Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Denne er jeg spent på jussen i

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-08-10, 11:31   #1
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Denne er jeg spent på jussen i - kidnapping eller nødverge?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10035708

Man antar det dreier seg om en barnefordelingssak. I barnefordelingssaker generelt er det slik at dersom den ene forelderen rett og slett tar barna med seg med makt så er den andre forelderen maktesløs. Politiet vil ikke hjelpe deg dersom barna dine er tatt fra hjemmet sitt sålenge det er den andre forelderen som har tatt dem. Ihvertfall ikke dersom man ikke har en skriftlig avtale med den andre forelderen om hvor barna skal bo - og det har man gjerne ikke i en barnefordelingssak. Fordi man ikke er enige enda.

Normalen er da at det er far som tar barna med makt.
Her er det da tydelig at politiet altså har gått inn i en sak om barnefordeling hvor det mistenkes at barnas mor er involvert i å hente dem.

Jeg er rett og slett skrekkelig spent på utfallet her. Jeg er også spent på om dette setter en presedens i at politiet heretter faktisk skal tilbakeføre barn som er hentet av en forelder mot den andres vilje? Og om det isåfall skal være slik at den som hadde barna først skal være den som får viljen sin? Eller om det skal være den som hadde barna da politiet ble ringt? Og om politiet nå kan komme på banen i forhold til andre barn som heller ikke leveres tilbake etter samvær?

Også er jeg spent på om det anses som rimelig at politiet skal gripe inn dersom en forelder rett og slett tar med seg barna etter eget hode?

Og ja - det er med vilje at jeg ikke gidder si noe om at far her ble utsatt for vold. Bakgrunnen for dette er noen hundre dommer hvor det anses som helt uinteressant at mor utsettes for vold også.


Sist redigert av Slettet bruker : 16-08-10 kl 23:11.
  Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 11:37   #2
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Time will tell...

Jeg er dessverre ikke optimist med tanke på presedens, på hverken det ene eller andre området...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 11:43   #3
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Ikke jeg heller. Og bortsett fra at jeg skjønner at politiet hopper i stolen og kanskje reagerer litt i fulle farta når det skjer noe uventet så kan jeg ikke skjønne annet enn at en mor i slike tilfeller som dette konsekvent (for dette er faktisk ikke uvanlig i det hele tatt) får beskjed om at politiet ikke kan hjelpe henne, hun må gå rettens vei for å få fastsatt hvor barna skal være og når. Om barnefaren er voldelig er aldri noe argument.

  Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 11:44   #4
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.920
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Det vi heller ikke vet her er hvorvidt barna er hos far mot mors vilje i utgangspunktet eller er hentet dit. Det kan jo også ha noe så si for hvordan politiet evt. involverer seg.

Også får jeg litt sånne Skah-tanker om dette. For det var jo liksom greit, det, at moren kidnappet/hentet (avhengig av synspunkt) barna i et fremmed land.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 11:48   #5
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Det vi heller ikke vet her er hvorvidt barna er hos far mot mors vilje i utgangspunktet eller er hentet dit. Det kan jo også ha noe så si for hvordan politiet evt. involverer seg.

Også får jeg litt sånne Skah-tanker om dette. For det var jo liksom greit, det, at moren kidnappet/hentet (avhengig av synspunkt) barna i et fremmed land.

Jupp.

Om det nå er mor som har hentet dem, jeg tar utgangspunkt i at det er det, så hvorfor har hun måttet hente dem på denne måten? Hvorfor kunne hun ikke hente dem normalt? Hvis hun skulle hente dem og ikke kunne hente dem normalt - hvorfor fikk hun da ikke hjelp av politiet til å hente dem?

  Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 11:53   #6
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jupp.

Om det nå er mor som har hentet dem, jeg tar utgangspunkt i at det er det, så hvorfor har hun måttet hente dem på denne måten? Hvorfor kunne hun ikke hente dem normalt? Hvis hun skulle hente dem og ikke kunne hente dem normalt - hvorfor fikk hun da ikke hjelp av politiet til å hente dem?

Nå skjønner jeg ikke særlig mye. Er dette en slags spekulasjoner? Hva er i såfall poenget med å spekulere den ene eller andre veien? Og er det slik at det oppfattes som uretteferdig at denne mannen får hjelp av politiet, når mange kvinner ikke får det? Er det ikke generelt bra at politiet griper inn?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 11:45   #7
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Årsaken til at politiet involverer seg kan vel godt være måten bortføringen skjedde på. Det er en ting å "bare" la være å returnere barna etter samvær, noe helt annet å bryte seg inn i den andre forelderens hjem og ta med seg barna, og i samme slengen bruke vold mot den andre parten.

