Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Pannekaker

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-04-11, 22:18   #81
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.284
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Jeg er svært opptatt av kosthold, men serverer sønnen min "vanlig" mat som jeg selv ikke spiser for at han ikke skal være helt uttafor :P

Hva spiser du om du ikke spiser vanlig mat?

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

De er vel født sånn

Ja, noen er født sånn. Jeg har to barn. Nr 1 liker omtrent alt. Og hun smaker på det som er, selv om det viser seg etterpå at hun ikke likte det. Sånn har hun vært siden hun var helt mini. Nr 2 liker særdeles lite. Og han er sta. Han smaker ikke på noe nytt, og det eneste jeg "tvinger" ham til å smake på er ting jeg vet at han likte før, som fx kylling. Av pålegg spiser han helst kaviar og peanøttsmør. Gjerne sammen.

Jeg har ikke gjort forskjell på barna mine. Begge har fått akkurat det samme. Fra de var små har de fått det vi har på fatene sine, også har de spist det de ville ha. Frøkna elsker brokkoli, tomat og sjampignon mens minsten bare griner på nesa av det.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv  
Gammel 12-04-11, 22:21   #82
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pannekaker

Jeg har lyst til å skrive mer, men mister motet før jeg begynner. Du har møtt motstand fra samtlige som har svart deg, men ser ikke ut til å ta det til etterretning i det hele tatt. Når "alle" er uenig, så kan det selvfølgelig være en sjelden tilfeldighet, men ofte er det et tegn på at en selv kanskje kan behøve å justere holdningen sin, ikke at alle andre tar feil.

Jeg har full respekt for ditt syn på mat - det er viktig med sunn kost. Det er samtidig veldig mye annet som er viktig også, og jeg tenker at man får det aller best med seg selv (og for ikke å snakke om at barna har det aller best) om man har fokus på det som en selv synes er veldig viktig i egen hverdag, samtidig som man har et avslappet forhold til at i andre familier kan det være andre prioriteringer.

Jeg synes det er veldig viktig å lese mye for og sammen med barna, inkludere barn i matlaging og å le mye sammen. Det kunne likevel ikke falle meg inn å tenke at jeg skal kunne legge føringer til hva slags samvær og lek det blir lagt opp til når mine gutter er med andre hjem - om de spiller dataspill, leker i hagen, baker boller eller bare sløver, det overlater jeg til det hjemmet de besøker.

For min del er det langt viktigere at barna er på besøk et sted med senkede skuldre og god stemning enn at de får en spesiell type mat. Men det betyr ikke at jeg ber foreldre som virker litt nevrotiske eller grinete å ta seg sammen og spre glede når mine gutter er på besøk.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv  
Gammel 12-04-11, 22:23   #83
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Hva spiser du om du ikke spiser vanlig mat?



Ja, noen er født sånn. Jeg har to barn. Nr 1 liker omtrent alt. Og hun smaker på det som er, selv om det viser seg etterpå at hun ikke likte det. Sånn har hun vært siden hun var helt mini. Nr 2 liker særdeles lite. Og han er sta. Han smaker ikke på noe nytt, og det eneste jeg "tvinger" ham til å smake på er ting jeg vet at han likte før, som fx kylling. Av pålegg spiser han helst kaviar og peanøttsmør. Gjerne sammen.

Jeg har ikke gjort forskjell på barna mine. Begge har fått akkurat det samme. Fra de var små har de fått det vi har på fatene sine, også har de spist det de ville ha. Frøkna elsker brokkoli, tomat og sjampignon mens minsten bare griner på nesa av det.

Akkurat sånn er det her også, så noen er født litt mer kresne enn andre
Selv var jeg skikkelig kresen som barn, likte ikke engang vann og fikk saft som tørstedrikk
Jeg er verken overvektig eller har dårlige tenner og nå spiser jeg omtrent ALT!(elsker å prøve nye ting)
Men jeg ble ikke tvunget til å spise ting jeg ikke likte.

Guttemammis er ikke aktiv  
Gammel 12-04-11, 22:31   #84
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av Kitty Bastard, her.

Jo mer jeg leser jo mer overbevist blir jeg om at det er Vetle som ønsker seg pannekaker når han blir spurt hva han har lyst på når han skal på besøk.
Det forklarer jo hvorfor ALLE åpenbart serverer pannekaker til han.

