Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Oslo-York uten fly - hvordan?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-03-19, 14:15   #21
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oslo-York uten fly - hvordan?

Det går ferje fra Hook of Holland til Harwich.
https://www.directferries.co.uk/england.htm

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-19, 14:18   #22
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oslo-York uten fly - hvordan?

Opprinnelig lagt inn av Anda, her.

Herregud. Jeg leste New York i overskriften. Og stusset veldig.

Bandet The Margarets tok båt til New York i sin tid fordi ene hadde lammende flyskrekk. Også tok de med seg Dagbladet og lagde en skikkelig bra sak på det hele.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-19, 14:22   #23
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.899
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Oslo-York uten fly - hvordan?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jeg tror dessverre ikke nærmeste ferje er før Nederland. Linken til Polyanna har denne kommentaren: "Proof of commercial vehicle / purpose will be required."

Med forbehold om at dette trolig koster en del:
-overnatte på båten Oslo-Kiel
-tog fra Kiel til Rotterdam (7,5 timer) eller Brugge (9+ timer)
-sove på båten til Hull

Hvordan du kommer fra Hull til York veit jeg ikke, men det er ikke så veldig langt, så det må vel finnes en buss eller noe sånt?

Det går tog mellom Hull og York.

Evt. er det muligens et alternativ å komme seg med tog til Brüssel eller Paris, og så ta Eurostar til London. Da kommer man jo til St Pancras, som er vegg i vegg med King's Cross, der toget til York går fra (2 timer London-York).

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-19, 14:38   #24
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oslo-York uten fly - hvordan?

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Det går ferje fra Hook of Holland til Harwich.
https://www.directferries.co.uk/england.htm

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

(...) Evt. er det muligens et alternativ å komme seg med tog til Brüssel eller Paris, og så ta Eurostar til London. (...)

Takk for tips, de to må jeg prøve å sjekke ut.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-19, 14:59   #25
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.619
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oslo-York uten fly - hvordan?

Jeg hørte intervju med en dame som ikke har tatt fly på sikkert 20 år eller noe sånt, og hun reiste til Japan etc, leide lugarer på diverse frakteskip, tok tog etc. Så det er mulig. *spennende*

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-19, 15:02   #26
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.619
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oslo-York uten fly - hvordan?

Hva med tog til malmø/København og videre til Rotterdam?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-19, 15:03   #27
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.619
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oslo-York uten fly - hvordan?

https://rail.cc/no/tog/oslo-til-rotterdam#r1

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-19, 15:06   #28
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oslo-York uten fly - hvordan?

Ser at det dessverre ikke går an å være med på lasteskipet fra Brevik til Immingham for privatpassasjerer lengre. Ruten fra Esbjerg i Danmark til Harwich er også lagt ned. Du må nok ned til Amsterdam for å komme deg videre med båt til England.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-19, 15:20   #29
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.496
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Oslo-York uten fly - hvordan?

Hvis du kommer deg til Bergen med tog, kan du dra med Statsraad Lemkuhl til UK (ikke akkurat til York, men lell!)

https://lehmkuhl.no/en/program/

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-19, 15:23   #30
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oslo-York uten fly - hvordan?

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

Hvis du kommer deg til Bergen med tog, kan du dra med Statsraad Lemkuhl til UK (ikke akkurat til York, men lell!)

https://lehmkuhl.no/en/program/

Oi, sikkert gøy, men jeg tviler på at de setter opp noe i november/desember. Vi har billetter til en turnering i York første hele uka i desember.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-19, 15:23   #31
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oslo-York uten fly - hvordan?

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

Hvis du kommer deg til Bergen med tog, kan du dra med Statsraad Lemkuhl til UK (ikke akkurat til York, men lell!)

https://lehmkuhl.no/en/program/


Det er kult da! Det går vel også diverse cruise man kan komme seg med på, men det er ikke spesielt miljøvennlig, akkurat.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-19, 15:37   #32
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oslo-York uten fly - hvordan?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er kult da! Det går vel også diverse cruise man kan komme seg med på, men det er ikke spesielt miljøvennlig, akkurat.

Nei, jeg har forsøkt å finne ut hvor miljøvennlig ferjer faktisk er kontra andre transportmiddel, men må lete mer ser jeg.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-19, 15:42   #33
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oslo-York uten fly - hvordan?

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Nei, jeg har forsøkt å finne ut hvor miljøvennlig ferjer faktisk er kontra andre transportmiddel, men må lete mer ser jeg.

Denne fra Fremtiden i våre hender tror jeg er noen år gammel:



Og det har jo skjedd endel på båtfronten, så jeg vet ikke helt hvor gyldig den er. Ei heller vet jeg hva de mener med "cruise". Jeg innbiller meg at de virkelige cruisebåtene er større miljøverstinger enn transportbåtene, men jeg vet ikke.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 27-03-21 kl 13:44.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-19, 19:21   #34
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oslo-York uten fly - hvordan?

