Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-01-08, 15:22   #101
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Nei, min erfaring er at rettskrivingsnivå ikke har en skitt å gjøre med hvor mye man har å fare med.

MEN, det er mer slitsomt og lite fristende å lese innlegg med dårlig språk og mange feil. Det samme gjelder innlegg med kjedelig språk uten personlighet og særpreg. Allikevel er det ikke et menneskes evne til å uttrykke seg skriftlig som avgjør om personen har mer eller mindre å fare med.

Jeg må føye til at jeg mener dette på generell basis. Om man er på nettforum og aktiv bruker av skriftlig kommunikasjon, så blir man selvsagt vurdert ut i fra språk og språklig nøyaktighet i tillegg til innholdet i det man skriver. Noen er ikke gode på å formulere seg skriftlig selv om de ellers har mye å fare med.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 15:22   #102
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.146
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg får litt hetta av den no mercy-holdningen her inne av og til.

Gi nå folk litt slack, for guds skyld.
:svett:

Noen ganger virker det som om enkelte oppfatter utsagn som "jeg synes rettskrivning er viktig og gir et godt inntrykk" som å egentlig bety "alle som noen ganger skriver feil burde buntes sammen og kastes på fjorden".

Og som aC også er inne på: Legg merke til hvilket underforum du er i. Jeg går ikke inn i moteforumet og klager på at folk som er opptatt av hvordan de kler seg sikkert synes at sånne som jeg bare burde holde oss inne og ikke vise oss for allmenheten - det er ikke slike diskusjoner det forumet er til, og så lenge ingen angriper meg personlig, ser jeg ingen grunn til å ta det personlig at noen har sterke følelser og meninger omkring et tema jeg selv hverken er veldig opptatt av eller har stort å bidra omkring. Og det er skrekkelig sjelden noen av de virkelige flisespikkerne kritiserer noen direkte, kommer med harde uttalelser i det åpne forumet eller på andre måter viser mangel på "slack". Synes jeg, da.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 15:23   #103
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

aC:

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 15:25   #104
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.


Og som aC også er inne på: Legg merke til hvilket underforum du er i. .

Å guri! Er jeg på flisespikkeforumet nå igjen? :skynder seg ut:

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 15:25   #105
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.322
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Noen ganger virker det som om enkelte oppfatter utsagn som "jeg synes rettskrivning er viktig og gir et godt inntrykk" som å egentlig bety "alle som noen ganger skriver feil burde buntes sammen og kastes på fjorden".

Det er jo selvfølgelig det vi mener, med betongsko og hele pakka, men sånt sier man jo ikke offentlig.

:mafia:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 15:28   #106
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.146
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Noen er ikke gode på å formulere seg skriftlig selv om de ellers har mye å fare med.

Og noen er flinke med både formuleringer og rettskrivning, men har likevel ikke stort å bidra med. Selvsagt.

Men det er lettere å få med seg de bidragene folk har hvis de er klart formulert, det gjør det mulig å komme videre i diskusjonen i stedet for at man roter seg bort i misforståelser og behov for presisering.

Og så er jeg ikke helt enig i at det ikke er noen sammenheng mellom uttrykksevne og noe-å-fare-med; det finnes alltid moteksempler, men min erfaring er at det ofte er i alle fall litt sammenheng mellom disse tingene. Det kan være fordi erfaring i å diskutere skriftlig gjerne gjør at man blir flinkere både til å diskutere og til å formulere seg skriftlig, og det kan også være at folk som er flinke til å skrive kanskje i større grad er interessert i å delta i skriftlige diskusjoner, og dermed får mer trening i det.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 15:28   #107
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.874
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie

Det er jo selvfølgelig det vi mener, med betongsko og hele pakka, men sånt sier man jo ikke offentlig.

Nei, vi nøyer oss naturligvis med å Tenke VårtTM.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 15:32   #108
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Safran: Det er bare å innse. Skrivefeil oppstår. Noen ganger fordi man taster feil, noen ganger fordi man blir avbrutt midt i og så blir det litt stokking av ord når man fortsetter, noen ganger fordi man oppriktig tok feil - og sikkert ørten andre årsaker også.

