Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

NAV-Foreldrepermisjon

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-12, 21:22   #81
Fara
Tenker fortsatt dobbelt
 
Fara sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stjørdal
Innlegg: 2.463
Fara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: NAV-Foreldrepermisjon

Husk at siden du venter tvillinger så er det ekstra uker og at far kan ta ut de ukene samtidig som mor

__________________
Fara, Pottifar 03, Marihøna06 og Tuppen og Lillemor 11
Fara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-12, 21:23   #82
Siritk
Bør lage seg en tittel selv
 
Siritk sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Innlegg: 2.399
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: NAV-Foreldrepermisjon

Tre klager med førstemann for at far skulle få sine fire uker av felles del. Med frøkna så rota de bort graderingsskjemaet mitt. Det var da opp til meg å bevise at jeg hadde levert det. Ordna seg til slutt begge gangene, men utrolig slitsomt og tidskrevende. Anbefaler å levere alle skjema på NAV-kontoret hvor de kopieres og stemples som mottatt av en ansatt der.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-12, 22:17   #83
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.438
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: NAV-Foreldrepermisjon

Opprinnelig lagt inn av Fara, her.

Husk at siden du venter tvillinger så er det ekstra uker og at far kan ta ut de ukene samtidig som mor

Signerer denne!
Fem ekstra uker om dere tar 100% dekningsgrad og syv ekstra uker om dere tar 80% dekningsgrad. De ukene kan dere fordele akkurat som dere ønsker; du kan ta noen, han noen, du kan ta alle, han kan ta alle - og ja, de kan taes ut samtidig med at den andre har permisjon. Vi brukte de fire første i starten. Først hadde mannen to uker ulønna fra sin jobb og deretter fire av tvillingukene. Det var gull å være to helt i starten!

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-12, 22:23   #84
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: NAV-Foreldrepermisjon

Veldig, veldig klokt at man har innsett at akkurat når det kommer mer enn en baby så trenger man gjerne å være to på en gang i starten ja!

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 10:30   #85
Annki
Englemamma
 
Annki sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 1.584
Annki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populær
Standard

Sv: NAV-Foreldrepermisjon

Moia: Veldig fin oversikt! :-)

Vi får baby i begynnelsen av mai, jeg kommer til å ta max permisjon og mannen kommer til å ta sine uker, i tillegg regner jeg med at vi baker inn både ferien for 2013 og 2014 på ett vis... Vi vil gjerne strekke permisjon/ferie/evt. ulønnet permisjon, slik at vi kan ha barnehagestart i august, men har ikke peiling på hvordan vi skal løse det!!! Har også ett sett besteforeldre som blir pensjonister januar og april, så jeg regner med at vi kan få litt hjelp der hvis det kniper...

Tar gjerne imot tips om løsninger!

Ellers så husker jeg med mareritt på hvordan det var å fylle ut disse papirene sist (2010), og det har tydeligvis ikke blitt lettere. Jeg spurte også om hjelp på NAV ved to forskjellige tilfeller, men de skjønte enda mindre enn meg, så det ga jeg opp.

-Men er det ikke litt sent å søke 6 uker før termin, mtp behandlingstid osv? Nå får jeg lønn fra arbeidsgiver uansett, så det blir vel ikke mitt problem uanset men...

__________________
1997 - 2009 - 2010 - 2013
Alltid elsket, aldri glemt...
Annki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 10:35   #86
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: NAV-Foreldrepermisjon

Haha, HR fant feil med søknaden min med en gang. Nå tror jeg den skal være grei igjen, da.

Det er vel ingen som sier at du må vente til seks uker før termin med å søke, Annki? Jeg søker nå, med ca. 9 uker igjen, sist var jeg tidlig ute med absolutt alt, så da var det enda lenger igjen. Så lenge det er etter uke 26 eller noe sånt er det vel greit?

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 10:52   #87
Annki
Englemamma
 
Annki sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 1.584
Annki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populær
Standard

Sv: NAV-Foreldrepermisjon

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Det er vel ingen som sier at du må vente til seks uker før termin med å søke, Annki? Jeg søker nå, med ca. 9 uker igjen, sist var jeg tidlig ute med absolutt alt, så da var det enda lenger igjen. Så lenge det er etter uke 26 eller noe sånt er det vel greit?

Neida, det var bare det Moia skrev i sin "oppskrift", det var derfor jeg kommenterte det for jeg syntes det var litt sent. Jeg kommer sikkert til å levere den før!

__________________
1997 - 2009 - 2010 - 2013
Alltid elsket, aldri glemt...

Sist redigert av Annki : 12-11-12 kl 10:59.
Annki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 10:55   #88
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: NAV-Foreldrepermisjon

Ah, ok. Jeg leste ikke den så nøye, siden den ikke passet på vår løsning. Uansett, det ordner seg!

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 11:12   #89
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.450
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: NAV-Foreldrepermisjon

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Haha, HR fant feil med søknaden min med en gang. Nå tror jeg den skal være grei igjen, da.

Vil du dele? Sikkert flere som klarer å gjøre samme feilen..

