Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Flytte busker og blomster

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-06-19, 00:55   #1
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Flytte busker og blomster

I vår nye hage, som er igjengrodd, finner jeg stadig nye "skatter", men de står feil plassert, så da lurer jeg på:
- Når er det mest fornuftig å flytte bærbusker, rips og stikkelsbær?
- Det er noen store peon busker der og jeg elsker virkelig peoner, så disse vil jeg bevare, når kan de flyttes?

Utfordringen er at området hvor de står i dag skal graves opp, og dit jeg vil ha dem er det en byggeplass, men jeg har et hjørne jeg kan flytte de til midlertidig. Men det er kanskje begrenset hvor mange ganger de kan flyttes?

Jeg er skikkelig dårlig på hage, men tenker å bli bedre nå som jeg får en hage med sol og gress, og ikke mose som vi har i dag.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-19, 09:14   #2
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.878
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flytte busker og blomster

Det er sjelden lurt å flytte planter som er i midt i sesongen, så hvis mulig ville jeg ventet til utpå høsten. Går ikke det, så må du jo uansett bare ta sjansen. Det er viktig å få med så mye rot som mulig og beskjære kraftig slik at de røttene som er igjen faktisk klarer å forsyne planten med nok vann og næring. Du må beskjære mer enn du tror, som regel. Husk også at du må vanne hyppig etter flytting.

Peoner liker ikke å bli flyttet, så de sturer gjerne lenge etterpå. Det sies at det ofte tar noen år før de blomstrer igjen. Jeg har prøvd en gang og den overlevde ikke, men det er mulig jeg gjorde noe galt. Jeg ville om mulig ventet til etter blomstring.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-19, 09:22   #3
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.449
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flytte busker og blomster

Hvor lenge er midlertidig da? De står sannsynligvis bedre i et stort kar (murerbalje) enn om de skal graves opp flere ganger. Bærbuskene tåler nok det meste, men de kan sture noen år etterpå.
Evt kan du ta stiklinger av bærbuskene så har du om morbusken skulle dø.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no