Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvorfor skal en 67-åring få babyer? (TV2 Nettavisen)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-12-06, 12:25   #41
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal en 67-åring få babyer? (TV2 Nettavisen)

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Jeg ser absolutt poenget ditt Nenne og kjenner at jeg er litt enig.
På den andre siden stiller jeg meg tvilende om fysisk utholdenhet, fart og fremkommelighet bør være kriterium for å få barn. Hva med funksjonshemmede, rullestolbrukere, de med dårlig kondis, svært overvektige og andre som er lite kjappe og utholdende, bør ikke de få barn? Er det uforsvarlig av dem siden de ikke er i stand til å ”løpe etter barn hele dagen”? Gjør det overnevnte dem til lite egnede foreldre eller dårligere foreldre enn de som er fysisk i ”perfekt” tilstand?

Nå kan jo de gruppene du ramser opp her få barn på egen hånd stort sett da. Man kan jo ikke nekte folk å få barn fordi de er overvektige for eksempel, da ville jeg ha vært barnløs blant andre.

Det vi snakker om er jo hvem som skal få hjelp til assistert befruktning. Da kan man vel stille spørsmålet om det er riktig å hjelpe noen som ikke er i stand til å ta vare på barnet sitt på egen hånd. Nå vet jeg ikke om det gjøres i dag i det hele tatt, men det må i hvert fall være lov til å stille spørsmålet. Det er jo nettopp dette med om vedkommende kan ta vare på barnet selv jeg betviler hos såpass gamle mennesker som alderspensjonister.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-06, 12:35   #42
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal en 67-åring få babyer? (TV2 Nettavisen)

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Nå kan jo de gruppene du ramser opp her få barn på egen hånd stort sett da.

Jo, men spørsmålet blir vel da om folk i disse gruppene burde kunne få hjelp til assistert befruktning dersom de ikke kan lage barn på egen hånd? (Er det forresten krav til helse og "sprekhet" for at man skal kunne få slik medisinsk hjelp?)

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Det vi snakker om er jo hvem som skal få hjelp til assistert befruktning. Da kan man vel stille spørsmålet om det er riktig å hjelpe noen som ikke er i stand til å ta vare på barnet sitt på egen hånd. Nå vet jeg ikke om det gjøres i dag i det hele tatt, men det må i hvert fall være lov til å stille spørsmålet. Det er jo nettopp dette med om vedkommende kan ta vare på barnet selv jeg betviler hos såpass gamle mennesker som alderspensjonister.

Jeg er ikke uenig i at det er et spørsmål det kan være riktig å stille. Men igjen går det jo et skille mellom det å ha krav på offentlig finansiert behandling, og det å ha lov til å finansiere slik behandling selv.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-06, 13:02   #43
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal en 67-åring få babyer? (TV2 Nettavisen)

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jo, men spørsmålet blir vel da om folk i disse gruppene burde kunne få hjelp til assistert befruktning dersom de ikke kan lage barn på egen hånd? (Er det forresten krav til helse og "sprekhet" for at man skal kunne få slik medisinsk hjelp?)



Jeg er ikke uenig i at det er et spørsmål det kan være riktig å stille. Men igjen går det jo et skille mellom det å ha krav på offentlig finansiert behandling, og det å ha lov til å finansiere slik behandling selv.

Jeg synes egentlig at det er ganske umulig å sammenligne sykdom, overvekt eller diverse funksjonshemminger med det at nesten-70-åringer får barn. Noe vet vi, noe vet vi ikke. Vi vet ingen ting med sikkerhet når det kommer til sykdom, men diabetikere kan - så fremt de tar sykdommen sin på alvor, leve et normalt langt liv. Vi vet ikke så mye om overvektige heller, hvor lenge de lever eller hvor mye aktivitet de orker, for ingen mennesker er like, og alt er åpent for en forandring i livsstilen. Funksjonshemmede er ofte veldig selvhjulpne, mens andre behøver bare litt hjelp og tilrettelegging, så kan også disse leve tilnærmede normale liv.

Vi vet litt mer om nesten-70-åringer. De er gamle, og de står i fare for å dø, en ikke akkurat skjult hemmelighet. Vi vet at 70-åringer som regel feiler en del ting, og vi vet at hele maskineriet begynner å bli slitt. Det er jo livets gang, og når slutten av livet nærmer seg, synes jeg det blir feil å hjelpe disse menneskene med å pådra de det største ansvaret som finnes.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-06, 13:09   #44
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor skal en 67-åring få babyer? (TV2 Nettavisen)

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Vi vet at 70-åringer som regel feiler en del ting, og vi vet at hele maskineriet begynner å bli slitt. Det er jo livets gang, og når slutten av livet nærmer seg, synes jeg det blir feil å hjelpe disse menneskene med å pådra de det største ansvaret som finnes.

