Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

BÆ! Din beste oppskrift med lam

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-03-21, 17:53   #1
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

BÆ! Din beste oppskrift med lam

For ikke å spamme påskemeny-tråden. Så, har du en god oppskrift med lam?

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-21, 17:55   #2
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: BÆ! Din beste oppskrift med lam

Det blir fort noen lammerester i påska. Må få tipse om denne salaten:

Quinoasalat med lam og mangochutney-dressing

Oppskrifta er til fire personar. Hugs at du ikkje treng følge oppskrifta slavisk, putt oppi det du vil og så mykje/lite du vil av alt.

600 g ferdigsteikt lammekjøt (perfekt å bruke restar)
200 g quinoa
1 sitron
2 appelsiner
3 ss god olivenolje
1 mango
3 dl yogurt naturell
1 ss mangochutney
150 g blanda salat
fersk mynte
fersk koriander

Kok quinoa etter anvisning på pakken

Skjer ut filetane av appelsinene. Press safta ut av restane og ta vare på den i ein bolle. Press saft av sitronen saman med appelsinsafta, bland i olje, salt og pepar til dressing.

Del mangoen i skiver.

Bland yogurt og mangochutney.

Anrett salaten, ha over dressing og strø friske urtar på toppen.
Server med mangochutneydressing.
---


Quinoa smakar ikkje så mykje i seg sjølv. Eg tok litt hakka urtar (mynte og koriandar) og blanda inn saman med litt av sitrondressingen. Det gjorde seg.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg qs.jpg (104,7 KB, 8 visninger)
__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-21, 17:57   #3
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: BÆ! Din beste oppskrift med lam

Marokkansk lammegryte

Her må du ikkje la deg skremme av den lange ingredienslista. Ta sjansen, og du får ei utruleg smaksoppleving.

---

800 g lammelår i skiver (eller fårikålkjøtt)
salt og pepar
olje til steiking

1 bunt koriander med røter
3 cm ingefærrot
3 kvitlauksfedd
2 raude chili
3 raudlauk
1 kanelstang
1/2 ts korianderfrø
1/2 ts heil spisskummen
1/2 ss anisfrø
5 heile kardemommekapslar
2 stjerneanis
1 liter kyllingkraft
1 dl soyasaus
1/2 dl lønnesirup
200 g svisker
2 lime

600 g søtpotet
100 g smør

1 sitron
2 dl yogurt naturell

---

Del kjøtet i bitar. Krydre raust med salt og pepar og brun kjøtet i olje. Legg kjøtet til side.
Surr grovhakka raudlauk, finhakka korianderrot, ingefær, kvitlauk og chili blank i oljen etter lammet. Støt kryddera (utanom kanelstang og stjerneanis) i morter, ha dei i laukblanding og steik nokre minutt til.
Tilset kjøt og kyllingkraft, la putre i ein liten time.
Tilset soyasaus, lønnesirup og svisker og la koke minst ein halvtime til. Kjøtet må vere lenge nok på varmen til å bli godt og mørt.
Smak til med limesaft.
---
Del søtpoteten i terningar og kok den mør. Mos den saman med smør, smak til med salt og pepar.
---
Bland yogurt med skalet og safta frå sitronen.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg ml.jpg (57,5 KB, 6 visninger)
__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-21, 18:26   #4
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: BÆ! Din beste oppskrift med lam

Jeg aner ikke hvor mousakaoppskriften min er nå, eller dvs den er udigitalisert og håndskrevet på et ark i flytteeske nr 94 eller noe sånt. Men å male opp et lammelår og så bruke en passende del i ordentlig mousaka er sinnsykt godt. Jeg pleier å ha skivede og melne poteter i bånn, kjøttsaus med middelhavskrydder i lag 2, grillede auberginskiver over og hvit ostesaus med feta på toppen. Det er godt det.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-21, 18:28   #5
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: BÆ! Din beste oppskrift med lam

Og til dette passer det med tzatziki, ferskt landbrød, oliven og gresk salalt.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-21, 18:32   #6
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: BÆ! Din beste oppskrift med lam

Ååååå! Og kanskje det nærmeste vi kommer Hellas på en stund.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-21, 19:06   #7
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: BÆ! Din beste oppskrift med lam

Denne er utrolig god
https://www.matprat.no/oppskrifter/kos/giouvetsi/

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-21, 00:26   #8
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: BÆ! Din beste oppskrift med lam

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Ååååå! Og kanskje det nærmeste vi kommer Hellas på en stund.

