Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bekymret for smørmangel?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Har du kjøpt det smøret du skal ha?
Ja, jeg har sikret meg. 17 11,56%
Nei, jeg bryr meg ikke. 93 63,27%
Bruker alternativer som Margarin og Cocosa. 23 15,65%
Smør? 14 9,52%
Deltakere: 147. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-11-11, 18:19   #41
krystallklart
Lett rørt
 
krystallklart sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Innlegg: 4.384
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bekymret for smørmangel?

Det er utsolgt her og.

Jula blir meget amputert uten ekte smør i småkakene.

__________________
Gutter 04, 08, 11 og jenta 13
+ en liten skatt i magen
krystallklart er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 18:20   #42
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bekymret for smørmangel?

Men altså: det er da masse smør nedover i Europa? Som ingen har råd til der nede? Hvis bønda ikke klarer å levere mer smør i 2011, så får vi vel lempe på importrestriksjonene? Enkelt-penenkelt?

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 18:25   #43
krystallklart
Lett rørt
 
krystallklart sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Innlegg: 4.384
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bekymret for smørmangel?

Savner alternativet: "Har ikke kjøpt det jeg trenger, og jeg bryr meg."

__________________
Gutter 04, 08, 11 og jenta 13
+ en liten skatt i magen
krystallklart er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 18:27   #44
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bekymret for smørmangel?

Bremyk inneholder 50% smør og er derfor rammet.

Nei, det er ikke produsert smør i Sverige og Danmark heller. Mulig de har større lager ferdig vare, men situasjonen er lik i hele Skandinavia.

Det dårlige været i sommer har gitt lite og dårlig for, gjelder også nabolandene, og andre faktorer som nevnt over.

Det har ikke vært smørmangel siden 2. verdenskrig. Litt uvant å hamstre, vet ikke hvor mye og om jeg trenger noe. Har aldri brukt margarin til mat.

Fløte blir det, melk kommer inn og fløten blir skilt ut. Det tar lengre tid å produsere smør. Og det er bommet på prognoser for produksjonen.

Det er ulike beskjeder ute å går, siste jeg så, var at det ikke sendes mer smør til grossistene før jul. Butikkenes smør leverandør.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 18:29   #45
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bekymret for smørmangel?

Opprinnelig lagt inn av krystallklart, her.

Savner alternativet: "Har ikke kjøpt det jeg trenger, og jeg bryr meg."

Noen som vet om jeg kan redigere poll?

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 18:32   #46
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bekymret for smørmangel?

Jeg er ikke bekymret, men så baker jeg heller ikke utpreget mye til jul

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 18:35   #47
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bekymret for smørmangel?

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Ga mannen beskjed om å kjøpe smør fordi jeg hadde hørt at det skulle gå tomt til jul. Så kom han hjem med 3 kilo pluss at vi hadde et halvt kilo fra før. Vi har nok til pepperkakene om ikke annet.

Der har vi vel den egentlige forklaringen på at det er tomt i butikkene.

Jeg har ikke bekymret meg noe særlig. Men nå kom jeg jo på at de jeg bestiller julebaksten fra sikkert får problemer også!

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 18:36   #48
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bekymret for smørmangel?

Vi må jo ha smør! Da får vi importere altså! :skingrestemme:

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 18:39   #49
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bekymret for smørmangel?

Det er forresten sikkert ikke lavkarbofolka som har skylda, det er pøntemuffins-folka!

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 18:49   #50
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bekymret for smørmangel?

Jeg er litt bekymret. Vi har noen pakker Bremykt, men kunne ikke oppdrive Meierismør på runde i dag, og jeg baker virkelig ikke med margarin.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 18:51   #51
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bekymret for smørmangel?

Jeg er nok mer bekymret for snømangel, enn jeg er for smørmangel.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 18:52   #52
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.652
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bekymret for smørmangel?

Floksa får starte utsalg. Hadde ikke hun fått vekk bismaken på smøret sitt nå?

