Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ref. Pippi-tråden: Egners familie vil kutte «Vesle Hoa»

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-12-06, 14:16   #21
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ref. Pippi-tråden: Egners familie vil kutte «Vesle Hoa»

Opprinnelig lagt inn av Pope, her.

:rister på hodet:
For noe dåpligheter.... Jeg blir så sinna...

Blir du sinna fordi man lar være å ta med ganske åpenbart rasistiske tegninger i barnebøker?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-06, 14:35   #22
Pope
Fraværende...til tider.
 
Pope sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 1.350
Pope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ref. Pippi-tråden: Egners familie vil kutte «Vesle Hoa»

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Blir du sinna fordi man lar være å ta med ganske åpenbart rasistiske tegninger i barnebøker?

Jeg blir sinna fordi:
- jeg oppfatter ikke negerkonge som rasistisk og synes ikke at de burde endre teksten på barneboken.
- Skal man gjennomgå alle filmer og bøker etter ord om oppfattes som rasistisk idag, selv om det ikke ble oppfattet slik den gangen da verket ble skrevet/filmet?

Hvorfor er det noen som bestemmer bare at ordet negerkonge, eller bare neger plutselig er blitt rasistisk? Det ble ikke oppfattet slik for 40 år tilbake. Jeg vet at amerikanske negre selv får lov til å kalle seg negre, men de hvite er rasistiske hvis de sier det samme ordet... *rister på hodet*

Pope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-06, 14:39   #23
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ref. Pippi-tråden: Egners familie vil kutte «Vesle Hoa»

Opprinnelig lagt inn av Pope, her.

Jeg blir sinna fordi:
- jeg oppfatter ikke negerkonge som rasistisk og synes ikke at de burde endre teksten på barneboken.
- Skal man gjennomgå alle filmer og bøker etter ord om oppfattes som rasistisk idag, selv om det ikke ble oppfattet slik den gangen da verket ble skrevet/filmet?

Hvorfor er det noen som bestemmer bare at ordet negerkonge, eller bare neger plutselig er blitt rasistisk?


For det første handler ikke denne tråden om "negerkonge"-saken, men om "Vesle Hoa"-sangen, som blir sløyfet i en ny utgave av en sangbok. Sangen skal altså ikke endres, den blir bare ikke med i sangboken.

For det andre så dreide ikke "negerkonge"-saken seg om å "endre teksten på barneboken", men om å bruke en ny oversettelse i forbindelse med en dramatisering (hørespill, var det vel). Som Benmurphy påpekte, så er det uproblematisk å velge et annet norsk ord til å oversette med enn det man har gjort tidligere; det er ikke det samme som å endre originalen.

Og for det tredje så har faktisk ordet "neger" rasistiske undertoner, selv om du personlig ikke føler det eller mener det slik.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-06, 14:44   #24
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ref. Pippi-tråden: Egners familie vil kutte «Vesle Hoa»

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Tror de heter jødekaker i Norge også; jeg er ikke vant med dem hjemmefra, men jeg har sett oppskrifter på dem, og har vel også sett dem i butikken, tror jeg.

I Haugesund og omegn selges det jødekaker i hvert bakeri. Men kan det være et problem da? Er ikke "jødekake" sammenlignbart med "trøndersodd"? For "trønder" er vel større skjellsord enn "jøde" vel?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-06, 14:45   #25
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ref. Pippi-tråden: Egners familie vil kutte «Vesle Hoa»

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

I Haugesund og omegn selges det jødekaker i hvert bakeri. Men kan det være et problem da? Er ikke "jødekake" sammenlignbart med "trøndersodd"? For "trønder" er vel større skjellsord enn "jøde" vel?


Trøndersodd smaker iallfall mye verre enn jødekaker.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-06, 14:46   #26
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ref. Pippi-tråden: Egners familie vil kutte «Vesle Hoa»

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

I Haugesund og omegn selges det jødekaker i hvert bakeri. Men kan det være et problem da? Er ikke "jødekake" sammenlignbart med "trøndersodd"? For "trønder" er vel større skjellsord enn "jøde" vel?

"Eg vett ka eg ville ha vald", for å sitere Per Inge Torkildsen.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-06, 14:48   #27
Pope
Fraværende...til tider.
 
Pope sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 1.350
Pope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ref. Pippi-tråden: Egners familie vil kutte «Vesle Hoa»

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

For det første handler ikke denne tråden om "negerkonge"-saken, men om "Vesle Hoa"-sangen, som blir sløyfet i en ny utgave av en sangbok. Sangen skal altså ikke endres, den blir bare ikke med i sangboken.

