Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

100 places that can change your child's life

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-13, 12:02   #41
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 100 places that can change your child's life

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil, noen. Det er en bok som tar for seg verden. Om man må fly dit man velger å dra avhenger selvsagt av hvor man bor. Syns du man skal la være å gi ut bøker som kan gi folk lyst til å reise langt? Bør National Geographic dele opp boka i kapitler og gi ut de ulike kapitlene i den regionen de omhandler? Syns du enhver reisebok bør komme med en disclaimer som sier at de ikke tar ansvar for folks forurensning som følge av boka?

Eller syns du ikke vi bør lage tråder som omhandler det å reise ut i verden?

Og siden du anbefaler Trondheim og Bergen, kan du jo også besvare del to av spørsmålet mitt; hvorfor? Da inspirerer du kanskje mer til å reise i eget land enn når du bare slenger ut et navn på en by.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 08-08-13 kl 12:10.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-13, 12:36   #42
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 100 places that can change your child's life

Trondheim og Bergen er byer med lang og spennende historie. I Trondheim besøkte vi Sverresborg museum som var veldig godt tilrettelagt for barn. Vi så Nidarosdomen som var en god sjanse til å prate om religion, pilgrimsvandringer, hvordan de klarte å bygge et slikt bygg uten alle maskiner osv. som vi har nå, og eldste og jeg var på omvisning.

I Bergen var vi selvfølgelig på Bryggen, og i hvert fall eldste fikk med seg at Norge var en del av handelsnettverket i Europa langt tilbake i tid. Vi så hvordan de levde og bodde (forskjellen på fattig og rik), og snakket om at barna jobbet fra de var små. Slik det er andre steder i verden. I tillegg har jo Bergen mye annet å by på for både små og store.

Det er kanskje ikke nok til å kalles livsendrende, men jeg ser at de små opplevelsene i Trondheim i fjor har de med seg mye enda, så betydning har det absolutt.

Jeg er ikke motstander av reisebøker, men jeg blir litt matt av reisejournalister og andre som ukritisk mener at vi må reise langt og ofte - helst fra vi er noen måneder gamle. Siden jeg så mange av de første innleggene i denne tråden gjalt reiser til mange verdensdeler til reisemål som er vanskelig å dra til uten å fly, nevnte jeg at vår filosofi er å reise mye med tog eller bil i "nærområdet" (som Norge/Skandinavia blir i denne sammenhengen).

Jeg mener fortsatt at det er ganske bevisstløst og egoistisk å se det som viktig og "life changing" å dra som turist til Antarktis og oppfordre andre til å gjøre det samme. Jeg skjønner at dette er en liten del av boken, men det sier noe om hvilke valg som er gjort. Uansett: Jeg var ikke ute etter å starte en stor miljødiskusjon, men si noe om hva vi tenker er viktig i forhold til å reise. Som jeg prøvde å få fram i første innlegg, mener jeg reisemåten i seg selv kan være "livsendrende" og spennende, og at særlig tog er en super måte å se verden på.

Og ja: Jeg synes det er mange tråder på FP som handler om det å reise langt og ofte og hvor viktig del av livet det er. Jeg synes det er rart, siden flyreiser er en miljøversting, og mange her også virker å være opptatt av miljø.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-13, 12:46   #43
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 100 places that can change your child's life

Takk for fin info om Bergen og Trondheim.

Jeg har faktisk startet opptil flere tråder om hva som er fint med nærmiljøet og hjemstedene folk bor på også. Denne handlet ikke primært om å reise langt heller og jeg syns du tar ut enliten del og gjør det til noe større enn det det er. Du kan jo feks. lese boken. Mange gode tips til Australia, siden dere tenker å dra dit.

Når det er sagt, jeg er ikke ignorant ift. miljøutfordringene reising medfører, det vil jeg tro har kommet ganske klart frem gjennom min tid på forum. Men jeg syns samtidig at det er viktig å oppleve verden på nært hold, både nærmiljø og fjernere strøk. Vi prøver å bo så miljøvennlig og intergret i lokalsamfunnet som vi kan der vi reiser, og lever ikke et spesielt miljøuvennlig liv ellers. Vi reiser ut av landet med fly maks en gang i året, i motsetning til mange som reiser til syden både vinter og sommer. Jeg prøver ikke å rettferdiggjøre eget forbruk, men jeg er faktisk bevisst på det.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-13, 12:46   #44
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: 100 places that can change your child's life

Vestlandet. Fordi det er en del av Norge som vi ikke har vært i.

Hellas, gjerne øyhopping. Fordi jeg elsker Hellas og vil dele landet med dem.

Vietnam. Fordi jeg innbiller meg at det er så vakkert der og vil se det sammen med dem.

Safari i Afrika. Fordi jeg tror det hadde vært spennende å oppleve et så fremmed kontinent.

Kroatia. Fordi storesøster fikk helt dilla da vi var på dagstur i Dubrovnic. Vi vil oppleve mer av dette landet som ligner litt på naturen i Norge og har en fantastisk kyst.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-13, 13:05   #45
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: 100 places that can change your child's life

Her hjemme er det en drøm å ta Hurtigruta fra Bergen og opp til Kirkenes, der min mor er født og delvis oppvokst. Jeg har mye slekt nordpå og samiske aner (står i samemanntallet selv), og skulle gjerne ha fått den kulturen og den delen av Norge litt tettere innpå - både for egen del og for barna.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-13, 13:30   #46
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 100 places that can change your child's life

Vi skal fly til Italia i høstferien. Pøbelprinsessen sa i den fine, fine talen hun hold for meg sist bursdag at hun har arvet nerdetendensene sine fra meg. Så vi skal stimulere hennes nerdete interesse for italiensk renessansekunst og -kultur og tidligmusikk ved å reise til Firenze, Siena, Venezia og Verona. Vi skal dit for å se kunst og arkitektur og besøke stedet/ene som var vuggen til vår moderne tid - der man først gikk fra middelalder til renessanse og opplysning og humanisme og sånn. Også skal vi selvsagt nyte alt det fine Italia har å by på-.

Neste helg skal pøbelprinsessen og jeg gå til Galdhøpiggen. Det gjør fordi det er stas å ha vært på Norges høyeste fjell og fordi jeg synes hun skal få oppleve fjellet og gleden ved å nå mål og oppleve noe nytt - og friskt og sporty!

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-13, 13:55   #47
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 100 places that can change your child's life

Jeg er ikke opptatt av miljø når det gjelder egne, egoistiske reisedrømmer. :tilstår:

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-13, 14:52   #48
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 100 places that can change your child's life

Vi reiste en del med tog i Italia i sommer. Både fordi vi ikke er så glade i italienske veier sommerstid (vi har noen ganger blitt stående i sinnsvake køer), fordi vi liker italienske tog, og det som Noen sier: At det er en fin måte å se landskapet bevege seg på. Det hendte jeg fikk litt dårlig samvittighet der vi drasset de tålmodige ungene våre på kryss og tvers av store og små togstasjoner for togbytter, styrte med billetter, lette etter riktig spor, osv, men de sier at de liker det.

Og, sånn i trådens ånd: Jeg vil gjerne at barna skal få oppleve litt mer kronglete reiser - og at det går helt fint. At man kan finne frem og spørre seg frem og surre og lete litt og så går det bra likevel. Jeg håper det skal gjøre dem fryktløse og reiseglade og klare for å kaste seg ut i spennende reisemål selv, på egen hånd.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no