Det finnes ingen fornuftige alternativer til fly, hvis du tenker på tid eller penger. Jeg er usikker på hvordan man kommer ut i klimaregnskapet i forhold til andre reisemåter.

Jeg har bodd i York og gjorde en del undersøkelser på dette for noen år tilbake. Jeg tror ikke reisetilbudet har endret seg så veldig de senere årene.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-19, 23:17   #35
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.964
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oslo-York uten fly - hvordan?

Interrailbillet, tog til Paris og Eurorail over kanalen og tog opp til York. Det blir veld det rimeilgste, men det tar tid. Snooker i England er skikkelig stas da! Tog er enormt dyrt i England, så en interrailbillet gjør det rimeligere og dere kan reise litt friere.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-19, 10:19   #36
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oslo-York uten fly - hvordan?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det finnes ingen fornuftige alternativer til fly, hvis du tenker på tid eller penger. Jeg er usikker på hvordan man kommer ut i klimaregnskapet i forhold til andre reisemåter.

Jeg har bodd i York og gjorde en del undersøkelser på dette for noen år tilbake. Jeg tror ikke reisetilbudet har endret seg så veldig de senere årene.

Vi har tid, så det er ikke et problem. Jeg reiser gratis med tog i hele EU/Eøs-området, inklusive England (det visste jeg ikke da vi interraila rundt i fjor sommer, bl.a. til York ). Dermed blir våre utgifter Heltens togreise utenfor Norge + ferge fra et sted i Nederland for begge. Miljøregnskapet på en relativt kort fergetur tipper jeg er bedre enn sammer regnskap for fly Oslo-London (eller et annet sted midt/nord i England).

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-19, 10:56   #37
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oslo-York uten fly - hvordan?

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Vi har tid, så det er ikke et problem. Jeg reiser gratis med tog i hele EU/Eøs-området, inklusive England (det visste jeg ikke da vi interraila rundt i fjor sommer, bl.a. til York ). Dermed blir våre utgifter Heltens togreise utenfor Norge + ferge fra et sted i Nederland for begge. Miljøregnskapet på en relativt kort fergetur tipper jeg er bedre enn sammer regnskap for fly Oslo-London (eller et annet sted midt/nord i England).

Kommer du til å beholde den fordelen i England etter Brexit?

Jeg må si jeg er veldig spent på hvor du jobber som har gratis tog i hele Europa. Det var ikke en ordning jeg hadde hørt om noe sted.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-19, 11:08   #38
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oslo-York uten fly - hvordan?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.



Og det har jo skjedd endel på båtfronten, så jeg vet ikke helt hvor gyldig den er. Ei heller vet jeg hva de mener med "cruise". Jeg innbiller meg at de virkelige cruisebåtene er større miljøverstinger enn transportbåtene, men jeg vet ikke.

Det har ikke skjedd så mye på båtfronten. Det begynner å komme, men det tar jo lang tid før ny teknologi tas i bruk på store skip (tiden fra bestilling til ferdig båt er jo veldig lang), de største endringene har vært på korte strekninger med el/hybrid). Landstrøm hjelper selvfølgelig også, men det finnes heller ikke overalt (og det er dårlig med standardisering).

Hurtigbåtene er nok langt bedre enn typ Color Line og lignende.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-19, 11:12   #39
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oslo-York uten fly - hvordan?

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Det har ikke skjedd så mye på båtfronten. Det begynner å komme, men det tar jo lang tid før ny teknologi tas i bruk på store skip (tiden fra bestilling til ferdig båt er jo veldig lang), de største endringene har vært på korte strekninger med el/hybrid). Landstrøm hjelper selvfølgelig også, men det finnes heller ikke overalt (og det er dårlig med standardisering).

Hurtigbåtene er nok langt bedre enn typ Color Line og lignende.

Ah, takk for oppklaring. jeg har trodd at nettopp det med landstrøm har vært veldig utslagsgivende, men når jeg tenker etter så er det jo mye utslipp når skipene er i fart også. Det ser man jo i de trange fjordene. Betyr det at det er bedre å fly til København enn å ta danskebåten, da? Det kan jo se slik ut på den lista over her.

Dette er så vanskelig!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-19, 11:19   #40
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oslo-York uten fly - hvordan?

Landstrøm hjelper veldig på lokal forurensing. Litt usikker på hvor mye utslag det gjør ellers på lista.

Alle danskebåtene fra Oslo har nettopp fått landstrøm, Kiel-ferga har hatt det lenge. Usikker på om de har det i andre enden. De som kjører fra Larvik har bare landstrøm i Norge tror jeg.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no