Akkurat. Hun skal være virkelig sprek for å ta seg av en baby, for ikke å snakke om 2 stk. Jeg misunner henne ikke. Men nå vet jeg ikke hvilke russurser hun har rundt seg. Jeg er selv bestemor og har ikke krefter til å ta meg av en baby. Slikt får de unge ta seg av.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-06, 13:13   #45
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal en 67-åring få babyer? (TV2 Nettavisen)

Skremmern: Ja, jeg er langt på vei enig. Men jeg synes ikke det er "umulig" å sammenligne høy alder med svekket helse - jeg synes det er interessant å se på hva som er de konkrete grunnene til at vi (evt.) ikke vil tillate folk på nesten 70 å få assistert befruktning. Hvis det er den forventede gjenværende levealderen, så ville det jo også være rimelig å gjøre lignende vurderinger i forhold til andre, som av ulike grunner har kortere forventet levetid. Og hvis det er helsetilstanden, altså det at de ikke er fysisk sterke/spreke nok til å ta seg av barn, så vil jo dette også kunne gjelde andre grupper.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-06, 13:15   #46
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvorfor skal en 67-åring få babyer? (TV2 Nettavisen)

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

En kan vel si det samme om Arve Tellefsen også? Menn kan jo få barn lengere fra naturens side.

Vi vet jo ikke hvem faren er, kanskje er han 35? Kanskje er dette barn hun har båret frem som surogat for sin datter? Hva vet vi?

Jeg går ut fra at det her er ressurser til å ta vare på barna også når mor faller fra. Naturen er jo slik at kvinner som får barn senere faktisk eldes senere enn andre, men dette er jo vel gammelt og jeg synes det er rart.

Men jeg er enig i at mine motforestillinger ikke holder helt mål, om så fremt det er visse ting på plass.

Jeg synes også det er rart. Men som Maz sier, det er jo ikke uvanlig at menn får barn i den alderen, og det reagerer vi ikke så sterkt på. Eller?

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-06, 13:15   #47
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal en 67-åring få babyer? (TV2 Nettavisen)

Har du eksempler på svekket helse, Skilpadda?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-06, 13:16   #48
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal en 67-åring få babyer? (TV2 Nettavisen)

Opprinnelig lagt inn av Kaz, her.

Jeg synes også det er rart. Men som Maz sier, det er jo ikke uvanlig at menn får barn i den alderen, og det reagerer vi ikke så sterkt på. Eller?


Som regel finner disse mennene seg yngre kvinner, altså omsorgspersoner som kan ta vare på barnet hvis mannen skulle falle fra. Jeg kan ikke huske å ha lest noe om en yngre mann i dette tilfellet.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-06, 13:18   #49
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal en 67-åring få babyer? (TV2 Nettavisen)

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Som regel finner disse mennene seg yngre kvinner, altså omsorgspersoner som kan ta vare på barnet hvis mannen skulle falle fra. Jeg kan ikke huske å ha lest noe om en yngre mann i dette tilfellet.

Er det i så tilfelle greit hvis denne kvinnen på 67 år hadde en rasende sprek kjæreste og barnefar på 38 år?

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-06, 13:19   #50
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal en 67-åring få babyer? (TV2 Nettavisen)

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Er det i så tilfelle greit hvis denne kvinnen på 67 år hadde en rasende sprek kjæreste og barnefar på 38 år?

Nei, på ingen måte. Jeg synes hverken menn eller kvinner bør få barn så sent i livet, men jeg reagerer ikke så sterkt når jeg i samme åndedrag leser at barnet blir tatt hånd om.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-06, 13:19   #51
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvorfor skal en 67-åring få babyer? (TV2 Nettavisen)

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Som regel finner disse mennene seg yngre kvinner, altså omsorgspersoner som kan ta vare på barnet hvis mannen skulle falle fra. Jeg kan ikke huske å ha lest noe om en yngre mann i dette tilfellet.

Det er sikkert ikke noe vanskeligere for en kvinne å skaffe en omsorgsperson som kan ta vare på barnet om hun skulle falle fra heller.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-06, 13:23   #52
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal en 67-åring få babyer? (TV2 Nettavisen)

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Har du eksempler på svekket helse, Skilpadda?

Jeg tenkte ikke på noe konkret, nei. Men både ulike fysiske funksjonshemninger, hjertefeil, muskel- og skjelettsykdommer, tretthetssyndrom, stoffskiftesykdommer, depresjoner og andre psykiske problemer og sterk overvekt er ting som kan påvirke og svekke det generelle overskuddet og styrken til å ta seg av barn.

Jeg mener ikke å argumentere for at man ikke skal ha lov til å ha barn om man tilhører disse gruppene, jeg bare mener å si at det mye annet enn alder som spiller inn når det gjelder i hvor stor grad man er fysisk sprek nok til å ta seg av barn. I en del tilfeller vil man kanskje trenge hjelpemidler eller avlastning, eller i det minste en sprekere partner, for å greie det.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-06, 13:24   #53
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal en 67-åring få babyer? (TV2 Nettavisen)

Opprinnelig lagt inn av Kaz, her.

Det er sikkert ikke noe vanskeligere for en kvinne å skaffe en omsorgsperson som kan ta vare på barnet om hun skulle falle fra heller.

