Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-01-10, 14:03   #221
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Det er jeg egentlig helt enig med deg i at man kan gjøre, problemet dukker opp når man skal definere hva som er sutring. Er det slik, at alle som ikke klarer det du klarer sutrer? Alle som ikke er 100% åpne om sine eventuelle diagnoser, er de sutrere? Alle med dårlig psyke? Hvem er det som sitter på "the truth scrolls" her?

Nei, si det. Min kommentar ble egentlig "fremprovosert" av alle de som sier at "det blir jo bare verre hvis man mener noe om sykemeldingstallene" (ifallfall hvis man måtte mene at de er for høye, og at det ikke er noen god grunn til at de er høye.) Jeg sitter ikke med fasiten, men jeg synes jeg har lov til å bli litt av de aller mest fantastiske sykemeldingshistoriene. Etter femten år i arbeidslivet har man hørt og sett en del som absolutt underbygger innholdet i artikkelen HI linker til.

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Jaha? Betaler du 200 000 kr i skatt pr år, får du nok mesteparten igjen.
(Forøvrig er vel pengene du har betalt i skatt ikke dine når du lever i et land med den fordelingspolitikken vi har. Da må man jo heller diskutere om velferdssamfunnet er en god ide` eller ikke. )
Et skolebarn koster minimum 25 000 pr år, legen betaler du ikke fullpris hos, et døgn på sykehus brenner 5-10 000 kr av skattepengene "dine".
Jeg kan ikke nok om hva det koster staten å ha alle disse oppgavene og mange flere som du nyter godt av, men jeg synes argumentet "mine penger brukes", er dønn tullete.

Jeg får mye igjen for "min" skatt, og har aldri sagt noe annet. Jeg betaler også skatt med glede, men uansett hvem sine penger man tar av, (er oljen også litt "min" ) synes jeg det er så utrolig mange andre som trenger dem bedre enn sutrerene. Det er stor offentlig fattigdom i Norge. Når sutrende nordmenn bidrar til at barna mine går på en skole der det drypper fra taket, og at bestemoren min sover på gangen på sykehuset (eksempel), sitter sympatien langt inne. At det finnes mennesker uten skole og sykehus i det hele tatt som sikkert også kunne trengt litt penger fra oss, er det jo heller ingen tvil om. Jeg er glad for over å bo i en velferdsstat og deler mer enn gjerne pengene med andre, men folk som sutrer seg til sykemeldig og andre former for stønad har jeg fryktelig lite til overs for.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 14:13   #222
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Jeg gjentar meg selv i denne tråden jeg.
Jeg synes vi skal finne ut hva det er som gjør at noen vil sutre og være sykemeldte istedenfor å jobbe. Så skal vi gjøre noe med det.

For å få til det må vi finne forskjellen mellom de som sutrer og vil være hjemme og de som er syke og gjerne skulle jobbet.

Vi kan jo begynne med å ha ambisjon om å få folk friske om de går til legen med sykdom. Så får vi se hvem som står igjen når sykdommene er ryddet vekk.

  Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 14:18   #223
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg gjentar meg selv i denne tråden jeg.
Jeg synes vi skal finne ut hva det er som gjør at noen vil sutre og være sykemeldte istedenfor å jobbe. Så skal vi gjøre noe med det.

For å få til det må vi finne forskjellen mellom de som sutrer og vil være hjemme og de som er syke og gjerne skulle jobbet.

Vi kan jo begynne med å ha ambisjon om å få folk friske om de går til legen med sykdom. Så får vi se hvem som står igjen når sykdommene er ryddet vekk.

Problemet er vel når slike saker dukker opp, så skal det skje noe FORT. Det skal spares penger FORT. Og da må det kuttes og strammes inn på en måte som kanskje rammer flere enn det burde.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 14:20   #224
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Hva slags saker? Vi vet jo ikke hva slags saker vi står overfor, for sålenge vi ikke behandler de som er syke så aner vi jo ikke om de er reelt syke og kan bli friske, om de lyver eller hva.

  Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 14:23   #225
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Hva slags saker? Vi vet jo ikke hva slags saker vi står overfor, for sålenge vi ikke behandler de som er syke så aner vi jo ikke om de er reelt syke og kan bli friske, om de lyver eller hva.

Nei, jeg mener sånn som det som legges frem i media nå. Ift sykmeldinger, og misbruk av dette. De løsningene som ofte kommer da har ikke alt for stort fokus på å luke ut de som lurer, men gjøre det mindre attraktivt (?) å være sykmeldt feks. Sånn at man blir rammet økonomisk feks. Kanskje vil det luke bort noen, men samtidig vil det jo ramme mange.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 14:28   #226
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Jeg ser den utviklingen - man mistenkeliggjør alle og lager helvete for de som er syke. Uten å gi dem mulighet til å bli friske - fordi noen sikkert jukser blant dem. Det er riktig vakkert.

