Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

"Jeg må nødt til å skjerpe meg"

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Se resultatene: Bruker du uttrykket "må nødt til"?
Ja, men bare skriftlig. 0 0%
Ja, jeg bruker det muntlig og skriftlig. 0 0%
Ja, men bare muntlig. 15 5,86%
Jeg bruker det bare hvis jeg må nødt. 4 1,56%
Jeg har hørt det, men det kunne ikke ramle meg inn å bruke det. 109 42,58%
Hæ? Nei, dette har jeg aldri hørt før. 109 42,58%
Det har rabla for Elinblu. 19 7,42%
Deltakere: 256. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

 
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-02-08, 10:48   #1
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Jeg må nødt til å skjerpe meg"

Må bare spørre om en liten ting før jeg tar meg sammen og jobber litt effektivt her.

I mange år har jeg lagt merke til at folk sier "Jeg må nødt til å skjerpe meg" etc. Første gang jeg hørte det, tror jeg at det ble sagt på nordmørsdialekt. Jeg gikk ut fra at det var et særtrekk ved nordvestlandsk eller trøndersk, men nå har jeg sett at mange fra andre steder i landet både sier og skriver det. I mine ører høres det egentlig veldig merkelig ut - ikke minst skvetter den lille, støvete grammatikeren i magen min litt. Hva er galt med "jeg må skjerpe meg" eller "jeg er nødt til å skjerpe meg"? Et søk på frasen "må nødt til" på Google gir 1010 treff.

Bruker du uttrykket "må nødt til"? Undersøkelse følger. Dere som bruker uttrykket, kan gjerne spesifisere hvilken dialekt dere snakker.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
 

Emneord
ord og uttrykk


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no