Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Om fleirbarnssvangerskap og abort

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-02-16, 10:44   #161
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abort

Og hva kan regnes som sykdom eller lidelser? Ta meg som eksempel: Jeg stammer, har ikke samsyn på øynene, har diverse hudlidelser og har mye psykisk sykdom og overvektsproblematikk i slekta. Selvsagt sier man "pføsj, det er da ikke SLIKE ting man snakker om i denne sammenheng", men hvor går grensa? Er det verre å ha diabetes 1 enn å være plaget av ekstremt tung stamming? Hva skal man satse på å utrydde og hva er bare variasjoner?

Jeg sier ikke dette som et motargument til Esme (som jeg i stor grad er enig med). : presiserer :

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-16, 10:56   #162
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abort

Man snakker om slike ting også Divine når man først står med muligheten. Tenker man at et foster ikke har egenverdi og man vurderer ut fra instrumentelle kriterier ser jeg ikke bort fra at man kan havne der. Vi er nok mange som ville blitt valgt bort.

Og hva med dem som ikke vil klare å få noen god genkombo? Skal de ha samme muligheter som andre med hensyn til å få optimale barn? Skal en risikoprofil av betydning medføre rett til finansiert behandling?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-16, 11:04   #163
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.772
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abort

(Nå snakker jeg for meg selv, og kun meg selv)

Jeg ønsker ikke å for eksempel sitte 15 år på sykehjem og overleve det ene og det andre og gradvis svekkes, men bli holdt i live av alkens medikamenter og whatnot. Kan hende jeg har en annen mening da jeg er 89 , men jeg har nok et lite følelsespreget syn på dette med at liv (eller eksistens) alltid skal være målet.

Samtidig ser jeg jo helt klart det farlige i å spekulere i hva som er liv bra nok, da man må ta den avgjørelsen på andres vegne. Men mange typer behandlinger og terapier har jo også som mål at de man jobber med skal ha minst mulig senskader og plager, og nå lengst mulig, så der er det vel også en grunntanke om at "friskest mulig"? faktisk er å foretrekke?

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-02-16, 11:16   #164
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abort

Den utfordringen du reiser der bokormen er en av de viktigste tenker jeg. Like mye som å kurere sykdom og holde mennesker i live må vi tenke på hva vi gjør for å sørge for livskvalitet. Hva livskvalitet er kan selvsagt diskuteres, men det er en stor utfordring. Særlig utfordring om menneskeliv blir veid i kost/nytte-vekt. Med et slikt perspektiv vil også egenvurdering av livskvalitet bli kraftig påvirket.

Jeg frykter ikke sykehjemstilværelse nødvendigvis. Jeg tror mange demente har det fint. Mange har øyeblikk og glimt av stor glede. De krever en del pleie, men når den gis og godt helsestell er på plass så tenker jeg at det ikke er noe skrekkscenario.
Store smerter tror jeg de fleste av oss frykter, men hvordan man opplever smerter og liv med smerter har mye med omgivelser å gjøre.

Jeg er utrolig glad for å se hvordan en del sykehjemsansatte jobber og jeg synes også det er masse flott å se med tanke på hvordan en del lever på sykehjem. Et sånt liv frister selvsagt ikke, men de gangene jeg ser at det fungerer godt virker det heller ikke veldig skremmende.

Og hva med all samfunnsskapt sykdom? Blir det mer sånt når vi har mindre alvorlige saker å tenke på?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-16, 11:24   #165
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.619
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abort

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.


Og hva med dem som ikke vil klare å få noen god genkombo? Skal de ha samme muligheter som andre med hensyn til å få optimale barn? Skal en risikoprofil av betydning medføre rett til finansiert behandling?

Jeg mener å ha sett en dokumentar på tv for lenge siden, om en øy hvor det var så mange med en problematisk genfeil, at man måtte sjekke seg for å få lov til å gifte seg og få barn. Jeg klarer ikke å finne info om dette nå, men mener det var på NRK.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-16, 11:29   #166
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abort

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg mener å ha sett en dokumentar på tv for lenge siden, om en øy hvor det var så mange med en problematisk genfeil, at man måtte sjekke seg for å få lov til å gifte seg og få barn. Jeg klarer ikke å finne info om dette nå, men mener det var på NRK.

Det finnes jo sånne tilfeller i slekter her til lands også. Ikke at det er forbudt med lov å få barn, men hvor det advares sterkt. Det kan jo nå fikses med å sette inn bedre genmateriale.

Skal det å få utført sånt være en rettighet om man har svake gener eller ikke? Og hva blir svake nok gener? Gjelder det bare huntingtons og overveiende sannsynlighet for annen alvorlig tilstand eller skal det også gjelde diabetes, hyperkolesterolemi og ADHD?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-16, 20:09   #167
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abort

Selv om jeg til en viss grad kan forstå at man ønsker bort sykdommer, så skulle jeg mye heller ønsket meg et samfunn hvor det var mer greit å være syk. Jeg tror ikke vi ville vært lykkeligere i et sykdomsfritt samfunn, det er ikke der problemet ligger.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-16, 20:14   #168
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abort

Veldig godt poeng, Niobe!

