Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-01-10, 14:54   #21
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Og så må man gjøre noe for de som ønsker å jobbe, men hvor ting blir veldig kronglete. Jeg har en kollega som har ME. Nå jobber hun 30% og er midlertidig ufør 70%. For det første er det for henne ganske tøft økonomisk, i tillegg er kontakten med NAV frustrerende og en evig karusell. Hvis hun er "vanlig" syk (forkjølelse/influensa/omgangssyken) er papirmølla enorm. Hun har til og med fått beskjed om at det hadde vært bedre om hun var 100% ufør - dette av en på lønnskontoret sentralt i kommunen. Da er det faktisk vanskelig å ta vare på den lille arbeidsresten man har!

Jepp, og om hun greier å holde på en delvis jobb, så øker jo sjansen for at hun ikke faller helt ut av arbeidslivet. Sånne ting bør det ryddes opp i mener jeg. Gjør det nå så enkelt for folk som overhodet mulig å jobbe, det må jo være myndighetenes ansvar.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 14:59   #22
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.154
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jepp, og om hun greier å holde på en delvis jobb, så øker jo sjansen for at hun ikke faller helt ut av arbeidslivet. Sånne ting bør det ryddes opp i mener jeg. Gjør det nå så enkelt for folk som overhodet mulig å jobbe, det må jo være myndighetenes ansvar.

Hennes uttalelse er at hadde hun ikke hatt så mye jobb med å følge opp NAV, så hadde hun nesten vært i full jobb igjen... Nå stemmer nok ikke det helt, med ME er vel noe av poenget å skynde seg langsomt.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 15:01   #23
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.785
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Sykemelding er nå uansett ikke svaret på det, man må tilrettelegge livet sitt sånn at det funker, f.eks med å skifte jobb eller jobbe redusert om det går.

Altså, jeg driver IKKE og diskuterer hvorvidt folk trenger sykemeldinger, det gjør i praksis alle fra tid til annen. Jeg tror at noe av grunnen til det høye sykefraværet er at sykemelding på en måte har blitt "standardløsningen" for hva folk skal gjøre når noe skjærer seg.

F.eks så er mange sykmeldt på grunn av dårlig arbeidsmiljø, egentlig skal jo dette meldes til arbeidstilsynet, men folk går til lege for det. Her bør man styrke arbeidstilsynet i stedet.

Alle de med langvarige muskel-og skjelettplager burde kostes iinn på opptrening, det er knapt en kronisk ryggpasient som har blitt bra av å være sykemeldt, det er rett og slett en elendig behandling i forhold til ryggskoler/rehabiliteringssenter.

Sånne tiltak bør man heller i gang med, men da må man kunne peke på store sykemeldingsgrupper hvor svaret er noe annet enn sykemelding.

Veldig enig i dette. Større fokus på tilrettelegging, og at arbeidsplasser blir veiledet i å ta/holde kontakt med langtidssykemeldte er viktig. Jeg tror tempoet er for raskt på mange arbeidsplasser, slik at man ikke får muligheten til å velge løsningene som kunne være en mellomting mellom kravstor jobb og sykemelding.

Personlig har jeg vært aktivt sykmeldt i det meste av mine to svangerskap (hypermesis), og jeg opplevde det som tøft å hver dag ta stilling til om jeg var frisk nok til å jobbe. Nå er vel aktiv sykemelding ikke så vanlig lengre, og jeg tror gradert sykemelding er mer stabilt og oversiktelig både for arbeidsgiver og arbeidstaker.

Jeg skjønner veldig godt at dette er et ømtåelig tema for dem som er sykemeldte, Nessie. Ingen andre enn deg vet hva du makter, så ikke ta det personlig.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 15:01   #24
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

For at sykemeldingene skal ned må det finnes et alternativ som tar den sykes lidelse på alvor og som inneholder tiltak som man forventer skal hjelpe. En sykemelding blir i mine øyne en slags bagatellisering av lidelsen. Type: ta deg litt fri vennen, så går det nok over skal du se.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 15:04   #25
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Jeg synes debatten går over alle kosteskaft og de som ikke ser at den gjør noe med mange samvittighetsfulle folk som er sykmeldte eller uføre, skjønner jeg meg rett og slett ikke på.

