Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Er det greit å dele FP-innlegg på Facebook?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-04-19, 00:34   #61
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit å dele FP-innlegg på Facebook?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg skjønner at det er lovlig, men det klinger likevel feil. Å dele med avatar, nick, signatur, innleggsteller og når man ble medlem. Hele pakke ser feil ut. Det hadde vært hyggeligere av dem om de sendte Anne C en melding og spurt om hun selv kunne skrive det på siden deres, eller om de kunne sitert det selv uten screenshotten.

Enig i dette. At det ikke er ulovlig er vel klart. Men jeg oppfattet ikke at det var spørsmålet i HI.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-19, 00:37   #62
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.586
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det greit å dele FP-innlegg på Facebook?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg skjønner at det er lovlig, men det klinger likevel feil. Å dele med avatar, nick, signatur, innleggsteller og når man ble medlem. Hele pakke ser feil ut. Det hadde vært hyggeligere av dem om de sendte Anne C en melding og spurt om hun selv kunne skrive det på siden deres, eller om de kunne sitert det selv uten screenshotten.

Helt enig.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-19, 12:58   #63
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.056
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det greit å dele FP-innlegg på Facebook?

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Ja det er helt greit, så lenge det ligger på åpent tilgjengelig forum. Da kommer det opp i google-søk, lsm.
Det er egentlig lovlig fra lukket forum også, men ikke greit synes jeg (at evt risikerer å bli hivd ut herfra er jo noe annet)

Ifølge lovverket:

"En ytring er offentlig når ytringen er fremsatt på en måte som gjør den egnet til å nå et større antall personer"
Og
"Større antall = så fremt det dreier seg om minst ca. 20-30 personer, jf. Ot.prp. nr. 90 (2003-2004) punkt 12.2.2 side 163" (skriver John Christian Elden)

Så sånn sett er jo også det som skjer på relativt lukket forum en offentlig ytring. Når det 20-30 personer i en lukket gruppe er det å anse som en offentlig ytring og kan gjentas hvor som helst! Bare så det er sagt. Om lukkede facebookgrupper for eksempel: "Du som journalist kan sitere eller gjengi andres ytringer på Facebook, så lenge «flere enn 20-30 personer» ser det." (hentet herfra)

Bare for å pirke litt: det kan være relativt store lukkede forum det ikke er greit å dele fra også, men da skal det være tydelig at det er en definert, avgrenset enhet som er ment å skulle ha tilgang. F.eks om man har en lukket gruppe for en familie med 60 medlemmer, faller det inn under samme regel som den generelle 20-30.

I min jobb markedsfører vi oss også gjennom sosiale medier, og vil gjerne dele gode tilbakemeldinger, men jeg ville ikke screenshotta fra et forum på denne måten. Hvis jeg skulle brukt det, ville jeg i tilfelle kun brukt sitatet, ikke med avatar, navn, signatur osv. Jeg ville heller ikke brukt det visuelle utrykket fra forumet, men skrevet det som et sitat. Jeg synes det er litt klønete gjort av dem, rett og slett.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no