Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-01-09, 10:51   #101
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)

Opprinnelig lagt inn av Ylvania, her.

En artikkel vel verdt å lese!

Jeg fant nettstedet, men ikke artikkelen. Anyone?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 10:51   #102
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)

Opprinnelig lagt inn av Hønemor!, her.

Var vel en tilnærmet telemarksbunad. Det hun hadde på hendene var litt spesielt..

Det var en drakt hun selv hadde komponert, inspirert av telemarksbunaden. Syns det var kreativt, jeg.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 11:14   #103
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Det var en drakt hun selv hadde komponert, inspirert av telemarksbunaden. Syns det var kreativt, jeg.

Det var den hun hadde fått så dårlig karakter på, var det ikke?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 11:15   #104
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)

Noen nevndte solcellepanel tilbake i tråden. Kanskje de ikke vil ha dette fordi det da er fristende å få seg mer "moderne" ting? Jeg mener, har man først strøm så får man kanskje lamper, så komfyr osv.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 13:22   #105
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)

Har bare skumlest litt i bloggen. Men det var mange ting der som ikke så helt pent ut som gjerne kunne kommet frem på tv ja...

  Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 14:25   #106
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)

Jeg ville definitivt gått for solcellepanel.
Det er kanskje som du sier, Umuriel. Det ville blitt for nært å bruke strømdrevne apparater?

Syns forresten det var komisk med den sykkeldrevne vaskemaskinen.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 20:23   #107
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Syns forresten det var komisk med den sykkeldrevne vaskemaskinen.

Ser for meg tråkking ute i snøstorm.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 21:44   #108
Sulphur
Plæstic pusher
 
Sulphur sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 267
Sulphur er litt kulSulphur er litt kul
Standard

Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

http://www.mylifeoftravel.com/ViewJo...c-1baa9ef1ba10

Jeg glemte å legge inn adressen til selve bloggen, ja. Good thinking, sulph.

Jeg ble ganske så sjokkert over lesningen, ja. Men det var veldig interessant. Kunne godt tenke meg å WWOOF'e, men det tror jeg måtte bli i et annet liv.

Sulphur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 23:29   #109
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)

Har lest meg gjennom hele bloggen. Slett ingen dans på roser, og helt horrible arbeidsbetingelser.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 23:32   #110
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)

Oi, her skjønner jeg at jeg må titte på nett-tv.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 00:10   #111
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)

Nå har jeg lest bloggen.

Hvis det stemmer det som står der så er det ikke noe rart at Jenny klarte seg så bra i "1800-tallet". Det hadde jeg gjort og hvis jeg bare hadde går rundt på stas.

Å aldri kunne jobbe fordi man har en ettåring? Ja, for det har jo ingen på 1800-tallet hatt før... Jeg skjønner ikke hvorfor hun ikke bare knøt gutten fast på ryggen i et selvvevet sjal.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 00:54   #112
Sulphur
Plæstic pusher
 
Sulphur sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 267
Sulphur er litt kulSulphur er litt kul
Standard

Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)

Det er en bildemappe i bloggen også.

Sulphur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 00:55   #113
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)

Opprinnelig lagt inn av Umuriel, her.

Nå har jeg lest bloggen.

Hvis det stemmer det som står der så er det ikke noe rart at Jenny klarte seg så bra i "1800-tallet". Det hadde jeg gjort og hvis jeg bare hadde går rundt på stas.

Å aldri kunne jobbe fordi man har en ettåring? Ja, for det har jo ingen på 1800-tallet hatt før... Jeg skjønner ikke hvorfor hun ikke bare knøt gutten fast på ryggen i et selvvevet sjal.

Det tenkte jeg også.
Og det med sjalet.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 00:57   #114
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 08:54   #115
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.076
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)

Opprinnelig lagt inn av Umuriel, her.

Noen nevndte solcellepanel tilbake i tråden. Kanskje de ikke vil ha dette fordi det da er fristende å få seg mer "moderne" ting? Jeg mener, har man først strøm så får man kanskje lamper, så komfyr osv.

Ja, og så tar det vel bare helt av!

Takk for link til bloggen, skal lese den i dag.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 10:54   #116
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)

Jeg leste bloggen i går kveld, og jeg syns det var sterk lesning. Ut i fra bloggen må jeg jo si at verken Jenny eller Ole kom i noe spesielt godt lys - og det er mange ting som åpenbart er svært annerledes enn det så ut til på TV.

Og sånn vil det alltid være. NRK lager sitt program, og vil ha en bestemt vinkling på det. De viste at Jenny vasket klær på "gammelmåten", mens det i bloggen står at de dro ned til skolen der Ole jobber og vasket klær en gang i uka. Litt forskjell, ja. Ut i fra bloggen å dømme så har de både bil og telefon også.

Likevel - ut i fra programmet som gikk på NRK så er jeg likevel imponert og fascinert. Javel, så var det kanskje ikke virkeligheten, og kanskje må vi betrakte programmet som halv-fiction eller noe sånt. Men programmet og ideen er likevel fascinerende! Selv om Jenny og Ole behandler sine "arbeidere" dårlig, og generelt er usympatiske - så er IDEEN fascinerende. Jeg tror likevel at det går an å leve nokså primitivt i dag.

På en måte vil jeg derfor skille mellom TV-programmet, som ga en sminket TV-historie, og bloggen, som er Barbaras opplevelse av stedet.

Det er jo heller ikke sagt at Barbara har den hele og fulle sannhet. Det KAN jo hende at Jenny og Ole syns at Barbara var negativ, ute etter dem, osv. Jeg er tilbøyelig til å tro at Barbara nok har den mest korrekte versjonen, men det er alltid to sider av en sak.

Så for å trekke en konklusjon for min egen del - jeg er likevel fascinert over at noen har valgt et slikt levesett. Jeg er fortsatt også imponert over både Jenny og Ole, det er ingen tvil om at de har ideer og visjoner, og en god porsjon kunnskap også. Samtidig registrerer jeg at det vi så på TV ikke var sant.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no