Og så er det denne omgangen med statistikk, da. Så og så mange prosent av de som er sykmeldte utover x måneder, ender på uføretrygd. Så rart. Når man ved uførhet sjelden kan hoppe bukk over sykmeldingsåret. Pussige greier.

Og så har man "pose og sekk"-tankegangen. Man vil ha høy arbeidsdeltakelse, man vil ha et inkluderende arbeidsliv med plass til de som ikke fungerer 110% til enhver tid. Samtidig vil man ikke ha konsekvensene av det. Hurra.

Det er mye rart med "systemet". I enkelte tilfeller jeg vet om har det vært klart temmelig tidlig at en person er på vei over på uføretrygd. (Heter vel strengt tatt noe annet, jeg husker ikke). Likevel må personen gå sykemeldt i et år før NAV vil "ta" i saken. Andre ganger har folk hatt rehabilitering av forskjellig slag, med tanke på avklaring av arbeidsevne, og det er frem og tilbake, med NAV, leger, spesialister, behandlere, arbeidsgiver - og det er som om en del av disse faller mellom stolene. Det er til slutt ingen som har "ansvar" for dem.

Men det er jo også ganske mange som omplasseres, får kurs eller annet gjennom NAV, omskoleres, går over i andre yrker, osv. Så selv om statistikken sier at så og så mange ikke kommer tilbake i jobb etter x antall måneder sykemelding, så betyr jo ikke det at de nødvendigvis blir uføre, men at de ikke kommer tilbake til DEN jobben.

Forøvrig enig i "pose og sekk"-paradokset. Det er vanskelig å ha inkluderende arbeidsliv, og samtidig redusere sykefraværet. Samtidig er det vanskelig å ha folk i jobb som har redusert arbeidsevne. NAV stiller opp med å dekke arbeidsgiverperioden ved sykefravær - og that's it. Men de færreste jobber er sånn at man kan utebli fra jobben uten at noen merker det eller at andre får merarbeid. En person med redusert arbeidsevne eller sviktende helse som medfører høyt sykefravær blir fort en belastning og et irritasjonsmoment for kolleger og ledere.

Jeg var borti en sak med en person med svært høyt sykefravær (og fraværet var legitimt det, altså, det var ikke det), hvor de som jobbet sammen med vedkommende ble mer og mer oppgitt og sluttet å regne med denne personen. "H*n kommer sikkert ikke i morgen heller". De måtte jo det. Planlegge dagen og uka og måneden, og de kunne ikke basere seg på at vedkommende kom på jobb. Dermed blir ikke personen "inkludert" slik tanken kanskje var i IA-avtalen. Personen blir en ekstra-person som kommer og går og som ingen regner med til slutt, som kanskje opplever å bli fratatt arbeidsoppgaver og bli sittende med meningsløse oppgaver fordi ting som haster eller er tidsfrister på ikke kan overlates til vedkommende.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 15:04   #26
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ja, det høres ut som en løsning som kommer til å hjelpe mye.

Tja. Selv har jeg brukt ganske mye tid hos både fastlege og behandler der temaet har vært nettopp dette. Skyld, skam og i det hele tatt. Selv om begge er klinkende klare på at jeg har vært sykmeldt med veldig god grunn så er jeg tydeligvis en som trenger å høre det om og om igjen. Man er da tross alt en "flink pike" som har lagt ned nesten alt av selvbilde og selvtillit i hva man kan yte.

Det kan selvsagt være veldig annerledes for andre og kanskje er jeg kjempeunik. Men jeg tror faktisk ikke det. Jeg har lest og hørt mange syke folk som opplever samfunnets misnøye med "alle disse sykmeldte" og nedlatende formuleringer som "sutring", "latsabber" osv. som en hard tilleggsbelastning som ofte tar fokus og krefter fra mer konstruktiv energibruk. Noe som det virker logisk at vil kunne forlenge prosessen mot full arbeidsførhet igjen.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 15:07   #27
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

F.eks så er mange sykmeldt på grunn av dårlig arbeidsmiljø, egentlig skal jo dette meldes til arbeidstilsynet, men folk går til lege for det. Her bør man styrke arbeidstilsynet i stedet.

