Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Lær meg om laktose...

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-02-15, 23:16   #1
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.368
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Lær meg om laktose...

Ene snart-11-åringen min har blitt laktoseintolerant, og siden det tok så lang tid før vi skjønte det, er magen hans svært sensitiv. Så sensitiv at den reagerer på mat som de fleste laktoseintolerante visstnok tåler, som gulost.

Foreløpig står han på fullstendig melkefri kost, men bruker laktosefri melk til havregrynene sine. Den liker han godt. Den kan jeg jo også bruke til f.eks bakverk, middager og kakao (som var et savn i vinterferien, de andre hadde rett i koppen).

Eldstemann hos oss har vært kraftig melkeallergiker i alle år, men har de siste få årene tålt varmebehandlet melk, noe som lettet veldig i forhold til kosthold. Nå føler jeg at vi er tilbake til start, men heldigvis kan vi jo noe om dette melkefrie kostholdet.

Men er det slik at laktose ikke ødelegges av varme, på samme måte som melkeproteinet gjør? Kan laktose skjules bak andre ord i innholdsdeklarasjon (på samme måte som melk f.eks kan stå som myse)?

Noen som har lure laktoseintolerant-triks å dele med meg?

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-15, 23:30   #2
dharma
Lager seg en tittel.
 
dharma sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 3.238
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lær meg om laktose...

Sjekk ut utenmelk.no både på nett og facebook, mange tips der.

http://utenmelk.no/wiki/index.php?pa...oseIntoleranse

Laktose ødelegges ikke av varme nei.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-15, 23:42   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om laktose...

Jeg tåler ikke laktose, og varmebehandlet melk er nesten verst. Feite sauser med kokt fløte, smeltet ost, kakao, grøt og myke oster er skikkelig kjipt. Yoghurt går fint, men siden han er så ekstra sensitiv ville jeg gått for laktosefri yoghurt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-15, 11:26   #4
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lær meg om laktose...

Heldigvis begynner det å komme seg litt på den laktosefrie fronten her til lands også, selv om svenskene ligger milevis foran oss. Har du mulighet for svenskehandel så er det å anbefale, der finner du laktosefri ost, melk, yoghurt etc i et mye bredere utvalg enn i noen norsk butikk jeg har vært i i alle fall.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-15, 12:16   #5
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om laktose...

Vår 12-åring er også der og følgende unngår vi: Creme fraiche, fløte, fløteis, kjernemelkpulver, laktose, margarin, melk, melkepulver, melkesukker, melketørrstoff, myse, mysepulver, rømme, skummetmelkpulver, smør, tørrmelk, yoghurt, yoghurtpulver.

Mer info her http://nhi.no/pasienthandboka/sykdom...strad-827.html

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-15, 12:46   #6
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om laktose...

Vi er heldigvis bare der at vi bruker laktoseredusert melk. Men jeg oppdaget noen bra produkter i butikken for et par uker siden: Oatly.
Har brukt iMat (matfløte) og Vaniljesaus og de smaker som vanlig. Ungen har godkjent den havredrikken i blå kartong. De andre har vi ikke prøvd enda.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-15, 22:10   #7
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.368
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Lær meg om laktose...

Tusen takk for gode råd! Vi må nok ta oss en tur til Charlottenberg. Er det lett å se hva som er laktosefritt der, eller må vi lese oss fram?

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-15, 23:09   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om laktose...

Oatly sin rømme har kommet til Norge nå, den er FANTASTISK!! Min bror testet den i dag, hehe.


(Kilde: youtube.com)

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-15, 00:24   #9
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lær meg om laktose...

Opprinnelig lagt inn av Engasjert, her.

Tusen takk for gode råd! Vi må nok ta oss en tur til Charlottenberg. Er det lett å se hva som er laktosefritt der, eller må vi lese oss fram?

Jeg synes det er enkelt å se på kartongene, de er ofte merket med et Valio-zero-lactose-symbol.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-15, 14:48   #10
dharma
Lager seg en tittel.
 
dharma sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 3.238
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lær meg om laktose...

Her er en oversikt over Tine sine produkter. http://www.tine.no/helse/sunt-kostho...eieriprodukter

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no