Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Om å dømme andre ...

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-08-07, 18:33   #1
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om å dømme andre ...

Den siste tiden har det skjedd et par hendelser som har fått meg til å tenke litt. Ja, altså - det skjer jo stadig vekk det da, men denne gangen i litt andre baner.

Ikke så langt unna her jeg bor er det ei kvinne som forsvunnet. Hun har vært borte i snart 1 måned, og politiet har ingen spor. Jeg kjenner veldig mange i nabolaget til hun som forsvant, som forteller om politiet som går dør-til-dør og om media som er på jakt og generelt sett alle som spør og graver.
Og så slår det meg da, at i denne saken - som så mange andre lignende saker, så er det så mange som har en mening om både det ene og det andre. Greit nok det, men av slikt oppstår rykter, skyld fordeles før man en gang vet hva som har hendt, og som vanlig så "er det noe alle burde ha sett".
Hva er det som får oss til å være så raskt ute med å dømme, bare fordi noen har en annen hudfarge, ser litt rar eller sjuskete ut, eller alltid har holdt seg litt for seg selv?
Jeg kjenner godt til familien den savnede er giftet inn i, og ja - den delen av familien har stort sett alltid holdt seg for seg selv. De har sine interesser, og de duller med det - og plager ingen. De er normale folk, med utdannelse innefor interessefeltet, de har et hjem og en jobb, og er ikke spesielt ressurssvake. Likevel er det så mange som mener både det ene og det andre, hvorpå flere av forslagene kan gi en person lang tid i fengsel; og felles for dem alle er at ingen av dem virkelig vet hvem det er snakk om. De kjenner dem ikke, men har lest om dem i avisen og hørt om dem på tv - og med det som utgangspunkt sender de dem gladelig rett til helvete.

Hva er det med oss som gir oss denne guddommelige fullmakten? Vanlige folk i gaten er da ikke skikket til å trekke hverken den ene eller den andre konklusjonen? Vi kan synse og vi kan tro og mene; og vi gjør det til det fulle ved å alltid tro det verste om folk. Og er det noen som er litt utenfor normalen som er innblandet, så løper fantasien løpsk.


:frust.ferdig:

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 15:02   #2
Olvina
Gjer så godt eg kan
 
Olvina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.653
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Om å dømme andre ...

Amen til det. Godt sagt, Lille Ru. Det er dessverre slik det ofte er.

Eg tippar det har med at folk likar å konspirere litt og bruke fantasien, og i iveren kan kome til å dikte opp sine eigne moment i saker og ting. Små detaljar, eit uheldig ord, alt blir vridd og vrengt på til det er heilt ugjenkjenneleg.

Folk elskar å kunne seie:"Ja, var det ikkje det eg sa?!" (At det er utruleg sjelden slike konspirasjonsteoriar held mål når fasiten ein gong kjem fram, er det visst fort gjort å gløyme...) Det blir ein slags form for underholdning, i ein øydeleggande og bisarr variant.

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 15:11   #3
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å dømme andre ...

Jeg tror det er en slags menneskelig forsvarsmekanisme og et behov for forklaring som gjør at vi reagerer sånn. Vi trenger en logisk forklaring på hvordan dette kan skje sånn at vi kan konstatere at det aldri kommer til å skje sånt i vårt liv. Tror jeg da. Altså at når fæle ting skjer med noen som vi kan identifisere oss med så leter vi etter bevis på at dette ikke kan skje oss selv.

Jeg syns selv det er en forferdelig uting og har opplevd det samme i forbindelse med et dødsfall i familien. En tragisk historie for alle de involverte som ble ti ganger verre av at folk sladret og trakk sine egne slutninger. Det var veldig vondt å høre de stygge ryktene midt i sorgen, og det er erfaring jeg gjerne skulle vært foruten. Jeg kjente selv saken fra innsiden og visste hva som var løgn og hva som var sant.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-07, 20:13   #4
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Om å dømme andre ...