Mitt inntrykk er ikke at folk blir sykmeldte fordi arbeidsmiljøet er dårlig. De blir syke fordi arbeidsmiljøet er dårlig. Og legen har vel uansett rapporteringsplikt til arbeidstilsynet?

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 15:08   #28
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av sykkelpappa, her.

Vil det hjelpe å ha en bred, sosial debatt som ikke fører noe sted fordi ingen tør å endre på regelverket som sikrer de sykemeldtes rettigheter (uavhengig av hvor urettferdige su synes de er...)?

Og når det gjelder sykelønssordninger vil jeg si at jeg betaler gladelig skatten min vel vitende om at en og annen snylter får penger urettmessig, enn at systemet skal legges om slik at bare noen få rettmessige mottakere blir truffet. Sett dere inn i situasjonen til den ene, det er verre enn at noen skattekroner går tapt. Nei, sett heller ressursene inn på å oppdage og filleriste snylterne...

For ikke å snakke om at de sykmeldte selv gjerne har betalt skatt også...

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 15:08   #29
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Opprinnelig lagt inn av nescesario

Man kan jo velge å gi alt for jobben også. Men i mange tilfeller vil vel det bety for noen at da må man velge bort familieliv. Iallefall ville det vært sånn for meg. Jeg kunne sikkert brukt kreftene mine på å jobbe. Men da kunne jeg ikke hatt familie.

Sykemelding er nå uansett ikke svaret på det, man må tilrettelegge livet sitt sånn at det funker, f.eks med å skifte jobb eller jobbe redusert om det går.

Ikke hvis grunnen faktisk er sykdom, vel? Eller mener du at kronisk syke skal ta den økonomiske byrden ved stillingsreduksjon/arbeidsslutt selv, dersom man overhodet ikke fungerer ved siden av jobb?

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 15:09   #30
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Mitt inntrykk er ikke at folk blir sykmeldte fordi arbeidsmiljøet er dårlig. De blir syke fordi arbeidsmiljøet er dårlig. Og legen har vel uansett rapporteringsplikt til arbeidstilsynet?

Nei, de blir syke fordi de er i et dårlig arbeidsmiljø for lenge. Alle tåler et dårlig arbeidsmiljø en kort stund, det er det langvarige som knekker folk, og de har liksom ingen å ta det opp med før det har gått for langt og de har blitt syke.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 15:10   #31
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Ikke hvis grunnen faktisk er sykdom, vel? Eller mener du at kronisk syke skal ta den økonomiske byrden ved stillingsreduksjon/arbeidsslutt selv, dersom man overhodet ikke fungerer ved siden av jobb?

Hva mener du? At man ikke skal tilrettelegge sånn at kroniske syke heller har en situasjon som de fungerer i uten sykemelding?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 15:13   #32
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Hva mener du? At man ikke skal tilrettelegge sånn at kroniske syke heller har en situasjon som de fungerer i uten sykemelding?

Selvsagt skal man det dersom det fungerer.
Om ikke, mener jeg at dersom man tar ut 100% av sin energi på jobb, (altså gitt at man har redusert energi pga sykdom, ikke bare en vedlig slitsom jobb) kvalifiserer man til sykemelding og deretter evnt gradert uføretrygd.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 15:15   #33
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Det er ingen tvil om at det finnes folk som sutrer seg til sykemelding og som dermed misbruker sykelønnsordningen. Dette går selvfølgelig ut over de som er syke og som bruker sykelønnsordningen slik den skal brukes.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 15:18   #34
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Mange ansatte prøver å ta opp ting, for så å oppleve at ingenting skjer, og man blir dårlig av det. :been there, done that:

Eller man får en herlig tilleggsbelastning fordi man er en varsler. Det kan bli ganske stygt. Når man da burde koblet på både den ene og den andre instansen, er man gjerne så nedkjørt at man er... ja, syk. Og dermed hjelper det ikke så mye hva som gjøres. Vedkommende er satt ut av spill og må bli bra igjen.

