Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Når pakker dere bort julen?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-01-20, 22:40   #41
Turte
Latsabb
 
Turte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.132
Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Sv: Når pakker dere bort julen?

Her får jula bli fram til tjuendedagen.

Turte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-20, 22:54   #42
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.199
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når pakker dere bort julen?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Første helg etter nyttår. Jeg har så mye pynt at jeg trenger en hel dag på å rydde bort alt.

Så fint å høre at jeg ikke er den eneste med mye pynt. Her er alle flater dekt! Jula blir til første helga, så den ryddes bort fredag/lørdag her.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-20, 23:11   #43
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når pakker dere bort julen?

Dagen før hverdagen starter igjen, så det blir søndag. Har hendt at det har blitt til trettende dag jul, men aldri lenger. (20. dag jul har jeg aldri skjønt helt, det er jo 12 juledager.)

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-20, 23:25   #44
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når pakker dere bort julen?

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Dagen før hverdagen starter igjen, så det blir søndag. Har hendt at det har blitt til trettende dag jul, men aldri lenger. (20. dag jul har jeg aldri skjønt helt, det er jo 12 juledager.)

Det er vel ikke så mye å skjønne, det er en gammel tradisjon. Flere ulike tradisjoner ute og går, og at jula avsluttes på st. Knuts dag, den 13.januar, er en av dem. Andre steder, eller til andre tider, har tradisjonen vært at 6.januar er den siste dagen. Hvis du googler litt ser du fort at begge deler har vært brukt, og at ulike datoer blant annet har sammenheng med endring av kalendere og dato for nytt år opp igjennom.

I senere tid har jula blitt kortet av i den enden, og lagt på i motsatt ende med tidligere start i stedet, og mange starter jula i det som tradisjonelt har vært (og for mange fortsatt er) førjulstid.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-20, 23:27   #45
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når pakker dere bort julen?

Selve julen har vel aldri startet tidligere, 1. juledag er den dagen den alltid har vært. At mange pynter og spiser julemat og gjør juleaktiviteter lenge før er en helt annen sak.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-20, 23:33   #46
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når pakker dere bort julen?

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Selve julen har vel aldri startet tidligere, 1. juledag er den dagen den alltid har vært. At mange pynter og spiser julemat og gjør juleaktiviteter lenge før er en helt annen sak.

Ja, det er den saken jeg snakker om dah, jeg er klar over at julaften ikke har skiftet dato altså. Jeg snakker om når folk i praksis feirer jul i vår kultur. Flere og flere starter med julepynt og juletre fra starten av desember, noe som er relativt nytt, i forhold til hva som har vært tradisjonen tidligere, helt fram til siste generasjon. Før har det vært vanlig at julefeiringa starter kl 17. julaften, 1.juledag er stille og høytidelig, romjul er tid for juleselskap, og så har det vært juletrefester for barna i januar. Nå synes de fleste det er rart med juleaktiviteter etter nyttår, og for noen er jula slutt så tidlig som 2.juledag, når den tradisjonelt sett akkurat har begynt. Så julefeiringen har helt klart forskjøvet seg, til tidligere start og tidligere slutt. Ikke hos alle, som f.eks meg og min familie, men det er en helt tydelig trend i samfunnet ellers, og det kan godt hende ungene mine, som vokser opp nå, ender opp med å gjøre det annerledes når de blir voksne og skal lage egen jul.

De kirkelige høytidsdagene er selvsagt på samme dato som de har vært i relativt lang tid, og det er også St. Knuts dag, som etter tradisjonen skulle "jage jula ut" den 13. januar. Men det er vel en utdøende tradisjon. Det er vel uansett ikke så mange som forholder seg til hva kirka sier om saken lenger, folk lager sine egne tradisjoner, og starter og avslutter feiringen når det passer.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 03-01-20 kl 10:28.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-20, 23:34   #47
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når pakker dere bort julen?

Til helga, tenker jeg. Vi liker å få ut juletreet ganske fort etter nyttårsaften.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-20, 23:46   #48
Normy
Superduperaktiv
 
Normy sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2016
Hvor: Oslo
Innlegg: 629
Normy er litt kulNormy er litt kulNormy er litt kul
Standard

Sv: Når pakker dere bort julen?