Når man skriver en årsrapport eller et annet formelt dokument så bestreber man seg på å få det riktig. Derfor leser man korrektur, får andre til å lese korrektur, bruker stavekontroll, osv. LIKEVEL sniker det seg inn feil. Men antallet feil blir færre.

De fleste som skriver på nett bruker ikke stavekontroll, korrekturleser ikke, og ber heller ikke andre korrekturlese. Det viktigste - på et diskusjonsforum - er å få uttrykt hva man mener. Ergo bruker man ikke tid på korrektur, og mengden av stavefeil blir flere.

Dette kombinert med at man generelt er mer muntlig i framstillingen bidrar til at innlegg gjerne kan få inneholde ord og uttrykk som strengt tatt ikke er korrekte. Dette kan være alt fra dialektord eller bannskap til slang.

For eksempel - mange skriver gjerne "Joa...." i internettinnlegg. Det er jo det mange av oss sier. Korrekt skrivemåte er selvsagt "Joda" eller "jo da".

Det er ikke like nøye å være korrekt på forum som i jobbsammenheng. Derfor legger vi mindre ressurser i å få det korrekt. Og mange har stavefeil, eller ord de har misforstått, og siden vi altså ikke leser korrektur... så blir det som det blir.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 15:34   #109
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.


Men det er lettere å få med seg de bidragene folk har hvis de er klart formulert, det gjør det mulig å komme videre i diskusjonen i stedet for at man roter seg bort i misforståelser og behov for presisering. .



Sorry, jeg blir så stresset av enkelte underforum her at det blir litt presiseringsbehov.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og så er jeg ikke helt enig i at det ikke er noen sammenheng mellom uttrykksevne og noe-å-fare-med; det finnes alltid moteksempler, men min erfaring er at det ofte er i alle fall litt sammenheng mellom disse tingene. Det kan være fordi erfaring i å diskutere skriftlig gjerne gjør at man blir flinkere både til å diskutere og til å formulere seg skriftlig, og det kan også være at folk som er flinke til å skrive kanskje i større grad er interessert i å delta i skriftlige diskusjoner, og dermed får mer trening i det.

Klart det har en viss sammenheng, men ikke for alle. Mannen min - aka moteksempelet - er virkelig dårlig til å skrive. Såpass at vi stadig diskuterer om han har dysleksi. Men han har jo ingen problemer med å lese, så vi har funnet ut at han har hobbydysleksi eller latskapsdysleksi. Likevel har han mye å fare med. Hvis ikke hadde jeg jo ikke giddet å være gift med han.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 15:37   #110
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.863
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Jeg tror det er fullt mulig å være intelligent uten å skrive godt. Atskillig vanskeligere er det å skrive godt uten å være intelligent - for å vri litt på noe klokt som Tinetoff skrev i en liknende tråd fra i fjor.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 15:37   #111
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.322
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Klart det har en viss sammenheng, men ikke for alle. Mannen min - aka moteksempelet - er virkelig dårlig til å skrive. Såpass at vi stadig diskuterer om han har dysleksi. Men han har jo ingen problemer med å lese, så vi har funnet ut at han har hobbydysleksi eller latskapsdysleksi. Likevel har han mye å fare med. Hvis ikke hadde jeg jo ikke giddet å være gift med han.

Da går det vel på interessen. Jeg kan lage mat når jeg først gidder, men jeg gidder veldig sjelden. Kanskje samme greia med ham?

For meg er det ikke uforståelig at ikke alle blir like lykkelige over godt språk som meg, men det ER uforståelig at man mener at rosa tekst, utropstegnbonanzaer og smileyoverdoser er måten å få frem budskapet sitt på et forum av dette slaget. På NM gadd jeg aldri ta diskusjonen engang, bortsett fra engang hvor jeg påpekte det pinlige i å konsekvent bruke z i stedetfor s. Man fikk jaggu nok kjeft da.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 15:39   #112
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.146
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.



