Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Egen inkonsekvens

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-12-07, 10:30   #1
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.968
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Egen inkonsekvens

Det slo meg (ikke for første gang) da jeg svarte på opp-førsel i tråden om værste orddelingsfeil at jeg selv er nokså inkonsekvent.

Jeg sier og skriver boka og hytta for eksempel. Men jeg har aldri sagt (og sannsynligvis ikke skrevet heller) ei bok eller ei hytte.

Er det helligbrøde, eller kan jeg unnskylde meg med min forvirrede oslodialekt?

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 10:36   #2
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Egen inkonsekvens

Det er sånn jeg gjør det også.
Totalt grammatisk ukorrekt, javisst, men i dialekten min har vi aldri brukt "ei" som hunkjønnsform, her er det kun en eller ett.

Så det blir en bok, boka og en ku, kua.

Du er ikke alene.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 10:52   #3
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.863
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Egen inkonsekvens

Dette tenkte jeg faktisk litt over i morges. Jeg sier opprinnelig (og denne innrømmelsen sitter langt inne for en ihuga motstander av snobbespråk) en bok - boka og en jente - jenta. Tror de aller, aller fleste gjorde det på samme måte der jeg vokste opp (et typisk innflytterområde på Romerike). Nå har jeg brukt artikkelen ei i noen år, men det er egentlig juks. Skriftlig har jeg nok brukt den bestandig for konsekvensens del, men ikke muntlig.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 11:11   #4
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.968
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Egen inkonsekvens

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Dette tenkte jeg faktisk litt over i morges. Jeg sier opprinnelig (og denne innrømmelsen sitter langt inne for en ihuga motstander av snobbespråk) en bok - boka og en jente - jenta. Tror de aller, aller fleste gjorde det på samme måte der jeg vokste opp (et typisk innflytterområde på Romerike). Nå har jeg brukt artikkelen ei i noen år, men det er egentlig juks. Skriftlig har jeg nok brukt den bestandig for konsekvensens del, men ikke muntlig.

Har du dermed tvunget deg til å si ei for å være korrekt også muntlig? I så fall; dypt imponert!

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 11:15   #5
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.863
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Egen inkonsekvens

Opprinnelig lagt inn av Anda, her.

Har du dermed tvunget deg til å si ei for å være korrekt også muntlig? I så fall; dypt imponert!

Ikke for å være korrekt, for jeg sier veldig mye rart, men for ikke å lyde vestkantaktig. Flaut, men sant.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 11:17   #6
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Egen inkonsekvens

Meg går det nok enda verre med, jeg er "dobbelt inkonsekvent" og sier en bok, boka, men ei jente, jenta...

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 11:18   #7
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Egen inkonsekvens

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Ikke for å være korrekt, for jeg sier veldig mye rart, men for ikke å lyde vestkantaktig. Flaut, men sant.


Det problemet sliter vi ikke særlig med her nede...

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 11:25   #8
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.863
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Egen inkonsekvens

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Det problemet sliter vi ikke særlig med her nede...

Å, dere sliter vel litt med de-ene deres. Jeg skal hjelpe de - eller hur?

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 11:29   #9
Pelikan
Tåler regn
 
Pelikan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Innlegg: 5.045
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Egen inkonsekvens

Her jeg bor har vi ikke hunkjønn i det hele tatt. Sier og skriver en bok, en jente, en ku etc. Men vi har lov å gjøre det. Er iallefall konsekvent.
Vi blir vel lett påvirket av andre, og spesielt merker jeg det når "alle" andre har a-endinger.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 11:40   #10
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Egen inkonsekvens

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Å, dere sliter vel litt med de-ene deres. Jeg skal hjelpe de - eller hur?

Noen sliter nok med det, ja.
(Men ikke jeg, altså! Her blir det vel heller jæ ska hjælpe'rem... )


For øvrig skriver jeg stadig ting jeg ikke ville finne på å si, for eksempe tok jeg meg nettopp i å skrive fremtiden, mens jeg alltid sier framtida. Jeg prøver å jobbe litt med å få skriftspråket litt mer tilnærmet (eller altså tilnærma) talespråket, men jeg er ikke alltid sikker på hvor grensa går for hva som er lov og hva som blir sett på som dialekt.


Sist redigert av Hasselnøtt : 12-12-07 kl 11:53.
Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 11:51   #11
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.968
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Egen inkonsekvens

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Ikke for å være korrekt, for jeg sier veldig mye rart, men for ikke å lyde vestkantaktig. Flaut, men sant.


Aha, omvendt snobberi! Jeg har forresten flyttet fra øst til vest, og om jeg en dag skulle finne på å si kuen eller hytten, forventer jeg at noen slår meg hardt i hodet.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 11:57   #12
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Egen inkonsekvens

Jeg er oppvokst i Østfold, og i min hjemby har man ikke diftonger, så vi sa e jente - jenta.
Den dag i dag sliter jeg med å si "ei jente", tror vel kanskje jeg sier "en jente - jenta"

Andre:
sten - stein
lere - leire
røy - røyk
søvv - sau

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 12:03   #13
Pelikan
Tåler regn
 
Pelikan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Innlegg: 5.045
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Egen inkonsekvens

Opprinnelig lagt inn av Anda, her.

Aha, omvendt snobberi! Jeg har forresten flyttet fra øst til vest, og om jeg en dag skulle finne på å si kuen eller hytten, forventer jeg at noen slår meg hardt i hodet.

Det kommer nok sakte men sikkert inn i språket ditt bare du bor der lenge nok

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 12:44   #14
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.968
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Egen inkonsekvens

Opprinnelig lagt inn av perper, her.

Det kommer nok sakte men sikkert inn i språket ditt bare du bor der lenge nok

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no