Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Betale barn for å gå i kirken

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-12-06, 16:12   #81
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Betale barn for å gå i kirken

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Jeg er enig i det at det er majoriteten som bestemmer, men det har alltid vært slik i demokratiske samfunn at man på enkelte områder - som religion - velger å utelate dette fra det offentlige samfunnet, nettopp fordi det er såpass viktig for mange. Man skal slippe å svelge kameler når det gjelder religion - fordi det er en viktig menneskerettighet å ha religionsfrihet.

I 2004 ble Norge kritisert av FN fordi vi ikke oppfylte menneskerettighetene ved å ikke gi fritak fra skolegudstjeneste. Jeg mener at det var først etter det at barn fikk valget mellom å delta på skolegudstjenesten eller ikke (etter at det nye KRL-faget kom i ca 1999).

Istedenfor fritaksmuligheter burde vi heller utelatt skolegudstjenesten!

Men for all del - fortsett gjerne med de "vanlige" besøkene til ulike typer gudstjenester i ulike religionssamfunn, når barna er blitt såpass store at de kan forstå ulikhetene. Da inngår de i en setting hvor eldre barn kan forholde seg til de ulike religionene.

Er det så mye å be om?

Hva gjør vi i forhold til Jehovas vitner da? De ønsker overhodet ikke å delta på juleaktiviteter som å lage julepynt osv. Skal vi kutte ut det også da?

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-06, 03:35   #82
Mor til 4
Nattrangler
 
Mor til 4 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.493
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Betale barn for å gå i kirken

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.


I 2004 ble Norge kritisert av FN fordi vi ikke oppfylte menneskerettighetene ved å ikke gi fritak fra skolegudstjeneste. Jeg mener at det var først etter det at barn fikk valget mellom å delta på skolegudstjenesten eller ikke (etter at det nye KRL-faget kom i ca 1999).

Istedenfor fritaksmuligheter burde vi heller utelatt skolegudstjenesten!

Da jeg gikk på barneskolen for ganske mange år siden, så var det 3 stk i min klasse som ikke var med i kirken før jul, de var på skolen og hadde noen felllesaktiviteter der sammen med de fra de andre klassene der som heller ikke var med i kirken, og det var fra midten av 70 tallet, så her i komunen har de i allefall kunne velge hva de vil lenge.

__________________
Jente 90- gutt 96 - gutt 99 - gutt 03
Mor til 4 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-06, 10:21   #83
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Betale barn for å gå i kirken

Opprinnelig lagt inn av Mor til 4, her.

Da jeg gikk på barneskolen for ganske mange år siden, så var det 3 stk i min klasse som ikke var med i kirken før jul, de var på skolen og hadde noen felllesaktiviteter der sammen med de fra de andre klassene der som heller ikke var med i kirken, og det var fra midten av 70 tallet, så her i komunen har de i allefall kunne velge hva de vil lenge.

Her også.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-06, 11:30   #84
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betale barn for å gå i kirken

Opprinnelig lagt inn av Mor til 4, her.

Da jeg gikk på barneskolen for ganske mange år siden, så var det 3 stk i min klasse som ikke var med i kirken før jul, de var på skolen og hadde noen felllesaktiviteter der sammen med de fra de andre klassene der som heller ikke var med i kirken, og det var fra midten av 70 tallet, så her i komunen har de i allefall kunne velge hva de vil lenge.

På ene barneskolen jeg gikk på som liten på åttitallet og mine søstre på nittitallet ble lærerne sure når vi påpekte at vi ikke ville i kirken og de pliktet å ha alternativt opplegg. Vi fikk høre at vi var vanskelige, at det var ikke så farlig, ville vi ikke i kirken ødela vi for de andre og da læreren som måtte være igjen på skolen å "passe på oss" kom til å bli sur fordi hun ville i kirken hun også.

Veldig mange skoler har ikke noe "fullverdig" alternativt opplegg, men "straffer" barna som ikke vil være med slik at de må gjøre lekser på skolen eller et eller annen kjedelig. De aller, aller fleste gikk kun i kirken for å slippe undervisning, ikke fordi de likte det.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-06, 11:46   #85
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Betale barn for å gå i kirken

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

På ene barneskolen jeg gikk på som liten på åttitallet og mine søstre på nittitallet ble lærerne sure når vi påpekte at vi ikke ville i kirken og de pliktet å ha alternativt opplegg. Vi fikk høre at vi var vanskelige, at det var ikke så farlig, ville vi ikke i kirken ødela vi for de andre og da læreren som måtte være igjen på skolen å "passe på oss" kom til å bli sur fordi hun ville i kirken hun også.

Veldig mange skoler har ikke noe "fullverdig" alternativt opplegg, men "straffer" barna som ikke vil være med slik at de må gjøre lekser på skolen eller et eller annen kjedelig. De aller, aller fleste gikk kun i kirken for å slippe undervisning, ikke fordi de likte det.

