Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Noen spørsmål om grunnleggende strikketeknikk

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-10-09, 23:53   #1
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Noen spørsmål om grunnleggende strikketeknikk

Jeg har plutselig fått det for meg at jeg vil strikke igjen og planlegger Nin-skjerf med start i morgen. Men: Jeg har ikke strikket på 18 år og er ikke helt sikker på om jeg husker alt. Jeg lærte å strikke av min mormor, men hun lever ikke lenger og ingen andre i min nærhet strikker så vidt meg bekjent.

Jeg regner med at jeg husker hvordan legge opp og felle av når jeg først får det i hendene, likeledes rette og vrange masker. Oppskriften på skjerfet virket jo superduperenkel, så det må jeg jo klare. Men jeg lurer altså på følgende:

I følge oppskriften skal man strikke rett på retten og vrangt på vrangen, og det er jo greit, men jeg husker så tydelig at min mormor lærte meg at jeg ikke skulle strikke første og siste maske på retten, men bare flytte den over, og at første og siste maske på vrangen uansett skulle strikkes i rettstrikk. Dette for å få pen kant. Kan dette stemme, eller husker jeg totalt feil? Noen som gjør det slik? Det vil vel i så fall bli litt merkelig når man starter med bare 3 masker på det skjerfet?

Nin beskriver også at man feller ved å strikke to masker sammen på retten. Jeg husker at min mormor lærte meg det, men at hun foretrakk en annen metode, noe med å flytte en maske over den andre? Dette husker jeg ikke hvordan jeg gjør i det hele tatt. Mulig det var hvis man feller på vrangen, eller at det bare er når man feller av til slutt?

Noen som har noen innspill?

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-09, 23:56   #2
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.912
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Noen spørsmål om grunnleggende strikketeknikk

Jeg tar alltid av første maske for å få en pen kant, tar dem av som om jeg skulle strikket dem vrangt.

Det er minst to forskjellige måter å felle av på, og hvilken du velger har litt å si hvor du vil at maskene skal peke. Ved å strikke to masker rett sammen så peker de slik /. Hvis du velger å ta en maske løst av, strikke en rett og ta den løse masken over den rette, peker de slik \.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-09, 00:01   #3
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Noen spørsmål om grunnleggende strikketeknikk

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Jeg tar alltid av første maske for å få en pen kant, tar dem av som om jeg skulle strikket dem vrangt.

Kan du forklare dette nærmere?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-09, 00:09   #4
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.912
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Noen spørsmål om grunnleggende strikketeknikk

Når du skal strikke en maske vrangt, stikker du inn pinnen fra høyre siden og inn i masken. Skal du strikke rett stikker du inn pinnen fra venstre side.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-09, 00:14   #5
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen spørsmål om grunnleggende strikketeknikk

Jeg tar alltid første maske løst av for å få finere kant ja. Men strikker den rett eller vrangt alt etter hva mønsteret sier når jeg strikker pinnen helt ut.

Ellers strikker jeg to og to masker sammen når jeg skal minske antall masker. Av og til løfter jeg over som du skriver, men det er sjelden. Kommer an på mønsteret, det å løfte en maske over som du sier blir det samme som når man feller av hele arbeidet tenker jeg.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-09, 08:54   #6
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen spørsmål om grunnleggende strikketeknikk

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

det å løfte en maske over som du sier blir det samme som når man feller av hele arbeidet tenker jeg.

Nei, det blir ikke det samme. Når du feller av hele arbeidet strikker du to, og trekker masken til høyre over den til venstre. Når du skal minke maskeantall inne i arbeidet, tar du en løs av, strikker den neste, og trekker den løse over. Eller du kan ta begge løst av, sette dem sammen tilbake på venstre pinne, og strikke dem sammen gjennom bakre maskeledd, det blir en felling som heller samme vei, men den er litt penere synes jeg, og det blir bedre flyt i strikkingen.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-09, 17:36   #7
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Noen spørsmål om grunnleggende strikketeknikk

Takk for svar alle sammen! Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønte alt, jeg må sitte med det i hendene først, tror jeg.

Men kjære vene, jeg har glemt hvordan jeg legger opp de første maskene! Jeg husker det når jeg først har fått en løkke, men hvordan starter jeg?

Og hvordan øker jeg masker? Jeg prøvde, men det ble bare hull, så nå har jeg rekket opp alt igjen.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-09, 17:37   #8
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen spørsmål om grunnleggende strikketeknikk

Maskeopplegg:


(Kilde: youtube.com)


Jeg øker ved å plukke opp tråden mellom to masker i omgangen under og vri den. Glemmer du å vri, får du hull.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-09, 18:08   #9
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Noen spørsmål om grunnleggende strikketeknikk

Tusen takk for svar, allium! Jeg husket maskeopplegget med en gang jeg så videoen. Jeg er ikke sikker på hvordan du vrir, men nå stikker jeg i alle fall pinnen ned i tråden ovenfra og da blir det vel en slags vri? Det er foreløpig litt vanskelig å avgjøre om det blir hull nå da hele greia ser ut til å bli en hullete affære uansett.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-09, 18:32   #10
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Noen spørsmål om grunnleggende strikketeknikk

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Når du skal strikke en maske vrangt, stikker du inn pinnen fra høyre siden og inn i masken. Skal du strikke rett stikker du inn pinnen fra venstre side.