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 12:01   #90
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: NAV-Foreldrepermisjon

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Haha, HR fant feil med søknaden min med en gang. Nå tror jeg den skal være grei igjen, da.

Det er vel ingen som sier at du må vente til seks uker før termin med å søke, Annki? Jeg søker nå, med ca. 9 uker igjen, sist var jeg tidlig ute med absolutt alt, så da var det enda lenger igjen. Så lenge det er etter uke 26 eller noe sånt er det vel greit?

NAV anbefaler 6 uker før, da de kan kreve nye inntektsopplysninger dersom søknaden er levert mye tidligere enn dette.

__________________
Smitt og Smule okt -07, Bitteminsten des -12
"Is this real? Or has this been happening inside my head?"
"Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?"
Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 12:15   #91
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.873
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: NAV-Foreldrepermisjon

Har fylt ut skjemaet på første forsøk, og sender det nå videre til sensur hhv til sambo og deretter personalansvarlig. Krysser fingre for at det er riktig utfylt.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 12:25   #92
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: NAV-Foreldrepermisjon

Opprinnelig lagt inn av Lilletrille, her.

Vil du dele? Sikkert flere som klarer å gjøre samme feilen..

Næsj, jeg hadde bare talt litt feil altså. Lot seg løse på kort tid. Talte uker i stedet for dager, og la til ferie, så ble det rett. Litt kortere totalpermisjon enn jeg først trodde, men men.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 12:26   #93
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: NAV-Foreldrepermisjon

Opprinnelig lagt inn av Najade, her.

NAV anbefaler 6 uker før, da de kan kreve nye inntektsopplysninger dersom søknaden er levert mye tidligere enn dette.

Ah, forstår. Her er det uansett HR som sender inn det for meg, så de sender det sikkert seks uker før, tenker jeg. Men greit å være obs på dersom en ikke får penger fra arbeidsgiver, da.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 13:18   #94
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: NAV-Foreldrepermisjon

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Ah, forstår. Her er det uansett HR som sender inn det for meg, så de sender det sikkert seks uker før, tenker jeg. Men greit å være obs på dersom en ikke får penger fra arbeidsgiver, da.

Det er alltid arbeidsgiver som skal sende inn inntektsopplysninger.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 14:06   #95
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.450
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: NAV-Foreldrepermisjon

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Næsj, jeg hadde bare talt litt feil altså. Lot seg løse på kort tid. Talte uker i stedet for dager, og la til ferie, så ble det rett. Litt kortere totalpermisjon enn jeg først trodde, men men.

Heh, er det ikke uker man skal telle?

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 14:59   #96
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.398
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NAV-Foreldrepermisjon

Ikke spør meg, jeg jobber innen oljeservice. ...

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 15:22   #97
frksnupp
-o-o-o-o-o-
 
frksnupp sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2012
Hvor: Stavanger
Innlegg: 517
frksnupp er litt kul
Standard

Sv: NAV-Foreldrepermisjon

Hvordan er det egentlig med ulønna permisjon, jeg skal ta ut min permisjon med 100% lønn, deretter tar far sine 10 siste uker (2 i starten pluss avspasering, men det trenger heldigvis ikke avklares med NAV), og så må jeg ut i ulønna + ferie frem til barnehagestart. Er det sånn at den som hadde permisjon sist er den som har rett på ulønna permisjon? Det vil si, må jeg ha f eks en siste uke før ulønna for å få rett på deg? Vi har ikke mulighet til at far kan gå ut i ulønna permisjon pga økonomien.

frksnupp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 15:29   #98
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: NAV-Foreldrepermisjon

Ulønnet permisjon pga omsorg for små barn er hjemlet i Arbeidsmiljøloven, og har ingenting med foreldrepermisjon å gjøre som sådan.

Du trenger dermed ikke tenke på hvem som har hatt foreldrepermisjon sist.
Det er lurt å følge fristene for å søke om permisjon etter AML, slik at du ikke får noe tull med arbeidsgiver.

__________________
Smitt og Smule okt -07, Bitteminsten des -12
"Is this real? Or has this been happening inside my head?"
"Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?"
Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 16:21   #99
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NAV-Foreldrepermisjon

Jeg leser hele tiden foreldepresjon når jeg ser denne tråden..

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 16:49   #100
frksnupp
-o-o-o-o-o-
 
frksnupp sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2012
Hvor: Stavanger
Innlegg: 517
frksnupp er litt kul
Standard

Sv: NAV-Foreldrepermisjon

Opprinnelig lagt inn av Najade, her.

Ulønnet permisjon pga omsorg for små barn er hjemlet i Arbeidsmiljøloven, og har ingenting med foreldrepermisjon å gjøre som sådan.

Du trenger dermed ikke tenke på hvem som har hatt foreldrepermisjon sist.
Det er lurt å følge fristene for å søke om permisjon etter AML, slik at du ikke får noe tull med arbeidsgiver.

Ok, takk for svar. Fristene skal overholdes der er heldigvis arbeidsgiver gode også.

frksnupp er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no