Ok, blingset litt der.. Men jeg synes det er trist for det er en fengende låt.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

For det andre så dreide ikke "negerkonge"-saken seg om å "endre teksten på barneboken", men om å bruke en ny oversettelse i forbindelse med en dramatisering (hørespill, var det vel). Som Benmurphy påpekte, så er det uproblematisk å velge et annet norsk ord til å oversette med enn det man har gjort tidligere; det er ikke det samme som å endre originalen.

Det er også jeg enig at ikke får noen betydning, men jeg blir sinna fordi man man idag ser på dette ordet som rasistisk.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og for det tredje så har faktisk ordet "neger" rasistiske undertoner, selv om du personlig ikke føler det eller mener det slik.

Vel, det er en definisjonssak hos enhver synes jeg.

Pope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-06, 14:52   #28
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.398
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ref. Pippi-tråden: Egners familie vil kutte «Vesle Hoa»

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg så nettopp JØDEKAKER på Coop Obs.

Og hva med trønderfår?

Jødekaker er da ikke direkte rasistisk, med mindre det er snakk om skikkelig ekle kaker, da. Og når vi er i gang: Negerboller? Vel, de heter vel negerboller på grunn av fargen (oppr. nigrum =svart :belest: )

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-06, 14:54   #29
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ref. Pippi-tråden: Egners familie vil kutte «Vesle Hoa»

Opprinnelig lagt inn av Pope, her.

(…) men jeg blir sinna fordi man man idag ser på dette ordet som rasistisk.

Pass på blodtrykket.

Ben "I don't eat squirrels do I?" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-06, 14:56   #30
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ref. Pippi-tråden: Egners familie vil kutte «Vesle Hoa»

Opprinnelig lagt inn av Pope, her.

Vel, det er en definisjonssak hos enhver synes jeg.

Vel ... Hvordan ting oppfattes er jo forskjellig fra person til person. Jeg syns ikke neger høres ille ut, men jeg innser at jeg bør droppe ordet siden flertallet ser på det som negativt (og iallfall de det faktisk angår).
Jeg er i et miljø der det er helt normalt å kalle hverandre "hora", jeg dropper det for det gir meg negative assosiasjoner, men jeg tar meg ikke nær av å bli kalt det (av disse vel og merke), andre ville nok sett på dette som veldig ille.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-06, 14:59   #31
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ref. Pippi-tråden: Egners familie vil kutte «Vesle Hoa»

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Jødekaker er da ikke direkte rasistisk, med mindre det er snakk om skikkelig ekle kaker, da.


Fikk plutselig et indre bilde av hvordan Midtøsten-konflikten kunne ha vært

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-06, 15:06   #32
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ref. Pippi-tråden: Egners familie vil kutte «Vesle Hoa»

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Og hva med trønderfår?

Jødekaker er da ikke direkte rasistisk, med mindre det er snakk om skikkelig ekle kaker, da. Og når vi er i gang: Negerboller? Vel, de heter vel negerboller på grunn av fargen (oppr. nigrum =svart :belest: )

Jødekaker heter jo det fordi jødene kom med oppskriften til Europa (se link jeg postet lenger opp et sted), så det skulle ikke være noe problem egentlig, men grunnen til at man reagerer på det må jo være at "jøde" faktisk har negative konnotasjoner på norsk, riktignok mindre i dag enn for f.eks 50 år siden.

Negerboller? Tja jeg vet ikke helt. Enkelte ord går ut på dato, jeg tror neger har gått ut på norsk. Jeg tror ikke det vil bli dypt savnet.

Internasjoalt bilr det jo spennende å se hva Peter Jackson gjør med remaken av Dambusters og hunden Nigger.

Her hjemme tror jeg jammen jeg skal starte en kampanje mot ordet trønder. Snakker om nedsettende.

Ben "uten bart" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-06, 15:09   #33
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ref. Pippi-tråden: Egners familie vil kutte «Vesle Hoa»

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Jødekaker heter jo det fordi jødene kom med oppskriften til Europa (se link jeg postet lenger opp et sted), så det skulle ikke være noe problem egentlig, men grunnen til at man reagerer på det må jo være at "jøde" faktisk har negative konnotasjoner på norsk, riktignok mindre i dag enn for f.eks 50 år siden.

Negerboller? Tja jeg vet ikke helt. Enkelte ord går ut på dato, jeg tror neger har gått ut på norsk. Jeg tror ikke det vil bli dypt savnet.

Internasjoalt bilr det jo spennende å se hva Peter Jackson gjør med remaken av Dambusters og hunden Nigger.

Her hjemme tror jeg jammen jeg skal starte en kampanje mot ordet trønder. Snakker om nedsettende.

Ben "uten bart" Murphy

For et flott ord! Hva betyr det?

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-06, 15:13   #34
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ref. Pippi-tråden: Egners familie vil kutte «Vesle Hoa»

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

For et flott ord! Hva betyr det?

