskriminert fordi man ikke får leie privat fordi man har hund?!

  Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 16:14   #40
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Diskriminering å ikke få leie med hund?

Om jeg skulle leid ut så ville jeg også helst hatt en dame på førti som jobber langt unna og bare er hjemme annenhver helg - og da for å lese en bok såklart.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no