Så hvis jeg strikker en rad med rettmasker skal den første og/eller siste strikkes som vrangmaske?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-09, 19:25   #11
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen spørsmål om grunnleggende strikketeknikk

Jeg tar ikke første maske løs av på en plagg som dette. Synes faktisk det blir penere å strikke den rett på retten og vrangt på vrangen.

Felling i enden gjøres ved at to masker strikkes rett sammen.

Å felle med 1 maske løs av, 1 rett, trekk den løse masken over den rette gjør jeg på sokker, votter, raglanfell o.l. Da blir masken litt skjev og man får en skjev kant. Tror ikke det ville blitt pent på skjerfet så jeg fulgte oppskriften og strikket to sammen, feller alltid sånn på ting som dette.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-09, 19:26   #12
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen spørsmål om grunnleggende strikketeknikk

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

Så hvis jeg strikker en rad med rettmasker skal den første og/eller siste strikkes som vrangmaske?

Alle rett.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-09, 19:26   #13
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen spørsmål om grunnleggende strikketeknikk

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Tusen takk for svar, allium! Jeg husket maskeopplegget med en gang jeg så videoen. Jeg er ikke sikker på hvordan du vrir, men nå stikker jeg i alle fall pinnen ned i tråden ovenfra og da blir det vel en slags vri? Det er foreløpig litt vanskelig å avgjøre om det blir hull nå da hele greia ser ut til å bli en hullete affære uansett.

Det ser hullete og stygt ut helt på begynnelsen altså. Mitt og gjør det.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-09, 20:39   #14
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Noen spørsmål om grunnleggende strikketeknikk

Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

Jeg tar ikke første maske løs av på en plagg som dette. Synes faktisk det blir penere å strikke den rett på retten og vrangt på vrangen.

Felling i enden gjøres ved at to masker strikkes rett sammen.

Å felle med 1 maske løs av, 1 rett, trekk den løse masken over den rette gjør jeg på sokker, votter, raglanfell o.l. Da blir masken litt skjev og man får en skjev kant. Tror ikke det ville blitt pent på skjerfet så jeg fulgte oppskriften og strikket to sammen, feller alltid sånn på ting som dette.

Jeg har ikke akkurat kommet til felling ennå, men jeg har heller ikke tatt løst av i endene her, bare strikket som vanlig. Jeg kommer sikkert til å strikke to sammen når jeg kommer til felling siden du anbefaler det.

Og jeg tittet for sikkerhets skyld på et bilde av "hvordan øke", så nå får jeg det til. Tror jeg. Dette er jo gøy!

Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

Det ser hullete og stygt ut helt på begynnelsen altså. Mitt og gjør det.

Takk for trøst! Det er så lenge siden jeg har strikket at jeg var veldig klar over at dette første ikke vil bli så vakkert, men det gjør ikke noe. Dessuten bruker jeg jo et annet garn enn det jeg egentlig skulle, og lurer vel egentlig på om jeg burde hatt en pinnestørrelse mindre. Pytt pytt. Det vokser raskt i alle fall.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-09, 22:01   #15
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen spørsmål om grunnleggende strikketeknikk

Turban Smukk, det blir hullete og ujevnt strikket når det er så tynt garn og så tykke pinner. Det er ujevnt og "fælt" på bildet som tilhører oppskriften også. Det skal være sånn, litt sånn som nøstebarnteppet, og det blir kjempevarmt. Sitter med nummer to nestenferdigskjerf i fanget nå og jeg er ikke akkurat kald på lårene.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-09, 22:53   #16
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Noen spørsmål om grunnleggende strikketeknikk

Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

Turban Smukk, det blir hullete og ujevnt strikket når det er så tynt garn og så tykke pinner. Det er ujevnt og "fælt" på bildet som tilhører oppskriften også. Det skal være sånn, litt sånn som nøstebarnteppet, og det blir kjempevarmt. Sitter med nummer to nestenferdigskjerf i fanget nå og jeg er ikke akkurat kald på lårene.

Hehe.

Jeg ble bare litt usikker siden jeg bruker et annet garn, men jeg synes det blir riktig så fint, jeg. Planlegger allerede nye farger jeg vil strikke det i.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-09, 23:59   #17
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.912
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Noen spørsmål om grunnleggende strikketeknikk

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

Så hvis jeg strikker en rad med rettmasker skal den første og/eller siste strikkes som vrangmaske?

Nei, men skal du ha en fin kant, kan du ta av den første masken ved å stikke pinnen inn som om det er en vrangmaske. Ikke strikke den, men ta den løst av.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no