Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Peis eller varmepumpe?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-09-07, 23:34   #1
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Peis eller varmepumpe?

Kan jeg få argumenter for begge?

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-07, 23:35   #2
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Peis eller varmepumpe?

Hva med jatakk begge deler?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-07, 23:35   #3
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Peis eller varmepumpe?

Penis eller varmerumpe. Jeesses.. jeg er trøtt og burde legge meg.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-07, 23:44   #4
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Peis eller varmepumpe?

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Hva med jatakk begge deler?

Jo, altså egentlig. Men det kommer vel til å koste litt for mye.

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Penis eller varmerumpe. Jeesses.. jeg er trøtt og burde legge meg.

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-07, 23:56   #5
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.813
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Peis eller varmepumpe?

Peis er penere og mer kos, men varmer vel bare opp et begrenset område i huset?

Varmepumpa er stor, klumpete og heller lite pen, men sprer varmen bedre - og kan brukes som kjølepumpe om sommeren.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-07, 23:57   #6
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Peis eller varmepumpe?

Ikke peis, men ny vedovn. I tillegg bruker vi gassovn på den kaldeste tiden. Varmepumpe koster jo skjorta.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-07, 23:59   #7
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.941
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Peis eller varmepumpe?

Tror jeg ville undersøke med uavhengige kilder om det faktisk virker godt nok. Det er ikke alle som er så effektive i norsk klima, her er det visst for kaldt om vinteren. Husker ikke hvor jeg leste det, muligens ForbrukerRapporten i ca 2005/2006.

Peis er mest kos og penest, men kanskje ikke mest effektivt. Hva vet vel jeg?

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 00:00   #8
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Peis eller varmepumpe?

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Ikke peis, men ny vedovn. I tillegg bruker vi gassovn på den kaldeste tiden. Varmepumpe koster jo skjorta.

Er det forskjell på peis og vedovn altså?

Hva mener du med at varmepumpa koster skjorta? Selve pumpa med innstallering eller å bruke den? Det koster en del å kjøpe ny ovn/peis også. Vi må slå ned en vegg, men har pipe da.

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 00:01   #9
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.813
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Peis eller varmepumpe?

Hvis dere har en ny vedovn og bruker gassovn ved siden, veit jeg ikke om jeg hadde gått for varmepumpe. Som du sier, koster den skjorta - og den er alt annet enn dekorativ, for å si det slik.

Men - ved koster, må fraktes og stables... Og i et miljøperspektiv er det muligens bedre med varmepumpe enn vedfyring? (Uten at jeg kan så mye om det...)

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 00:13   #10
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Peis eller varmepumpe?

Peis er jo så koselig da, men det blir kanskje bedre inneklima med varmepumpe!?

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 00:17   #11
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Peis eller varmepumpe?

Vi har begge deler.

Varmepumpa, som varmer opp vannet til den vannbårne varmen i huset, står for hovedoppvarmingen, og så fyrer vi i ovnen om det er bikkjekaldt ute, eller om jeg bare er frossen.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 00:20   #12
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Peis eller varmepumpe?

Opprinnelig lagt inn av Sannemor, her.

Peis er jo så koselig da, men det blir kanskje bedre inneklima med varmepumpe!?

Hvis du skal ha mest mulig varme i huset kan du ikke velge peis! Men en effektiv vedovn kan gjøre stor forskjell. Vi har både vedovn og varmepumpe i det gamle, delvis uisolerte huset vårt. Tror prisen på varmepumper har gått kraftig ned de siste årene, vi fikk den ganske billig for noen få år siden gjennom en bekjent...Vedovnen vår kostet ca 18 tusen, men er verdt pengene sine, den varmer sånn at når vi virkelig fyrer må du stå noen meter vekk ellers blir det for varmt...Varmepumpa er veldig god å ha, den fordeler jo varm luft rundt i huset, du er avhengig av å montere den et sted der den fordeler lufta effektivt. Genial å tørke klær foran. Vi bruker kun varmepumpe fram til en viss kulde, deretter må vi bruke begge deler hver dag. Men alle har selvfølgelig ikke like kaldt hus som oss.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 00:23   #13
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Peis eller varmepumpe?

