Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-12-24, 10:56   #101
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?

Malama: Mine tenåringer har heller ikke uttrykt noe ønske om julefrokost. Men nå blir Snuppa 20 år i januar, og er visst på vei til å bli voksen.

Gammel 13-12-24, 12:11   #102
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Malama: Mine tenåringer har heller ikke uttrykt noe ønske om julefrokost. Men nå blir Snuppa 20 år i januar, og er visst på vei til å bli voksen.

Mine har altså hatt det som en naturlig del av julen fra de var 1 til de var.... vel, 15 åringen kom enda i fjor, og jeg forventer at han kommer i år også, og de har DEFINITIVT forventninger til pålegget, altså at fenalået kommer i hus.

Men 16 åringen er ikke lenger like interresert i å spise sammen med folk. Men han kommer nok i jula. et forventer jeg. Men akkurat første juledag morgen er jo en utfordring altså i det at man ikke lar et bursdagabarn på 9 år sitte oppe alene i 4-5 timer på bursdagen sin....

Gammel 14-12-24, 01:27   #103
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Selv om det HETER frokost, spiser vi sjeldent før i 10-11 tiden når vi har fri.

Gammel 14-12-24, 05:26   #104
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ikke vi heller. Ike helt uvanlig at mamma ringer, de hadde en sen frokost og satt lenge og snakket så.... Jahh.... Vi driver og dekker bordet til frokost vi.

Derav, frøkna som står opp klokka seks spiser litt for det selv først.

Gammel 14-12-24, 09:32   #105
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Vi spiser heller ikke før 10-11 i juleferien.

Gammel 14-12-24, 11:52   #106
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg forbinder med julefrokost (som er en julebrunch fra 1. juledag, og som gjerne gjentas så mange av juledagene vi orker) er å ha nok god mat til at vi blir sittende og kose oss lenge. (Siden jeg for tiden sliter veldig med å sitte, er det mulig jeg må ta med yogamatta og ligge ved bordet i år, da ... ).

Vi pleier å ha:
-Godt brød, lefser og hjemmelagde rundstykker (Nennes eller langtidshevede speltrundstykker) samt knekkebrød eller kjeks til ost
-Eggerøre
-Diverse grønnsaker og frukt
-Sursild, rømmesild og sennepsild
-Røkt ørret eller laks
-Sennep
-Kald ribbe eller ribberull til lefsene (egentlig er det ingen i familien som er spesielt glad i akkurat det, men det er likevel en smak som for oss alle hører med til jul)
-Spekeskinke og event. annen spekemat
-Gräddost eller edamer, brie og blåmuggost og fikenmarmelade
-Te, kaffe og god juice

Gammel 25-12-24, 15:00   #107
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Oioi, der er mye. For meg er det julens viktigste måltid.

Noen gode, skikkelig modne, mjuke oster. Skikkelig god skinke (Parma, san Danielle, serrano). Jeg har små flagg til å merke hvilke som er hvilke (spansk, fransk, italiensk) , ansjos, div syltetøy, litt sild, roastbiff, et par typer «julepålegg» (som jeg ikke syns er så godt, men mannen liker det). Eggerøre, røkt ørret.

Reker. Noen typer «salat» (fra butikken). Rogn.

Div grønt, rødbeter, etc.

Litt oppskåret frukt.

Rundstykker, godt brød, julebrød (som jeg syns det er uforståelig at man kan legge salt pålegg på, det er jo en kake! Menmen).

God juice, gjerne litt hjemmelaget juice også)

Da er det fortært, og så godt!

Årets lille blunder var at jeg hadde kjøpt ikke-filetert ansjos! Jeg har aldri filetert ansjos, pappa gjorde det alltid for meg. Men jeg fikk det da til på et vis. Det er bare jeg som spiser det og det er en stor boks, så jeg skal få både renset og spist en del gjennom jula.

Det som ikke stod på listen var hvitløkspate og grov leverpostei fra ferskvaredisken. Og så kom svigermor med fenalår og strandaskinke. Og renset reker til oss.

Tenkte jeg skulle dele et bilde av de fine boksene mine også, hvis jeg får det til.
Men det går visst ikke.

Gammel 25-12-24, 15:41   #108
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Her har dagens frokost -brunch-lunch blitt flyttet til imorgen. Ingen av oss voksne orket å gjøre istand, etter oppryddingen på kjøkkenet fra igår kveld.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:20.