Det er ganske naturlig å synse for seg selv og sammen andre om nyhetsaker, slike som denne savnetsaken. For min del var det at kvinnen har vært på krisesenter før, har nyfødt barn som hun skal ha reist fra og at det er uenigheter mellom ektemann og familien til den savnede som gjør at jeg synser for meg selv om mulig scenario. Jeg er også åpen for at jeg tar feil. Vet ikke om jeg dømmer, ihvertfall ikke sånn som du beskriver det i hovedinnlegget, men det er selvfølgelig lett å være kjapt ut med meninger dersom noen er litt utenfor normalen.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 16:30   #5
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Om å dømme andre ...

Også er det jo så inderlig godt å være bedre enn andre ikke sant? Ahh....

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 19:29   #6
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om å dømme andre ...

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Det er ganske naturlig å synse for seg selv og sammen andre om nyhetsaker, slike som denne savnetsaken. For min del var det at kvinnen har vært på krisesenter før, har nyfødt barn som hun skal ha reist fra og at det er uenigheter mellom ektemann og familien til den savnede som gjør at jeg synser for meg selv om mulig scenario. Jeg er også åpen for at jeg tar feil. Vet ikke om jeg dømmer, ihvertfall ikke sånn som du beskriver det i hovedinnlegget, men det er selvfølgelig lett å være kjapt ut med meninger dersom noen er litt utenfor normalen.

Jeg har også tenkt som deg, men det er et stykke fra å tenke til å gå rundt og snakke med resten av verden om akkurat disse tankene. Så når det viser seg at jeg tok feil/rett så går det kun utover mitt eget verdensbilde og ikke andres spekulasjoner.

Kasia sier som vanlig mye klokt om det menneskelige behovet for å ha noen knagger å henge verden på.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 19:32   #7
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å dømme andre ...

Poenget mitt var ikke at jeg er noe bedre enn andre, eller at jeg skal dømme andre fordi de dømmer andre osv.
Det jeg egentlig ville diskutere er dette med hvorfor vi er så kjapt ute med synsing og meninger så snart noen er litt utenfor normalen som lykkeliten så fint sa det.
Det skjer jo hele tiden.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 19:46   #8
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Om å dømme andre ...

Folk er sensasjonshungrige, tror jeg. Også elsker mange å kunne være den som "vet" og dermed blir spurt/lyttet til.
Også er det jo ikke uvanlig at mennesker har behov for å heve seg selv over andre - skjule sin egen tilkortkommenhet i andres "enda verre" skjebner.Det kan bli ganske pinlig å høre på, og jeg har også opplevd å formelig se meg selv bli dratt inn i slike "fantastiske" konspirasjonsteorier.

Ekkel følelse. Og godt å klare å dra seg ut igjen i en fart!

  Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 19:56   #9
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å dømme andre ...

Dette minnte meg på noe som skjedde for et par år siden.

En veldig god venninne av meg var med i et tv-program som fikk veldig mye medieomtale både her og der. Det var utrolig hvor mange som hadde hadde sine meninger om henne (og det er nå greit nok), men også veldig mange som påberopte seg omtrent slektskap med henne - og dette på et annet forum jeg var på. Det var ganske rart å sitte der og lese den ene løgnen etter den andre som folk lirte av seg, bare for å bli poppis blant de andre.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 20:33   #10
Botero
Viva la vida
 
Botero sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Bergen
Innlegg: 732
Botero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populær
Standard

Sv: Om å dømme andre ...

Lille Rue jeg vet! Jeg ha blitt dømt av folk som ikke vet hvorfor jeg er i Norge. Mange tror jeg bor i Norge så jeg kan sende unger gratis på skolen, fordi her er ett fett og at jeg vil ikke lære meg norsk.
Men buhu til de!

Botero er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-07, 23:57   #11
AvivA
Prøver så godt jeg kan :)
 
AvivA sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 389
AvivA er litt kulAvivA er litt kul
Standard

Sv: Om å dømme andre ...

Folk har lett for å dømme. Kan nevne to navn og hva er første tanken som spretter inn i hodet deres om disse to menneskene?
britney spears og paris hilton.
Synes synd på dem, for tror ikke dem er 1/3 så fæle som dem blir gjort til å være.

AvivA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 00:05   #12
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å dømme andre ...

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-07, 10:27   #13
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å dømme andre ...

Opprinnelig lagt inn av AvivA, her.