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Penis eller varmerumpe. Jeesses.. jeg er trøtt og burde legge meg.

....... og først når jeg leste denne skjønte jeg at jeg hadde leste feil i overskriften

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 00:47   #14
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Peis eller varmepumpe?

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Vi har begge deler.

Varmepumpa, som varmer opp vannet til den vannbårne varmen i huset, står for hovedoppvarmingen, og så fyrer vi i ovnen om det er bikkjekaldt ute, eller om jeg bare er frossen.

Varmepumpa for vår del må være en luft til luft pumpe.

Men altså, hva er forskjellen på en peis og en vedovn?

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 01:13   #15
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Peis eller varmepumpe?

En peis er åpen, og mer til kos enn til effektiv varme. En vedovn er lukket, og avgir mer varme.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 02:16   #16
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Peis eller varmepumpe?

Vi har 2 varmepumper og en vedovn.
Vedovnen har støvet bort for lengst.
Deilig å stå opp med varmt og godt hus på vinteren når det er beinkaldt ute.
Vi programmerer den til at det skal være varmt til klokken 07.00 og det klarer den helt utmerket, også ved -21 Den aviser seg selv og støvsuger sitt eget filter, veldig kjekt.

Jeg vil ikke ha noe annet og den er veldig kjekk å ha om sommeren når varmen er for ille.

Er det fuktig luft inne pga været ute, så bruker vi pumpen til å "tørke" luften.

Selv om vi får gratis ved hvert år, så bruker vi varmepumpa i 95% av tida og supplerer med vedovn for kosen sin del.
Bedre luft synes jeg det også blir i forhold til vedfyring.
Jeg blir veldig tørr i huden og leppene mine sprekker når vi fyrer med ved.

Varmepumpe i forhold til elektriske varmekilder så sparer du mye strøm, vi merket det godt på regningen i hvertfall.

Vi har oppgradert med ny varmepumpe i stuen og demontert den snart år gamle som var der.
Den skal gubben montere oppe i annen etasjen hos guttene for det er så himmla varmt der om sommeren.

Gubben importerte, solgte og monterte flere paller med Panasonic varmepumer i vinter.
Da kom det på 9 lapper pr mann.

Vi valgte selv en litt dyrere variant av Panasonic og betalte 11.000

Angrer ikke et sekund.

__________________
•·.·´¯`·.·• •·.·´¯`·.·•

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 08:14   #17
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Peis eller varmepumpe?

Varmepumpe er ingen erstatning (nostalgisk sett) for peis, og peis kan ikke erstatte varmepumpe(praktisk sett).

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 08:30   #18
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.305
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Peis eller varmepumpe?

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Penis eller varmerumpe. Jeesses.. jeg er trøtt og burde legge meg.

Jeg klarer heller ikke lese noe annet. Skvetter like mye hver gang blikket sveiper over denne overskriften.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 08:32   #19
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Peis eller varmepumpe?

Vel, Pastill, jeg har lest penis siden i går og jeg har nettopp stått opp og leser fremdeles penis.

Jeg tror jeg hadde valt penisen.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 11:49   #20
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.023
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Peis eller varmepumpe?

Uavhengig av hverandre sa peis- og varmepumpeleverandørene våre at man bør ha begge deler (de utfyller hverandre). Varmepumpe har vi, og den funker veldig godt. I første etasje, der den står, er det kun ved stor kulde at man trenger å fyre opp i peisen. Den varmer også godt opp i 2. etasje, så det er ikke før ut i desember/januar at vi trenger å bruke tilleggsvarme oppe.

Det trenger ikke å bli så dyrt. Vi har vedovn og varmepumpe, og har nok brukt et sted mellom 20000-30000 for begge deler. Vi har vært heldige og fått kampanjepris på varmepumpe, og så fått Oslo Kommunes ENØK-støtte i tillegg. Vedovnen husker jeg ikke prisen på...

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no