Jeg er også bekymret for hva som skjer dersom det å selektere på gennivå blir vanlig. En ting er det mer psykososiale aspektet, at de som har fått asfyksiskader og premature vil sammenlignes mot et høyere snitt fordi normalkurven forskyves. Men like mye det biologiske aspektet. Ja vi vet endel om genetikk etterhvert og har en viss oversikt over genomet. Men det er mye vi ikke vet om vekselvirkninger mellom ulike gener og områder mellom gener, og vi vet ikke helt følgene av å fremelske enkelte egenskaper. Se på dyreavl, der har man fått noen slike oppdagelser.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-16, 12:11   #169
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.254
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abort

Jeg leste denne saken nå, om ei som hadde tatt abort på ei jente med downs. http://www.tv2.no/nyheter/8076114/
Og jeg var så dum at jeg leste kommentarfeltet på facebook.

Jeg tenker at man kan egentlig ikke fordømme noen, hvis man ikke har stått i deres sko. Man kan tenke og mene at man selv ville valgt annerledes, men man vet jo ikke?

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-16, 12:35   #170
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abort

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Jeg leste denne saken nå, om ei som hadde tatt abort på ei jente med downs. http://www.tv2.no/nyheter/8076114/
Og jeg var så dum at jeg leste kommentarfeltet på facebook.

Jeg tenker at man kan egentlig ikke fordømme noen, hvis man ikke har stått i deres sko. Man kan tenke og mene at man selv ville valgt annerledes, men man vet jo ikke?

Jeg tenker at selv om man vet med absolutt sikkerhet at man ikke hadde gjort det samme, så må man skjønne at ethvert valg er forskjellig for enhver person og at folk må gjøre hva som passer dem.

Hun moren i linken virker jo helt forvirret på hva hun ville selv da. Jeg synes hun ga for mye skyld på helsevesenet, man må nå stå for det man selv har bestemt.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-16, 13:19   #171
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abort

Har ikke hatt tid til å lese skikkelig, men jeg er enig i at man generelt sett ikke bør fordømme andres valg når det gjelder abort. Vi har jo tross alt veldig forskjellig forutsetninger og psyke.
Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg hadde gjort om jeg ventet et barn med Downs, og jeg har tatt abort før.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-16, 15:07   #172
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abort

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg tenker at selv om man vet med absolutt sikkerhet at man ikke hadde gjort det samme, så må man skjønne at ethvert valg er forskjellig for enhver person og at folk må gjøre hva som passer dem.

Hun moren i linken virker jo helt forvirret på hva hun ville selv da. Jeg synes hun ga for mye skyld på helsevesenet, man må nå stå for det man selv har bestemt.

Det denne moren forteller om tror jeg er gjenkjennelig for mange som har stått i en situasjon der senabort er et tema. Mange opplever den valgsituasjonen er vanskelig og enkelte får psykiske plager som ptsd etterpå. Spesielt det med å kjenne at man blir presset på å ta et valg opplever mange som traumatisk, og hvordan informasjon gis i en sånn situasjon har mye å si. Jeg synes kanskje dette er en artikkel som ikke burde stått på trykk på den måten.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-16, 15:38   #173
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abort

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det denne moren forteller om tror jeg er gjenkjennelig for mange som har stått i en situasjon der senabort er et tema. Mange opplever den valgsituasjonen er vanskelig og enkelte får psykiske plager som ptsd etterpå. Spesielt det med å kjenne at man blir presset på å ta et valg opplever mange som traumatisk, og hvordan informasjon gis i en sånn situasjon har mye å si. Jeg synes kanskje dette er en artikkel som ikke burde stått på trykk på den måten.

Jeg skjønner godt at mange synes at valgsituasjonen er vanskelig, for de må jo ta et valg, et vanskelig valg.

Og så må helsevesenet være så flinke som det er mulig å være for å hjelpe folk til å ta et valg. Men det er nok i en del tilfeller sånn at folk har så store problemer med å ta et valg overhodet (det vet jo vi som er leger, at folk svært ofte vil ha alternativet "jeg vil ingen av delene") at det i seg selv er traumatisk.

Kanskje helsepersonell som jobber med disse problemstillingene heller skulle være mer aktiv _før_ en test blir gjort, på at en test vil kunne reise et spørsmål, et valg, som da må foretas. For å ikke ta abort i et slikt tilfelle blir også et aktivt valg.

Og om man egentlig ikke takler å foreta valget, så bør man jo heller ikke ta testen. Kanskje det er der man burde gjort rådgivingen i større grad.

Personlig hadde jeg ikke hatt problemer med å foreta et valg i en slik setting, fordi som lege så er jeg jo supertrent til å aldri bestille en test uten at det skal ha en konsekvens og hadde tenkt igjennom hva jeg skulle gjort av alternativene _før_ jeg gjorde testen.

Hun damen i artikkelen hadde åpenbart ikke tenkt over konsekvensene før testen, og var i sjokk. Hun hadde nok skodd seg på å tenke over ting litt bedre på forhånd, og skulle nok hatt hjelp til det.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-16, 17:19   #174
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.449
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abort

Det Esme skriver er viktig!
Vi opplevde at en jordmor målte nakkefold på tidlig ul med barn nr to.
Jeg var helt ferdig etter på og takket nei til all tidlig ul med de neste barna. Vi ville ikke ha valget og noen tok det plutselig for oss. Så umyndiggjort har jeg aldri følt meg. Hverken før eller siden. Hva om nakkefolden HADDE vært avvikende? Da måtte vi plutselig ta et valg. Et valg vi ikke på noen måte ønsket å ta.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-16, 21:58   #175
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abort

Det der er ikke enkelt. Det er lett å ende med mer informasjon enn man hadde tenkt seg. Det gjelder også vanlig rutineultralyd der de fleste kommer og ikke tenker så mye på at det kan være noe som er galt.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no