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 19:12   #53
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bekymret for smørmangel?

Opprinnelig lagt inn av Frøydis, her.

Jeg skal bekymre meg når nærbutikken sier at jeg trenger det. Er ikke samme hysteriet her på bygda som i byene, heldigvis.

Det er lite hysteri her jeg bor, midt i Oslo. Det er smør og bremykt på alle nærbutikkene mine. Jeg bryr meg for øvrig lite, kniper det i forhold til julebakst reiser jeg til Sverige eller pisker mitt eget smør.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 19:14   #54
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bekymret for smørmangel?

Irriterende? Ja, litt. Men, ærlig talt - bekymret? Jeg er bekymret når det gjelder fattigdom, matmangel, nød, klimakriser og gærne folk med atomvåpen mellom henda. Men bekymret grunnen mangel på smør? Det får da være måte på å være selvsentrert.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 19:22   #55
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bekymret for smørmangel?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Irriterende? Ja, litt. Men, ærlig talt - bekymret? Jeg er bekymret når det gjelder fattigdom, matmangel, nød, klimakriser og gærne folk med atomvåpen mellom henda. Men bekymret grunnen mangel på smør? Det får da være måte på å være selvsentrert.

Det finnes vel ulike grader av å være bekymret da. Hvis man skal tenke sånn som du nevner kan vi jo strengt tatt ikke bekymre oss over noe, nesten.

Jeg bekymrer meg over glatt føre, smørmangel og forkjølelsesvirus og sikkert mye annet som ikke rokker verdenssamfunnet i større grad. Det betyr ikke at jeg for eksempel ikke bekymrer meg over global oppvarming altså.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 19:27   #56
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bekymret for smørmangel?

Jeg er også bekymret når jeg går på glatta, for jeg vil ikke skade meg, da det får uheldige følger for både meg selv og andre. At årets kolakaker kanskje blir litt kjipe hvis vi må bruke margarin i stedet for smør, vel, det KAN jeg faktisk leve med.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 19:33   #57
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bekymret for smørmangel?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg er også bekymret når jeg går på glatta, for jeg vil ikke skade meg, da det får uheldige følger for både meg selv og andre. At årets kolakaker kanskje blir litt kjipe hvis vi må bruke margarin i stedet for smør, vel, det KAN jeg faktisk leve med.

I teorien kan du jo bare kjøpe brodder så slipper du å bekymre deg over glattisen også. Siden det virker som om du har tak på bekymringer, tenkte jeg.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 19:35   #58
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.828
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bekymret for smørmangel?

Næsj, regner med at om vi ikke finner smør på de store butikkene, er det vel noe å få tak i om vi drar litt mer i utkanten. Noe har vi sikkert alleredeogså, når jeg tenker meg om. Og mellomsten maser stadig om å få riste litt fløte til smør, så han fikser vel biffen om det er helt krise. Men jeg ba mannen om å ta med en smørpakke når han skulle på butikken nå. Tenkte å bake boller, og da er det best med smør i.

Kaija er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 19:41   #59
iben
oppbevares tørt
 
iben sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.136
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bekymret for smørmangel?

Trodde du mente snømangel for det har jeg hørt om. Smørmangel har jeg ikke hørt noe om før nå... Er det ikke alltid noe sånt før jul da? Kålrotmangel, eggmangler osv??

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 19:44   #60
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.428
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bekymret for smørmangel?

Puuuust med magen!

Sitat:

Oppskrift på hjemmelaget smør
Denne oppskriten gir 400 gram ferdig smør.

Alt. 1 – Smør
1 liter kremfløte
3 teskjeer salt (1-2 teskje dersom det er til matlaging)

Alt. 2 – Bygårdssmør (setersmør ultra)
1 liter kremfløte
6-7 teskjeer salt
1/2-1 boks seterrømme

__________________
Katten sit i tunet
når du kjem.
Snakk litt med katten.
Det er han som er varast i garden. (Olav H. Hauge).
m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no