Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Jeg trenger mattehjelp, igjen

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-09-10, 21:45   #21
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg trenger mattehjelp, igjen

Men en grei huskeregel her, eller en påminnelse, fikk du jo egentlig i oppgaven.

Farten her, er målt i meter per sekund ( m/s)

fart= meter / sekund
eller snudd litt rundt: meter = fart * tid, som er det samme som skilpadda skriver (meter måler jo strekning, sant?)
Og der har du det du trenger for å gå videre, uten at du må huske at det er sånn.

Og resten hadde du jo kommet på selv!

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-10, 07:54   #22
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Jeg trenger mattehjelp, igjen

Enda lettere måte å huske på:
Hva måler speedometeret ditt? Fart. Fart er kilometer per time. Som rett og slett bare er en omregning av meter per sekund.

  Svar med sitat
Gammel 22-09-10, 11:35   #23
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.330
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg trenger mattehjelp, igjen

Dere er så snille som hjelper meg å systematisere.
Jeg skal lete i gamle eksamenssett og se om det dukker opp flere slike oppgaver, så kan jeg øve til det sitter.
Forholdet mellom fart, tid og strekning har jeg jo egentlig klart for meg tror jeg (jeg kom jo fram til svaret på egenhånd), men det er det å sette opp noen fornuftige likninger som er utfordringen. Øve, er vel stikkordet, ja.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-10, 13:38   #24
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.476
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg trenger mattehjelp, igjen

Det er en kunst det å sette opp ligninger som fungerer. Det jeg gjør er å prøve å dele opp informasjonen i bolker, i dette tilfellet person A i en bolk og person B i en annen, og så lage en ligning for hver bolk. Og så ser jeg om det er fellestrekk, som gjør at jeg kan forenkle (i dette tilfellet tiden, som var den samme). Og tar det museskritt for museskritt. Det aller viktigste med matematikken er at ting kan gjøres superkjapt om man kan det og har gjort det mange ganger før, men før man er der må man gjøre utregninger i små steg. Og spesielt i forhold til eksamen så er det viktig at man viser at man forstår hvordan metoden er og brukes, om man så gjør en bitteliten regnefeil inni der betyr det langt minde enn om man gjør samme regnefeil, men ikke har vist hele fremgangsmåten. Jeg har reddet i land mang en god mattekarakter ved å være pinlig detaljert i utregningene mine.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-10, 13:41   #25
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg trenger mattehjelp, igjen

Adrienne har veldig rett. Skriv opp alle mellomregninger og forklar hva du gjør - det er den sikreste måten både å kunne oppdage egne feil på, og på å vise hva du faktisk har forstått. (Jeg har gitt noen privattimer til to tiendeklassinger, med noen års mellomrom - den ene var veldig flink og ønsket toppkarakter, den andre slet litt med grunnleggende ting - og det desidert viktigste jeg maste på begge om, var ta med mellomregningene og skriv opp flere ledd i utregningen.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-10, 13:43   #26
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Jeg trenger mattehjelp, igjen

Jepp. Og du har antagelig lov til å ha med deg en formelbok - så du trenger ikke huske alle formler i hodet. Det holder å greie å stappe verdier inn i dem - og å greie å sette opp ligningene supersakte.

  Svar med sitat
Gammel 22-09-10, 13:43   #27
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg trenger mattehjelp, igjen

Jeg har vært bortreist og har derfor gått glipp av denne kjempespennende tråden . Jeg må bare hive meg inn og signere Adrienne og Skilpadda i dette siste her. Noe jeg jobber med å lære elevene mine, er at det snarveier ikke lønner seg, at man må spandere den ekstra skrivingen man trenger for å forstå. Kanskje kan ting gjøres raskere etterhvert, men inntil da er det bare å ta det med museskritt og skrive opp det du gjør i alle ledd.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-10, 14:07   #28
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.330
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg trenger mattehjelp, igjen

Det kommer nok flere tråder skal du se, apan.

Jeg er ganske flink til å skrive alle ledd i utregningene mine, for jeg hadde gode lærere på ungdomsskolen som terpet på dette. Og takk og lov for det, for jeg har mye slurvefeil når jeg regner.

Når det gjelder å sette opp likninger må jeg lære meg å ikke få hetta av hele oppgaven, men sette opp små sammenhenger hver for seg og så forsøke å forenkle de med å finne fellestrekk. :memorere:

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-10, 14:11   #29
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg trenger mattehjelp, igjen

Opprinnelig lagt inn av skyfri, her.

Når det gjelder å sette opp likninger må jeg lære meg å ikke få hetta av hele oppgaven, men sette opp små sammenhenger hver for seg og så forsøke å forenkle de med å finne fellestrekk. :memorere:

Godt poeng. Faktisk tror jeg det er ganske sentralt i de fleste matematiske temaer at man ikke bør få hetta av oppgaven.

Jeg gleder meg til funksjonene dukker opp, det er jo kjempegøy!

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-10, 14:43   #30
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.476
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg trenger mattehjelp, igjen

Opprinnelig lagt inn av skyfri, her.

Når det gjelder å sette opp likninger må jeg lære meg å ikke få hetta av hele oppgaven, men sette opp små sammenhenger hver for seg og så forsøke å forenkle de med å finne fellestrekk. :memorere:

Kjempeviktig. Jeg drev og fjernstøtteunderviste min mor et år hun bestemte seg for å ta matten de underviste første året på videregående, og en av de mest brukte setningene (i tillegg til "del opp i små steg") var "hvilken informasjon har du egentlig fått i oppgaven?". Og så fikk jeg henne til å skrive det ned med bulletpunkter og så prøve å finne ligninger. Funket som bare rakker'n, dama fikk 5 på eksamen.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no