Mer forebyggende arbeid og bedre kontroll, derimot.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 15:28   #35
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Det er mye rart med "systemet". I enkelte tilfeller jeg vet om har det vært klart temmelig tidlig at en person er på vei over på uføretrygd. (Heter vel strengt tatt noe annet, jeg husker ikke). Likevel må personen gå sykemeldt i et år før NAV vil "ta" i saken. Andre ganger har folk hatt rehabilitering av forskjellig slag, med tanke på avklaring av arbeidsevne, og det er frem og tilbake, med NAV, leger, spesialister, behandlere, arbeidsgiver - og det er som om en del av disse faller mellom stolene. Det er til slutt ingen som har "ansvar" for dem.

Men det er jo også ganske mange som omplasseres, får kurs eller annet gjennom NAV, omskoleres, går over i andre yrker, osv. Så selv om statistikken sier at så og så mange ikke kommer tilbake i jobb etter x antall måneder sykemelding, så betyr jo ikke det at de nødvendigvis blir uføre, men at de ikke kommer tilbake til DEN jobben.

Forøvrig enig i "pose og sekk"-paradokset. Det er vanskelig å ha inkluderende arbeidsliv, og samtidig redusere sykefraværet. Samtidig er det vanskelig å ha folk i jobb som har redusert arbeidsevne. NAV stiller opp med å dekke arbeidsgiverperioden ved sykefravær - og that's it. Men de færreste jobber er sånn at man kan utebli fra jobben uten at noen merker det eller at andre får merarbeid. En person med redusert arbeidsevne eller sviktende helse som medfører høyt sykefravær blir fort en belastning og et irritasjonsmoment for kolleger og ledere.

Jeg var borti en sak med en person med svært høyt sykefravær (og fraværet var legitimt det, altså, det var ikke det), hvor de som jobbet sammen med vedkommende ble mer og mer oppgitt og sluttet å regne med denne personen. "H*n kommer sikkert ikke i morgen heller". De måtte jo det. Planlegge dagen og uka og måneden, og de kunne ikke basere seg på at vedkommende kom på jobb. Dermed blir ikke personen "inkludert" slik tanken kanskje var i IA-avtalen. Personen blir en ekstra-person som kommer og går og som ingen regner med til slutt, som kanskje opplever å bli fratatt arbeidsoppgaver og bli sittende med meningsløse oppgaver fordi ting som haster eller er tidsfrister på ikke kan overlates til vedkommende.

Veldig enig med deg i dette.
Og spesielt dette med inkluderende arbeidsliv. Arbeidsplassene krever man inkludering fra, men det er sjelden tilrettelagt for at det kan fungere uten at den sykmeldte blir et irritasjonsmoment. Det er heller ikke særlig ok å være "belastningen".

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 15:29   #36
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Hvorfor sier man ikke opp jobben når man ser at man ikke kan forene jobb og familieliv? Oftest er svaret økonomi. Man har ikke råd til å slutte i jobb, selv om det var det man burde, derfor ender man med langtids sykemelding, ofte den ene etter den andre, og så hangler man seg gjennom noen måneder nå og da for å tjene opp ny rett til sykepenger. Men er det rett, da? Hvor er ens eget ansvar opp i det hele? Hvis jeg ser at jeg ikke takler å jobbe 100 %, og mener jeg burde jobbe 60 %, er det ikke da min egen plikt å sørge for enten å bytte jobb eller få redusert arbeidstiden? I slike situasjoner går mange til legen og får sykepenger for den delen som er "for mye". Og på sikt ender en del av disse med gradert uføretrygd.