Jeg mener det er ganske grovt å bestemme noe sånt. Først får vi tilby dem som vil jobbe behandling så de får jobbet.

  Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 15:18   #227
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg ser den utviklingen - man mistenkeliggjør alle og lager helvete for de som er syke. Uten å gi dem mulighet til å bli friske - fordi noen sikkert jukser blant dem. Det er riktig vakkert.

Jeg husker det vakre forslaget fra FrP om at alle potensielt uføre skulle vurderes av minst tre -3- leger før de fikk innvilget uførepensjon. En vurdering av uførhet er en ressursmessig kostbar vurdering sammenlignet med en vurdering kun for å stille diagnose. Når da i tillegg dette skal gjøres av tre leger, så jeg for meg helt enorme kostnader. Som liksom skulle minke forekomsten av trygdesvindel. Men jeg kan se for meg mye bedre bruk for de pengene, f.eks. mer behandling, så folk blir fortere friske. Det er jo syke mennsker også bedre tjent med, tross alt.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 15:20   #228
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Jaha? Betaler du 200 000 kr i skatt pr år, får du nok mesteparten igjen.
(Forøvrig er vel pengene du har betalt i skatt ikke dine når du lever i et land med den fordelingspolitikken vi har. Da må man jo heller diskutere om velferdssamfunnet er en god ide` eller ikke. )
Et skolebarn koster minimum 25 000 pr år, legen betaler du ikke fullpris hos, et døgn på sykehus brenner 5-10 000 kr av skattepengene "dine".
Jeg kan ikke nok om hva det koster staten å ha alle disse oppgavene og mange flere som du nyter godt av, men jeg synes argumentet "mine penger brukes", er dønn tullete.

Nettopp.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 15:41   #229
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Et lite forslag i denne "hva kan gjøres?"-ånden er å se på andre områder. Et lite eksempel: Dersom omsorgslønn og tiltak rettet mot familier med funksjonshemmede barn ikke fungerer tilfredsstillende, blir gjerne foreldrenes helse salderingsposten. Noe som til syvende og sist koster i form av sykmeldinger, helsekostnader osv.

Jeg tror det er flere sånne "puslespillbiter" man må ta tak i på hver sin måte.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 20:46   #230
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg gjentar meg selv i denne tråden jeg.
Jeg synes vi skal finne ut hva det er som gjør at noen vil sutre og være sykemeldte istedenfor å jobbe. Så skal vi gjøre noe med det.

.

Bare en ting kan få ned tallene: Det må lønne seg å jobbe. Ikke mye, men litt mer enn det gjør å bli hjemme. Det hadde gjort underverker, det er jeg helt overbevist om.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 20:51   #231
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Bare en ting kan få ned tallene: Det må lønne seg å jobbe. Ikke mye, men litt mer enn det gjør å bli hjemme. Det hadde gjort underverker, det er jeg helt overbevist om.

Ja, det hadde det kanskje. Men det ville hatt enkelte bivirkninger også. Man kunne for eksempel bare glemme å pålegge folk å være hjemme med omgangssjuke hvis de føler at de er friske nok til å gå på jobb. Gravide ville få mindre permisjonspenger hvis de måtte sykmeldes siste del av svangerskapet. For eksempel. Klart man kan regulere seg utav mange slike problemer, men det er ikke helt uproblematisk. Noe sier meg at når alle unntakene er notert ned, er det ikke så mye å hente likevel.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 20:52   #232
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Ja, det hadde det kanskje. Men det ville hatt enkelte bivirkninger også. Man kunne for eksempel bare glemme å pålegge folk å være hjemme med omgangssjuke hvis de føler at de er friske nok til å gå på jobb. Gravide ville få mindre permisjonspenger hvis de måtte sykmeldes siste del av svangerskapet. For eksempel. Klart man kan regulere seg utav mange slike problemer, men det er ikke helt uproblematisk. Noe sier meg at når alle unntakene er notert ned, er det ikke så mye å hente likevel.

Absolutt verdt et forsøk, mener jeg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 20:57   #233
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Bare en ting kan få ned tallene: Det må lønne seg å jobbe. Ikke mye, men litt mer enn det gjør å bli hjemme. Det hadde gjort underverker, det er jeg helt overbevist om.

