Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-03-10, 10:55   #41
OlaDunk
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 37
OlaDunk er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Ja, og hva har dette med en LIVMOR eller FOR TIDLIG fødsel å gjøre? Nei, ta deg en tur ut i snøstormen. Kanskje du forsvinner på veien.

tar det som et kompliment

OlaDunk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 10:59   #42
OlaDunk
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 37
OlaDunk er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Hvordan skal jeg vite det? Neppe verken Gud eller CP.

Jeg synes retorikken din høres ut som en feiltolket survival of the fittest-greie. Man kan selvsagt la de svake dø ut, sette handicappede barn ut i skogen, sørge for at ingen med noen som helst skavank reproduserer seg etc., så vil man få sterke, fine, flotte apekatter om tusen år.

Selv har jeg mer lyst å være del av en menneskehet som praktiserer såkalte menneskelige egenskaper (du vet, "ta vare på de svake" osv) enn jeg vil være del av en gjeng atletiske dyr.

Vel så er vi max 3-4 generasjoner ute med bra vitenskaperlig legehjelp også. og survival of the fittest går jo for resten av naturen, bare vi som prøver å heve oss over den. Nå mener jeg ikke at sosialdarwenisme er veien å gå liksom. Men å ha øynene åpne og reflektere litt over hvilken vei det går er lov lizzzom

OlaDunk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 10:59   #43
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Jeg synes dette er veldig problematisk. Jeg er generelt skeptisk til salg av kvinners kropp, enten det er til prostiusjon eller at man selger livmora si. Ut fra kriteriene over er jo prostitusjon også en "vinn-vinn"-situasjon. Den fattige kvinnen får penger, og mannen får sex og kroppskontakt og noen å prate med. Det er vanskelig å selge sex uten å trekke inn et snev av følelser i det, og ettersom et stort flertall av de her inne er kvinner som har biologiske barn bør det jo være mulig å tenke seg at det er vanskelig å bære et barn inni seg, kjenne spark og bevegelser og føde det, uten å sette følelser i sving.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 11:02   #44
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av OlaDunk, her.

Vel så er vi max 3-4 generasjoner ute med bra vitenskaperlig legehjelp også. og survival of the fittest går jo for resten av naturen, bare vi som prøver å heve oss over den. Nå mener jeg ikke at sosialdarwenisme er veien å gå liksom. Men å ha øynene åpne og reflektere litt over hvilken vei det går er lov lizzzom

Fittest. Ikke strongest.

Menneskeheten utviser ypperlig tilpasningsdyktighet ved å utvikle seg på teknologiske og medisinske fronter.

Forøvrig er det en superb avsporing fra etikken rund surrogati å skulle argumentere med "not meant to be-"greier. Da er man over i en større diskusjon om hvorvidt noen som helst som behøver assistert befruktning (IVF, inseminasjon etc) burde reprodusere seg i det hele tatt, for ikke å snakke om mennesker med arvelige lyter av noe slag. Lag en egen tråd om dét, du, så kan vi slakte retorikken din der i stedet.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 11:05   #45
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Jeg har en arvelig lyte og blir gravid på første forsøk. Jeg er usikker på hvor det plasserer meg i terrenget. Litt sånn både og?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 12:04   #46
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Ikke som står i kø for å adopteres, nei. Det er stadig langt flere adopsjonssøkende foreldre enn det er barn tilgjengelig for adopsjon.

Jeg synes ikke surrogati (eh, heter det "surrogati"?) er etisk uproblematisk. Det ser unektelig ut som en god deal for alle parter i artikkelen, men jeg lurer veldig på om denne indiske damen hadde valgt å føde en annens barn om hun kunne skaffet pengene på en grei måte ellers? Det virker i overkant ideologisk for min del, og om pengene er hovedmotivasjon så er veien kort til utnyttelse.

Jeg tror egentlig jeg tenker litt som Niobe her.

  Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 13:47   #47
nikki
Bør lage seg en tittel selv
 
nikki sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 1.407
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Hørte på radioen at hun ikke får barnet sitt med seg hjem til Norge.Da må hun i tilfelle adoptere det.Det høres jo litt spesielt ut iom at det er hennes eget barn.

__________________
Gutt-91,Jente-97,Jente-99.
nikki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 13:49   #48
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Det er da ikke spesielt. Norsk lov sier at den som føder barnet er barnets mor. På lik linje med flere andre land. Far er far på papiret og mor stebarnsadopterer. Det er helt normalt.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 13:51   #49
Intrigue
Superduperaktiv
 
Intrigue sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 507
Intrigue er litt kulIntrigue er litt kulIntrigue er litt kul
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

[quote=Milfrid;2144333]Verden er IKKE full av barn som allerde er født og venter på nye foreldre. Verden er full av foreldre som venter onventer og venter i årevis på å få barn .

I utgangspunktet er det barna som har rett til foreldre, ikke omvendt

Intrigue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 13:51   #50
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.551
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg synes de etiske problemstillingene knyttet til dette både bør og kan diskuteres uten at man beskyldes for å sette seg til doms over andres valg.

