Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Rå kylling som lukter - dårlig eller ei?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-19, 17:13   #1
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.190
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Rå kylling som lukter - dårlig eller ei?

Jeg kjøpte en hel kylling med siste forbruksdato i dag. Den luktet vondt da jeg tok den ut av pakken, men ikke sånn at jeg brakk meg. Men virkelig ikke bra!

Jeg hadde ikke lyst til å kaste over to kg kjøtt i søpla, og uansett hadde jeg litt dårlig tid, så jeg fikk den inn i ovnen, og nå har den godgjort seg der en stund.

Men jeg er bekymret. Var egentlig kyllingen litt "på tur"? I ettertid (selvsagt ) sjekket jeg litt på nettet, og så at det anbefales å la kyllingen få stå på kjøkkenbenken i kanskje 10 minutter. Hvis lukten da er mye mindre/borte, så er det OK. Men jeg hadde som sagt litt dårlig tid. Og nå lukter det jo fortreffelig.

Samtidig ligger det ikke helt inne i planene mine å bli matforgiftet nå like før 17. mai. Bør jeg være bekymret? Er det noen ting jeg kan se etter , når kyllingen snart er ferdig?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-19, 17:22   #2
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Rå kylling som lukter - dårlig eller ei?

Rå kylling lukter jo generelt forferdelig.
Gjennomstek den, så kjenner du sikkert fort om den er dårlig når du smaker.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-19, 17:32   #3
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.190
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rå kylling som lukter - dårlig eller ei?

Opprinnelig lagt inn av Pasta, her.

Gjennomstek den, så kjenner du sikkert fort om den er dårlig når du smaker.

Gjør man? Er du sikker?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-19, 17:45   #4
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Rå kylling som lukter - dårlig eller ei?

Nei!
Men er ganske sikker.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-19, 18:07   #5
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rå kylling som lukter - dårlig eller ei?

Jeg synes det er forskjell på "akkurat åpnet kylling fra pakken"-vond lukt og bedervet-vond lukt. Når den lukter vondt-vondt, så hadde jeg kastet. Kylling er ikke noe jeg tar sjanse med i hvert fall. Sikkert ikke svaret du ønsker men

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-19, 18:13   #6
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.190
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rå kylling som lukter - dårlig eller ei?

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Kylling er ikke noe jeg tar sjanse med i hvert fall. Sikkert ikke svaret du ønsker men

Jeg har kastet mye kylling opp gjennom tiden. Samtidig er det for galt å kaste mat om den ikke egentlig er dårlig. Hvor raskt blir man eventuelt syk? Vil det være over til kl. 08 på fredag?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-19, 18:23   #7
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.450
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rå kylling som lukter - dårlig eller ei?

Jeg er ganske tøff på å ikke kaste mat, men kylling er jeg skeptisk til. Men jeg ville smakt på den. Jeg får helt sånn rar opplevelse om jeg prøver å spise dårlig mat. Så jeg tipper du vil smake det.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-19, 19:57   #8
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.190
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rå kylling som lukter - dårlig eller ei?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Så jeg tipper du vil smake det.

Jeg blir alltid ekstra usikker når jeg først har begynt å lure på om mat er dårlig. Så jeg testet, og syns det smakte OK. Så lot jeg min lukt- og smakekstreme datter få en bit (selvsagt uten å fortelle om min mistanke), og hun syns det var kjempegodt og ville ha mer. Så nå har vi spist ganske mye kylling begge to.

Det har gått rundt en time nå. Kjenner enn så lenge ikke noe, men er bekymret for alt jeg merker fra magens side. Det er vel fra nå av og ca tre timer framover at sannsynligheten er størst for å eventuelt oppdage noe. Jeg er optimistisk!

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-19, 21:20   #9
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.450
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rå kylling som lukter - dårlig eller ei?

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg blir alltid ekstra usikker når jeg først har begynt å lure på om mat er dårlig. Så jeg testet, og syns det smakte OK. Så lot jeg min lukt- og smakekstreme datter få en bit (selvsagt uten å fortelle om min mistanke), og hun syns det var kjempegodt og ville ha mer. Så nå har vi spist ganske mye kylling begge to.

Det har gått rundt en time nå. Kjenner enn så lenge ikke noe, men er bekymret for alt jeg merker fra magens side. Det er vel fra nå av og ca tre timer framover at sannsynligheten er størst for å eventuelt oppdage noe. Jeg er optimistisk!

Min eldste spiste kylling nesten tre uker over holdbarhet. Men den var ferdig stekt da. Gikk aldeles godt.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-19, 09:37   #10
Ma Dalton
Hupp!
 
Ma Dalton sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 242
Ma Dalton er litt kul
Standard

Sv: Rå kylling som lukter - dårlig eller ei?

Håper du foretok riktig kyllingvalg!

Kyllingen trenger litt normal luft ofte. Og den litt rare lukten skal forsvinne etter 5-10 minutter om kyllingen er god. Ev. skyll den først, den får litt funny lukt av CO2 i forbindelse med pakking.
Lukter det ikke godt etter den tid, så er det jo ikke rett...

Hørte en gang at om kyllingen lukter promp, så er det normal og greit. Lukter den bæsj, så må du vurdere revurdere om den kan brukes...

Ma Dalton er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-19, 10:52   #11
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.788
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Rå kylling som lukter - dårlig eller ei?

Opprinnelig lagt inn av Ma Dalton, her.

Hørte en gang at om kyllingen lukter promp, så er det normal og greit. Lukter den bæsj, så må du vurdere revurdere om den kan brukes...


Det trikset har jeg hørt om all mat, sikkert egentlig kjøtt generelt.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-19, 11:15   #12
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rå kylling som lukter - dårlig eller ei?

Er det fortsatt liv i deg, Lille meg?

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-19, 21:01   #13
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.190
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rå kylling som lukter - dårlig eller ei?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Er det fortsatt liv i deg, Lille meg?

Takk for omsorgen, Bluen! Det er sørenta meg bare såvidt! Det er godt vi har flere toalett (og bøtter!!!) i huset, for denne runden her unner jeg ikke min verste fiende!














Bare kødda! Det gikk helt fint med oss alle sammen. Jeg fikk til og med mannen min, som ikke er så veldig glad i kylling, til å spise en del. Fortalte ham selvsagt ikke om mine kvaler før etter at han hadde spist. (Skal vi være sjuke skal vi være det alle sammen.)

Varmet opp restene i steikepanna i dag tidlig. Alle tre spiste. Ingen ble dårlige.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-19, 21:04   #14
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.190
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rå kylling som lukter - dårlig eller ei?

Opprinnelig lagt inn av Ma Dalton, her.

Hørte en gang at om kyllingen lukter promp, så er det normal og greit. Lukter den bæsj, så må du vurdere revurdere om den kan brukes...

For en huskeregler. Jeg er (dessverre?) ikke sertifisert til å skille mellom alle typer prompelukt og alle typer bæsjelukt. Kanskje et kurs hos Vinmonopolet kunne hjulpet?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-19, 21:05   #15
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.601
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rå kylling som lukter - dårlig eller ei?

Shit! Nå lurte du meg et bittelite øyeblikk! :skrekk:

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-19, 21:27   #16
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.064
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rå kylling som lukter - dårlig eller ei?

Bra dere overlevde. Jeg har vært borti dårlig kjøtt,og det var virkelig ingen tvil om at det var uspiselig. Det var grønnlig i fargen og luktet forjævlig. :kvalm: Men det var okse. Vet ikke om kylling oppfører seg annerledes?

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no