Umm ... ekstrabetydninger eller bibetydninger. Altså betydninger eller nyanser ut over det ordet "faktisk" betyr.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-06, 15:18   #35
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ref. Pippi-tråden: Egners familie vil kutte «Vesle Hoa»

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

For et flott ord! Hva betyr det?

Jeg trodde først du mente trønder og var i gang med en lengre utlegning, men så så jeg uthevingen.

Ben "another great effort wasted" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-06, 15:22   #36
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ref. Pippi-tråden: Egners familie vil kutte «Vesle Hoa»

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.


Trøndersodd smaker iallfall mye verre enn jødekaker.

NEEEEEIII! Trøndersodd er kjempegodt!!! Nå fikk jeg skikkelig lyst på trøndersodd faktisk....mmmmm....

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-06, 15:30   #37
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ref. Pippi-tråden: Egners familie vil kutte «Vesle Hoa»

Her er meget interessant lesning om negre, betydningen av ordet, karikaturer osv. hentet fra The Museum of Racism Memorabilia.

http://www.ferris.edu/htmls/news/jimcrow/caricature/

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-06, 18:46   #38
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ref. Pippi-tråden: Egners familie vil kutte «Vesle Hoa»

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Jeg trodde først du mente trønder og var i gang med en lengre utlegning, men så så jeg uthevingen.

Ben "another great effort wasted" Murphy



Ta gjerne den om trønderen også. :Oppriktig interessert:

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-06, 12:51   #39
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ref. Pippi-tråden: Egners familie vil kutte «Vesle Hoa»

Jeg fikk nettopp denne på mail:


Vesle Hoa
(Egentlig av Thorbjørn Egner, korrigert uten avklaring ift opphavsmannens ideelle rettigheter)

Det var en liten gutt med afrikansk opprinnelse som hette Vesle Hoa
Han hadde en imitert fjær på hodet sitt og piercing i stortåen
Han hadde bare bukse på, og buksa den var gjort av ubleket strå
Men Hoa likte buksa godt, for han tilhørte San-folket

Han bodde i en afrikanerkrål, for det gjør visst San-folket
Der bodde også kongen sjøl og kongens likeverdige medborgere
Og kongen han var overvektig og blid og hadde ring i nesa si
Det syntes han var veldig flott, for han tilhørte San-folket

Og krålen den var gjerdet inn med staur på alle kanter,
det er denne inngjerdingen som gjør at begrepet krål kan benyttes,
til tross for at krål oftest er forbundet med et innhegnet område for buskap
det er altså ikke Thorbjørns budskap at San-folket er krøtter

San-folket bodde altså i en bosetting innhegnet av forsvarsgrunner,
Og rundt omkring sprang nesehorn og ville elefanter
Når Hoa gikk med kameraet sitt han speidet hit og speidet dit
Han passet seg for stort og smått, for han tilhørte San-folket

Så hendte det en stille kveld og det var mørkt i skogen
Da våknet Hoa av seg selv og syns han hørte noen
Han skjønte noe galt var fatt, han lyttet i den stille natt
Han hørte trinn og visste godt at dette var ikke noe medlem av San-folket

Og det var ikke nesehorn, og det var ingen løve
Det var nok Babu stammens folk som kom her for å skaffe seg tilgang til San-folkets ressurser
De kom nok her på natterov mens San-folket sov
Men Hoa skjønte faren godt, for han tilhørte San-folket

Han smøg seg ganske stille ut, han stanset for å lytte
Og ålet seg forsiktig fram til trommeslagerns hytte
Han grep de største trommene og trommet vil og brummende
Og vekket både stort og smått, og opp sprang hvert eneste medlem av San-folket

Da Babu stammen stormet fram med skrik som kakaduer
Stod alle medlemmene av San-folket klar med konfliktmeglingsrepresentant fra fredsnasjonen Norge
Partene samtalte om sine uenigheter og kom frem til våpenhvile
Så var det atter trygt og godt, det skyldtes til en viss grad et lite medlem av San-folket men selvfølgelig også den norske utsendingen

Og kongen var så veldig glad og alle var så glade
Og kokken bakte sukkerfritt, økologisk brød og laget rettferdig sjokolade
Så danset de den hele dag til kongens store velbehag
De danset etnisk afrikanske danser, for det gjør medlemmer av San-folket

Og Hoa måtte komme bort til selve kongens trone
Og kongen gav ham en klapp på skulderen og tilbud om å representere San-folket i utenrikssaker
Og kongen sa, blant våre menn og kvinner skal du være en venn
Og være velkommen til å delta i våre møter med NORAD, for du er en førsteklasses representant for San-folket

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-06, 12:56   #40
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ref. Pippi-tråden: Egners familie vil kutte «Vesle Hoa»

De tre siste versene var ubetalelige.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no