Vi bor i et land med en velferdsstat som har lover som skal sikre levekårene for sine borgere. De vil sikre økonomisk trygghet dersom man er ute av stand til å forsørge seg og sin familie. De snakker også om at man skal ha mulighet til å leve og bo selvstendig, at man skal fremme overgang til arbeid, sosial inkludering og aktiv deltakelse i samfunnet.

Lovene i landet vårt sier at dersom man ikke er i stand til å jobbe og sørge for familien sin, så skal man ha hjelp, på grunnlag av at man ønsker disse verdiene for menneskene som bor her. Og det er ikke bare fordi det er flotte og gode verdier og vi har mulighet til det med oljefondet. Det er også fordi man på sikt vil få arbeidstakere ut i arbeidslivet igjen med den tankegangen, fordi vi investerer i barna til dem som er syke, og sørger for at livsvilkårene deres er ok til tross for en eller to syke foreldre, og at de derfor kan vokse opp til å bli dugandes arbeidstakere og bidra til samfunnet. Det vil vise seg positivt på kriminalitetsstatistikken også å sørge for gode livskår for dem som er syke.

Det å kutte ut sykelønnsordningen, eller kutte ned på den synes jeg er tullete. Det eneste som skjer da, er at sykelønnsutgiftene går ned, og sosialhjelpsutgiftene går opp. Man forskyver problemet over på en annen post, og skaper dermed også mye større problemer i samfunnet. Det er fortsatt skambelagt å gå på sosialkontoret, det skaper mye arbeid og bekymringer for dem som er syke og gjør dem mer syke, statistikk viser at når man først er kommet inn i sosialtrygdesystemet, så er det vanskelig å komme seg ut igjen, og at man har mange-generasjons-sosialtjenestemottakere (dvs at barna av sosialtjenestebrukere blir det selv også). osv. Jeg mener forresten også å ha lest en plass at en del av de landene vi sammenligner oss med på tall fra sykelønnsutbetalinger har lavere tall fordi de har andre lover som gjør at en del av dem som kommer inn i sykelønnsutbetalingene her, kommer inn i sosialtjenesteutbetalinger der.

Jeg tror fullt og fast på at det å ha en slik sykelønnsordning som vi har i dag er en god ting. Det er ikke mange som klarer å reise seg igjen dersom man mister huset sitt og havner på sosialtrygd og får regninger som hauger seg opp fordi man ble syk, knakk foten og ikke kunne jobbe osv.

Det er snyltere av et slikt system, men den prisen vil jeg heller betale, fremfor alternativet. Jeg synes det vil være mye mer konstruktivt å diskutere hvem er snylterne og hvordan kan vi straffe dem/belønne dem som angir osv. Istedet for å kalle syke folk late.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 15:33   #37
sykkelpappa
<insert something witty>
 
sykkelpappa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 109
sykkelpappa er litt kulsykkelpappa er litt kul
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Lurer egentlig litt på hvorfor denne debatten eksisterer på det politiske planet den gjør. Det er vel fint liten debatt om hvorvidt de som er syke/uføre/arbeidsledige/med redusert evne til å tjene til livets opphold, skal ha rett til støtte i en eller annen form. Vi lever tross alt i et velferdssamfunn. Det hele det koker ned til er hvilket budsjett utgiften skal gå over. Selvfølgelig koster en person i fullt lønnet sykemelding mer for samfunnet, en som blir skvist ut i arbeidsledighet får jo bare ledighetsstønad, bidrar ikke til økt sykefravær og koster generelt samfunnet mye mindre , ikke sant!? Eller kanskje ikke...? Nei, som sagt før (det trenger tydeligvis ikke inn hos en del folk siden det må gjentas om igjen og igjen) Få fokuset vekk fra hvem som skal betale regningen og over på hvordan vi kan hjelpe de med problemer, så hjelper vi kanskje de som trenger hjelp, istedetfor å hjelpe revisorene med å få budsjettene til å gå i balanse. Med mindre det er viktigere å ha pene, ryddige regnskap enn innbyggere med god livskvalitet (uavhengig av sykdom og uførhet, for det er faktisk fullt mulig å a god livskvalitet selv om man er syk så lenge man får muligheten til å synes det selv. Se bare på Stephen Hawking...)