Vi pakket ned før vi reiste bort for å feire nyttår. Deilig å komme hjem til hverdag, ikke jul.

Normy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-20, 01:18   #49
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når pakker dere bort julen?

20. dag jul, 13. januar, ev. helgen før den 13. hvis det passer bedre.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-20, 01:24   #50
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.409
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når pakker dere bort julen?

Jeg pleier å ta vekk jula rett over nyttår. For meg er visst de første ukene av Desember mer jul enn de første dagene i januar. Kanskje fordi vi ofte er borte hele juleferien, og at jeg derfor koser meg med "egen" jul i adventstiden?

I dag har jeg latt stjernene henge, det har jeg ikke gjort før, men jeg syns det blir så mørkt når det ekstra lyset forsvinner, så beholder dem en stund til. ��

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-20, 07:52   #51
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.912
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når pakker dere bort julen?

Pakket vekk alt i går.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-20, 08:03   #52
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når pakker dere bort julen?

Til helgen, tenker jeg. Men juletreet står så fint og det er så koselig her at jeg kunne fint hatt jul et par uker til!
Her begynner ungene på skolen igjen i dag, da så her er det hverdag og jul på en gang.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-20, 08:11   #53
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når pakker dere bort julen?

Skole og jobb her også i dag. Skjønner meg ikke på dem som synes det er så godt å få hverdag igjen. Skulle også gjerne hatt jul et par uker til!

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-20, 09:18   #54
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når pakker dere bort julen?

Vi har lørdag vår årlige tradisjon med 9 voksne og 12 barn som spiser pølser og tømmer julekakene hos oss. Jula ryddes ut søndag, tenker jeg. Vi er også i gang med skole og jobb i dag. Godt det snart er helg .

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-20, 09:25   #55
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når pakker dere bort julen?

Jeg ser at det er henting av juletrær den 7. januar i år, så da pakker vi nok sammen i helgen. Det er ikke så himla mye, egentlig.

Jeg kjenner at jeg egentlig godt kunne tenkt meg å ha stjerna hengende noen uker til. Det er så godt med bittelitt lunt lys på morgenkvisten.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-20, 09:31   #56
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.408
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når pakker dere bort julen?

Vanligvis første helg etter nyttår. Denne helgen er vi på tur, så da blir det begynnelsen av neste uke. Lysene ute får stå til februar og lysere dager.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-20, 09:53   #57
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.461
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når pakker dere bort julen?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Skole og jobb her også i dag. Skjønner meg ikke på dem som synes det er så godt å få hverdag igjen. Skulle også gjerne hatt jul et par uker til!

I år er jeg også der, men slik var det absolutt ikke da jeg var alene med et lite barn.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-20, 09:58   #58
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når pakker dere bort julen?

Jeg pynter ikke før 22. eller 23., så hos oss er det ikke snakk om ukesvis med julepynt - det hadde jeg ikke klart. I år blir det 10 dager, og det er virkelig mer enn nok for meg! Noen år har jeg tatt treet før nyttår, men det var da katta var yngre og noen ganger ble helt gal av det.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-20, 10:29   #59
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.361
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når pakker dere bort julen?

Vi pynter som oftest lillejulaften og har ofte julepynten stående til ca 20. dag jul, bruker å rydde vekk før mellomste sin bursdag midt i januar. I år var det så mye dryss fra treet at vi fikk høstet treet og samlet sammen nisser og engler i går kveld. Rommet til ungene får ryddes til helga, mens ekstra belysning som julestjerner i vinduene og lyslenke på busken utenfor får nok stå til midten av januar.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-20, 10:42   #60
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når pakker dere bort julen?

13. dag jul, eller i realiteten nærmeste helg. Så treet går nok til helgen. Vi satte det opp 23.12, så det blir nesten to uker. Jeg kommer til å savne det, men innser at det er bedre å ta det ned før jeg blir lei.

Jeg synes også at det er rart at julen har blitt så forskjøvet. Jeg mener at det er advent i desember og at julepynten hører til selve juleuken. Og er derfor heller ikke lei av julepynten nå.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no