Jeg er født i 74 og gikk på skole på åttitallet. Vi hadde et fullverdig alternativ til Kristendom/Religionslære som het noe sånt som Human Etikk, alle elever som ikke ønsket førstnevnte gikk i den andre klassen i de timene. Det var helt naturlig for oss andre at det var noen som ikke deltok, vi var også svært nysgjerrige på om de lærte noe morsommere enn oss. Jeg antok at dette var bestemt på nasjonalt plan, jeg da, siden de fleste skoler i vårt område i Oslo hadde dette alternativet.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-06, 11:54   #86
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Betale barn for å gå i kirken

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Jeg er født i 74 og gikk på skole på åttitallet. Vi hadde et fullverdig alternativ til Kristendom/Religionslære som het noe sånt som Human Etikk, alle elever som ikke ønsket førstnevnte gikk i den andre klassen i de timene. Det var helt naturlig for oss andre at det var noen som ikke deltok, vi var også svært nysgjerrige på om de lærte noe morsommere enn oss. Jeg antok at dette var bestemt på nasjonalt plan, jeg da, siden de fleste skoler i vårt område i Oslo hadde dette alternativet.


Det var nok bestemt på nasjonalt plan. Til og med her, på det pietistiske vestlandet, har et slikt tilbud eksistert så lenge jeg kan huske.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-06, 11:58   #87
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betale barn for å gå i kirken

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Det var nok bestemt på nasjonalt plan. Til og med her, på det pietistiske vestlandet, har et slikt tilbud eksistert så lenge jeg kan huske.

Joda, men om skoler på landet fulgte det opp er en helt annen sak. Skolene jeg har gått på i Oslo og Akershus har hatt livssynsundervisning, skoler mer ute på "bondelandet" har ikke hatt det. Man måtte ha et visst antall elever som krevde å få det før man satte det i gang, og med kraftig motarbeidelse fra skolen er det ikke alle foreldre som orket.

Jeg er klar over at sikkert mange skoler hadde et velfungerende alternativ, desverre har jeg hørt mange historier fra hele landet om det motsatte også.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-06, 12:09   #88
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Betale barn for å gå i kirken

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg er klar over at sikkert mange skoler hadde et velfungerende alternativ, desverre har jeg hørt mange historier fra hele landet om det motsatte også.

Da bør vel målet være å adoptere det som fungerer over til de plassene hvor det ikke fungerer i motsetning til å sette strek over velfungerende praksiser. Skolen er i utvikling hele tida.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-06, 12:09   #89
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betale barn for å gå i kirken

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Jeg er født i 74 og gikk på skole på åttitallet. Vi hadde et fullverdig alternativ til Kristendom/Religionslære som het noe sånt som Human Etikk, alle elever som ikke ønsket førstnevnte gikk i den andre klassen i de timene. Det var helt naturlig for oss andre at det var noen som ikke deltok, vi var også svært nysgjerrige på om de lærte noe morsommere enn oss. Jeg antok at dette var bestemt på nasjonalt plan, jeg da, siden de fleste skoler i vårt område i Oslo hadde dette alternativet.

Det het livssynsundervisning. Minst en av foreldrene eller barnet selv måtte vær utmeldt av statskirken for å få delta.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-06, 12:27   #90
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betale barn for å gå i kirken

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Skolen er i utvikling hele tida.

Derfor er jeg glad de fleste sentrumskoler i Oslo har sluttet å gå i kirken.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-06, 12:46   #91
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Betale barn for å gå i kirken

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Derfor er jeg glad de fleste sentrumskoler i Oslo har sluttet å gå i kirken.

Det har du selvsagt lov til å være glad for. Her har skolene gått bort i fra jul- og sommerkirkegang til jul og påske slik at besøkene er knyttet opp mot kirkelige høytider. Til sommeren blir det annen avslutning.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-06, 13:16   #92
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Betale barn for å gå i kirken

Det stemmer at da "vi" gikk på barneskolen var det mulig å få livssynsundervisning istedenfor kristendom, samt fritak fra å gå i kirka. Større skoler i sentrale strøk hadde ofte gode opplegg, men på min skole førte det til at den ene gutten som hadde livssyn "hang i gangene".

Da KRL-faget ble innført, falt retten til fritak bort. Etter at flere foreldrepar vant fram med saken i FN ble det innført noen endringer - blant annet denne muligheten til alternativer istedenfor å gå på skolegudstjeneste.

Osloskolene er på mange områder veldig framsynte, de har såpass mange barn fra andre religioner/ikke-religioner at de faktisk evner å se at skoleavslutninger bør være religionsfrie!

  Svar med sitat
Gammel 01-01-07, 20:52   #93
chara
Aktiv
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 109
chara er litt kul
Standard

Sv: Betale barn for å gå i kirken

vi har jo beveget oss litt bort fra utgangspunktet, men det er jo bare fruktbart.
Jeg er lærer og hos oss er det ikke snakk om en juleavslutning som i avsluttning. Det er en gudstjeneste før jul og de som ikke ønsker å delta er på skolen med et alternativt krl opplegg. Dvs de driver med samme faget men uten den forkynnende delen det helt naturlig blir i en gudstjeneste.
Hos oss (stor skole med over 500 elever) er det ikke mange som velger fritak. Selv en del muslimer er med fordi foreldrene dems syns det er nyttig at de får med seg dette som norsk tradisjon. De er ikke videre redd for at barna skal konvertere pga en gudstjeneste. De etnisk norske barna som har fritak er stort sett human etikere, der foreldrene har tatt et klart standpunkt.
Det er ikke vanskelig å få fritak, problemet mitt i forhold til denne avisatikkelen var jo at foreldrene ønsket at barna skulle være med, men for å få det til måtte de betale poden penger. Å skylde på skolen her blir for drøyt. Hvis man ikke kan klare å bestemme dette for barnet, når det er noe en ønsker selv så har man et mer generellt problem med oppdragelsen mener jeg.
____________________
Chara

chara er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no