Sorry, jeg blir så stresset av enkelte underforum her at det blir litt presiseringsbehov.

Det var ikke ment som noe spark til deg, altså! Hvis noe, er vel jeg en av dem som bruker mest tid her inne på å mase med presiseringer - men akkurat her var jeg bare (forsøksvis) generell.

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Klart det har en viss sammenheng, men ikke for alle. Mannen min - aka moteksempelet - er virkelig dårlig til å skrive. Såpass at vi stadig diskuterer om han har dysleksi. Men han har jo ingen problemer med å lese, så vi har funnet ut at han har hobbydysleksi eller latskapsdysleksi. Likevel har han mye å fare med. Hvis ikke hadde jeg jo ikke giddet å være gift med han.

Nettopp. Man kan ha en hel masse å fare med uten å ha stort å bidra med i en skriftlig sammenheng - jeg tenkte egentlig bare "noe å fare med i FP-sammenheng" her, jeg. :trangsynt: Og man kan også ha masse å bidra med i en skriftlig sammenheng uten å være spesielt flink i rettskrivning, men det er ofte (slett ikke alltid) en sammenheng der, og det var den sammenhengen jeg tenkte på.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 15:49   #113
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.146
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Dette kombinert med at man generelt er mer muntlig i framstillingen bidrar til at innlegg gjerne kan få inneholde ord og uttrykk som strengt tatt ikke er korrekte. Dette kan være alt fra dialektord eller bannskap til slang.

For eksempel - mange skriver gjerne "Joa...." i internettinnlegg. Det er jo det mange av oss sier. Korrekt skrivemåte er selvsagt "Joda" eller "jo da".

Det er ikke like nøye å være korrekt på forum som i jobbsammenheng. Derfor legger vi mindre ressurser i å få det korrekt. Og mange har stavefeil, eller ord de har misforstått, og siden vi altså ikke leser korrektur... så blir det som det blir.

Jeg ville her skilt mellom "korrekt" og "riktig"; "joa" er sant nok ikke formelt korrekt (ikke noe man ville skrevet i en jobbrapport, liksom), men det er heller ikke feil, det er bare en veldig muntlig form. Det er heller ikke "korrekt" å hive inn engelske ord og uttrykk, eller banneord, eller for den del smileyer, men de passer fint inn i forumspråket, der er jeg helt enig med deg. (Så lenge de er riktig stavet, naturligvis. ) Og selvsagt blir det alltid noen feil når man skriver, samme hvor flink man er, og naturligvis er det begrenset hvor mye tid man legger i å korrekturlese foruminnlegg.

Litt tid på å formulere seg så folk skjønner hva man sier bør jo alle bruke (i alle fall hvis de vil bli lest), og en kjapp gjennomlesing før man poster (eller etter at det er postet) vil antagelig luke ut en del feil for de aller fleste. Jeg skjønner godt at ikke alle er like opptatt av dette som jeg er, men jeg slutter ikke å være opptatt av godt språk av den grunn, og jeg kan ikke slutte å legge merke til hvordan folk skriver noe mer enn jeg kan slutte å se hva folk har på seg når jeg snakker med dem. (Men jeg prøver i begge tilfeller å ikke la eventuelle fordommer løpe helt løpsk med meg. )

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 16:01   #114
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.308
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Helt enig. Jeg synes det grenser til snobbete å ha en så ovenfra og ned holdning til mennesker som ikke skriver feilfritt. (Og her snakker jeg ikke om fjortistendensene med farger og fonter og what not på NM).



Er det så umåtelig vanskelig å skjønne at ikke ALLE ANDRE er 100% som en selv?

Jeg er språkmenneske og språklærer - og skriver likevel stadig ord feil. Jeg har selvfølgelig lært den riktige skrivemåten engang, men glemt det. Eller jeg blander sammen med lignende ord - eller engelsk stavemåte.

Jeg får litt hetta av den no mercy-holdningen her inne av og til.