Jeg sa ikke at jeg var uenig i det, jeg syntes bare selv det er vanskelig å gå inn i slike problemstillinger.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 13:51   #51
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Intrigue, her.


I utgangspunktet er det barna som har rett til foreldre, ikke omvendt

Prøv å separer de to.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 13:52   #52
nikki
Bør lage seg en tittel selv
 
nikki sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 1.407
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Ja,jeg vet at hun ikke er barnets mor i henhold til norsk lov.Det burde hun jo tenkt på før hun satte igang med hele prosessen,syns jeg.At det ville gå sånn.

__________________
Gutt-91,Jente-97,Jente-99.
nikki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 13:53   #53
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av nikki, her.

Ja,jeg vet at hun ikke er barnets mor i henhold til norsk lov.Det burde hun jo tenkt på før hun satte igang med hele prosessen,syns jeg.At det ville gå sånn.

Tenkt på? Det er da noe alle vet. At det kan gå slik. For det er ikke slik at det automatisk går på den ene eller andre måten, det kommer helt an på hvor man gjør det, hvem man treffer på og i det hele tatt. Det burde kanskje du tenkt på, før du uttalte deg.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 14:00   #54
Intrigue
Superduperaktiv
 
Intrigue sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 507
Intrigue er litt kulIntrigue er litt kulIntrigue er litt kul
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Ekorn, her.

Ekkelt? Kan du utdype det litt?

jeg synes det er ekkelt med tanke på kjøp/utnyttelse av kvinner i fattige land.
Det er mange følelser knytta til dette, mye jus og store etiske dilemma.

Intrigue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 14:02   #55
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Intrigue, her.

jeg synes det er ekkelt med tanke på kjøp/utnyttelse av kvinner i fattige land.
Det er mange følelser knytta til dette, mye jus og store etiske dilemma.

Tenker du på dette hver gang du kjøper matvareprodukter derfra også, som ris, scampi og lignende? Som fører til at kvinner jobber seg ihjel for ingenting og er gamle før de er førti?

Eller er det altså verre at en frisk kvinne kan få en mangedobbel årslønn for å føde et barn, frivillig for andre, og på den måten bedre familiens eksistens på alle områder. Som for eksempel ved å kunne gi barna sine skolegang slik at de skal slippe å bli fattige arbeidere slik som henne.

Bærekraftig kalles det, når alle parter i en avtale kan bidra positivt av en handel.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 14:02   #56
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Intrigue, her.

jeg synes det er ekkelt med tanke på kjøp/utnyttelse av kvinner i fattige land.
Det er mange følelser knytta til dette, mye jus og store etiske dilemma.

Jeg håper du tenker på de aspektene også når du kjøper klær made in India (høystsannsynligvis sydd av kvinner som har det hakket verre enn denne surrogatmoren) eller neste gang du handler en billig duppditt på Nille.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 14:03   #57
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Sitronen skrev det jeg skrev. Samtidig.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 14:08   #58
OlaDunk
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 37
OlaDunk er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

så siden alt er jævlig i verden, så skal vi bare synes det er ok at det er jævlig er konklusjonen.

OlaDunk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 14:12   #59
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Nei, jeg synes det er langt mindre jævlig og forkastelig at en kvinne får betalt flere årslønn for å sikre sine egne barn en fremtid og har muligheten å bryte ut av fattigdommen ved å være surrogatmor enn at millioner av kvinner (som det vanligvis ikke skrives om) syr klær 17 timer daglig slik at vi kan handle billige klær til våre barn.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 16:22   #60
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Sosialdarwinisme trodde jeg vi la bak oss på 1800-tallet. Men siden det tydeligvis fins folk som "tror det er noe i det" og "ikke vil avvise det fullstendig", og Ulvefar ennå ikke har kastet seg over beinet, kan kanskje jeg gjøre det.

Som Shute påpeker, har det aldri vært snakk om at den sterkeste skal overleve, men den som er best tilpasset sine omgivelser. Det kan bety den sterkeste, den klokeste, den peneste, eller den som er best i stand til utnytte omgivelser som endrer seg.

Evolusjon er egentlig ikke så veldig interessant på individ- eller familienivå. Det er utviklingen av totalpopulasjonen eller "arten" som betyr noe. Og for arten vil det alltid være positivt med størst mulig genetisk mangfold. Det er en grunn til at så mange arter gidder å ha sex, istedenfor bare å dele seg i to. Stor genetisk variasjon betyr at det er stor sannsynlighet for at en eller annen i populasjonen har de egenskapene som skal til for å overleve en endring av livsmiljøet. En bitteliten detalj som dårlig reproduksjonsevne betyr ikke at vi bør gi slipp på alle de andre genene dette individet innehar. Det kan koste oss dyrt senere.

Hvis vi virkelig skal gå inn for survival of the fittest, som i "hva må vi gjøre for å få menneskearten mest mulig tilpasningsdyktig", så bør vi sørge for at alle mennesker etterlater seg nøyaktig 2,1 avkom.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
etikk, surrogatmødre

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no