Dette er direkte feil.
Jeg kan si med sikkerhet at det ikke vil hjelpe i det hele tatt på de som er for syke til å jobbe.

Før vi straffer snylterne så må vi som et minimum finne ut hvem de er. Jeg synes ikke det er rimelig å straffe de som ikke snylter når vi nå tross alt ikke tilbyr dem behandling for å bli friske.

  Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 21:02   #234
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Før vi straffer snylterne så må vi som et minimum finne ut hvem de er. Jeg synes ikke det er rimelig å straffe de som ikke snylter når vi nå tross alt ikke tilbyr dem behandling for å bli friske.

Det sier seg selv at det er klin umulig å finne ut hvem som jukser og ikke i et system som er basert på tillit. Jeg ser heller ikke at det å f.eks bare få 85% av lønnen i en sykemeldingsperiode er en "straff." (Man jobber jo ikke, hvorfor skal man ha full lønn??) Pengene man sparer på en slik ordning, vil jo forhåpentligvis bli brukt på ting som kommer oss/samfunnet til gode på andre måter.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 21:05   #235
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det sier seg selv at det er klin umulig å finne ut hvem som jukser og ikke i et system som er basert på tillit. Jeg ser heller ikke at det å f.eks bare få 85% av lønnen i en sykemeldingsperiode er en "straff." (Man jobber jo ikke, hvorfor skal man ha full lønn??) Pengene man sparer på en slik ordning, vil jo forhåpentligvis bli brukt på ting som kommer oss/samfunnet til gode på andre måter.

Har du lest noe av det jeg har skrevet i tråden så langt egentlig?

Hvis noen er deprimerte så blir de bedre om de behandles hos psykolog. Det er grenser for hvor lenge de kan gå hos psykolog og være lekedeprimerte. Hvis noen har vonde muskler så sendes de til fysioterapeut og tvinges til å trene. Det er ikke mange som trener tre-fire ganger i uka så det banker og verker for å slippe å gå på jobb tenker jeg.

  Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 21:09   #236
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Det virker ikke som om du har lest hva jeg har skrevet. Jeg mener ikke at det er nødvendig med full lønn når man strengt tatt ikke jobber. Litt reduksjon i den, og voila: lavere syketall. Hva psykologer og trening har med dette å gjøre går meg litt hus forbi?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 21:10   #237
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Dette er direkte feil.
Jeg kan si med sikkerhet at det ikke vil hjelpe i det hele tatt på de som er for syke til å jobbe.

Før vi straffer snylterne så må vi som et minimum finne ut hvem de er. Jeg synes ikke det er rimelig å straffe de som ikke snylter når vi nå tross alt ikke tilbyr dem behandling for å bli friske.

Helt enig, og jeg synes det er idiotisk å antyde noe annet.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 21:11   #238
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Helt enig, og jeg synes det er idiotisk å antyde noe annet.

Jeg har ikke antydet at syke blir friske av å få reduksjon i lønn. Jeg har antydet at en slik ordning ville fått syketallene ned. :åppklarer:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 21:22   #239
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg har ikke antydet at syke blir friske av å få reduksjon i lønn. Jeg har antydet at en slik ordning ville fått syketallene ned. :åppklarer:

Ja det ville ført til at de som er altfor syke til å jobbe presser seg til å gå på jobb allikevel fordi de ikke har råd til å være syke. Som i sin tur fører til at de ikke gjør en god jobb og allikevel blir uglesett av sine kolleger. Og så får de enda mer dårlig samvittighet og blir deprimerte og enda sykere til de tilslutt kollapser. Er det slik du vil ha det?

Om du får kreft og får det ulidelig tungt og sliter med å gjøre alt du kan i forhold til at barna dine skal ha det som før, også får du problemer med økonomien i tillegg. Så straffes barna og resten av familien for at mor er blitt syk. For noen får det ikke til å gå rundt om det blir reduksjon i lønna nemlig.

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 21:25   #240
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg har ikke antydet at syke blir friske av å få reduksjon i lønn. Jeg har antydet at en slik ordning ville fått syketallene ned. :åppklarer:

Hvis du skyter alle som er borte fra jobb så får du jo også ned syketallene. Men så må man jo spørre seg om målet alltid helliger middelet da. Eller om metodene har sideeffekter som er uheldige. Eller om det finnes måter å redusere fraværet og ikke minst plagene til de som er syke på ekte og om man kanskje burde prioritere dette. Jeg mener det.




Hvorfor setter jeg forresten alt mer enn normalt på spissen når det er deg jeg svarer, rine? Det var da ikke noen bestemt grunn til det nå.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no