Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Et mye simplere statistikkspørsmål enn Heilos

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-09-10, 20:21   #1
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.330
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Et mye simplere statistikkspørsmål enn Heilos

Jeg konstaterer at jeg leser statistikk på laaaavt nivå.

Men jeg stusser på disse mengdebegrepene igjen.
Hvis A snitt B er det som overlapper av mengde A og mengde B, hvorfor er /A snitt /B alt som ikke er A eller B? Hvorfor er det ikke alt som ikke overlapper av A og B? Jeg synes umiddelbart at /A snitt /B må være alt som ikke er A snitt B, men boka sier jo noe annet. Så da lurer jeg på om noen kan forklare meg hvordan jeg skal tenke for å se på dette på riktig måte.

Skjønte noen det, mon tro?

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-10, 20:25   #2
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Et mye simplere statistikkspørsmål enn Heikos

Jeg skjønte ingenting, men tror det er Heilo og ikke Heiko du mener (jeg er, som Heilo, best på kvalitativ metode).

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-10, 20:31   #3
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.330
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Et mye simplere statistikkspørsmål enn Heikos

Ja, Heilo var det jeg mente ja.
Jeg kan jo bare påstå at jeg bommet på L tasten og traff K, for de er jo så nært hverandre på tastaturet at det er ganske sannsynlig. Hehe.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-10, 20:38   #4
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et mye simplere statistikkspørsmål enn Heikos

Det er fordi det er forskjell på /A snitt /B og /(A snitt B). Det du mener, er det siste. Tegn to Venndiagram og marker hver enkelt, så ser du det.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-10, 20:41   #5
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et mye simplere statistikkspørsmål enn Heikos

Opprinnelig lagt inn av skyfri, her.

Men jeg stusser på disse mengdebegrepene igjen.
Hvis A snitt B er det som overlapper av mengde A og mengde B, hvorfor er /A snitt /B alt som ikke er A eller B? Hvorfor er det ikke alt som ikke overlapper av A og B? Jeg synes umiddelbart at /A snitt /B må være alt som ikke er A snitt B, men boka sier jo noe annet. Så da lurer jeg på om noen kan forklare meg hvordan jeg skal tenke for å se på dette på riktig måte.

/A er alt som ikke er A, ikke sant? (Jeg er litt usikker på notasjonen her).

Hvis /A er alt som ikke er A, og /B er alt som ikke er B er /A snitt /B alt som verken er A eller B. Du må finne hvert element for seg før du finner snittet. Det du tenker på er /(A snitt B).

:ikke pedagog:

Og ikke rask heller - apan kom meg i forkjøpet mens jeg skrev.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-10, 20:46   #6
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.330
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Et mye simplere statistikkspørsmål enn Heikos

:tegner mentale venndiagram:
Og jeg ser hvor du vil hen, for jeg vet at /A snitt /B er ikke noe i mengde A og ikke noe i mengde B, og jeg skjønner at hvis jeg tegner /(A snitt B), så må det bli alt som ikke er "A og B" altså alt som ikke er der A og B overlapper. Men jeg strever altså med å forklare det for meg selv.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-10, 20:56   #7
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.330
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Et mye simplere statistikkspørsmål enn Heilos

Joda allium, du fungerer som pedagog.
Jeg må finne hvert element for seg før jeg finner snittet. Det forstår jeg. Takk

Men er det noen forskjell på /A snitt /B og /A union /B? Hvis jeg skal tenke hele element for seg, så kan det ikke være noen forskjell på de to mengdene? Håper jeg tenker riktig nå..

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-10, 21:01   #8
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et mye simplere statistikkspørsmål enn Heikos

Allium forklarte bedre enn meg ja. Jeg var litt rask.

/A snitt /B er alt som er utenom både A og B, som du ganske riktig tidligere har påpekt.
/A union /B er derimot alt utenom A snitt B. Her skal altså den delen av A som bare er A (ikke overlapper med B) og den delen av B som bare er B (ikke overlapper med A) også være med. Det er fordi snitt også kan leses som "OG" mens union også kan leses som "ELLER".
Da blir /A snitt /B "Ikke A OG Ikke B", mens /A union /B blir "Ikke A ELLER Ikke B".

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-10, 21:17   #9
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.330
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Et mye simplere statistikkspørsmål enn Heilos

Akkurat ja. Her tror jeg bare jeg må pugge litt altså.

Jeg skal tegne opp venndiagram på dette nå for å huske det for all ettertid.
Takk for oppklaringen apan.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-10, 21:19   #10
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et mye simplere statistikkspørsmål enn Heilos

Opprinnelig lagt inn av skyfri, her.

Akkurat ja. Her tror jeg bare jeg må pugge litt altså.

Jeg skal tegne opp venndiagram på dette nå for å huske det for all ettertid.
Takk for oppklaringen apan.

Jo, bare hyggelig. Jeg KAN bomme altså, det er lett å surre med disse Venndiagrammene, så hvis noe absolutt ikke stemmer når du tegner opp, får du spørre meg en gang til, om jeg er helt sikker .

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-10, 21:27   #11
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.330
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Et mye simplere statistikkspørsmål enn Heilos

Hehe, en ting er sikkert - Jeg kan ikke finne evt feil når jeg tegner opp disse diagrammene. Jeg opphøyer deg til fasit, og tenker ikke mer på det.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no