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 11:46   #8
Callisto
Bør lage seg en tittel selv
 
Callisto sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Innlegg: 1.235
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Årsaken til at politiet involverer seg kan vel godt være måten bortføringen skjedde på. Det er en ting å "bare" la være å returnere barna etter samvær, noe helt annet å bryte seg inn i den andre forelderens hjem og ta med seg barna, og i samme slengen bruke vold mot den andre parten.

Akkurat det tenkte jeg også.
Det står jo at faren er blitt utsatt for vold.

__________________
Snuppa feb '05 og Minisnuppa aug '08
Callisto er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 11:49   #9
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Årsaken til at politiet involverer seg kan vel godt være måten bortføringen skjedde på. Det er en ting å "bare" la være å returnere barna etter samvær, noe helt annet å bryte seg inn i den andre forelderens hjem og ta med seg barna, og i samme slengen bruke vold mot den andre parten.

Dette skjer i ett kjør. Andre veien.
Man får ikke hjelp til å tilbakeføre barn fra far bare fordi man tilfeldigvis ble rundjult da de ble hentet.

  Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 11:52   #10
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Dette skjer i ett kjør. Andre veien.
Man får ikke hjelp til å tilbakeføre barn fra far bare fordi man tilfeldigvis ble rundjult da de ble hentet.

Ja, men da er det jo den andre forelderen som står for rundjulingen som oftest, og da oppfattes det vel som "domestic violence" (fant ikke norsk ord) - og det har jeg jo forstått at politiet ikke er veldig interessert i å gripe inn i. Her leser jeg imidlertid mellom linjene at det er andre enn moren som har stått for volden, og da er det kanskje en helt annen sak for politiet.

Jeg bare prøver å finne en forklaring på hvorfor de involverer seg, altså; det er ikke noe forsøk på å rettferdiggjøre politiets (mangel på) involvering, verken i denne eller andre saker.

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 11:48   #11
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.920
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

"brutalt banket opp" tror jeg politimannen sa på radio idag...

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 11:54   #12
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

For ordens skyld - jeg mener at det er riktig at politiet involverer seg altså. Jeg bare er spent på hvorfor de velger å gå inn nå og ikke ellers i lignende saker med snudd kjønnsrolle.

Ikke mener jeg det er greit å rundjule folk heller.

Og at de som da har begått volden straffes for dette er helt ok. Men at mor som ikke er mistenkt i saken skal trekkes inn, eller at barna skal tilbakeføres far dersom mor ikke vil det - nei, det er jeg ikke enig i. Ikke medmindre dette skal gjelde i alle slike saker heretter.

Per dags dato sitter det et betydelig antall kvinner og er redde for at barna deres skal hentes med tvang og for at de ikke skal få dem tilbake etter samvær.

  Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 11:54   #13
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Jeg tror også muligens denne "7 personer"-løsningen, hvor mor ikke er bevist å være en av dem, er årsaken til at de blander seg?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 11:56   #14
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.920
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Men... hvorfor hadde de ikke blandet seg om det var mor som rundjulte far da?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 11:58   #15
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

@ SF: Det er mulig du leser mer ut av artikkelen enn jeg, men det står da vitterlig ingenting om hverken tilbakeføring eller (politiets) standpunkt i barnefordelinger?

Som det ser ut ble ungene tatt med makt (i alle fall maktbruk mot far) av et flertall personer. Det står ikke at mor var involvert, og politiet har heller ikke fått kontakt med henne. Og det sies ingenting om hvor barna er nå.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 12:13   #16
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Kanskje jeg leser det inn, ja. Jeg tenkte det var for å tilbakeføre barna til far at de ville ha tak i mor, men det står jo faktisk ikke det.

  Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 12:25   #17
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Niks, foreløpig er dette en kidnappingssak, noe som jo er alvorlige greier. Dersom 7 stk bryter seg inn hos noen og kidnapper to mindreårige barn samt banker opp den som er foresatt så håper jeg jammen at politiet tar det på alvor uavhengig av hvordan de normalt gjør det i barnefordelingssaker.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 12:27   #18
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av Juste, her.

Niks, foreløpig er dette en kidnappingssak, noe som jo er alvorlige greier. Dersom 7 stk bryter seg inn hos noen og kidnapper to mindreårige barn samt banker opp den som er foresatt så håper jeg jammen at politiet tar det på alvor uavhengig av hvordan de normalt gjør det i barnefordelingssaker.

Joa. Men om de nå henter barna hos mor (hvis det er der de er) og tilbakefører dem til far - da er det straks noen prinsipper som bør ettergås litt nærmere. Jeg venter spent på å se hva som skjer i denne saken altså.

  Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 15:01   #19
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Øksekidnapping er vel ikke hverdagskost for politiet...

Men, slik det står er dette en barnefordeingssak, og barna er nå sammen med sin mor.
http://www.dagbladet.no/2010/08/16/n...riks/12978325/

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 15:02   #20
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Øks?

Eh ... det er verre ja.

  Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no