Ja, jeg tror også det er slik det henger sammen, for han får det jo tydeligvis aldri servert hjemme.

millact er ikke aktiv  
Gammel 12-04-11, 22:34   #85
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pannekaker

Det verste er, Nip, hadde du utrykt deg litt hyggeligere og mindre fordømmende hadde du nok fått mindre pepper. Jeg har lagt merke til at du ofte utrykker deg negativt og bastant, og det gjør at det er lett å bli irritert på deg.

Jeg er f.eks. enig i at det serveres mye dårlig mat i skoler og barnehager. Derfor har jeg involvert meg i FAU og jobbet med dette. I stedet for å kritisere og spre negative vibber, har jeg kommet med forslag og oppskrifter. Jeg kan også være enig i at det er lett å la være å utfordre barns smaksløker. Veldig mange ferdigprodukter er fulle av smaksforsterkere som "ødelegger" smakssansene. Det er bare det at avstanden fra å jobbe med dette selv, til å kritisere andre for å ikke tenke likt, nok er større for andre enn for deg.

__________________

Tallulah er ikke aktiv  
Gammel 12-04-11, 22:35   #86
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pannekaker

Jeg synes faktisk det virker som om folk har på seg vrangbrillene når de leser HI her. Det er vel ikke snakk om at hun faktisk har sagt noe - eller planlegger å ringe de aktuelle foreldrene for å klage på maten de serverer?

Jeg leste HI som et slags generelt sukk over et (riktignok overdrevent) inntrykk av at pannekaker er det eneste folk spiser/gir til barna, videre at de serverer middelmådig mat på SFO. Sånn i utgangspunktet er dette ting jeg selv er fullt kapabel til å reagere på også. Inni meg (INNI MEG) tenker jeg mitt™ for eksempel i jula når vi er mye borte - og barna stort sett blir avspist med medisterpølser og poteter. Ikke det beste å spise til middag hver dag i to uker, egentlig, selv om jeg ikke tror barna tar noen skade av det i det store og det hele. Jeg sier ingenting, og jeg forer på med grønnsaker og andre ting ved de måltidene vi spiser hjemme, men det er ikke poenget, sånn jeg ser det. Poenget, tenker jeg, er at man ikke trenger å undervurdere barn i matveien og at kos og stas ikke nødvendigvis må være forbundet med mat som ikke er spesielt sunn.(Og, igjen, jeg ville aldri gått inn for å legge føringer på dette. Annet enn den mer eller mindre subtile propagandaen jeg allerede driver for sunt kosthold blant de jeg kjenner, da. Men de kjenner jeg, altså.)

Når det er sagt, så virker du mildt sagt rigid i all din sunnhet, Nip. Hvis du ser på totalen her, så er ikke pannekaker til et måltid en gang i uka skadelig for Vetle. Og hvis det er hans generelle holdning til mat du er bekymret for, så tror jeg du fint klarer å lage et solid fundament selv om han får annen mat borte. Pass bare på at det ikke tipper andre veien og blir et problem for ham, som noen her har vært inne på.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv  
Gammel 12-04-11, 22:38   #87
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det verste er, Nip, hadde du utrykt deg litt hyggeligere og mindre fordømmende hadde du nok fått mindre pepper. Jeg har lagt merke til at du ofte utrykker deg negativt og bastant, og det gjør at det er lett å bli irritert på deg.

Jeg er f.eks. enig i at det serveres mye dårlig mat i skoler og barnehager. Derfor har jeg involvert meg i FAU og jobbet med dette. I stedet for å kritisere og spre negative vibber, har jeg kommet med forslag og oppskrifter. Jeg kan også være enig i at det er lett å la være å utfordre barns smaksløker. Veldig mange ferdigprodukter er fulle av smaksforsterkere som "ødelegger" smakssansene. Det er bare det at avstanden fra å jobbe med dette selv, til å kritisere andre for å ikke tenke likt, nok er større for andre enn for deg.

Enig. Jeg er også opptatt av god og sunn mat. Men det ville ikke falle meg inn å kritisere naboene mine for dårlig mat hvis de først har vært så greie å ha ungen min på besøk.

Turban Smukk er ikke aktiv  
Gammel 12-04-11, 22:39   #88
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nei, absolut ikke! Jeg mente mer som i at barn som må ha med mat pga (ekte) allergier ikke nødvendigvis lider noen nød.


.

jeg skjønte at du ikke mente det altså. Refererte mer til Kittys innlegg egentlig.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv  
Gammel 12-04-11, 22:49   #89
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Ja, jeg tror også det er slik det henger sammen, for han får det jo tydeligvis aldri servert hjemme.

hehe... vi pleide ha det før men nå får han det så mye borte at jeg aldri "rekker" å ha det.

