Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Å gå tomt for knær ...

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-13, 19:50   #121
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å gå tomt for knær ...

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Det med kviskreleiken skjønner eg. Det er dumt å spore ein sakleg og seriøs diskusjon over på meg personleg, men i dette tilfellet var det veldig konkret. Eg skjønte forklaringa til fysioterapeuten. Då eg sa dette til fastlegen, nikka han, var einig i at dette var sannsynleg og sa eg skulle ta det opp med spesialisten (dette kom frå fysioterapeuten lenge etter at henvisninga frå fastlegen var sendt), medan spesialisten bare trakk på skuldrene og avviste heile problemstillinga med eit "Nå, ja". (Eg er ikkje på jakt etter sjeldne diagnoser altså, eg er bare interessert i å finne ut korleis eg skal få tilbake ein kropp som fungerer).

At det kun er henvisninga som er relevant i ei utredning høyrest litt merkeleg ut, med tanke på dei lange ventelistene. Mykje kan skje på fem-seks månadar, og når ny informasjon dukker opp i mellomtida, frå private aktørar er det jo rart at det ikkje blir tatt med i vurderinga.

Jeg synes det er vanskeligere å være objektiv i undersøkelsen dersom jeg har fått for klare hentydninger til hva det kan være, sånn er det med alle mennesker, vi er sjokkerende lite objektive. Når det gjelder muskel og skjelett så er det veldig sånn erfaringsmessig, hvor slakt kjennes egentlig det kneet ut? Hvor hardt endepunkt har egentlig korsbåndet?
Derfor liker jeg egentlig best å gjøre en uavhengig, objektiv undersøkelse og heller høre etterpå om det er på samme linje som fysioterapeut.

Det er mange ganger hvor pasient har vært helt fastlåst på hva det skal være også, for de har fått beskjed fra fysioterapeut, men så er det noe annet, fysioterapeuten har tatt feil. Og de kommer jo for at jeg skal gjøre en undersøkelse, så jeg må jo gjøre den akkurat like nøyaktig uansett for å ikke overse noe. Derfor er jeg alltid veldig interessert i hva pasienten har å si, og bare sånn passelig hva fysioterapeuten har å si før jeg er ferdig med min jobb. Da kan det være greit å høre om det er enighet eller ei.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-13, 21:42   #122
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å gå tomt for knær ...

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Selvfølgelig tar man med det i vurderinga når man skal utrede mer komplekse saker som det høres ut som er greia for din del. Det vanlige er at man tar utgangspunktet i hva folk sier med mindre det er en veldig konkret henvisning som gjør at man har planlagt en spesifikk undersøkelse og ikke noe mer. Det er imidlertid ikke alltid man får gjort alt man hadde tenkt hvis det ikke er med i henvisningen, og det har noe med det å gjøre at man planlegger poliklinikken ut fra henvisningene. En dårlig henvisning vil ofte føre til dårlig planlegging, i verste fall havner man som voksen på helt feil fagområde. Men også for barn er det et poeng at man får mest mulig informasjon på forhånd. Vet jeg for eksempel at et problem oppstår under trening kan jeg planlegge ut fra det og sørge for at man får samkjørt med tredemølleutredning og fysioterapivurdering.

Det høyrest jo rimeleg ut, det med planlegging.


Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg synes det er vanskeligere å være objektiv i undersøkelsen dersom jeg har fått for klare hentydninger til hva det kan være, sånn er det med alle mennesker, vi er sjokkerende lite objektive. Når det gjelder muskel og skjelett så er det veldig sånn erfaringsmessig, hvor slakt kjennes egentlig det kneet ut? Hvor hardt endepunkt har egentlig korsbåndet?
Derfor liker jeg egentlig best å gjøre en uavhengig, objektiv undersøkelse og heller høre etterpå om det er på samme linje som fysioterapeut.

Det er mange ganger hvor pasient har vært helt fastlåst på hva det skal være også, for de har fått beskjed fra fysioterapeut, men så er det noe annet, fysioterapeuten har tatt feil. Og de kommer jo for at jeg skal gjøre en undersøkelse, så jeg må jo gjøre den akkurat like nøyaktig uansett for å ikke overse noe. Derfor er jeg alltid veldig interessert i hva pasienten har å si, og bare sånn passelig hva fysioterapeuten har å si før jeg er ferdig med min jobb. Da kan det være greit å høre om det er enighet eller ei.

Det gjer for så vist eg og, når eg vurderer karakterklager. Då vil eg heller ikkje vite kva eleven fekk opprinneleg, så eg ser den.

For meg har det verka ineffektivt å skulle begynne heilt på ny, utan å høyre på innspel. Det er derfor eg har undra meg over dette.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-13, 22:49   #123
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å gå tomt for knær ...

Jeg har helt motsatt erfaring av deg, Nokon. Når jeg sier "jeg har observert slik og slik og slik, og det tolker jeg dit og dit", så har jeg alltid blitt hørt på det, både av spesialiser og allmenleger.

Fastlegen min er faktisk så vant til at jeg tropper opp med ferdig diagnose at hun vanligvis innleder med å si "jaha, og hva mener du selv at er problemet", også starter hun utredningen fra der jeg hevder at den bør starte. (Men hun har kjent meg i 20 år snart da.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-13, 14:24   #124
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å gå tomt for knær ...

Sitat radiolog idag: "Pasienten får tatt bilder privat, og så beskriver de som jobber der bildene og så er de ferdige med saken. Så kommer pasienten til spesialist på sykehuset, og da får vi bildene. Og så må vi se på disse bildene på nytt og sammenligne med de andre undersøkelsene vi har av samme pasient i systemet og demonstrere bildene. For dette får vi 50 kr".

Jeg synes det var en god illustrasjon på hvorfor privat outsourcing av undersøkelser ikke nødvendigvis medfører effektivisering når man ser hele bildet. Og hvordan det kan medføre at pengene havner et annet sted enn der hovedtyngen av arbeidet ligger.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-13, 14:53   #125
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.792
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å gå tomt for knær ...

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Sitat radiolog idag: "Pasienten får tatt bilder privat, og så beskriver de som jobber der bildene og så er de ferdige med saken. Så kommer pasienten til spesialist på sykehuset, og da får vi bildene. Og så må vi se på disse bildene på nytt og sammenligne med de andre undersøkelsene vi har av samme pasient i systemet og demonstrere bildene. For dette får vi 50 kr".

Jeg synes det var en god illustrasjon på hvorfor privat outsourcing av undersøkelser ikke nødvendigvis medfører effektivisering når man ser hele bildet. Og hvordan det kan medføre at pengene havner et annet sted enn der hovedtyngen av arbeidet ligger.

Ikke sant? Dette har skjedd i veldig stor grad i Storbrittania og det er synd at ideologi og politikk blir så viktig at man ikke kan lære av andres feil men insisterer på å gjøre egne feil og (og bruke egne penger) før man tar lærdom.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no