Å skaffe en omsorgsperson? Jaha? Er det så lett, altså? Nå sier faktisk ikke artikkelen noe om en pappa, så derfor blir det litt latterlig å gjøre dette om til en rødstrømpe-debatt.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-06, 13:25   #54
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvorfor skal en 67-åring få babyer? (TV2 Nettavisen)

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Å skaffe en omsorgsperson? Jaha? Er det så lett, altså? Nå sier faktisk ikke artikkelen noe om en pappa, så derfor blir det litt latterlig å gjøre dette om til en rødstrømpe-debatt.

Jøss, hvilke temaer er godkjent da, Skremmeren?

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-06, 13:26   #55
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal en 67-åring få babyer? (TV2 Nettavisen)

Jeg aner at våre fordommer overfor eldre damer kontra eldre menn kommer frem her, eller? Eldre menn er jo ofte sett på som både penere, mer attraktive og oppegående enn eldre damer.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-06, 13:28   #56
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvorfor skal en 67-åring få babyer? (TV2 Nettavisen)

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Jeg aner at våre fordommer overfor eldre damer kontra eldre menn kommer frem her, eller? Eldre menn er jo ofte sett på som både penere, mer attraktive og oppegående enn eldre damer.

Jeg tenkte det samme selv. Synes begge deler er rart, uten å ha noen særlig gode begrunnelser.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-06, 13:28   #57
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal en 67-åring få babyer? (TV2 Nettavisen)

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg tenkte ikke på noe konkret, nei. Men både ulike fysiske funksjonshemninger, hjertefeil, muskel- og skjelettsykdommer, tretthetssyndrom, stoffskiftesykdommer, depresjoner og andre psykiske problemer og sterk overvekt er ting som kan påvirke og svekke det generelle overskuddet og styrken til å ta seg av barn.

Jeg mener ikke å argumentere for at man ikke skal ha lov til å ha barn om man tilhører disse gruppene, jeg bare mener å si at det mye annet enn alder som spiller inn når det gjelder i hvor stor grad man er fysisk sprek nok til å ta seg av barn. I en del tilfeller vil man kanskje trenge hjelpemidler eller avlastning, eller i det minste en sprekere partner, for å greie det.

Skjønner hva du mener, men synes allikevel at det ikke kan sammenlignes. For å si det kort, er du gammel så dør du, livets gang. Er du ung med en sykdom, stiller ikke bare helsa di, men også hjelpeapparatet, seg annerledes. En ung kropp kan leges, den tåler mer og med dagens teknologi, finnes det hjelp å få.

Hvis man skal utelukke mennesker basert på forskjellige sykdommer, så må man nesten opprette en nemd som kan leve tett innpå "søkerne", se hva de spiser, hvordan de oppfører seg i trafikken, hvor ofte måler diabetikeren blodsukkeret, tar hjertepasienten alle medisinene sine, osv. Det blir rett og slett umulig. Men gamle mennesker vet vi litt mer om, vil jeg påstå.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-06, 13:30   #58
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal en 67-åring få babyer? (TV2 Nettavisen)

Opprinnelig lagt inn av Kaz, her.

Det er sikkert ikke noe vanskeligere for en kvinne å skaffe en omsorgsperson som kan ta vare på barnet om hun skulle falle fra heller.

Hvis den aktuelle 67-åringen har en barnefar i 30-årene, er jo omsorgssituasjonen vesentlig "tryggere", men det vet vi vel ikke noe om hun har? Og jeg tror ikke det å "skaffe en omsorgsperson" til å ta seg av barnet, ut over den andre forelderen, er så veldig enkelt hverken for kvinner eller menn.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-06, 13:33   #59
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal en 67-åring få babyer? (TV2 Nettavisen)

Opprinnelig lagt inn av Kaz, her.

Jøss, hvilke temaer er godkjent da, Skremmeren?

Jeg kan ikke snakke for andre, men jeg reagerer ikke basert på forelderens kjønn. Jeg synes det er hårreisende at 80-år gamle menn får barn, men i de artiklene har jeg lest, så har befruktningen skjedd "naturlig". En gammel mann har pult en yngre, fruktbar kvinne. Skulle mannen falle fra (noe som skjer med stor sannsynlighet), så har barnet en omsorgsperson igjen. Skal vi nekte gamle menn å pule?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-06, 13:34   #60
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvorfor skal en 67-åring få babyer? (TV2 Nettavisen)

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hvis den aktuelle 67-åringen har en barnefar i 30-årene, er jo omsorgssituasjonen vesentlig "tryggere", men det vet vi vel ikke noe om hun har? Og jeg tror ikke det å "skaffe en omsorgsperson" til å ta seg av barnet, ut over den andre forelderen, er så veldig enkelt hverken for kvinner eller menn.

Nei, det sa jeg heller ikke, jeg påpekte bare at det ikke nødvendigvis var noe vanskeligere for kvinner.
Artikkelen sa jo ikke så veldig mye idet hele tatt om situasjonen, så det meste blir jo ren spekulasjon.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no