Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Ikke skylle oppvasken før man setter den inn i oppvaskmaskinen?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-04-12, 14:53   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke skylle oppvasken før man setter den inn i oppvaskmaskinen?

Min mor og svigers har alltid vært helt maniske på det å vaske/skylle alt før de setter det i oppvaskmaskinen, så jeg har alltid gjort det selv også.
Men i bruksanvisningen til den nye oppvaskmaskinen står det: ikke skyll oppvasken før du setter den inn, bare skrap av større matrester.

Hva gjør dere? Og hvorfor bør man ikke skylle den?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 15:02   #2
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke skylle oppvasken før man setter den inn i oppvaskmaskinen?

Jeg kjenner også mange som vasker alt så et omtrent er helt rent før de setter det i oppvaskmaskinen. Da skjønner jeg egentlig ikke vitsen. Jeg skyller av litt hvis noe er spesielt grisete.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 15:05   #3
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.868
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke skylle oppvasken før man setter den inn i oppvaskmaskinen?

Jeg skyller alt, med mindre det er tørt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 15:11   #4
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.812
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ikke skylle oppvasken før man setter den inn i oppvaskmaskinen?

Vår nye oppvaskmaskin irriterer vettet av meg. Vi må skylle eller helst vaske alt nesten rent før vi skrur den på, og da er vitsen borte for min del. Den gamle, innkjøpt på studentbusjett-billigste-på-elkjøp var faktisk bedre i så måte.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 15:12   #5
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.011
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke skylle oppvasken før man setter den inn i oppvaskmaskinen?

Jeg skyller også bare om det er veldig grisete og det kan stivne fordi jeg ikke har tenkt å sette den i gang med en gang.

Hvis man tenker miljø, så er det jo heller ikke veldig miljøvennlig å først bruke masse vann, gjerne kokvarmt, til å skylle før man setter i gang maskinen.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 15:16   #6
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke skylle oppvasken før man setter den inn i oppvaskmaskinen?

Det kommer an på hvor skittent det er, og hvor lenge det skal stå før jeg setter maskinen på. Som regel blir den gjerne kjørt på hurtigprogram rett etter middagen, og da er det ikke nødvendig å skylle først. Ting jeg setter inn i løpet av dagen blir gjerne skylt av først.

Foreldrene mine skyller alt omtrent helt rent før det settes inn. Men de kjører ikke oppvaskmaskinen før de absolutt må, heller.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 15:18   #7
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv
 
Mirmell sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 1.921
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Sv: Ikke skylle oppvasken før man setter den inn i oppvaskmaskinen?

Jeg skyller først. Her går oppvaskmaskinen et par ganger i uka, og jeg orker ikke å ha servise og bestikk med masse matrester på i oppvaskaskina i 2-3 dager før maskina settes på. Men jeg skyller det, vasker det ikke.

Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 15:20   #8
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ikke skylle oppvasken før man setter den inn i oppvaskmaskinen?

Jeg vil også ha en oppvaskmaskin som tar alt, men dersom jeg ikke skyller tallerkner og andre ting som har rester på blir det klistret til alt annet der inne.

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 15:20   #9
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke skylle oppvasken før man setter den inn i oppvaskmaskinen?

Her går oppvaskmaskinen minst en gang daglig, så at det blir stående med matrester på er ikke noe problem. Hvordan klarer dere å vaske opp så sjelden som to ganger i uka? Vi er som regel bare tre i huset nå, men mye oppvask blir det likevel, vi lager jo middag hver dag.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 15:22   #10
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke skylle oppvasken før man setter den inn i oppvaskmaskinen?

Et par ganger i uka? Her går den et par ganger til dagen. Jeg baker en del, og bare etter en slik seanse er jo maskinen rimelig full. Og gryter etc. etter middagen tar også mye plass.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 15:24   #11
Tusenogtredve
Klar til innsats
 
Tusenogtredve sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 579
Tusenogtredve er populærTusenogtredve er populærTusenogtredve er populær
Standard

Sv: Ikke skylle oppvasken før man setter den inn i oppvaskmaskinen?

Skyller ikke. Vi fikk faktisk beskjed om å ikke skylle da vi kjøpte pen-servise. I butikken mente de at dekoren fortere blir slitt dersom man skyller, fordi oppvasksåpa må ha noe "å jobbe med". Er det ikke litt matrester, tar det dekoren i stedet. Jeg vet ikke om det er sant, men oppvasken blir uansett ren selv om vi ikke skyller.

Jeg lærte hjemme hos mor og far at alt skulle skylles i kaldt vann før man satt det inn i maskina. Kaldt vann fordi det tar stivelse bedre enn varmt vann som maskina bruker.

