Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Er du skeptisk til å kjøpe bolig direkte fra selger? (uten megler)

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Se resultatene: Er du skeptisk til å kjøpe bolig direkte fra selger?
Nei, ikke i det hele tatt 2 2,60%
Nei, ikke dersom det foreligger en takst og kontrakt/oppgjør går via advokat/megler 44 57,14%
Vet ikke 6 7,79%
Ja, er ikke det litt risikabelt, eller....? 15 19,48%
Ja, vil aldri gjøre det 10 12,99%
Deltakere: 77. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-08-09, 13:44   #1
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er du skeptisk til å kjøpe bolig direkte fra selger? (uten megler)

Ja, dette lurer jeg på.
Er du skeptisk til å kjøpe utenom megler?

Meglerprisene har gått til himmels, boligprisene har gått motsatt vei.
Hvorfor ikke ta mest mulig av kjøpesummen selv istedet for å betale en megler for å vise fram en bolig som jeg vet mest og best om?
Men vil eventuelle kjøpere vegre seg for å kjøpe direkte av meg, er det store spørsmålet...

Poll kommer.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 13:48   #2
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Er du skeptisk til å kjøpe bolig direkte fra selger? (uten megler)

Selv er jeg ikke det minste skeptisk. Fordi selger da for eksempel neppe vil ha eierskifteforsikring, så hvis det er noe så er det ingen mellom meg og selger.

Men mange banker er ikke glade i transaksjonsflyten og pengestrømmen når man skal ordne uten en megler og dennes klientkonto. Dermed kan en kjøper få vansker med å få gjennomslag for utbetalingen i banken sin.

  Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 13:53   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du skeptisk til å kjøpe bolig direkte fra selger? (uten megler)

Nei, vi har gjort det selv. Kontrakten gikk gjennom megler, jeg ville ikke gjort akkurat den biten uten megler/advokat. Eierskifteforsikring hadde selger uansett.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 14:00   #4
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Er du skeptisk til å kjøpe bolig direkte fra selger? (uten megler)

United - det er et opplegg med sikkerheten i transaksjonsøyeblikket. Bankens pant er ikke gyldig før eiendommen er tinglyst til ny eier. Og selger vil gjerne ikke tinglyse til ny eier før pengene er utbetalt for å ikke risikere å gi bort eiendommen sin. Hvis jeg skjønte det rett.

Det var et svare sirkus rundt dette da jeg skilte meg og kjøpte halve huset.

Man har ikke råderett over egne penger som man har lånt - banken skal ha pantet formelt i orden først.

  Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 14:01   #5
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Er du skeptisk til å kjøpe bolig direkte fra selger? (uten megler)

Jeg visste ikke at man får eierskifteforsikring uten megler nå, man fikk ikke det før om årene.

  Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 14:03   #6
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du skeptisk til å kjøpe bolig direkte fra selger? (uten megler)

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men mange banker er ikke glade i transaksjonsflyten og pengestrømmen når man skal ordne uten en megler og dennes klientkonto. Dermed kan en kjøper få vansker med å få gjennomslag for utbetalingen i banken sin.

Skjønte ikke dette jeg heller.
Jeg skriver jo at kontrakt og oppgjør skal i så fall gå gjennom advokat eller megler? Nettopp pga det med klientkonto eller hva det nå heter.

PS. Har forresten kjøpt bolig til borti et par millioner privat en gang, hørte ikke et mukk fra banken.
Og det gikk ikke gjennom nettbanken, nei. Det gikk via lån i banken som ble utbetalt på samme måte som nå sist da jeg kjøpte gjennom megler.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 14:05   #7
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du skeptisk til å kjøpe bolig direkte fra selger? (uten megler)

Utenom det svindyre meglerhonoraret må jeg som selger selv betale
- takst
- annonsering i avis
- eierskifteforsikring (hvis jeg vil ha)

Meglerne har selvsagt anbefalinger å komme med når jeg spør, men påstår at de ikke har avtaler med noen takstmann f.eks.
Så da kan jeg egentlig ordne det selv, i likhet med de to andre punktene der.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 14:07   #8
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Er du skeptisk til å kjøpe bolig direkte fra selger? (uten megler)

Oppgjør gjennom advokat og megler = ingen problemer. Det går helt fint. Jeg tenkte på at man tar oppgjørsbiten selv også jeg. Det går det og nemlig, men det er et svare styr.

  Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 14:07   #9
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Er du skeptisk til å kjøpe bolig direkte fra selger? (uten megler)

Jeg har selv solgt på den måten jeg. Hadde en advokat som tok seg av kontrakt og oppgjør. Det kostet meg 10000,- Helt genialt både for meg og for kjøper.

  Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 14:08   #10
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er du skeptisk til å kjøpe bolig direkte fra selger? (uten megler)

Jeg har kjøpt privat. Selger skaffet selvsagt takst, og vi tok alt av papirarbeid via en megler. Selger betalte dette (det ble jo uansett mange titusen mindre enn et ordinært meglerhonorar), og kjøpte også eierskifteforsikring. Banken hadde ingen innsigelser og alt fungerte helt på samme måte som da jeg omtrent samtidig solgte en annen leilighet.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 14:13   #11
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er du skeptisk til å kjøpe bolig direkte fra selger? (uten megler)

Aha, ja, det er jo forståelig. Man kan ordne med bankgaranti for å omgå problemet i kjøpsøyeblikket? Vil tro det er billigere enn en meglerhistorie, men vet ikke.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 14:20   #12
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du skeptisk til å kjøpe bolig direkte fra selger? (uten megler)

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

United - det er et opplegg med sikkerheten i transaksjonsøyeblikket. Bankens pant er ikke gyldig før eiendommen er tinglyst til ny eier. Og selger vil gjerne ikke tinglyse til ny eier før pengene er utbetalt for å ikke risikere å gi bort eiendommen sin. Hvis jeg skjønte det rett.

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Aha, ja, det er jo forståelig. Man kan ordne med bankgaranti for å omgå problemet i kjøpsøyeblikket? Vil tro det er billigere enn en meglerhistorie, men vet ikke.

Det er riktig som smilefjes sier, banken vil ikke utbetale uten sikkerhet for at boligen tinglyses på ny eier. Derfor tar man oppgjøret og kontrakten gjennom advokat som fikser den biten.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 15:11   #13
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du skeptisk til å kjøpe bolig direkte fra selger? (uten megler)

Har kjøpt direkte. Gikk helt fint.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 15:21   #14
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er du skeptisk til å kjøpe bolig direkte fra selger? (uten megler)

Jeg hadde ikke turd det, men så er jeg litt pyse på slike ting også..

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 15:28   #15
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du skeptisk til å kjøpe bolig direkte fra selger? (uten megler)

Kan jeg spørre hvorfor du ikke hadde turd det, Shamu?
Tror du at kjøpet er sikrere gjennom en megler, og i tilfelle hvorfor?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 15:30   #16
Sansa
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.741
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er du skeptisk til å kjøpe bolig direkte fra selger? (uten megler)

Vi har kjøpt privat to ganger, men har hatt megler til selve overførselen og tinglysning og sånt. Koster ikke like mye som et vanlig meglerhonorar. Jeg hadde aldri gjort det helt uten megler/advokat (og det tror jeg ikke går an heller?).

__________________
Mamma til to gutter og to jenter
Sansa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 15:31   #17
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er du skeptisk til å kjøpe bolig direkte fra selger? (uten megler)

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Kan jeg spørre hvorfor du ikke hadde turd det, Shamu?
Tror du at kjøpet er sikrere gjennom en megler, og i tilfelle hvorfor?

Jeg vet ærlig talt ikke. Føles vel tryggere bare?

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 16:50   #18
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du skeptisk til å kjøpe bolig direkte fra selger? (uten megler)

Jeg hadde ikke hatt problemer med det, men utfordringen er at det er vanskelig å vite markedsverdien uten å ha vært gjennom visninger og budrunder. Så jeg skulle vært veldig sikker på at jeg gjorde et godt kjøp.

På samme måte er jeg forsiktig med å selge privat, fordi man kan ende opp med en langt lavere salgssum, der meglerhonoraret ville utgjort en nesepudring i havet.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 20:54   #19
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du skeptisk til å kjøpe bolig direkte fra selger? (uten megler)

Hvis vi snakker om en salgssum på kanskje 1,5 mill, og megler skal ha minst åtti tusen, så er det litt mer enn en nesepudring, synes jeg.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 21:05   #20
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du skeptisk til å kjøpe bolig direkte fra selger? (uten megler)

Oi! Er det going rate?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no