Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Volvo V40 - for og imot?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-05-10, 22:18   #1
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Volvo V40 - for og imot?

Vi vurderer å kjøpe bil og har nettforelsket oss litt i Volvo V40 2003-modell.
*Noen med erfaring fra denne modellen?
*Driftssikker?
*Kjente feil og "barnesykdommer"?
*Hvordan vil det gå å feste 2 beltestoler og et bakovervendt sete i denne?
*Er den ellers noe vi bør tenke på?

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 22:19   #2
Ekorn
Studenten
 
Ekorn sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.869
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Volvo V40 - for og imot?

Slenger meg på her. :har lyst på V40 :

__________________
Ekorn med Ekornungen 0306 Nøtteliten oktober 2010
Ekorn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 22:20   #3
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Volvo V40 - for og imot?

Litt liten kanskje?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 22:29   #4
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Volvo V40 - for og imot?

Vi har en v40. Den har vært en særdeles trofast og god bil, men den er mikroskopisk.

Umulig å få plass til tre seter.

Vår har gått kjempelangt og det har vært lite fuss. Det eneste som jeg tror er en svakhet på bilene, er at ledningene som går til batteriet (eller var det til lysene) er for svake, egentlig - og at de ofte må byttes ut. (altså, ikke byttes ut ofte, men at ganske mange må bytte ut sine) - Det er det eneste vi har måttet gjort ut over ordinære slitasjedeler.

Forøvrig er motoren liten og bilen tung. Det er litt kjipt i lange, bratte bakker.

OG den bruker mye bensin.

- forøvrig er vår gamlere - 99 modell.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 22:33   #5
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Volvo V40 - for og imot?

Takk for raske svar, tar gjerne fler.

@Bauche: Hvor mye er MYE bensin? (Vi har pr i dag en bil av typen 3,8 L som bruker 1,5 l/mil så alt under det vil for oss være lite ) Og hvor stor motor har dere? Denne er 1,8L.

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 22:38   #6
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Volvo V40 - for og imot?

Vi har også 1,8 - den bruker nesten en liter på mila - noe jeg synes er kjempemye med tanke på at den har så liten motor.

Men altså: Nå var jeg litt kritisk - bilen en god den..men som sagt: Familiebil til trebarnsfamilien er det nok ikke.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-10, 21:34   #7
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Volvo V40 - for og imot?

Vi har også en V40. 98 modell. Den er veldig driftsikker. Ingen problemer med den. Vet ikke hvor mye bensin den bruker, men mener det er under 1 liter iallefall, og det er på våre vestlandsveier og mye småkjøring.

Det er trangt å feste 3 barneseter i den, men det går. Vi har selv hatt 2 bakovervendte og en beltestol i den samtidig en periode. Samme med to beltestoler og en bakovervendt. Det er litt vensentlig hvilke seter man kombinerer rett og slett.

Dog er det ikke bilen som passer som familiebil for en familie med tre barn. Vi har vår som ekstrabil, og til det formålet er den super!

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-10, 09:28   #8
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Volvo V40 - for og imot?

Volvo V40 fra den perioden blir i all hovedsak en Mitsubishi Carisma i "nytt skall" og mer "forseggjorte" og en del andre forskjeller sikkert i henhold til utstyr og sikkerhet. Kurante biler som jeg har hatt inntrykket av ikke har vært de store problemene med.

Det blir ikke så veldig stor bil. Er det ikke så lange folk som skal sitte foran kan vel to bakovervendte stoler gå, men tviler på at det blir en spesielt optimal løsning.

Problemoråder har vært forstilling, girkasser og det elektriske.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-10, 09:34   #9
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Volvo V40 - for og imot?

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.


Problemoråder har vært forstilling, girkasser og det elektriske.

Girkassa ja..Vi har måttet skiftet foring (?) i girkassa - men det var ingen dyr og avansert greie - men før vi gjorde det sleit vi med å få bilen i 1.gir. Ganske irriterende

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-10, 09:57   #10
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Volvo V40 - for og imot?

Tusen takk for svar alle sammen. Den vi sikler på har automatgir, noen som vet om det er noen spesielle problemer i forhold til den?

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-10, 11:28   #11
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Volvo V40 - for og imot?

Vi har en 2003 (eller er det 2004) modell, vi er veldig fornøyd har ikke hatt noe problemer med den (har manuell gir da). Det går greit med tre barnestoler, en bakovervendt og to forover, men det blir trangt og man må passe på om det går (noen av de brede modellene går nok ikke). Men det er ingen stor bil og om man er full lastet går det nok ikke spesielt raskt i bratte oppoverbakker, men den er relativ gjerrig på bensinen, under 1 liter på mila ved bykjøring. Personlig synes jeg den er svært god og foretrekker å kjøre denne når jeg skal ut en tur.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-10, 18:50   #12
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Volvo V40 - for og imot?

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Vi har også 1,8 - den bruker nesten en liter på mila - noe jeg synes er kjempemye med tanke på at den har så liten motor.

Men altså: Nå var jeg litt kritisk - bilen en god den..men som sagt: Familiebil til trebarnsfamilien er det nok ikke.

"problemet" blir gjerne at "små" motorer gjerne jobber hardt for å få fram en større bil, og slikt kan en større motor være mer drivstofføkonomisk.