Folk har lett for å dømme. Kan nevne to navn og hva er første tanken som spretter inn i hodet deres om disse to menneskene?
britney spears og paris hilton.
Synes synd på dem, for tror ikke dem er 1/3 så fæle som dem blir gjort til å være.

Kanskje ikke stakkars Britney.

Men Paris... ?

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-07, 23:13   #14
midi
Nybegynner
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 10
midi har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Om å dømme andre ...

Fort gjort. Mediaene er flinke til å framstille kjendiser på den mest utroligste måten .

midi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-07, 08:41   #15
slaraffen
litt gøy på håret
 
slaraffen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.736
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Om å dømme andre ...

Framsiden på sol i går: Den nyeste teorien i Madeleine-saken er at foreldrene drepte henne og ved hjelp av venner oppbevarte de henne i et kjøleskap i tre måneder før de dumpet henne ved hjelp av en leiebil... Synes nesten historiene og teoriene begynner å bli litt vel spekulative, ja...

slaraffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-07, 09:00   #16
Anne
Bør lage seg en tittel selv
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.740
Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å dømme andre ...

Opprinnelig lagt inn av slaraffen, her.

Framsiden på sol i går: Den nyeste teorien i Madeleine-saken er at foreldrene drepte henne og ved hjelp av venner oppbevarte de henne i et kjøleskap i tre måneder før de dumpet henne ved hjelp av en leiebil... Synes nesten historiene og teoriene begynner å bli litt vel spekulative, ja...

Den var utrolig stygg om de ikke har hold for å si det.
Jeg tror de er uskyldige inntil det motsatte er bevist.

Media er farlig :ludvig:

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-07, 09:02   #17
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om å dømme andre ...

Opprinnelig lagt inn av slaraffen, her.

Framsiden på sol i går: Den nyeste teorien i Madeleine-saken er at foreldrene drepte henne og ved hjelp av venner oppbevarte de henne i et kjøleskap i tre måneder før de dumpet henne ved hjelp av en leiebil... Synes nesten historiene og teoriene begynner å bli litt vel spekulative, ja...

Den er vel utrolig.

Og hvorfor ble ikke leiligheten gjennomsøkt av åstedsgranskere umiddelbart. Selv kjøleskapet burde jo sjekkes for fingeravtrykk osv.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-07, 12:02   #18
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å dømme andre ...

Interessante tanker, Lille Ru. Jeg prøver å være litt forsiktig med å spekulere i sånt etter en forsvinningssak for noen få år siden. Ei dame i 20-åra forsvant sporløst, og ryktene begynte å svirre. Noen som kjente noen som kjente noen hadde hørt at de hadde hatt en påskeferie med mye krangel. Det kunne godt hende at samboeren var involvert i forsvinningen, sa ryktene. En stund senere ble dama funnet - hun hadde tatt livet av seg. Det er jo ikke vanskelig å forestille seg hvilken skyldfølelse man sitter igjen med når ens nærmeste tar sitt eget liv - og så kommer rykter om drap på toppen av det hele. Stakkars mann.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-07, 13:00   #19
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Om å dømme andre ...

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Interessante tanker, Lille Ru. Jeg prøver å være litt forsiktig med å spekulere i sånt etter en forsvinningssak for noen få år siden. Ei dame i 20-åra forsvant sporløst, og ryktene begynte å svirre. Noen som kjente noen som kjente noen hadde hørt at de hadde hatt en påskeferie med mye krangel. Det kunne godt hende at samboeren var involvert i forsvinningen, sa ryktene. En stund senere ble dama funnet - hun hadde tatt livet av seg. Det er jo ikke vanskelig å forestille seg hvilken skyldfølelse man sitter igjen med når ens nærmeste tar sitt eget liv - og så kommer rykter om drap på toppen av det hele. Stakkars mann.

Uff, så grusomt det må ha vært for mannen!

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-07, 18:38   #20
Snill & grei
Aktiv
 
Snill & grei sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Ved Sognefjorden
Innlegg: 291
Snill & grei er populærSnill & grei er populærSnill & grei er populærSnill & grei er populær
Standard

Sv: Om å dømme andre ...

Bygdesladder er jo en god gammel kjent sykdom. Livsfarlig

Snill & grei er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no