Jeg tenkte i går å være snill å lage til gutta, siden vi alt hadde planlagt marrokansk suppe og regnet med at det ble for sært for dem, Vetle spiste en liten posjon suppe, de andre ville ikke ha. Så fikk de pannekaker, en sunnere versjon enn vanlige. Også fikk Vetle det i dag.

Ja, Vetle pleier nok ofte å si pannekaker, ikke nødvendigvis fordi det er det aller beste han vet (ja, helt klart veldig glad i det), men han er vandt med å få det borte, og alle andre barn svarer som regel det også. jeg spurte også før når vi skulle ha med noen hjem, de svarte alltid pannekaker :P

Nip er ikke aktiv  
Gammel 12-04-11, 22:49   #90
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.415
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Ah, så du har rett.
Ja, da serverer jeg ihvertfall pannekaker til middag i morgen. Bra jeg er på bærtur, da blir det blåbærsyltetøy på, selvom ungene nekter - de skal ha sukker. Takk for oppklaringen.

Er det liksom noe galt med blåbær også nå?

Nei, altså, for å være seriøs: jeg tror jeg skjønner hva du mener, men du forklarer det ikke særlig godt. Det er klart at man kanskje ikke vil at ungen skal spise pannekaker flere ganger i uka, så da får du heller lære han følgende: Nei takk, som byr, vi har mat hjemme!

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv  
Gammel 12-04-11, 22:56   #91
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Jeg synes faktisk det virker som om folk har på seg vrangbrillene når de leser HI her. Det er vel ikke snakk om at hun faktisk har sagt noe - eller planlegger å ringe de aktuelle foreldrene for å klage på maten de serverer?

Jeg leste HI som et slags generelt sukk over et (riktignok overdrevent) inntrykk av at pannekaker er det eneste folk spiser/gir til barna, videre at de serverer middelmådig mat på SFO. Sånn i utgangspunktet er dette ting jeg selv er fullt kapabel til å reagere på også. Inni meg (INNI MEG) tenker jeg mitt™ for eksempel i jula når vi er mye borte - og barna stort sett blir avspist med medisterpølser og poteter. Ikke det beste å spise til middag hver dag i to uker, egentlig, selv om jeg ikke tror barna tar noen skade av det i det store og det hele. Jeg sier ingenting, og jeg forer på med grønnsaker og andre ting ved de måltidene vi spiser hjemme, men det er ikke poenget, sånn jeg ser det. Poenget, tenker jeg, er at man ikke trenger å undervurdere barn i matveien og at kos og stas ikke nødvendigvis må være forbundet med mat som ikke er spesielt sunn.(Og, igjen, jeg ville aldri gått inn for å legge føringer på dette. Annet enn den mer eller mindre subtile propagandaen jeg allerede driver for sunt kosthold blant de jeg kjenner, da. Men de kjenner jeg, altså.)

Når det er sagt, så virker du mildt sagt rigid i all din sunnhet, Nip. Hvis du ser på totalen her, så er ikke pannekaker til et måltid en gang i uka skadelig for Vetle. Og hvis det er hans generelle holdning til mat du er bekymret for, så tror jeg du fint klarer å lage et solid fundament selv om han får annen mat borte. Pass bare på at det ikke tipper andre veien og blir et problem for ham, som noen her har vært inne på.

Takk for innlegg.

Problemet mitt er helt klart ikke pannekaker en gang i uka, det er summen av det hele. Jeg prøver å balansere det hele godt for sønnen min, mens min vekt ligger på den sunne siden føler jeg at alle andre dytter på tunge steiner på den andre vekten (da snakker jeg SFO, V.pappa, besteforeldre, nabo, kameratenes foreldre, skole osv). Jeg ønsker jo heller ikke å føle at jeg må være så streng her hjemme, men om jeg ikke er det så er jo ingen det for han og dagene ville blitt fylt av svært lite frukt og grønt, og mye pizza, pannekaker og cola. Vetle spiser helt ok som alle andre han, men generelt skulle jeg ønske at flere var med på "min side"

Jeg gir sønnen min rimelig vanlig mat med grovt brød, lasange (selvom det alltid er sunnere) osv... det blir bare litt vel mye innimellom. Jeg ønsker jo selvfølgelig ikke at Vetle skal bikke over til å bli manisk og tenker masse på det også, derfor går vi gjerne på cafe og kjøper en vaffel, han kan få risgrøt osv, men heller ikke da får jeg vært den "snille" for da stikker jo gjerne nabon til han en is liksom :P håper du skjønner poenget mitt.