Nå skal det sies at det ikke trenger å være noen direkte sammenheng mellom motorvolum for hva som er en "stor" eller "liten" motor i dag. En 1.4-liters motor i dag kan gjøre en vel så bra jobb som en 1,8-2,0 gjorde for noen år tilbake, eller bedre. Men da har de gjerne fått pustehjelp i form av en turbo.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-10, 18:57   #13
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Volvo V40 - for og imot?

Hvilken motor er det snakk om i forbindelse med automatgir? Vil tippe at det ikke blir en løsning som er spesielt drivstoffvennlig.

Tar man f.eks. 1,8-literen er den nok relativt "slapp", selv om det vel er rundt 120 hk. Problemet blir at man må opp på temmelig høye turtall for at den skal hente ut en større andel effekt. Kombinert med en litt lite effektiv automatgirkasse tipper jeg kassa gjør at det lett går en del ekstra drivstoff hvis man ikke kjører "pent". En noe slapp motor blir gjerne ekstra slapp med de automatgirkasse en del produsenter har bruk på biler i det segmentet på den tiden...

Hvor viktig drivstofforbruk er kan man jo også vurdere opp i mot hvor mye man kjører.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-10, 21:46   #14
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Volvo V40 - for og imot?

Vi hadde V40 noen år og jeg må innrømme jeg ikke følte annet enn glede når vi solgte den.

Jeg syns den var treg og liten, og bruker man fortsatt barnevogn er bagasjeluka helt idiotisk.
Vår hadde en del småfeil, ikke noe alvorlig eller dyrt men såpass mye at det ble et irritasjonsmoment etterhvert.

Og min erfaring er at biler som går tregt på manuelle gir ofte er skikkelig sure som automat. (Men det er ikke sikkert det stemmer altså.)

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-10, 23:39   #15
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Volvo V40 - for og imot?

Nå har jeg lånt bilen siden kl 12 i dag og den virker veldig grei. Vi får alle tre setene greit inn, selv med bakovervendt i midten bak (nå er ingen av oss langbeinte da så det går bra). Beltene er også greie å feste, og det er ikke noe rust eller noen ulåter eller noe som vi har oppdaget til nå.

Den ligger rett under literen på mila ser jeg på kjørecomputeren, men jeg aner jo ikke hva slags kjøring det har vært bedrevet før jeg lånte den i dag.

Alle knotter, lys og brytere virker, AC virker, varmeapparat virker, ja så langt virker alt veldig bra.

Og ikke minst, den har original CD og KASSETTSPILLER ( ) Så nå kan mor dra fram godlåtene sine fra 80/90-tallet!

Banken sier forøvrig også ja.

Noen som tror vi klarer å prute inn oljeservice, understellsbehandling (tectyl?), polering og helshine da tro?

Den har forøvrig gått 133000 km og de skal ha kr 133000 ferdig registrert. Høres det greit ut tro?

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-10, 23:49   #16
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Volvo V40 - for og imot?

Ikke helt sikker på hvordan disse ellers ligger an, men synes 133K virket litt mye med tanke på kjørelengden bilen har hatt - selv om det evt. er hos merkeforhandler den selges. Så jeg tror det må ligge en god prutemulighet her. Har dere også sjekket hvordan ligger an i henhold til serviceintervall og hva som skal gjøres på neste service? Gamle dekk?

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-10, 23:52   #17
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Volvo V40 - for og imot?

Det er ikke rust på vår volvo i det heletatt, faktisk. Det er veldig greit.

Forøvrig betalte vi 100' for vår v40 da den var 6 år gammel. - nå går samme bilen for 30'....men det er jo manueltgir da.

Jeg har villet forsikret meg om at registerreim er skiftet iallefall. Skal ikke den skiftes hver 120? eller var det 220, kanskje? Det koster iallefall endel.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-10, 23:53   #18
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Volvo V40 - for og imot?

Forrige service var på 120 000 km. To gode sett med dekk (sommer og pigg) på fine felger. Reg reim ble skiftet på 90 000 km for 2 år siden og det har kun vært en eier. Og den har ikke vært kjørt på saltede veier omtrent.

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-10, 00:22   #19
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Volvo V40 - for og imot?

V 40 skal vel ha service hver 15000 km eller 1 gang årlig. Jeg tror jeg iallefall ville forsøkt å få neste service inkludert i prisen også, siden den er så nært forestående.

Vår 98 modell ble kallt inn til tectylbehandling for noen år siden pga at det var noen punkt de hadde funnet ut ikke var godt nok rustbehandlet. Jeg ville sjekket om dette gjalt de nyere modellene også.
Nå ble det vel noen forandringer på V40 i 2001, så det er mulig de feilene er rettet på da.

Jeg tenker at det kanskje er litt mye med 133000 for bilen, men dere kan kanskje forsøke å sammenligne priser på finn, på omtrent tilsvarende biler?

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-10, 09:36   #20
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Volvo V40 - for og imot?

Vi solgte nettopp vår V40 2003-modell, måtte nettopp en eller annen elektronisk pumpe-sak og samtidig reg. reim, den hadde gått 95.000 og vi fikk til slutt 110.000 ink reg. avg for den. Da hadde den ligget ute en god stund. Selv med automat, så synes jeg det er all grunn til å prute på den prisen.

Jeg var helt OK fornøyd med bilen, men kommer ikke til å savne den. Den er en liten stasjonsvogn, altså.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no