Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Forkjøpsrett - fordel eller ulempe?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-05-09, 23:53   #1
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forkjøpsrett - fordel eller ulempe?

Jeg bor i et lite frittstående borettslag. Alle leilighetene her har samme (lille) størrelse, det er i utgangspunktet tre ulike planløsninger, og selvsagt kan standard variere etter hva som er blitt gjort med hver enkelt leilighet gjennom årene.

Nå foreslås det å innføre forkjøpsrett, forslaget skal opp i generalforsamlingen.
Hva ville du stemt på dette, for eller imot? Hvorfor?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 23:56   #2
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forkjøpsrett - fordel eller ulempe?

Jeg hadde stemt imot. Grunn: Forkjøpsrett er fint hvis man skal flytte innenfor samme borettslag, men i og med at alle er like store (og ikke så forskjellige hvis jeg skjønner deg riktig) så hva er fordelen? Ulempen er jo at boliger med forkjøpsrett kan være mindre attraktive.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 00:06   #3
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.962
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forkjøpsrett - fordel eller ulempe?

Enig med him. Markeds- og verdimessig er forkjøpsrett sjelden en god idè. Det kan dempe prisen, og det kan ta lenger tid å selge leiligheten.

Når leilighetene i tillegg er like i størrelsen, og eneste forskjellen på dem er grad av oppussing og vedlikehold, er det liten egenverdi i en forkjøpsrett heller. Jeg ville derfor stemt nei.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 00:40   #4
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forkjøpsrett - fordel eller ulempe?

Yes, jeg tenker også som dere, og kommer til å stemme imot av de samme grunnene. Tror forslaget må være satt fram av noen "fra slummen nede i første" "som er misunnelige på oss her i toppetasjen"

Jeg klarte ikke å se noen særlig grunn for hvorfor man skal innføre forkjøpsrett, så derfor spurte jeg her. Takk for svar.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 08:40   #5
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forkjøpsrett - fordel eller ulempe?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Grunn: Forkjøpsrett er fint hvis man skal flytte innenfor samme borettslag,

Her vi bor er det innenfor samme boligbyggelag. Og det er et av landets største. Derfor har vi forkjøpsrett på utrolig mange boliger. Ulempen er selvsagt at det går på ansiennitet. Vi mistet et hus vi vant budrunden på i fjor til en som hadde 30 års ansiennitet. Vi har "bare" 7-8 eller noe sånt. Fordel for oss om vi skal kjøpe, men i utgangspunktet synes jeg det er noe tull.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 08:55   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forkjøpsrett - fordel eller ulempe?

For et så lite borettslag kan jeg bare se ulemper. Mange kjøpere vil vegre seg for å legge inn bud fordi de allikevel ikke vet om de får den på høyeste bud.

Vi bor i OBOS-leilighet. Det er kanskje ingen fordel det heller egentlig, men det var ganske deilig å sitte på forkjøpsrett fra pappas konfirmasjonsdag i 1967 sist gang vi skulle kjøpe (som nå er redusert til min fødselsdag i 1975 siden jeg overtok medlemsskapet).

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 09:00   #7
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forkjøpsrett - fordel eller ulempe?

Vi har bolig i COBB (cuba og omegn boligbyggelag) og har tapt en leilighet på forkjøpsretten. For vår del var det bra, for uka etter at vi hadde tapt huset, så ble det lagt ut et annet hus i borettslaget som var mye bedre på alle sett og vis - og det fikk vi

I store boligbyggelag opplever jeg ikke forkjøpsretten som en faktor som gjør prisen lavere, men den er urettferdig, for man kan da sitte på gjerdet og la være å bli med på budrunden, for så å overta huset ferdig bydd på. De gangene huset går til en lav pris, så er jo slik kjedelig.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 09:36   #8
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forkjøpsrett - fordel eller ulempe?

I borettslaget jeg bor er det 2, 3, 4 og 5-roms leiligheter. Her er det veldig kjekt at det er forkjøpsrett i borettslaget. Man må selge en leilighet for å ha forkjøpsrett på en annen.
Når leilighetene er like store tror jeg ikke jeg hadde ønsket forkjøpsrett. Og blir det i så fall slik hos dere også? Må selge for å få forkjøpsrett?

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 09:57   #9
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forkjøpsrett - fordel eller ulempe?

Kirsebær, det vet jeg ikke. Eller, det kan ikke være sånn, for når man selger leiligheten så selger man også andelen sin. Det er kanskje egentlig andelsleilighet det heter her, det er én andel til hver leilighet, og det sitter derfor aldri folk uten leilighet og med andel.

Som sagt så er dette et lite lag. Utenom dette er jeg medlem i boligbyggelaget og har gjennom det rettigheter flere steder i landet.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 10:09   #10
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forkjøpsrett - fordel eller ulempe?

Det er forkjøpsrett her vi bor nå, og borettslaget vårt er medlem i Stor-Bergen boligbyggelag, som er ganske stort. Vi har forkjøpsrett på alt i Stor-Bergen.
Ulempen med det er at enkelte ikke gidder å forsøke å by mye på leilighetene, fordi de risikerer å tape dem på forskjøpsretten.
Vi løste det med å lyse ut forkjøpsretten i forkant, slik at fristen for å melde seg var gått ut når vi hadde visning.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 10:42   #11
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forkjøpsrett - fordel eller ulempe?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Vi bor i OBOS-leilighet. Det er kanskje ingen fordel det heller egentlig, men det var ganske deilig å sitte på forkjøpsrett fra pappas konfirmasjonsdag i 1967 sist gang vi skulle kjøpe (som nå er redusert til min fødselsdag i 1975 siden jeg overtok medlemsskapet).

Blir det ikke redusert til dagen dere kjøpte? I boligbyggelaget her jeg bor reduseres ansiniteten til den dagen man kjøpte siste leilighet.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 10:50   #12
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.962
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forkjøpsrett - fordel eller ulempe?

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Blir det ikke redusert til dagen dere kjøpte? I boligbyggelaget her jeg bor reduseres ansiniteten til den dagen man kjøpte siste leilighet.

De forskjellige boligbyggelagene kan ha forskjellige regler for forkjøpsrettene - sjekk vedtektene.

Selv kjøpte jeg min første leilighet på forkjøpsrett, og er glad for det. Det er stor forskjell på store lag (som OBOS), der det ikke nødvendigvis er en ulempe, og mindre, mer enhetlige lag.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no