Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvorfor skal en 67-åring få babyer? (TV2 Nettavisen)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-12-06, 13:37   #61
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal en 67-åring få babyer? (TV2 Nettavisen)

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Skjønner hva du mener, men synes allikevel at det ikke kan sammenlignes. For å si det kort, er du gammel så dør du, livets gang. Er du ung med en sykdom, stiller ikke bare helsa di, men også hjelpeapparatet, seg annerledes. En ung kropp kan leges, den tåler mer og med dagens teknologi, finnes det hjelp å få.

Jeg må jo likevel få lov til å bruke tittelen min innimellom. Det er sant at man før eller senere dør når man blir gammel, men det betyr ikke at enhver 67-åring står i umiddelbar fare for å stryke med av alderdom. Hvis vedkommende har godt hjerte, kommer fra en familie der man stort sett lever lenge, er i god form og lever sunt, så kan det jo godt hende at forventet levealder er nærmere hundre. Mens det slett ikke er sikkert at f.eks. jeg har en statistisk forventet levealder på trettifem år mer enn jeg er nå.

Men joda, høy alder er en av de faktorene jeg ville synes det var forholdsvis uproblematisk å bruke som kriterium for hvem som skal få assistert befruktning (eller få adoptere småbarn). Det kan likevel være nyttig å tenke gjennom, innimellom, hvorfor jeg mener ting.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-06, 13:41   #62
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal en 67-åring få babyer? (TV2 Nettavisen)

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Jeg aner at våre fordommer overfor eldre damer kontra eldre menn kommer frem her, eller? Eldre menn er jo ofte sett på som både penere, mer attraktive og oppegående enn eldre damer.

Det er kanskje litt mer godtatt at menn får barn sent i livet enn at kvinner gjør det rett og slett fordi mennene er i stand til å stå for barneproduksjonen hele livet uten hjelp?

Jeg reagerte like sterkt på at Arve Tellefsen gikk hen og fikk barn som at denne damen gjorde det. Jeg synes egentlig det er enda verre sånn sett at menn får barn i en alder av 67 enn at kvinner gjør det. Statistisk sett får han følge ungen frem til skolealder, mens hun i det minste får med seg konfirmasjonen.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-06, 13:53   #63
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal en 67-åring få babyer? (TV2 Nettavisen)

Jeg synes at både menn og kvinner bør ta en titt på forventet levealder for sitt kjønn (eller for den saks skyld diagnose) før de velger å få barn, og jeg synes nå helst det bør være en tjue års tid å gå på. Jeg synes ikke det er noe særlig å dømme ungene til nesten sikkert å miste mor og/eller far før de er i nærheten av å være voksne og ha sitt eget liv. Men det er selvsagt et moralsk spørsmål, ikke noe som kan lovfestes på noen måte.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-06, 17:13   #64
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal en 67-åring få babyer? (TV2 Nettavisen)

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Skal vi nekte gamle menn å pule?

De kan kanskje bruke prevansjon?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-06, 22:48   #65
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal en 67-åring få babyer? (TV2 Nettavisen)

Opprinnelig lagt inn av him, her.

De kan kanskje bruke prevansjon?

Ja, det kan de, men hvis de vil pule uten, er det deres valg!

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-06, 22:52   #66
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal en 67-åring få babyer? (TV2 Nettavisen)

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg må jo likevel få lov til å bruke tittelen min innimellom. Det er sant at man før eller senere dør når man blir gammel, men det betyr ikke at enhver 67-åring står i umiddelbar fare for å stryke med av alderdom. Hvis vedkommende har godt hjerte, kommer fra en familie der man stort sett lever lenge, er i god form og lever sunt, så kan det jo godt hende at forventet levealder er nærmere hundre. Mens det slett ikke er sikkert at f.eks. jeg har en statistisk forventet levealder på trettifem år mer enn jeg er nå.

Men joda, høy alder er en av de faktorene jeg ville synes det var forholdsvis uproblematisk å bruke som kriterium for hvem som skal få assistert befruktning (eller få adoptere småbarn). Det kan likevel være nyttig å tenke gjennom, innimellom, hvorfor jeg mener ting.

Jeg elsker flisespikking.

Jeg er enig i at alle 67-åringer ikke er døden nær, for det trenger jo ikke å feile dem noe. Men det kan inntreffe om ikke så mange år. Friske (yeah, right!) 30-åringer dropper jo til bakken med hjertestans, men det er fremdeles uvanlig og høyst uventet at det kan skje. Noe det ikke er hvis en 70-åring faller om. Som jeg nevnte tidligere, vi vet litt mer om 67-åringer, om de nærmeste årene, hva som er forventet, osv...

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-07, 10:06   #67
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal en 67-åring få babyer? (TV2 Nettavisen)

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg er enig i at alle 67-åringer ikke er døden nær, for det trenger jo ikke å feile dem noe. Men det kan inntreffe om ikke så mange år.

Jupp. Forventet levealder i Spania er for øvrig ca. 80 år, dvs. at hvis denne damen følger "normalen" vil hun dø omtrent når barna når tenåringsalder. Dette har hun til og med visst på forhånd. Det syns jeg er egoisme på et helt annet plan enn å få barn i "normal" alder.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-07, 11:00   #68
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal en 67-åring få babyer? (TV2 Nettavisen)

Denne diskusjonen virker litt søkt på meg. Det er jo aldersgrense på assistert befruktning i Norge og land rundt oss. I Tyskland mener jeg å huske at den er så lav som 37 år. I Norge litt høyere. Det er mange grunner til å nekte en kvinne på 67 år prøverør. Hun er gammel, som vil si at hun med stor sannsynlighet ikke vil være velfungerende mor i de neste 18 årene. Greit nok at forventet levealder i Spania er 80 år. Men man går vel sjelden rundt og er sprek og frisk frem til dødsdagen. Når barnet fyller 10 år er kvinnen 77, og sannsynligvis både blitt mer glemsk, tunghørt, sliten og svakere til bens. Er dette godt nok for en tiåring? De fleste mener nok ikke det.

