Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Waldorf-salat

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-21, 16:30   #1
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Waldorf-salat

Noen som har oppskrift på en waldorfsalat som de vet er god?

Jeg greier ikke finne igjen mamma sin oppskrift, og hun er i Spania, langt fra oppskriften selv. Og finner så mye forskjellig.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-21, 16:59   #2
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.016
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Waldorf-salat

Jeg har ikke oppskrift, men her er en waldorfsalatsang mens du venter på mer konstruktive innspill.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-21, 17:59   #3
Linella
Erfaren
 
Linella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Innlegg: 843
Linella er litt kulLinella er litt kul
Standard

Sv: Waldorf-salat

Jeg liker veldig godt oppskriften jeg har fra mamma:
2 epler
2 ringer ananas
2 stilker stangselleri
100 g hodekål
150 g blå druer
1 dl valnøttkjerner

Dressing:
1 dl majones
1 dl pisket krem
4 ts sitronsaft
2 ts sukker
Ev. litt ananassaft

Linella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-21, 18:26   #4
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Waldorf-salat

Ah, hodekål fant jeg ikke i de på nettet, men mente at det var noe som manglet ja. Den oppskriften der er veldig lik den mamma hadde.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-21, 18:29   #5
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Waldorf-salat

Opprinnelig lagt inn av Linella, her.

Jeg liker veldig godt oppskriften jeg har fra mamma:
2 epler
2 ringer ananas
2 stilker stangselleri
100 g hodekål
150 g blå druer
1 dl valnøttkjerner

Dressing:
1 dl majones
1 dl pisket krem
4 ts sitronsaft
2 ts sukker
Ev. litt ananassaft

Min er ganske lik, men jeg bruker ikke kål. Jeg har i epler i tillegg.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-21, 18:35   #6
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Waldorf-salat

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Jeg har ikke oppskrift, men her er en waldorfsalatsang mens du venter på mer konstruktive innspill.


Bruker druer uten stein og ikke så mye valnøtter som i sangen.

Til tråden:
Har aldri hatt hodekål i waldorfen, forresten. Men epler må det være.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-21, 19:07   #7
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.349
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Waldorf-salat

Opprinnelig lagt inn av Linella, her.

Jeg liker veldig godt oppskriften jeg har fra mamma:
2 epler
2 ringer ananas
2 stilker stangselleri
100 g hodekål
150 g blå druer
1 dl valnøttkjerner

Dressing:
1 dl majones
1 dl pisket krem
4 ts sitronsaft
2 ts sukker
Ev. litt ananassaft

Jeg bruker en som ligner veldig på denne, bare at jeg dropper stangsellerien til fordel for litt mer av det andre. Blir vel ikke helt Waldorf uten stangsellerien da, men jeg kaller den fremdeles for det, og siden du etterlyste en god Waldorf-salat...

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-21, 19:10   #8
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Waldorf-salat

Vi bruker bare «originalen» med epler, druer, valnøtter og selleri, og så majonesbase. Eller original og original, nøttene ble lagt til i 1928.

Kål må vel være for å drøye den og gjøre den billigere eller rekke lenger? Har ikke fått det Sikkert fint, det gir vel litt knas.

Så lenge man ikke har i fruktcocktail som i den de utgir for waldorf i butikken, er jeg fornøyd.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-21, 19:37   #9
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Waldorf-salat

Jeg er vant til kål i, greide bare ikke å komme på det selv.

Også tror jeg vi bruker å droppe stangselleri. Men litt usikker. Jeg synes jo kålen er best. Haha.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-21, 19:47   #10
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Waldorf-salat

Whaat?! Droppe stangselleri?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-21, 19:51   #11
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Waldorf-salat

Min oppskrift:

En bit sellerirot
1-2 sure grønne epler
1 liten boks ananas
Gode sprø druer uten stein
1 liten boks valnøtter
1 boks kremfløte stivpiskes
4 ss majones blandes i kremen
saft fra en halv til en sitron
Evnt rosiner (Jeg pleier som regel ikke å ha det i)

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-21, 20:24   #12
Linella
Erfaren
 
Linella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Innlegg: 843
Linella er litt kulLinella er litt kul
Standard

Sv: Waldorf-salat

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Ah, hodekål fant jeg ikke i de på nettet, men mente at det var noe som manglet ja. Den oppskriften der er veldig lik den mamma hadde.

Jeg tipper den er fra et eller annet ukeblad på 70- eller 80-tallet. Jeg ser for meg oppskriften på en glanset side fra et blad på kjøkkenet hjemme hos mine foreldre.

Linella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-21, 20:32   #13
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Waldorf-salat

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Jeg bruker en som ligner veldig på denne, bare at jeg dropper stangsellerien til fordel for litt mer av det andre. Blir vel ikke helt Waldorf uten stangsellerien da, men jeg kaller den fremdeles for det, og siden du etterlyste en god Waldorf-salat...

Vi gjør det på samme måte. Vi startet med denne oppskriften på 80-tallet. Da spiste vi ikke stangselleri. Jeg liker det nå, men har ikke begynt å tilsette det i waldorfen.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no