Gi nå folk litt slack, for guds skyld.
:svett:

Jeg vet ikke helt hva jeg skal svare her, jeg. Jeg går heller og tar meg en kaffe, tror jeg.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Noen ganger virker det som om enkelte oppfatter utsagn som "jeg synes rettskrivning er viktig og gir et godt inntrykk" som å egentlig bety "alle som noen ganger skriver feil burde buntes sammen og kastes på fjorden".

Nå skjønner jeg virkelig ikke hva du mener, altså. Var du ironisk?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 16:42   #115
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Jeg tar ikke innlegget mindre seriøst om det er mange feil eller smilyes.
Kommer an på ordlyden og innholdet som avgjør om jeg tar det seriøst eller ikke.

Jeg konsentrerer meg om hva innlegget handler om så lenge jeg forstår det som er skrevet.
Er det så ille skrevet at jeg ikke forstår så hopper jeg over enkelt å greit.


Synes det er slitsomt med sms språk, men kun det.

Dette gjelder forumbruk.

Brev jeg får i postkassen etc fra offentlige kontorer, etc vil jeg at skal være nøye skrevet.


Rettskrivning, bøying av ord etc samt og betydning av enkelte fremmedord har aldri vært min sterke side.

__________________
•·.·´¯`·.·• •·.·´¯`·.·•

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 17:00   #116
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Zöe, det virker som det er du som trenger å slappe av litt. Jeg har vanskeligheter med å forstå tolkningene dine, spesielt med tanke på hvilket underforum vi befinner oss i, hva tråden handler om og det faktum at folk sjelden til aldri påpeker skrivefeil og dårlig språk utenfor rettskrivingstrådene.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 17:18   #117
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Zöe, det virker som det er du som trenger å slappe av litt. Jeg har vanskeligheter med å forstå tolkningene dine, spesielt med tanke på hvilket underforum vi befinner oss i, hva tråden handler om og det faktum at folk sjelden til aldri påpeker skrivefeil og dårlig språk utenfor rettskrivingstrådene.




Og mitt Ja-svar er selvsagt til at man har mer å fare med i skriftelig (skriftlig?) kommunikasjon, som her, om man skriver korrekt.

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 17:29   #118
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

aC - å spikke på hverandre her inne er vel en selvfølge?

Det var da slett ikke det jeg påpekte.

Men jeg har vært innblandet i andre typen meningsutvekslinger av dette slaget fra tid til annen, og enten så forstår vi hverandre ikke, vil ikke forstå hverandre - eller snakker rett og slett forbi hverandre.

Jeg er også opptatt av språk. Jeg er en språknerd som fryder meg/ ergrer meg over småting som har med det muntlige/skriftlige språk å gjøre.

Det jeg setter fingeren på, er holdningen til folk som ikke skriver helt korrekt.

Synes det skulle være forholdsvis tydelig at det var dette - og selvfølgelig ikke gjensidig spikking på flisespikkeriet - jeg siktet til.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -

Sist redigert av Pebbles : 07-01-08 kl 17:35.
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 17:34   #119
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Zöe, det virker som det er du som trenger å slappe av litt. Jeg har vanskeligheter med å forstå tolkningene dine, spesielt med tanke på hvilket underforum vi befinner oss i, hva tråden handler om og det faktum at folk sjelden til aldri påpeker skrivefeil og dårlig språk utenfor rettskrivingstrådene.

Neida, Skremmern, jeg trenger slett ikke å slappe av litt.
Synes du jeg er så fryktelig nevrotisk og hysterisk om jeg stiller meg kritisk til at enklete ser ut til å ha en noe selvtilfreds og nedlatende holdning til mennesker som ikke behersker det skriftlige språk perfekt?

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 17:36   #120
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Neida, Skremmern, jeg trenger slett ikke å slappe av litt.
Synes du jeg er så fryktelig nevrotisk og hysterisk om jeg stiller meg kritisk til at enklete ser ut til å ha en noe selvtilfreds og nedlatende holdning til mennesker som ikke behersker det skriftlige språk perfekt?

Jeg kan bare snakke for meg selv, men det var noe med det siste innlegget ditt som virket så sint.

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
klassiker, krangling, rettskrivning


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no