Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-11-09, 01:55   #141
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Jeg mente å spørre etter hva det var du kunne tenke kunne være konfliktfylt å måtte legge hjemme, noe mer konkret enn moral, tro, etikk. Det blir for abstrakt.

Javel, da vil jeg ikke klare å forklare deg hva jeg mener, for dette er et nokså abstrakt emne. I alle fall for meg. Det går på følelser, ikke på hva som rent fysisk sett kan legges igjen hjemme. Jeg er trøtt og tror jeg skal legge meg før jeg fornærmer noen.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 07:18   #142
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Men da burde jo Ruter lage noen som gjør at dems uniform også passer til nonnene's krav til påkledning! :undre: Hvorfor har ikke det kommet opp?
Diskriminering!!!! :mumlemumle:

Nonner tar ikke jobb som trikkeførere. De har som jobb å be til Gud, og kanskje hjelpe vanskeligstilte mennesker. Sammenligningen gikk kun på dette med tildekning med klær.

Men selv jeg synes det må være en rimelighetens grense. Ruter-burka hadde selv jeg reagert på.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 08:24   #143
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg har ikke noe problemer hverken med turban eller hjiab, jeg bare synes ikke det passer seg. Og jeg greier ikke å se at det skal være så stort problem å være uten på jobb, om dette er en frivillig greie.

Men nå er ikke saken her om de skal få lov til å bruke hijab på jobben, for det har de lov til (selv om du altså ikke synes det passer seg). Saken er at arbeidsgiveren ønsker å tilby dem en hijab som passer til resten av uniformen, i stedet for at de - som nå - bruker sine egne private hijaber. Og hva i alle dager er galt med det?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 08:51   #144
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Har Oslo Sporveier en uniformsturban forresten? Jeg antar de ikke har det, siden det vel er ganske få som bruker det, men jeg mener de sikhene jeg har sett i sporveisuniform er rimelig fargekoordinert, kanskje de bare har skaffet seg blå turbaner selv?

Sikher fikk forøvrig lov til å bruke turban til forsvarets uniform, og noe senere til Oslo Sporveiers uniform, på slutten av 1980-tallet. Det var det samme gnålet da fra de som var mot dette, men heldigvis i litt mindre omfang. Det har vært førere som bruker hijab på jobb i Oslo Sporveier siden begynnelsen av 1990-tallet.

Ben "did the sky fall?" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 09:33   #145
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Og forøvrig er det jo ikke snakk om å forby hijab, kvinnene kan ha sin perosnlige hijab på seg. Det er om de skal lage en uniformshijab som er spørsmålet.

Så du syns det er bedre at de bruker sin egen hijab, som er mindre praktisk å bruke og ikke nødvendigvis står i stil til resten, men ikke en som matcher og er mer praktisk? Det er jo helt hull i hodet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 12:43   #146
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Så du syns det er bedre at de bruker sin egen hijab, som er mindre praktisk å bruke og ikke nødvendigvis står i stil til resten, men ikke en som matcher og er mer praktisk? Det er jo helt hull i hodet.

De kan da vel bruke en hijab som er praktisk selv om den er privat, eller?
OG evt. fargetilpasset? BM har et utmerket poeng over her, de sikhene han har sett har klart å skaffe seg noe som passer selv.
Kanskje man kan skaffe seg de private effektene man "trenger" selv, uten at man skal behøve å tilpasse en uniform. Og hvis man først skal tilpasse, så bør man gjøre det for alle gruppene, ikke bare en.

Nå ble det vel sånn at sporveiene ikke skulle lage en uniformshijab nå, men om det kom forespørsel, så ville de gjøre det, eller vurdere det, jeg husker ikke.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 12:48   #147
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

De kan da vel bruke en hijab som er praktisk selv om den er privat, eller?
OG evt. fargetilpasset? BM har et utmerket poeng over her, de sikhene han har sett har klart å skaffe seg noe som passer selv.
Kanskje man kan skaffe seg de private effektene man "trenger" selv, uten at man skal behøve å tilpasse en uniform. Og hvis man først skal tilpasse, så bør man gjøre det for alle gruppene, ikke bare en.

Nå ble det vel sånn at sporveiene ikke skulle lage en uniformshijab nå, men om det kom forespørsel, så ville de gjøre det, eller vurdere det, jeg husker ikke.

Litt av poenget med en uniformshijab er sikkerhet. Den skal festes med borrelås og er dermed lett å få av om de skulle oppleve at noen angriper dem og river i hijaben. For meg er dette det viktigste argumentet, i tillegg til at man da ikke blander private og uniformelle klesplagg.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 13:19   #148
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

For meg er det de verdimessige tingene med hijab som jeg oppfatter problematisk.

Ved å lage en uniformshijab legitimerer man de syn som hijab'en symboliserer. Dvs: "Dydige kvinner dekker seg til"/"ærbare kvinner skjuler håret."

Det er ikke akkurat fremskritt, slik jeg ser det, heller skritt 100 år tilbake i tid. I motsetning til f.eks homofilt partnerskap som ble trukket frem før i tråden; det er mer hva jeg kaller fremskritt.


Sist redigert av bønna : 19-11-09 kl 13:30.
bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 14:17   #149
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: FrP-byråd vil nekte Oslotrikken og T-banen å tilby sine ansatte uniformhijab

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Mener du det samme om en turban på en sikh, eller er det spesielt hijaben du ser problemer med? Hva er i så fall den prinsipielle forskjellen?

Og hvis andre mener det er forskjell, så er jeg oppriktig interessert i å vite hva de mener er forskjellen også.

Selv ser jeg ikke noen prinsipiell forskjell, og – som noen sikkert har fått med seg – syns jeg det er greit med både turban og hijab til de fleste typer uniformer.

Ben "next up: iron bracelets" Murphy

Jeg vet ikke så mye om sikhenes turban, men tror vel kanskje ikke at det er noe kjønnsbasert.

Hijab'en derimot symboliserer at "rene/ærbare" kvinner skal dekke seg til.
I dette ligger det også slik jeg ser det at kvinnner ansvarliggjøres for menns lyst. Kvinner skal dekke seg til slik at menn ikke blir distrahert i fra troen på gud.
Det er nok ikke alle hijabbærende kvinner som tenker på dette, men at det er en god del av grunnlaget for hijab -bruk; det oppfatter jeg det som.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no