Jah, men drømmen, den er god å ha.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-21, 08:29   #9
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: BÆ! Din beste oppskrift med lam

Abonnerer!

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-03-21, 08:49   #10
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: BÆ! Din beste oppskrift med lam

Gyros med strimler av lam eller lammeskav er skikkelig godt.
https://www.godt.no/oppskrift/8578/saftig-gyros-i-pita

Jeg baker pitabrød selv etter denne oppskriften, de blir fantastiske brød med luftboble inni.
http://www.veganmisjonen.com/2010/06...t-pitabrd.html

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-21, 09:13   #11
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.712
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: BÆ! Din beste oppskrift med lam

Denne som vi laget i påsken i fjor med Kjartan Skjelde:

https://www.nrk.no/mat/hele-norges-l...yte-1.14976045

Vi lager den med hvitløkspekket lammelår som vi steker i ovnen over lang tid.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-21, 09:15   #12
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: BÆ! Din beste oppskrift med lam

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Jeg aner ikke hvor mousakaoppskriften min er nå, eller dvs den er udigitalisert og håndskrevet på et ark i flytteeske nr 94 eller noe sånt. Men å male opp et lammelår og så bruke en passende del i ordentlig mousaka er sinnsykt godt. Jeg pleier å ha skivede og melne poteter i bånn, kjøttsaus med middelhavskrydder i lag 2, grillede auberginskiver over og hvit ostesaus med feta på toppen. Det er godt det.

Lager du bare hvit saus med masse fetaost i eller er det mer?

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-21, 09:20   #13
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.566
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: BÆ! Din beste oppskrift med lam

Denne er veldig god. Vi prøvde den i fjor, og gleder oss til å gjenta det i år.

https://www.matprat.no/oppskrifter/g...appelsinsalat/

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-21, 15:00   #14
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: BÆ! Din beste oppskrift med lam

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Lager du bare hvit saus med masse fetaost i eller er det mer?

Jeg smuldrer fetaost i sausen før jeg har den over resten. Jeg må finne den oppskriften så påskemiddagen blir riktig.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-21, 15:48   #15
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: BÆ! Din beste oppskrift med lam

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Jeg smuldrer fetaost i sausen før jeg har den over resten. Jeg må finne den oppskriften så påskemiddagen blir riktig.

Jeg så for meg at det kanskje skulle vært hvitløk i, men det har du muligens i kjøttsausen?

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-21, 17:04   #16
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: BÆ! Din beste oppskrift med lam

Gryte med lam og rotgrønnsaker er godt. https://www.matprat.no/oppskrifter/g...sk-lammegryte/
https://trinesmatblogg.no/2010/10/fr...tekte-poteter/

Jeg lager litt etter hva jeg har i kjøleskapet. Noen ganger erstatter jeg bønnene med linser.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-21, 17:08   #17
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: BÆ! Din beste oppskrift med lam

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg så for meg at det kanskje skulle vært hvitløk i, men det har du muligens i kjøttsausen?

Hvitløken går i kjøttsausen ja, men nå fikk jeg lyst til å prøve å ha i den hvite sausen også.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-21, 17:11   #18
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.355
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: BÆ! Din beste oppskrift med lam

Mulig denne er delt tidligere her eller i den andre tråden, men denne har jeg laget flere ganger, utrolig god! Jeg kan fort finne på å ha i mer grønnsaker, gjerne gulrot og div. farget paprika.

https://www.matprat.no/oppskrifter/k...sk-lammegryte/

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no