/end rant

edit:
Er visst veldig enig med DM over, så det bare ikke mens jeg skrev min egen lille tirade...

sykkelpappa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 15:34   #38
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Vi bor i et land med en velferdsstat som har lover som skal sikre levekårene for sine borgere. De vil sikre økonomisk trygghet dersom man er ute av stand til å forsørge seg og sin familie. De snakker også om at man skal ha mulighet til å leve og bo selvstendig, at man skal fremme overgang til arbeid, sosial inkludering og aktiv deltakelse i samfunnet.

Lovene i landet vårt sier at dersom man ikke er i stand til å jobbe og sørge for familien sin, så skal man ha hjelp, på grunnlag av at man ønsker disse verdiene for menneskene som bor her. Og det er ikke bare fordi det er flotte og gode verdier og vi har mulighet til det med oljefondet. Det er også fordi man på sikt vil få arbeidstakere ut i arbeidslivet igjen med den tankegangen, fordi vi investerer i barna til dem som er syke, og sørger for at livsvilkårene deres er ok til tross for en eller to syke foreldre, og at de derfor kan vokse opp til å bli dugandes arbeidstakere og bidra til samfunnet. Det vil vise seg positivt på kriminalitetsstatistikken også å sørge for gode livskår for dem som er syke.

Det å kutte ut sykelønnsordningen, eller kutte ned på den synes jeg er tullete. Det eneste som skjer da, er at sykelønnsutgiftene går ned, og sosialhjelpsutgiftene går opp. Man forskyver problemet over på en annen post, og skaper dermed også mye større problemer i samfunnet. Det er fortsatt skambelagt å gå på sosialkontoret, det skaper mye arbeid og bekymringer for dem som er syke og gjør dem mer syke, statistikk viser at når man først er kommet inn i sosialtrygdesystemet, så er det vanskelig å komme seg ut igjen, og at man har mange-generasjons-sosialtjenestemottakere (dvs at barna av sosialtjenestebrukere blir det selv også). osv. Jeg mener forresten også å ha lest en plass at en del av de landene vi sammenligner oss med på tall fra sykelønnsutbetalinger har lavere tall fordi de har andre lover som gjør at en del av dem som kommer inn i sykelønnsutbetalingene her, kommer inn i sosialtjenesteutbetalinger der.

Jeg tror fullt og fast på at det å ha en slik sykelønnsordning som vi har i dag er en god ting. Det er ikke mange som klarer å reise seg igjen dersom man mister huset sitt og havner på sosialtrygd og får regninger som hauger seg opp fordi man ble syk, knakk foten og ikke kunne jobbe osv.

Det er snyltere av et slikt system, men den prisen vil jeg heller betale, fremfor alternativet. Jeg synes det vil være mye mer konstruktivt å diskutere hvem er snylterne og hvordan kan vi straffe dem/belønne dem som angir osv. Istedet for å kalle syke folk late.

Amen!

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 15:39   #39
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Nei, de blir syke fordi de er i et dårlig arbeidsmiljø for lenge. Alle tåler et dårlig arbeidsmiljø en kort stund, det er det langvarige som knekker folk, og de har liksom ingen å ta det opp med før det har gått for langt og de har blitt syke.

Kanskje. Det er ganske glidende overganger der og jeg vet i hvertfall at når man snakker om f.eks. jobbmobbing så skal det en del ting før man i det hele tatt kan definere noe som det. Jeg innbiller meg at andre former for dårlig arbeidsmiljø også påvirker folk slik at de blir handlingslammede, ikke føler tillit til noen osv. Slike ting påvirker virkelighetsforståelsen og man blir så inni hampen usikker på egne inntrykk og tolkninger. "Er jeg for hårsår?", "De mente det sikkert ikke sånn", "Det blir nok bedre i dag", "Kanskje jeg overreagerte?" osv. Man kan bli sprø av mindre.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 15:44   #40
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

DM er en fining.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no