Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Lesebrett - igjen

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-10-12, 04:46   #41
tempur
ikke for folk flest
 
tempur sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2012
Hvor: Bergen
Innlegg: 13
tempur har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Lesebrett - igjen

Jeg har Kindle og er veldig fornøyd. Amazon gir veldig billige priser på engelske bøker og de kommer rett ned på enheten. Så klarer man å lese en bok på engelsk vil jeg veldig anbefale en kindle og amazon. Har vel kjøpt 30 bøker snart fra amazon og de svikter ikke! Der blir det levert rett på kindlen med skikkelig framside og innholdsfortegnelse.

Første gangen jeg kjøpte hos DigitalBok.no fikk jeg noe som så ut til å være en førstegangsutkast av en bok. Framsiden de reklamerte med var et bilde i farger, men det eneste jeg fikk da jeg lastet ned den boken var en blank "a4" side med tittelen "Blitz" i typen halvfet skriv i størrelse 20pt.. Grunnen til dette var

Sitat:

"Omslagene, som vel er det mest innbydende, kan av rettighetsårsaker foreløpig ikke følge med inn på leseplattormen, derfor har vi laget nye "tittelsider" som mest ligner på de tittelsidene som åpner en papirutgave." - Randi .. ebokredaktør hos DigitalBok.

På en bok til 130 kroner av en relativt kjent forfatter. hm.

Men jeg vil også nevne det at priser på nye bøker/bestselgere er vesentlig høyere på norske nettsider(norsk utgave) enn på amazone(engelsk utgave).

Charles Cumming, Den sjette mann
Amazon (11.70$ = 67NOK)
ARK (279NOK)


Og her Fifty Shades.. Siden det er vistnok en mye lest bok.
Amazon (12.76$ = 73NOK)
ARK (199NOK)
Bokkilden (199NOK)
Bokklubben,
libris,
digitalbok

...alle har lik pris, og de er også epub (AdobeDRM) altså man må ha en enhet som støtter AdobeDRM for å lese dem. Altså ikke Kindle, man må kjøpe deres egen støttede lesebrett for å få lest dem, eller andre støttede lesebrett med AdobeDRM støtte.

Dette er nok en sannhet med modifikasjon, man kan "låse" bøkene opp, dette er dog ikke helt lett. Men du har kjøpt boken og du skal da kunne gjøre det du vil. Så om du låser opp denne DRM'en og tar den over på kindlen for eget bruk, skal nok det være lov. Men det er også et krevende stykke arbeid for kanskje ikke så veldig avanserte databrukere.


-tempur

__________________
-- Er det for tidlig å være her før man er forelder?
tempur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-12, 10:26   #42
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lesebrett - igjen

Opprinnelig lagt inn av tempur, her.

Dette er nok en sannhet med modifikasjon, man kan "låse" bøkene opp, dette er dog ikke helt lett. Men du har kjøpt boken og du skal da kunne gjøre det du vil. Så om du låser opp denne DRM'en og tar den over på kindlen for eget bruk, skal nok det være lov. Men det er også et krevende stykke arbeid for kanskje ikke så veldig avanserte databrukere.

Det er ulovlig å fjerne DRM. Om formålet er eget bruk har ingen betydning for lovligheten. Spesifikt er det ingen grunn til å tro at det er lovlig å fjerne DRM på en ebok for å lese den på en annen type lesebrett enn den er solgt for. Hvis noen har argumenter for at dettte er lovlig i Norge, vil jeg gjerne høre dem. Og da helst argumenter som er bedre enn «Dette er lovlig fordi det ønsker jeg veldig sterkt at det skal være». Jeg postet lenker til relevant informasjon et stykke ned i denne Kindle-tråden

Ben "hverken lovlig eller krevende" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-12, 10:44   #43
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lesebrett - igjen

...


Sist redigert av Left : 06-12-12 kl 17:25.
  Svar med sitat
Gammel 13-10-12, 12:01   #44
tempur
ikke for folk flest
 
tempur sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2012
Hvor: Bergen
Innlegg: 13
tempur har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Lesebrett - igjen

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Det er ulovlig å fjerne DRM. Om formålet er eget bruk har ingen betydning for lovligheten. Spesifikt er det ingen grunn til å tro at det er lovlig å fjerne DRM på en ebok for å lese den på en annen type lesebrett enn den er solgt for. Hvis noen har argumenter for at dettte er lovlig i Norge, vil jeg gjerne høre dem. Og da helst argumenter som er bedre enn «Dette er lovlig fordi det ønsker jeg veldig sterkt at det skal være». Jeg postet lenker til relevant informasjon et stykke ned i denne Kindle-tråden

Ben "hverken lovlig eller krevende" Murphy

Jeg velge å tro at jeg har lov:

http://newth.net/eirik/2011/06/23/er...a-eb%C3%B8ker/

- tempur

__________________
-- Er det for tidlig å være her før man er forelder?

Sist redigert av tempur : 13-10-12 kl 12:07.
tempur er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no