Nip er ikke aktiv  
Gammel 12-04-11, 22:57   #92
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Er det liksom noe galt med blåbær også nå?

Nei, altså, for å være seriøs: jeg tror jeg skjønner hva du mener, men du forklarer det ikke særlig godt. Det er klart at man kanskje ikke vil at ungen skal spise pannekaker flere ganger i uka, så da får du heller lære han følgende: Nei takk, som byr, vi har mat hjemme!

hehe.. nei mente ikke at blåbær var galt

Han er sulten om han er med noen hjem etter skolen, og vil ikke at han skal måtte gå sulten heller selvfølgelig.

Nip er ikke aktiv  
Gammel 12-04-11, 22:58   #93
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.415
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pannekaker

Gir skolen han mat, da?

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv  
Gammel 12-04-11, 23:01   #94
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Det er helt klart rom for pannekaker, men ikke når det blir 1-2 ganger i uka, i tillegg til alt det andre som dukker opp overalt. Mulig sønnen min er for sosial og jeg burde holde han mer hjemme.

Jeg håper ikke dette var et seriøst forslag, Nip?

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Mulig det er bare jeg som er så streng? Men er det virkelig normalt at man serverer så mye usunn mat i hverdagen?

Mitt inntrykk er at det er veldig mange foreldre som serverer barna sine temmelig begredelig mat, ja. Jeg er også i overkant opptatt av mitt barns kosthold, så jeg ser bekymringen din. Likevel tror jeg du må fortelle deg selv at pannekaker 1-2 ganger i uken ikke gjør så mye i det store og det hele. Så lenge han får sunn og god mat hjemme hos deg daglig. Hva med å servere litt ekstra næringsrik kveldsmat når han kommer hjem fra pannekakemiddag?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 00:20   #95
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Gir skolen han mat, da?

Sfo har i hvert fall matservering, som regel.

__________________
04 07

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 07:10   #96
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det verste er, Nip, hadde du utrykt deg litt hyggeligere og mindre fordømmende hadde du nok fått mindre pepper. Jeg har lagt merke til at du ofte utrykker deg negativt og bastant, og det gjør at det er lett å bli irritert på deg.

Jeg er f.eks. enig i at det serveres mye dårlig mat i skoler og barnehager. Derfor har jeg involvert meg i FAU og jobbet med dette. I stedet for å kritisere og spre negative vibber, har jeg kommet med forslag og oppskrifter. Jeg kan også være enig i at det er lett å la være å utfordre barns smaksløker. Veldig mange ferdigprodukter er fulle av smaksforsterkere som "ødelegger" smakssansene. Det er bare det at avstanden fra å jobbe med dette selv, til å kritisere andre for å ikke tenke likt, nok er større for andre enn for deg.


Det handler bare om irritasjon over at man føler seg "fanget" i at man enten må følge strømmen, ellers må man som folk skriver her regne med at sønnen min blir mobba for å være andrerledes om man ikke har brødskriver på brødskiva og ikke får pannekaker hjemme. Det sies jo at de fleste barn får i seg for mye sukker, og jeg føler en maktesløs kamp mot at jeg ihvertfall ikke ønsker å være i den gruppen for sønnen min, men det er så vanskelig å komme seg unna.

Jeg er stort sett en positiv jente i hverdagen. Er forsatt positiv selvom jeg kjenner inni meg jeg synker sammen av hvor vanskelig dette skal være.

Gjør meg ikke svært mye at det er negativitet til meg i tråden her, og med mange bastante meninger om at jeg har feil her - hva jeg har feil i er helt umulig for meg å skulle forstå. Jeg har også vært "pannekake-mamma" med posesuppa før, og ønsker meg ikke tilbake dit, det er 10 skritt tilbake i feil retning for meg.

Det jeg blir mest overassket over er jo at det virker som mange her inne sier "fyr løs" og synes det er greit å le av andre fordi de ønsker sunnhet?
Ikke rart barna våre ler av alt som er anderledes og det skapes mye mobbing om du ikke er som dem.
Jeg ønsker det først og fremst for meg og sønnen min, men pga skole/sfo og det hele så blir det helt klart enormt mye vanskeligere.

Mange mener jo man er født kresen, mye mulig. Jeg har svært liten tro på det, samme om man har to barn som er vidt forskjellig, selv som foreldre klarer man ikke behandle de 100 prosent likt, og små forskjeller kan gjøre store utfall.