Videre er risikoen for fosteret stort når moren er så gammel. Risikoen for morkakesvikt er ekstremt forhøyet, risiko for prematur fødsel er forhøyet osv. Nok en grunn til at man ikke tillater kunstig befruktning.

Jeg ser bl a Skilpadda spør om det finnes ytterligere regler for kunstig befruktning og krav til kvinnen. Jeg er usikker på om det er eksplisitte regler for BMI og prøverør, men vet at mange kvinner blir sendt hjem fra sykehuset med beskjed om å slanke seg før de får sette igang med forsøk. Dette har jo mye å gjøre med at forsøket har høyere suksessrate dersom overvekten reduseres. I tillegg er det altså større fare for svangerskapet dersom mor er overvektig. Så disse forholdene vektlegges.

Videre vil jeg trekke en sammenligning til adopsjonsregler. I disse situasjoner kan man faktisk sette krav til hvem som skal få bli foreldre. Og det blir veldig tydelig hva som er viktig. Alder er her første krav. Stort sett går grensen ved 45 år. Kina tillater til og med 50. MEN - man må da regne med å få et eldre barn. Det heter seg at det skal være naturlig aldersforskjell mellom barn og foreldre. Altså skulle barnet kunne være født av sine adoptivforeldre aldersmessig. Alder blir regnet som et viktig kriterium, ganske enkelt fordi barn trenger foreldre i mange år.

Selvfølgelig er det ikke bra at en kvinne på 67 år føder barn. Det er lov å si at det er unaturlig uten å samtidig si at det gjelder andre ufrivillig barnløse. Hun kan ikke få barn på egenhånd, og i tillegg er hun uegnet som rugekasse. En kvinne på 35 år med endometriose kan kanskje ikke klare å få til selve befruktningen på egenhånd, men er i stand til å dekke alle de andre kravene som følger med en befruktning. Som å bære frem barnet på trygg måte, føde barnet vaginalt, og ikke minst ta seg av barnet frem til det blir voksent uten å utsette barnet for økt risiko for å bli morløs.

Jeg holder med vilje far utenfor denne diskusjonen. Det er nå engang slik at menn er i stand til å befrukte kvinner til sin dødsdag, og er lite vi kan gjøre noe med. Men jeg skal ikke legge skjul på at jeg har mine tanker om menn som Donald Trump og Arve Tellefsen.)

Pepper Lemon er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-01-07, 11:10   #69
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal en 67-åring få babyer? (TV2 Nettavisen)

Flott innlegg, Monsoon!

Som alltid synes jeg det er svært interessant å lese gode, gjennomtenkte innlegg som får meg til å tenke gjennom mine egne nærmest instinktive holdninger, og Skilpadda er en mester der. For det er ingen tvil om at instinktet mitt skriker NEI hvis jeg spør meg om en snart 70-åring skal få assistert befruktning.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-07, 13:06   #70
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor skal en 67-åring få babyer? (TV2 Nettavisen)

Du svarer bra, Monsoon. Forøvrig er jeg enig med Skremmern.
At det finnes verre, eller tilsvarende ille situasjoner for barn å bli født inn i, synes jeg er irrelevant.

Det er vanskelig å skulle definere hva eller hvem som kvalifiserer til å gi god nok omsorg. Dette har vært gjenstand for diskusjon mange ganger, feks i tilfeller der en eller begge foreldrene har vært mildt psykisk utv. hemmede.

Dessverre er erfaringen min at altfor mange barn lider i disse gråsonene. Men man kan ikke hindre folk i å få barn på naturlig vis. Men man kan gjøre det i dette konkrete tilfellet. Og dette er et tilfelle der jeg vil påstå at det er uetisk å få barn. Barn har krav på kvalitet i sin oppvekst, det handler ikke bare om at mor må klare å rekke 18-års dagen før hun stryker med. Jeg unner ingen 12-åring å besøke sin mor på gamlehjemmet.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-07, 13:45   #71
Kanutte
interlektuell
 
Kanutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 976
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvorfor skal en 67-åring få babyer? (TV2 Nettavisen)

Veldig bra innlegg, Monsoon. Jeg får desverre ikke prikket deg for det, men her kommer en liten nyttårsblomst:

For meg er det helt rett at det er aldersgrenser for å få assistert befruktning.

__________________
Tjo og hei

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-07, 17:45   #72
Pope
Fraværende...til tider.
 
Pope sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 1.350
Pope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvorfor skal en 67-åring få babyer? (TV2 Nettavisen)

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

En kan vel si det samme om Arve Tellefsen også? Menn kan jo få barn lengere fra naturens side.

Han tenkte også jeg på når jeg hadde lest dette innlegget. Er det mer godkjent at menn får barn som gamlinger? Selv ville jeg nok ikke valgt å få barn så gammel. Men det er vanskelig å kristisere kvinnen og hennes valg, så lenge vi ikke kjenner til mer av bakgrunnen hennes og hvorfor hun gjorde det.

Jeg synes det er verre at narkomane og alkoholikere som ikke klarer å ta seg av sine barn får lov til å beholde foreldreretten! En av mine venninner hadde en mor som var alkoholiker og far som var narkoman, moren tok selvmord da hun var 13 år og det var min venninne som fant henne. Men det blir en annen diskusjon.

__________________
Filosofen 2002 - Bilmekanikeren 2005 - Ingeniøren 2006
Pope er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no