__________________
- 1030 -
Lillebror (juli 11), Minstesøster (juli 11), Lillesøster (aug 08) og Storesøster (aug 05)
Tusenogtredve er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 15:27   #12
Ekorn
Studenten
 
Ekorn sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.869
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ikke skylle oppvasken før man setter den inn i oppvaskmaskinen?

Hva er vitsen med en oppvaskmaskin om alt må vaskes først? :klø:

__________________
Ekorn med Ekornungen 0306 Nøtteliten oktober 2010
Ekorn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 15:29   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke skylle oppvasken før man setter den inn i oppvaskmaskinen?

Jeg bruker også maskinen et par ganger til dagen, i hvert fall én. Nå har vi vært uten oppvaskmaskin i en måned pga. oppussing, så det var jubel i heimen i dag da vi fikk den nye på plass.
Men det står altså spesifikt "ikke skyll oppvasken før du setter den inn". Og jeg lurte på hvorfor? Men det er kanskje det at såpa må ha noe å "jobbe med" da, altså?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 15:30   #14
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ikke skylle oppvasken før man setter den inn i oppvaskmaskinen?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Hvordan klarer dere å vaske opp så sjelden som to ganger i uka?

Kjøpepizza og uteliv?

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 15:31   #15
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.868
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke skylle oppvasken før man setter den inn i oppvaskmaskinen?

Opprinnelig lagt inn av Ekorn, her.

Hva er vitsen med en oppvaskmaskin om alt må vaskes først? :klø:

Jeg vasker da ikke! Jeg skyller. Det er ikke dEt samme. Jeg skyller ikke tallerkener det har vært brødskiver på, men middagstallerkener skylles. Likeså gryter og redskaper. Ellers sitter det fast.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 15:34   #16
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ikke skylle oppvasken før man setter den inn i oppvaskmaskinen?

Opprinnelig lagt inn av Mirmell, her.

Jeg skyller først. Her går oppvaskmaskinen et par ganger i uka, og jeg orker ikke å ha servise og bestikk med masse matrester på i oppvaskaskina i 2-3 dager før maskina settes på. Men jeg skyller det, vasker det ikke.

Jeg fatter ikke at det er mulig. Vi kjører maskinen to-tre ganger om dagen, og selv foreldrene mine som er to forsiktige pebsjonister kjører maskinen daglig. Lager du ikke mat?

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 15:51   #17
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ikke skylle oppvasken før man setter den inn i oppvaskmaskinen?

Jeg vasker alltid gryter, stekepanner og ildfaste former for hånd. Og kjører ikke oppvaskmaskina før den er helt full. Jeg har ganske mye bestikk og frokosttallerkener/mellomstore fat. Jeg har ikke bare 6 av hver. Så det er oppvask annen hver dag eller skjeldnere.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 15:52   #18
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv
 
Mirmell sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 1.921
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Sv: Ikke skylle oppvasken før man setter den inn i oppvaskmaskinen?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Et par ganger i uka? Her går den et par ganger til dagen. Jeg baker en del, og bare etter en slik seanse er jo maskinen rimelig full. Og gryter etc. etter middagen tar også mye plass.

Alt av gryter vaskes, av en eller annen grunn, for hånd. Jeg setter heller ikke på maskina før jeg virkelig må, ettersom jeg synes oppvaskmaskintømming er ca. det kjedeligste i hele verden.

Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 15:55   #19
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv
 
Mirmell sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 1.921
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Sv: Ikke skylle oppvasken før man setter den inn i oppvaskmaskinen?

Opprinnelig lagt inn av Mrs. S, her.

Jeg vasker alltid gryter, stekepanner og ildfaste former for hånd. Og kjører ikke oppvaskmaskina før den er helt full. Jeg har ganske mye bestikk og frokosttallerkener/mellomstore fat. Jeg har ikke bare 6 av hver. Så det er oppvask annen hver dag eller skjeldnere.

Jepp.

Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 15:57   #20
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ikke skylle oppvasken før man setter den inn i oppvaskmaskinen?

Opprinnelig lagt inn av Mirmell, her.

Alt av gryter vaskes, av en eller annen grunn, for hånd. Jeg setter heller ikke på maskina før jeg virkelig må, ettersom jeg synes oppvaskmaskintømming er ca. det kjedeligste i hele verden.

Jeg tror jeg vasker for hånd fordi en må skrape bort så mye rester fra kantene at en like gjerne kan ta alt. Hvis jeg setter lasagneform med rester på kantene i oppvaskmaskina, så sitter det igjen litt. Kanskje jeg har litt gammel maskin, det blir sikkert mer effektivt jo nyere maskin en har.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no