Vetle er ikke noe glad i å smake på nye ting han heller, men jeg tar det på min kappe og jobber med saken.

Nip er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 07:14   #97
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av Sokk, her.

Sfo har i hvert fall matservering, som regel.

Det er SFO stort sett, annet enn at skolen drar på tur og har rettningslinjer om hva matpakken skal bestå i.

På tur er det ofte pølser og kakao som går igjen, jeg føler jo ikke for å være drit kjip mot Vetle så sender med kakao og lager ostesmørbrød av grovt brød til han... mens jeg egentlig skulle ønske at mye burde ikke vært en trend.

De hadde mattekveld på skolen f.eks og da er det boller og saft som er belønning til barna. Kjøpeboller selvfølgelig. Der også vil jeg jo ikke la være å delta, jeg takker jo bare nei selv, men Vetle vil jo ha som andre. og innimellom hadde selvfølgelig ikke vært noe problem, men det er aldri innilmellom bare

Nip er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 07:19   #98
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg håper ikke dette var et seriøst forslag, Nip?


Mitt inntrykk er at det er veldig mange foreldre som serverer barna sine temmelig begredelig mat, ja. Jeg er også i overkant opptatt av mitt barns kosthold, så jeg ser bekymringen din. Likevel tror jeg du må fortelle deg selv at pannekaker 1-2 ganger i uken ikke gjør så mye i det store og det hele. Så lenge han får sunn og god mat hjemme hos deg daglig. Hva med å servere litt ekstra næringsrik kveldsmat når han kommer hjem fra pannekakemiddag?

neida, klart ikke. Jeg elsker at han er sosial. Alternativet som er mer seriøst er å komme hjem til middag. Det kommer jeg nok uansett til å innføre når han blir litt større og kommer seg avgårde tilkamerater selv, stikker ut mer alene osv. da er jo det en hyggelig ting og kanskje bare da man samles iløpet av dagen.



Ja, nå når han er borte pleier vi å ha middag seint så han får "ordentlig" middag.

Jeg synes alikevel det blir mye når han også har ett SFO måltid borte hver dag, heldigvis er det også greit nok med "grove" brødskiver og pålegg, men alikevel er det mye der også å pirke på med at de serverer noe godt ofte, syltetøy en gang i uka, cornflakes en gang i uka. Så er han hos pappan sin annenhver helg som er på samme måte som hos kamerater til dels + at vi også har jo ikke bare grønnsaker til mat alltid. Det jeg skulle ønske var faktisk at de tok det opp på foreldremøte, samme hvor teit det er så kanskje det er flere som meg som føler at pannekaker er eneste safe valget som gjør at barna spiser, men det kan man jo fint endre på om folk ser at det ikke nødvendigvis er veldig bra når det blir så mye.

Nip er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 07:28   #99
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.736
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pannekaker

Det er nok debmn generelle jeg-vet-bedre-enn-alle-holdningen din som feller deg, Nip. Jeg skjønner godt tanken om at sønnen din skal ha et sunt kosthold, vi er mange som kjemper for det her inne. Problemet oppstår jo når du slenger litt sleivete kommentarer om at 'alle andre' serverer søppel til barna.

Jeg er også som sagt også opptatt av at barna har et sunt kosthold, men det innebærer ikke nødvendigvis at de blir stående utenfor sosialt. Fokus på gode hverdagsvaner er mer enn bra nok.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 07:36   #100
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Det er nok debmn generelle jeg-vet-bedre-enn-alle-holdningen din som feller deg, Nip. Jeg skjønner godt tanken om at sønnen din skal ha et sunt kosthold, vi er mange som kjemper for det her inne. Problemet oppstår jo når du slenger litt sleivete kommentarer om at 'alle andre' serverer søppel til barna.

Jeg er også som sagt også opptatt av at barna har et sunt kosthold, men det innebærer ikke nødvendigvis at de blir stående utenfor sosialt. Fokus på gode hverdagsvaner er mer enn bra nok.

Ja, skjønner poenget.

Men er hverdagsvanene mer enn bra nok i dag?
Det er vel fortsatt status at det er enormt mye kreft, adhd, psykiske lidelser, overvekt, allergier, astma og ellers mye syke mennesker. Ikke alt av kosthold, men livstil har en enorm påvirkning, mer enn de fleste tror mener nå jeg. Jeg synes ikke den er mer enn bra nok ihvertfall, men absolutt på vei i riktig retning mange.

Nip er ikke aktiv  
Lukket tråd

Emneord
ugler


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no